Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TictaCNL
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-08 09:49
Beste Tweakers,

Ik ben opzoek naar een nieuwe Macbook Pro. Ik heb op dit moment een 15" Macbook Pro late 2008. Omdat ik sowieso naar de 13" wil viel mijn oog op de Macbook Pro 13" Retina (aangezien deze met de zelfde specs bijna net zo duur is als de versie zonder Retina). Nu heb ik in de Media Markt en iCentre even naar de Macbook Pro 13" Retina gekeken. Hij is qua afmetingen, gewicht en specs perfect voor mij. Het scherm is echt harstikke mooi, maar wat me opvalt is dat plaatjes in de browser (welke resolutie ik ook kies) gewoon niet zo scherp worden als op me oude Macbook Pro. De tekst is uiteraard wel een stuk scherper. Zelfs op nu.nl zijn de icoontjes van Facebook en Twitter (http://www.nu.nl/images/bt_facebooktwitter.png) super onscherp, terwijl ze op mijn MBP gewoon prima zijn. Omdat ik erg veel met website's bezig ben lijkt me dit heel irritiant. Is dit een foutje in de modellen die ik heb getest of is dit altijd zo? Ook was Microsoft Word volledig onscherp. Als dit op alle modellen zo is, wil je dit scherm toch helemaal niet hebben?

Alvast bedankt,

TictaCNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:45
De plaatjes op websites lijken onscherp doordat de rest zoals tekst wel scherp is. De plaatjes zijn niet geoptimaliseerd voor het retina scherm. De nieuwe Word,Excel etc (update). ondersteunt wel het retina scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:32
Wat sweebee zegt. Die icoontjes zijn niet geoptimaliseerd voor het retina scherm, ik zie dat op de mijne ook. Maar ik geef er niet zoveel om, het zijn maar kleine icoontjes.
Foto's moeten daarentegen wel gewoon scherp weergegeven worden. Op welke websites zag je de onscherpe foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TictaCNL
@sweebee
Weet je zeker dat de plaatjes alleen maar onschep lijken? Volgens mij waren ze ook echt onscherper dan op de normale MBP.

Stel ze lijken alleen maar onscherper: wil je zo'n scherm dan wel hebben? Ik hou van strakke website's met mooie plaatjes, maar blijkbaar zien websites er op een retina scherm dan minder mooi uit.

@RnB
Bijvoorbeeld deze thumbnail: http://goo.gl/a73Lf van deze website http://goo.gl/22ji5 ziet er op mijn normale MBP super scherp uit. Toen ik hem op het Retina scherm bekijk vond ik hem vrij wazig (niet sharp).

[ Voor 35% gewijzigd door TictaCNL op 08-05-2013 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 21:54
Een resolutie wordt alleen als scherp ervaren als de native resolutie wordt gedraaid. Vergelijk het maar met het omlaag zetten van de resolutie op een normale PC (of Mac Book?). Om de plaatjes dus scherp weer te geven zullen apps en websites geoptimaliseerd moeten worden voor het retina scherm. Overigens is bijvoorbeeld Word wel geupdated voor retina support (zoals ik zie op mijn 15" retina).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Die website gebruikt gewoon slechte foto's, ze zien er op mijn iPad mini niet eens uit. 8)7
Alle websites die ik bezoek, zien er prima uit op mijn rMBP. Mooier dan op een conventioneel display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TictaCNL
@PatrickH89
Oei, daar was ik al bang voor. Wat een bummer. Geef mij maar gewoon een native resolutie. De oude MBP is ook geen optie voor mij, die vind ik te log. Misschien de MBA dan maar...

@RnB
Op mijn MBP & 21" PC scherm zien de plaatjes er perfect uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Excuus, ik werd doorgestuurd naar de mobiele website...
Ik zal straks even mijn rMBP erbij pakken om te kijken. ;)

Ik heb die twee linkjes van je bekeken, maar die zien er gewoon scherp uit. Die thumbnail was wel erg klein, maar zeker niet onscherp.

[ Voor 38% gewijzigd door RnB op 08-05-2013 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-09 12:07
Dit krijg je altijd als je een product koopt dat ver voor loopt op de markt.

Websites zijn gewoon nog niet aangepast aan retina schermen. Dit zie je op de iPad en vooral MBP vanwege het grotere scherm heel goed terug. Zoek maar eens een keer op 'retina optimized websites' en ga daar maar eens tussen bladeren. Plaatjes daar zien er echt verbluffend uit.

Overigens zou ik even wachten op de nieuwe Haswell processoren in de MBP en dan daar voor gaan. Over 1 a 1,5 jaar zijn de belangrijkste websites toch wel geoptimaliseerd en heb je er veel plezier van.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-09 09:27
Dezelfde grafische kaart als de gewone, maar dan voor 2 keer zoveel pixels. :/

Uiteindelijk ben ik voor de Air gegaan, maar dan met alles max.

[ Voor 30% gewijzigd door joint_me op 08-05-2013 23:35 ]

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TictaCNL
@RobbieB
Eingelijk heb ik de computer nu nodig. Over anderhalf jaar ben ik klaar met studeren en krijg ik een laptop van de zaak. Dan heb ik dus niet zo veel meer aan een eigenlijk laptop.

Wat is de reden dat je me aanraadt om te wachten op de Haswell processor en wanneer kan ik die verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TictaCNL schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 09:45:
@RobbieB
Eingelijk heb ik de computer nu nodig. Over anderhalf jaar ben ik klaar met studeren en krijg ik een laptop van de zaak. Dan heb ik dus niet zo veel meer aan een eigenlijk laptop.

Wat is de reden dat je me aanraadt om te wachten op de Haswell processor en wanneer kan ik die verwachten?
Ik verwacht dat de nieuwe Macbooks worden aangekondigt tijdens de zomermaanden: juni - oktober. Ik zelf wacht er ook nog op aangezien ik ook van plan ben om een rMBP te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TictaCNL
Maar dan is het probleem, van de onscherpe plaatjes, er nog steeds toch? Ik neem aan dat ze de schermen niet heel veel aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TictaCNL schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 10:03:
Maar dan is het probleem, van de onscherpe plaatjes, er nog steeds toch? Ik neem aan dat ze de schermen niet heel veel aanpassen.
De fout ligt ook niet bij Apple maar bij de sites zelf. Zij leveren namelijk geen Retina-ready plaatjes aan.
Verplicht plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://gnews.com/wp-content/uploads/2010/06/apple-spoof-surgery2-545x201.jpg

Edit: Als je een van de website uit volgend lijstje bezoekt zou je niet tegen het probleem mogen aanlopen.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2013 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TictaCNL
Hmmm. Ik vind het toch niet echt een vooruitgang dan. De teksten zijn wel scherper, maar de plaatjes niet. Jammer dat het nieuwe model MBP geen versie zonder retina heeft...

#EDIT
Is het voor mij een optie om voor de Macbook Air 2,0-GHz dual-core Intel Core i7, Turbo Boost tot 3,2 GHz te gaan? In de geekbench brengt hij het er beter vanaf dan de Macbook Pro 13" Retina i5. Beide maken gebruik van de Intel HD Graphics 4000. Volgens de verkopen in iCentre was de Macbook Pro veel krachtiger, maar als ik de specs zo bekijk valt dat hartstikke mee.

[ Voor 52% gewijzigd door TictaCNL op 09-05-2013 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaSheep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:21
Ik heb een rMBP 13". Op 'Best for Retina' zijn de plaatjes inderdaad wat onscherper. Het ziet er meer pixelated uit. Maar als je de hoogste geschaalde resolutie pakt (1680x1050), dan zijn de plaatjes weer bijna haarscherp. IMO ziet het er zelfs beter uit dan op mijn extern scherm. Ik zou gewoon in de Media Markt de plaatjes opnieuw bekijken met een hogere geschaalde resolutie.

Tussen de MBA en rMBP 13" zit weinig verschil in performance. In alledaags gebruik kan de MBA zelfs beter presteren. Die hoeft namelijk niet allerlei software truukjes uit te voeren om het Retina scherm aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TictaCNL
Bedankt. Tips van een gebruiker zijn altijd handig!
Waarom zouden mensen dan een rMBP 13" kopen in plaats van een MBA, als ze bijna het zelfde zijn op het gebied van performance? Alleen voor het Retina scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-09 10:07
Tip vd dag!

Koop alsjeblieft geen nieuwe Macbook als je er geen nieuwe perse nodig hebt.
Intel's Haswell architectuur staat voor de deur en daar WIL je op wachten. Nieuwe, veel snellere CPU's. Denk aan een nieuwe mindblowing integrated GPU chipset (HD5000 serie). Batterijduur waar je u tegen zegt.

Heb geduld, Wacht!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TictaCNL
Hahaha, nu wordt het allemaal weer een stuk lastiger. Ik heb er inderdaad al veel over gelezen. Hoe lang gaat dit ongeveer nog duren? Zijn die nieuwe Haswell's niet een heel stuk duurder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-09 10:07
Prijzen van Macbooks blijven meestal hetzelfde!

Ik verwacht dat er nieuwe Macbooks aangekondigd worden tijdens WWDC begin juni (10-14).
Laatste berichten zijn dat je een op een hele batterij een hele dag zou kunnen werken met meer power! 10 dagen standby. Die GPU gaat het verschil maken. De HD5000 serie gaat qua performance tippen aan dedicated GPU's.

Wacht een maandje! Geen antwoord? Alles heroverwegen! ;)

My 50 cents! Waarom zoveel geld uitgeven voor een 13" rMBP? Je krijgt over anderhalf jaar een nieuwe. Prop een SSD en 8gb in je MBP en je hebt de komende anderhalf jaar een powerhouse!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TictaCNL
Het lastige is dat ik volgende maand mijn Macbook Pro op mijn werk moet inleveren. Ik moet dus eigenlijk wel een nieuwe. Anderhalf jaar wachten heeft dan weinig zin ;)

Ik ben vandaag weer even naar de iCentre gegaan. Jammer dat het personeel zelf niets van Retina schermen afweet. De verkoper vertelde me allemaal dingen die niet waar zijn (dat de pixels op het scherm bv 1:1 zijn). Toch ben ik wel wat meer overtuigd geworden van het Retina scherm. Het zijn vooral de kleine icoontjes die onscherp zijn, en dat is maar op een paar website's. Vandaag waarschijnlijk een keuze maken.

Bedankt allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TictaCNL
Ik heb hem uiteindelijk toch gehaald bij apple.nl. Dan kan ik hem eventueel binnen 14 dagen nog gratis terug sturen. Ik heb hem nu een dag en ik sta echt versteld van het retina scherm. Wat is dat een voorruitgang zeg, die paar onscherpe icoontjes neem ik maar voor lief. Ook is het ding rete snel. De kans dat ik hem hou is dus redelijk groot.
Pagina: 1