NL TV via HDMI over IP (internet)

Pagina: 1
Acties:

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:14
Ik ben aan het oriënteren voor een zelfbouw oplossing om Nederlandse TV in HD over het internet naar Nieuw-Zeeland te streamen.

Er zijn kant-en-klaar oplossingen voor zoals de Slingbox;
http://www.slingbox.com

Een dergelijke box neemt een digitaal videosignaal, encodeert het signaal naar een IP stream en stuurt het over het internet. Het nadeel is dat er aan de ontvangende kant een computer/laptop vereist is met een vrij vervelende interface en je niet volledig de controle hebt over de kwaliteit van het signaal. Het signaal is ook niet echt HD te noemen, in de meeste gevallen wordt het namelijk naar 300kbit gecompressed, beetje YouTube kwaliteit.

Ik heb zelf het volgende in gedachten:

- Nederland -
Een kleine multimedia/HTPC met daarin een Blackmagic HDMI capture kaart
De capture kaart pakt een HDMI signaal komende van een Dreambox DM800 satellietontvanger met CanalDigitaal abonnement
De PC moet software draaien die het signaal kan encoderen (MPEG-4/H.264 lijkt meest logisch) en de stream online aanbiedt. (VLC?)

- Nieuw-Zeeland -
Een minder krachtige mini-PC (Intel Atom bijv.) die het signaal fullscreen decodeert en via HDMI uitgang weergeeft op een TV.

De enige trick is dan nog dat er een IR-ontvanger op aangesloten moet worden met bijv. afstandsbediening die de kanalen kan wisselen via de webinterface van de Dreambox satelliet ontvanger.

Hiermee moet het in principe mogelijk zijn om Nederlandse TV 16.000km van huis te kunnen bekijken (welliswaar met een vertraging). Het enige andere nadeel dat ik nog kan zien is de snelheid van de internetverbindingen en de vereiste brandbreedte.

Aan de Nederlandse kant is 20mbit uploadsnelheid beschikbaar, aan de NZ-kant tot aan 100mbit download snelheid. Waarschijnlijk zul je dit op internationaal niveau met een dergelijke afstand niet behalen maar ik zou hopen dat er tenminste 5mbit / zo'n ~500kb/s overblijft waarmee het HD signaal redelijk blijft.
2e punt is dat de bitrate flexibel moet zijn in het geval dat de verbinding inkakt dat het beeld niet op zwart gaat maar simpelweg ietwat blokkeriger wordt.

Dit is een beetje een grijs gebied dus ben niet zeker of dit meer onder netwerken past of meer bij video.. anyway de volgende vragen blijven open staan.

- Kun je er vanuit gaan dat bandbreedte (met pieken en dalen) afdoende zal blijven voor een HD kwaliteit stream?
- Valt de stream bitrate variabel te regelen in bijv VLC zodat deze automatisch aanpast aan de beschikbaarheid?
- Als VLC niet geschikt is, is er eventueel andere software beschikbaar waar iemand weet van heeft die speciaal voor dit doeleinde ontwikkeld is?

Op dit moment zou deze situatie tussen 2 woningen met doorsnee consumentenverbindingen plaats vinden maar de kans bestaat dat de NL kant op den duur naar een datacentrum moet worden verplaatst.
- Bestaan er ook datacentra die het toelaten een satellietschotel + decoder te installeren?

Tips en ideeën zijn welkom :)

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:42

arie_papa

Running on Ubuntu

Euhm, je neemt satelliet tv hier in NL af en die wil je naar NZ streamen??

Is het niet veel logischer om ook in NZ een schotel aan te schaffen?

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

• ScuL
skinlee78 schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 16:07:
Euhm, je neemt satelliet tv hier in NL af en die wil je naar NZ streamen??

Is het niet veel logischer om ook in NZ een schotel aan te schaffen?
Het bereik van de satelliet met de Nederlandse kanalen (Astra 19.2 / Astra 23.2 oost) houdt heel erg hard op zodra je Turkije voorbij gaat, aan de andere kant van de wereld heb je simpelweg geen signaal.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Er zijn datacenters waar je wel een schotel op het dak kan planten voor ingests.... maar dat kost een aardige duit over het algemeen. En de vraag is of ze het toelaten ivm rechtenkwesties. Je mag namelijk niet zomaar TV over internet uitzenden. Als particulier zal dit natuurlijk niet zo heel gek veel uitmaken, maar zodra je bij een datacenter aanklopt is het niet echt particulier meer neem ik aaan.
Streamen met VLC kan prima, zolang je niet gaat transcoderen, dat kost een behoorlijke bult CPUpower. De vraag is alleen of de streams dan nog wel klein genoeg zijn om over internet te transporteren.

5Mb/s is zat voor HD, livestreams kun je al kwijt in 2Mb/s, maar op 't moment nog niet in iets dat zo commercieel verkrijgbaar is.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-11 08:03

SeatRider

Hips don't lie

Dit schijnt standaard straks met Horizon te kunnen, weet niet of je in een UPC gebied zit?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• ScuL
TERW_DAN schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 16:08:
Er zijn datacenters waar je wel een schotel op het dak kan planten voor ingests.... maar dat kost een aardige duit over het algemeen. En de vraag is of ze het toelaten ivm rechtenkwesties. Je mag namelijk niet zomaar TV over internet uitzenden. Als particulier zal dit natuurlijk niet zo heel gek veel uitmaken, maar zodra je bij een datacenter aanklopt is het niet echt particulier meer neem ik aaan.
Streamen met VLC kan prima, zolang je niet gaat transcoderen, dat kost een behoorlijke bult CPUpower. De vraag is alleen of de streams dan nog wel klein genoeg zijn om over internet te transporteren.

5Mb/s is zat voor HD, livestreams kun je al kwijt in 2Mb/s, maar op 't moment nog niet in iets dat zo commercieel verkrijgbaar is.
Ik ben bang dat transcoderen wel noodzakelijk is. De rauwe datastream die door CanalDigitaal wordt uitgezonden schommelt tussen de 6 en de 11mbit, dat lijkt me te veel van het goeie om dat 1 op 1 door te geven. De SD kanalen zitten tussen de 2 en de 5mbit, alleszins redelijker maar nog steeds vrij fors. Transcoderen is op zich geen probleem ik heb een HTPC die krachtig genoeg is om dit te kunnen. Waar ik me meer zorgen over maak is het variabel houden van de bitrate, het "uitzendstation" kan namelijk niet direct waarnemen of de "ontvanger" het signaal nog stabiel en zonder packetloss binnen krijgt (in het geval van VLC). Voor zover ik weet is er alleen geen technologie die over IP een soort van handshake vast houdt en hierop de bitrate aanpast..
SeatRider schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 16:11:
Dit schijnt standaard straks met Horizon te kunnen, weet niet of je in een UPC gebied zit?
Nee het "uitzendstation" zou in Ziggo gebied staan

[ Voor 7% gewijzigd door ScuL op 08-05-2013 16:13 ]

• Okki5
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-11 09:32
Sommige ontvangers zijn in staat beelden direct door te streamen en ik denk eigenlijk dat je Dreambox daar ook wel toe in staat is. Persoonlijk heb ik ervaring met HD streamen door een Azbox ontvanger over een LAN netwerk naar een bepaald IP. Dat ging heel goed en er was zelfs de mogelijkheid teletext te gebruiken ed. Zoek ff op of dat ook met je DM800 kan, maar ik vermoed van wel. (De azbox is voor de rest niet zo heel fijn om eerlijk te zijn)

• Pascal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-12 20:22
Dreambox?, misschien kun je hier iets mee http://www.m4rtin.nl/re-stream/ doormiddel van VLC wordt er een stream opgebouwd. Daarbij krijg je ook nog een lijst met je boeketten/kanalen. Je kunt zelf de quality/codec etc instellen.

Afbeeldingslocatie: http://www.m4rtin.nl/re-stream/restream-system.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Pascal op 08-05-2013 16:15 ]

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:31

Tazzios

..

Vu solo 2 is denk het interresants geen Pc bij nodig.
http://linux-tv.com/vu-solo2-transcoding-router-setup/

"The transcoding gives you the opportunity to stream tv from the Solo2 to your pc at the office or your tablet. It works both inside and outside of the home network, therefore it also works over the internet, if you have the correct ports open in your router. It also works via 3g if your connection is good enough."

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

ScuL schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 16:13:
Voor zover ik weet is er alleen geen technologie die over IP een soort van handshake vast houdt en hierop de bitrate aanpast..
Maar je hebt wel smoothstreaming (iets dat Microsoft ooit bedacht heeft). Het idee is vrij achterlijk in mijn ogen, want wat je doet is meerdere simultane streams in verschillende bitrates streamen, en de client kijkt dan welke hij kan ontvangen, is de verbinding te traag, dan doet hij een stapje terug.

• ScuL
Jep, de Dreambox kan dit zeker, ik heb dit namelijk onlangs getest in NZ, niet met M4rtin's re-stream maar met een Frans programmaatje (EnigmaTV), dit neemt het Dreambox signaal en encodeert het in 150kbit Apple iPhone/MPEG-4 signaal, vervolgens kun je het in je browser als FLV/Flash stream bekijken.
Dit werkte uitstekend ik heb in Auckland Nederland 1 en BBC kunnen bekijken maar de kwaliteit is niet goed genoeg voor een groot scherm.

2e probleem is dat de Dreambox native de streams per ZENDER in een ander formaat encodeert..
Voorbeeld is bijv: http://10.0.0.11:8001/1:0:19:1B6C:C88:3:EB0000:0:0:0:

Iedere keer als je dus naar een nieuwe zender zapt verandert de stream URL, wat de tussenkomst van een gebruiker noodzakelijk maakt..

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-11 13:27

Midas.e

Is handig met dinges

Ziggo ipad app installeren? via airplay op de tv zetten, lekker snel klaar? :)

Hacktheplanet / PVOutput

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:31

Tazzios

..

ScuL schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 16:19:
2e probleem is dat de Dreambox native de streams per ZENDER in een ander formaat encodeert..
Voorbeeld is bijv: http://10.0.0.11:8001/1:0:19:1B6C:C88:3:EB0000:0:0:0:

Iedere keer als je dus naar een nieuwe zender zapt verandert de stream URL, wat de tussenkomst van een gebruiker noodzakelijk maakt..
met de Vu solo 2 heb je dat probleem niet aangezien de decoder zelf kan transcoderen.

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02-12 16:06
Zet in de HTPC een HD sat kaart met een IC slot en zet daarop de juiste software die RTSP aan kan.
Lijkt mij veel handiger oplossing.
Pagina: 1