Toon posts:

Laptop CPU of moederbord defect?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoe weet ik zeker wat defect is aan een laptop?

Bij aanzetten gaat het powerlampje aan, gaat de fan draaien en als er een DVD in zit gaat deze ook spinnen. De batterij laad ook netjes op aan het lampje te zien.
Maar dat is alles. Geen BIOS, geen piepje(s) en geen beeld.

Ik heb de hele laptop gedemonteerd (ik weet wat ik doe), nagekeken op bv lekke condensatoren en weer gemonteerd. Zonder succes.
Als ik het RAM er uit haal en de laptop aanzet krijg ik geen BIOS piepcode.

Ik neig naar een defecte CPU (i5-430M) maar heb geen andere geschikte laptop/CPU tot mijn beschikking om te testen.
Het zou zonde zijn om een andere CPU te regelen terwijl deze in orde is.

Hoe weet ik zeker of het de CPU is of het moederbordje?

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-02 16:54

Fordox

00101010

probeer eens de batterij te vervangen en de connector voor het scherm te checken. dat werkt misschien ook ngo wel eens.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-02 12:06
Heb in mijn ICT jaren wat er op dit moment ongeveer 9 zijn, 1keer meegemaakt een CPU kapot was.

Die dingen krijg je echt bijna niet kapot, mainboards bij laptops is vaker het geval.

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09-2025

Big Womly

Live forever, or die trying

Als je de CPU verwijderd en er komen nog steeds geen piepjes, dan zou ik ook het moederbord verdenken.

Voor alle zekerheid misschien eens een extern scherm aansluiten. Zo ben je zeker dat je laptop monitor niet de boosdoener is.

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-02 20:17

Nemesizz

Untouchable

Big Womly schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 12:02:
Als je de CPU verwijderd en er komen nog steeds geen piepjes, dan zou ik ook het moederbord verdenken.

Voor alle zekerheid misschien eens een extern scherm aansluiten. Zo ben je zeker dat je laptop monitor niet de boosdoener is.
Heel knap als je BIOS iets kan zonder CPU...
Een BIOS kan nooit piepcodes geven zonder CPU (sommige borden hebben tegenwoordig een extra chipje voor flashen zonder CPU, maar dan is er altijd nog een processor aanwezig...en bij laptops nog niet gezien).

Overigens zegt geen piepcodes niet alles. Ik heb vaker gezien bij laptops dat ze geen piep codes geven (geen PC speaker, en via interne speaker doen ze dat ook niet altijd).

Zoals gezegt, een CPU gaat zelden kapot (tegenwoordig), meeste gevallen van een dode laptop is toch het moederbord kapot.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-02 12:31
Verwijderd schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 11:50:
Hoe weet ik zeker wat defect is aan een laptop?

Bij aanzetten gaat het powerlampje aan, gaat de fan draaien en als er een DVD in zit gaat deze ook spinnen. De batterij laad ook netjes op aan het lampje te zien.
Maar dat is alles. Geen BIOS, geen piepje(s) en geen beeld.

Ik heb de hele laptop gedemonteerd (ik weet wat ik doe), nagekeken op bv lekke condensatoren en weer gemonteerd. Zonder succes.
Als ik het RAM er uit haal en de laptop aanzet krijg ik geen BIOS piepcode.

Ik neig naar een defecte CPU (i5-430M) maar heb geen andere geschikte laptop/CPU tot mijn beschikking om te testen.
Het zou zonde zijn om een andere CPU te regelen terwijl deze in orde is.

Hoe weet ik zeker of het de CPU is of het moederbordje?
Waarom zou het de CPU of Mobo zijn? Als ik je probleem omschrijving zo zie zou het ook het beeldscherm kunnen wezen. Daar al naar gekeken?

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Verwijderd

Topicstarter
Dank allen.

Ik heb ook laptops gezien die niet wilden booten door een videochip/kaart die niet wil of een defecte fan, maar die gaven wel een foutmelding/piepcode, of zaten vast in een boot-loop of zo.
Deze laptop blijft eindeloos wachten op de BIOS lijkt het.
Een extern scherm aansluiten geeft geen resultaat. VGA en HDMI geprobeerd. Batterij heb ik ook vervangen.
Als het aan dit scherm zou liggen, dan zou de laptop toch wel gewoon booten zonder beeld? Dus als ik de connector naar het beeldscherm los haal en alleen extern scherm aansluit dan zou die moeten booten?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2013 13:10 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-02 20:17

Nemesizz

Untouchable

Verwijderd schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 13:07:
Dank allen.

Ik heb ook laptops gezien die niet wilden booten door een videochip/kaart die niet wil of een defecte fan, maar die gaven wel een foutmelding/piepcode, of zaten vast in een boot-loop of zo.
Deze laptop blijft eindeloos wachten op de BIOS lijkt het.
Een extern scherm aansluiten geeft geen resultaat. VGA en HDMI geprobeerd. Batterij heb ik ook vervangen.
Als het aan dit scherm zou liggen, dan zou de laptop toch wel gewoon booten zonder beeld? Dus als ik de connector naar het beeldscherm los haal en alleen extern scherm aansluit dan zou die moeten booten?
Hoe een PC/Laptop reageert op een bepaald probleem kan heel erg verschillen.
Ik heb verschillende Acers gehad die eigenlijk niks deden, geen beeld, zelfs de HDD ging niet aan, en geen foutcodes (niet via ledjes, niet via piepjes, noppes), daar bleek het om een defecte videochip te gaan.
HP laptops die ik onder handen gehad heb deden eigenlijk ook niet veel, geen piepjes, geen ledcodes noppes (kan overigens per model weer verschillen).

M'n gouwe-ouwe sony geeft wel piepcodes (puur om te testen een keer RAM verwijderd).

Bepaalde laptops werken via led-codes (de power, numlock, capslock leds) knipperen dan met een bepaalde code die aangeeft wat er aan mankeert (zelf nog niet gehad, maar wel over gelezen).

Misschien kun je nog vertellen om welke laptop het gaat (merk+model, evt de rest van de specs).
Want bepaalde onderdelen (metname videochips) willen nog wel eens kapot gaan, zo is de GeForce 8000 serie erg berucht en Radeon X1x00 geloof ik ook.

EDIT

Met een extern scherm zou een laptop gewoon moeten booten...opzich ook wel met een kapot scherm (tenzij die kortsluiting maakt ofzo, maar dan heb je vaak helemaal geen teken van leven).

[ Voor 5% gewijzigd door Nemesizz op 08-05-2013 15:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat hier om een Packard Bell Easynote TK85.
En terwijl ik zelf de specs bekijk bedenk ik me ook dat de i5 CPU een geïntegreerde GPU heeft. Dat is geen losse chip.

Booten van CD lukt niet omdat ik geen bootmenu kan kiezen. De CD spint wel even op bij aanzetten, maar hij start er niet van.
Maar ik las dat je soms met een USB-stick de BIOS kan flashen d.m.v. een toetsencombinatie.
Dit flashen gebeurt zonder bootmenu en laat ook niets op het scherm zien. Tijdens aanzetten een speciale toets combinatie vasthouden, usb-stick moet een bios met specifieke naam bevatten.
Maar dat kan ik tot op heden niet vinden voor deze laptop.
edit: het zijn de Fn+Esc toetsen voor een BIOS recovery, maar het lijkt wel of ook het toetsenbord niet reageert.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2013 17:19 ]

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-02 12:06
klinkt allemaal ernstig naar een defect mainboard

• SamPatterson
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-08-2025
Sorry voor de kick, maar ik zit met een vergelijkbaar probleem.
Ik heb refurbished moederbord gekocht welke uitvoerig getest is volgens de verkoper. Bij het monteren van alle onderdelen krijg ik als ik de adapterkabel inplug alleen een knipperende power LED, als ik de batterij aansluit is het een knipperende power LED met batterij LED 4x en daarna knipperende power LED 6x, waarna deze cyclus zich herhaalt.
Als ik de CPU verwijder krijg ik bijna hetzelfde resultaat, alleen als ik de batterij aansluit is het een constante batterij LED.
Ik heb hem al weggebracht naar een lokale reparateur, maar die had geen Arrandale processor om te kijken of het geheel daarmee wel zou werken.
Iemand een idee?
Laptop is een Acer 3820TG en CPU is een i5 450M.
Pagina: 1