Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Crashes/reboots systeem

Pagina: 1
Acties:

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:47

DjVe

Hatsaflats!

Topicstarter
Fijne tweakers,

Van audio en video heb ik genoeg kaas gegeten, maar voor een probleem met mijn PC heb ik jullie expertise nodig.

Systeem:
  • Intel Core i5-2500 3,30 GHZ 6MB HD2000
  • Gigabyte GA-Z68-UD3H , S1155 Moederbord.
  • Asus Geforce GTX 560 TI 1GB vervangen voor ATI HD6950
  • Corsair XMS 3 16 GB DDR 3 1600 MHZ (CL 9) Geheugen.
  • LG BH10LS Blu-ray speler / brander.
  • Corsair Graphite 600T behuizing
  • Corsair Enthusiast Series TX650 V2 voeding
  • Scythe Mugen 3 koeler (Artic silver als koelpasta)
Wat is er aan de hand:
Crashes bij games en random reboots.

Wat heb ik al aan troubleshooting gedaan:

Allereerst was de hoofdverdachte de grafische kaart. Ik speel regelmatig BF3 en ik zie op het web veel problemen met deze kaart. Dus hop, kaart verkocht en er een HD6950 in gezet. Speelt beter, maar het probleem is niet opgelost. Bij vrijwel alle zware games heb je de kans dat hij gaat crashen. Mijn gevoel zegt dat het meestal voorkomt zodra die de game gaat laden. Het lijkt erop dat de HD6950 beter overweg gaat met BF3, maar het probleem blijft dus, maar de GPU kunnen we afstrepen

Vervolgens een Memtest laten draaien. Een aantal uur laten draaien en hij kan geen enkele error vinden, dus RAM kan ik wel afstrepen.

Prime95 en speedfan laten draaien en daar kom ik de eerste problemen tegen. Bij het belasten van de 4 cores, vielen er 2 uit na enkele minuten. Herstarten van de test werkte wel, maar dan vielen na verloop van tijd de andere cores uit. De temperaturen onder belasting zijn 54C tot 59C en idle tussen de 42C en 39C.

Vervolgens de BIOS van moederbord terug gezet naar fail-save setting(niet dat ik er echt iets aan gedaan heb, maar toch). En windows start niet meer op. Herstellen werkt niet, dus uiteindelijk mijn verlies genomen en W8 opnieuw op de pc gezet (ook om eventuele softwarefouten uit te sluiten). Vervolgens Prime95 en speedfan weer laten draaien en hoera na 1,5 uur bleven alle cores draaien en de temperaturen blijven stressed onder de 60C. Voor de gein ook de GPU naast prime95 laten belasten met FurMark en laten draaien voor een half uur. Bleef stabiel. CPU blijft onder de 60C, GPU wordt natuurlijk wel stukje warmer, maar de algehele temperatuur in de kast is dan nog geen 50C. Ook in windows zelf de harde schijf laten checken en die wordt gewoon in orde bevonden.

Fijn! d:)b

Vervolgens installeer ik steam en origin om mijn games weer te downloaden en na 3 potjes Wargame European Escalation, pats crash van de applicatie. Vervolgens ook Wargame Airland en BF3 geprobeerd, maar hij blijft onstabiel. De pc begint zichzelf ook bij licht werk (alleen spotify bijvoorbeeld) te rebooten.

Melding in het logboek over de applicaties die crashen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
- System 

- Provider 

[ Name]  Application Error 

- EventID 1000 

[ Qualifiers]  0 

Level 2 

Task 100 

Keywords 0x80000000000000 

- TimeCreated 

[ SystemTime]  2013-05-07T09:23:28.000000000Z 

EventRecordID 1174 

Channel Application 

Computer Hoofdpc 

Security 

- EventData 

wargame2.exe 
   1.0.0.1 
   5187dec4 
   ntdll.dll 
   6.2.9200.16420 
   505aaa82 
   c0000005 
   0002a710 
   13b4 
   01ce4b0193f77c69 
   C:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common\Wargame Airland Battle\wargame2.exe 
   C:\Windows\SYSTEM32\ntdll.dll 
   c626310c-b6f7-11e2-be6d-50e54938c988

en van de random reboot:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
 System 

- Provider 

[ Name]  Microsoft-Windows-Kernel-Power 
   [ Guid]  {331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4} 

EventID 41 

Version 3 

Level 1 

Task 63 

Opcode 0 

Keywords 0x8000000000000002 

- TimeCreated 

[ SystemTime]  2013-05-08T07:38:20.013862600Z 

EventRecordID 1312 

Correlation 

- Execution 

[ ProcessID]  4 
   [ ThreadID]  8 

Channel System 

Computer Hoofdpc 

- Security 

[ UserID]  S-1-5-18 

- EventData 

BugcheckCode 313 
  BugcheckParameter1 0x3 
  BugcheckParameter2 0xfffff8802815e140 
  BugcheckParameter3 0xfffff8802815e098 
  BugcheckParameter4 0x0 
  SleepInProgress 0 
  PowerButtonTimestamp 0 
  BootAppStatus 0

Nu heb ik nog 4 mogelijkheden wat het kan zijn:

- Voeding
- Harde schijf
- Moederbord
- CPU

Mijn hoofdverdachte is de voeding. Alles wijst erop dat hij bij zware belasting niet stabiel blijft, waarna de pc zichzelf moet herstarten of de applicatie laat crashen. Omdat de harde schijf gewoon in orde wordt bevonden, komt deze op een tweede plaats.

Ik heb echter niet even een voeding en harde schijf op een plankje liggen (heb nog wel garantie op alle componenten). Maar klopt mijn beredenering en hebben jullie nog suggesties?

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ik zou ook zeggen de voeding, maar heb je de voltages al eens bekeken in de bios? Je kunt ook een multimeter pakken en de boel nameten onload

Een vervelend issue wat ik vind van voedingen is dat je daarvan de temp niet kunt uitlezen, ik weet niet hoe oud de pc is, maar controleer eens of de voeding alle vrijheid heeft voor lucht, en kijk of er niet veel stof bij zit. Een a-merk voeding kan veel hebben, maar wie weet zit ie op het randje van de boel draaiend houden.

[ Voor 7% gewijzigd door ByteMe_ op 08-05-2013 11:08 ]

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Topicstarter
Voeding is schoon en hij heeft bergen van ruimte om te ademen. Componenten zijn van september 2011. Het doormeten heb ik weinig kaas van gegeten. Ik kan de spanning in de bios wel eens uitlezen. Ik ben nu nog wat stresses aan het draaien en zal zo eens wat screenshots posten.

Screenshots:

Nummer 1
Nummer 2
Nummer 3

[ Voor 57% gewijzigd door DjVe op 08-05-2013 11:51 ]

• ByteMe_
  • Niet online
Je zegt dat de HD ok wordt bevonden, maar mijn vraag is, waarmee heb je de schijf getest?

EDIT: temps lijken in ieder geval goed uit die screens. Maar voltages? Met speedfan zie je dat bij readings, maar dit wil dat nog wel eens uitleesfouten geven, vandaar dat ik het over de bios had.

Ik heb het dan over 3.3v, 5v, 12V

[ Voor 60% gewijzigd door ByteMe_ op 08-05-2013 12:01 ]

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Topicstarter
Voltages BIOS

HDD is gecontroleerd met de foutcontrole van W8 zelf. Ik heb gezocht naar een specifieke applicatie daarvoor, maar er wordt overal aangegeven dat de standaard Windows check best goed is. Maar ik wil er met plezier nog een applicatie overheen halen hoor? Suggesties?

• ByteMe_
  • Niet online
Voltages zijn goed, niet eens dicht op de 5-10% tolerance grens zoals het nu is.

Probeer eens de schijf te checken met Seatools, werkt ook voor andere merken.

Maak er een bootable cd van voor DOS en start de pc op met de cd als first-device, in de link staat hoe het helemaal werkt, als het allemaal lukt, zorg dan dat je advanced test kiest onder 'basic test' linksboven.

Afbeeldingslocatie: http://support.seagate.com/kbimg/4672-2.jpg

Misschien dat er rotte sectors zijn en je ze op deze manier vind

[ Voor 4% gewijzigd door ByteMe_ op 08-05-2013 12:50 ]

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Topicstarter
Oke dat ga ik nu even proberen.

Ik heb net weer even een potje kunnen gamen, zonder enig probleem, maar het komt ook voor dat hij keer na keer blijft crashen.

EDIT: Geen fouten gevonden met die check. Zelfs de lange scan vond niets.

[ Voor 19% gewijzigd door DjVe op 08-05-2013 14:25 ]

• ByteMe_
  • Niet online
Dan kan het ook mogelijk zijn dat er iets op het moederbord niet deugt, dat kan je uitsluiten door alle hardware uit de pc te halen en 1 voor 1 de pc te laten draaien met steeds meer hardware onderdelen totdat het vastloopt.

Videokaart dus onboard, 1 ram stick per test, andere voeding (niemand die je kent die een oude voeding a 300-400w heeft? Je draait bijna niks dus bijna geen vermogen vereist), gooi een andere HD erin.

[ Voor 8% gewijzigd door ByteMe_ op 08-05-2013 16:26 ]

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Topicstarter
Hmmm GPU kan ik wegstrepen net als RAM en de HDD. Ik heb net even de BIOS van het moederbord een update gegeven, wellicht dat daar verbetering in zit. Als dat niet werkt ga ik een andere voeding proberen en wellicht wat geld uitgeven aan een SSD (stond toch op de lijst). Is het probleem dan nog daar, dan MOET het het mobo of CPU zijn. Hoe dan verder weet ik niet, maar dat zien we dan wel.

Als er nog suggesties zijn, dan heel graag!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Topicstarter
Ik start net weer een game op....pats weer weg....

Met WhoChrashed wel de dumps uit kunnen lezen, maar er staat niets vermeld:

code:
1
2
3
4
5
6
7
On Wed 8-5-2013 18:46:38 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\1960000306_WarGame Final_d3b.dmp
This was probably caused by the following module: Unknown () 
Bugcheck code: 0x0 (0x0, 0x0, 0x0, 0x0)
Error: CUSTOM_ERROR
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. 
Google query: CUSTOM_ERROR

Dus ik heb de GPU uitgebouwd om toch eens te kijken wat hij dan doet en het valt op dat de voeding geluiden maakt (coil whine noemt men dat geloof ik) als ik een zware applicatie op start. Dit doet hij ook met de losse videokaart geïnstalleerd.

• ByteMe_
  • Niet online
Je weet 100% zeker dat het geluid van de voeding komt? Anders kan je even contact opnemen met de zaak waar je de spullen vandaan hebt, je hebt nog garantie sowieso en stuur je de voeding terug.

Met die laatste melding kom je niet echt verder, maar aangezien win8 opnieuw erop gezet is zou een driver denk ik niet de oorzaak kunnen zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door ByteMe_ op 08-05-2013 23:22 ]

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Topicstarter
Wederom nogmaals gecheckt, maar het geluid komt inderdaad niet uit de voeding maar uit het moederbord. Ik kan het in zoverre lokaliseren, dat het ergens bij de CPU vandaan komt. GPU er even uit gehaald om het beter te kunnen horen/zien. Game gestart op onboard en het geluid is weg....

GPU er weer in en start de game (filmpje) dan gaat hij harder piepen en op een andere frequentie, totdat hij in het menu is. Bij het starten van een game gaat het gepiep over op een licht bijna niet hoorbaar gezoem.

• ByteMe_
  • Niet online
Yesterday I noticed that my card (XFX 6950) makes an odd noise when under high load. I was playing F1 2010 and over the sound of my cars engine I heard a sound that is in between a whine and a rattle(ticking noise). This was the first time I noticed it because it was the first time I did't use my headfones while gaming. The sound gets louder when under high load. When playing Torchlight I hear it a little and when playing F1 I hear it a lot. Temps stay under 75 degrees under high load. It probably has nothing to do with tempature since it stops the moment I close a 3d application and doesn't gradualy 'whine down'. It is not the fan, because the sound is still there when I stop it manualy. Flashing back to stock bios/settings doesn't help. I would love to put it in a different rig to see if something in my case is causing it, but my friends have very small cases and this card isn't small at all.

If a lot of people are having the same problem, that rma-ing isn't an option since you will just get a different card back which will have the same problem.
Denk dat je eerder met een irritatie te maken hebt, maar aangezien het probleem al met de oude videokaart was, zal het vastlopen niet te maken hebben met het whine coil van de kaart.

Als je op de pc helemaal niks doet, loopt het dan ook vast?

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Topicstarter
Nee de applicatie loopt vast. BSOD komen wel ééns voor, maar 99% van de tijd is het echt de applicatie die echt vast loopt.

Anyhow. Nu net na een vastlopen weer een stresstest gedaan en dan kom ik op fatal errors (prime95).

screenshot

Als ik dat ga op google ga nazoeken, dan komt dit veel voor bij OC systemen (die van mij is stock). Echter kwam ik wel dit topic tegen: http://ugn-gaming.com/forum/index.php?topic=1745.0

Ik ben dus in de BIOS alle CPU voltages gaan vastzetten van auto naar normal.

screenshot

Helaas heeft dit geen effect, want zodra ik weer iets start krijg ik weer een crash. Ik heb AIDA64 geïnstalleerd om een idee te krijgen wat de voltages doen bij belasting. Na de crash direct een stress laten draaien en inderdaad klappen de workers eruit. Restart ik de boel en ga ik dan stressen, dan werkt het wel. Net alsof de games het triggeren.

screenshot
screenshot
screenshot
screenshot

Volgens mij zijn de voltages wel stabiel. Ik zie geen gekke pieken of drops, maar wat wel opvalt is de plotselinge drop in power (kan natuurlijk ook een meetfout zijn).

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-11 08:32

Mojo

The Power Within

Voeding lijkt ook mij de meest logische keuze. Een CPU gaat echt maar zelden kapot en bij een defect moederbord heb je meestal wat meer aanwijsbare fouten. Of het hele systeem werkt totaal niet.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• TunefulDJ_Mike
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-10 12:04
DjVe schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 08:29:
Wederom nogmaals gecheckt, maar het geluid komt inderdaad niet uit de voeding maar uit het moederbord. Ik kan het in zoverre lokaliseren, dat het ergens bij de CPU vandaan komt. GPU er even uit gehaald om het beter te kunnen horen/zien. Game gestart op onboard en het geluid is weg....

GPU er weer in en start de game (filmpje) dan gaat hij harder piepen en op een andere frequentie, totdat hij in het menu is. Bij het starten van een game gaat het gepiep over op een licht bijna niet hoorbaar gezoem.
Dat van het piepen van de GPU is door de gehele 6900 series van AMD heen, heet een coil whine, is niet op te lossen.

Ik had dit zelfde probleem overigens ook met een Antec TP650, op een 6970 dan (maar maakt kwa gebruik niet veel uit) ik heb me voeding vervangen naar een 750watt voeding en toen was het probleem verholpen.

Today me will live in the moment unless it's unpleasant in which case me will eat a cookie

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Topicstarter
We kunnen weer wat afstrepen:

Voeding is vervangen voor een ander model (geleend van een collega), maar dat heeft het probleem niet verholpen. Ik ga nog één keer het RAM onderwerpen aan een memtest en laat hem minimaal 5 maal passen. Reden? Prime95 heeft verschillende manieren om je CPU te stressen. De standaard stress belast je CPU en veel RAM, De tweede minder RAM en de laaste vrijwel geen RAM. Als ik de default test draai na een crsh kan ik er vergif op innemen dat een worker na een aantal minuten stopt. Stop ik hem vervolgens en start ik een nieuwe test met de tweede settings, dan duurt het iets langer, maar er stopt (een andere) worker. Stop ik die en start ik een test met de derde setting, dan blijft hij wel lopen.
Pagina: 1