Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddy coupe
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23-10-2024
Beste Tweakers,

Nu we het thuisnetwerk hebben uitgebreid naar 5 computers en 1 homeserver (waarvan 4 computers op Windows en eentje op Mac OS X draaien), willen we er eigenlijk naartoe om alles op de homeserver te zetten. Met e-mail, video's en documenten gaat dat prima, maar met de foto's hebben we een probleem. Al onze foto's staan op de iMac. We bekijken de foto's met iPhoto (handig, vrij snel, overzichtelijk). Nu willen we echter alle foto's centraal gaan opslaan en via alle computers kunnen bekijken, maar niet gewoon via de Explorer en met mapjes, maar met een vergelijkbaar programma als iPhoto.

Hebben jullie hier een oplossing voor? Enig idee hoe we dit het beste kunnen aanpakken? Alle computers zijn overigens minstens een Core2Duo met gigabit aansluiting, dus de snelheid is niet echt een issue.

Bij voorbaat dank, groetjes,
Eddy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:51

Polariteit

Fietsende fotografeur

iphoto ken ik niet, maar het eerste wat mij te binnen schiet is Lightroom? foto's plus catalog dan op de server plaatsen, en LR op de pc's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:52
Lightroom? Vind je dat niet een beetje overdreven?
Is dit misschien iets om te proberen: http://www.zdnet.nl/iphoto/26481/iphoto-for-windows/

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmsch
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-09 09:54
Ik zal hier even voor mijn vader reageren :)

We zijn dus eigenlijk op zoek naar een programma wat nét even iets meer kan dan iPhoto, met als belangrijkste onderdeel dat alles op de server kan staan en eenvoudig te bewerken is vanaf alle computers. Pa is sinds een jaar steeds meer van amateur naar professionele fotograaf aan het gaan (heb er zelf geen verstand van..), maar hij maakt geweldige foto's met een stuk of 4 lenzen met een Canon EOS 600D als body. Ook is hij steeds meer bezig met Photoshoppen, dus misschien is Lightroom niet eens zo gek? Dan houden we in ieder geval alles van Adobe. En zeker omdat al die foto's erg zwaar aan het worden zijn is een professioneler programma wellicht een goed idee?

Wij gaan eens uitzoeken hoe het zit met Lightroom. Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Maar wil je dus vanaf meerdere computers gaan bewerken? Doorgaans bewerk je foto's op 1 computer (soms 2 als je werkplek en thuisplek hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmsch
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-09 09:54
We wisselen hier nogal vaak van pc... Pa gebruikt er meestal 3 (van de 5..). En zelf zit ik ook nog weleens tussen de foto's te rommelen. Ik lees op internet dat ook Lightroom niet echt bedoeld is om mee te netwerken; dat dan de catalogue corrupt kan raken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
koeny 3 schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 23:53:
Ik lees op internet dat ook Lightroom niet echt bedoeld is om mee te netwerken; dat dan de catalogue corrupt kan raken?
Dat is met iPhoto ook het geval.
Ik zoek trouwens ook een dergelijk programma, alleen dan moet er behalve SMB ondersteuning ook ondersteuning voor DFSR zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Bij lightroom vanaf meerdere locaties zou ik werken met een library en catalogue op iedere bewerk-pc, maar wel de foto's met xmp's op een centrale server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-09 13:24
je kunt dan idd de verschillende catalogi bij elkaar importeren om je laatste wijzegingen op de andere pc's ook te zien. Zo doe ik dat ook met laptop en pc
Pagina: 1