Verwijderd

Topicstarter
Kunnen jullie hierover jullie mening geven?

Wij willen een beamer kopen en dan dus gaan beameren. De beamer staat op ongeveer 5 meter bij het projectiescherm vandaan en zou dan maximaal een beeld kunnen tonen van 3.65 bij 2.05. Het is een HD beamer, dus de resolutie is 1920x1080.

Mijn vraag nu is, is dat comfortabel kijken als je op zo een 4 a 5 meter van het projectiescherm vandaan zit?

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2013 21:23 . Reden: o-etje vergeten ]

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:08
Hierover zijn veel diverse meningen. Je kunt even kijken bij optimum HDTV viewing distances, maar ik zou hier niet al teveel op letten. Het gaat om je persoonlijke ervaring. De afmetingen die jij geeft komen op ongeveer 107inch neer. Je kunt dan dus een projectiescherm van 100 inch nemen.

Sommige zullen dit veel te groot vinden en zeggen dat er van de hd kwaliteit niks meer over blijft. (al is 5 meter een aardige afstand) en andere zullen het perfect vinden. Indien mogelijk zou ik het eerst gewoon even op een witte muur projecteren, een filmpje kijken en vervolgens kijken of het bevalt.

Verwijderd

Topicstarter
Dat was ook zeker de bedoeling, even kijken hoe het is op eern witte muur. Maar ik was gewoon nieuwsgierig of er hier mensen zijn met een uitgesproken mening hierover.
Maar jouw antwoord intrigeert dan weer wel.... Er blijft niets over van de hd kwaliteit, niet perse jouw mening. Wat is dan een aanvaarde grootte van je scherm op zo een 5 meter afstand om er toch nog hd van te kunnen brouwen met je ogen?

Oh ja, volgens mij is de beelddiagonaal van wat ik voorstelde zo ongeveer 165 inch?!

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2013 14:52 . Reden: Extra info? ]

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:15
Té dichtbij een groot scherm tv/film kijken is erg vermoeiend is mijn mening/ervaring. Je ziet dan niet meer in 1 oogopslag het gehele beeld. 4-5 meter is in bovenstaande geval net iets te krap naar mijn gevoel.

Thuis projecteer ik ook wel eens een filmpje en dan vind ik 1,75 x 1 meter (ongeveer) groot zat op 4 meter afstand. In jou voorbeeld zou je ongeveer 2x zo groot gaan.. ik weet het niet, ik kan niet zo groot op 4-5 meter projecteren, maar mij lijkt het dus (te) groot.

Qua pixeldichtheid is HD op 4-5 meter op die grootte denk ik wel prima. HD op een beamer ziet er soiso anders uit dan op een LCD. Je kunt een beetje vals spelen door ietsjepietjse onscherp te focussen, dan ben je van het raster af ...

[ Voor 19% gewijzigd door GeeEs op 08-05-2013 14:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt GeeEs, daar dacht ik dus ook aan, te groot waardoor je niet alles in 1 keer kunt zien. Aan de andere kant, als ik dan toch geld uitgeef wil ik wel zo groot mogelijk maar dus wel zodanig dat alles wel in 1 keer te overzien is.

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:15
Groot is echter wel lekker overweldigend ja :)
Je kan als je iets kleiner wilt met de meeste projectoren wel een beetje in of uit zoomen. Of de projector iets dichterbijzetten.hangen.. Ik heb hem zelf niet fixed opgehangen en zet hem gewoon op salontafeltje als we een avondje thuisbios doen.

Wat het scherm betreft... Ik vind het wel storend als je kleiner projecteert op een te groot scherm. Je zou dan een soort gordijntjes ervoor moeten maken die je kleiner kan schuiven (net als in de bios).

[ Voor 27% gewijzigd door GeeEs op 08-05-2013 15:00 ]

• Simkin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-01 15:56

Simkin

Bzzzzz

Ik heb een 120 inch scherm hangen met een kijkafstand van een kleine 4 meter, bevalt mij erg goed.
Pagina: 1