Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Software om windows instalatie over te zetten op schijf

Pagina: 1
Acties:

• vtpeters
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14-11 09:29
Hallo,

Ik heb in diverse threads hier op Tweakers gezocht naar een oplosing voor een 'uitdaging' waar ik mee zit ...

Ik heb een volledig schone installatie van Windows 7 Home Premium 64-bit uitgevoerd vanaf de installatie cd/dvd (géén recovery cd/dvd) en deze volledig bijgewerkt m.b.v. Windows Update. Van deze volledig bijgewerkte, onvervuilde Windows installatie wil ik een backup maken.
De harddisk waarop Windows staat is 500 GB groot, waarvan slechts zo'n 20-25 GB op dit moment in gebruik is voor alle Windows 7 bestanden.

De externe harddisk waarop ik de backup wil bewaren is 250 GB groot. Dat zou voor de 20-25 GB gebruikte data voldoende moeten zijn, maar het lukt me niet om m.b.v. CloneZilla een backup/image te maken.
Bij het teruglezen van de image geeft de software aan dat de image 'broken' is zonder verdere details (ook niet in de log).
Ik meen ergens te hebben gelezen dat CloneZilla verwacht dat de doel-schijf (het backup medium) minimaal net zo groot is als de bron-schijf (in mijn geval: de harddisk van 500 GB waarop Windows is geïnstalleerd).

Ik vraaag me nu af of CloneZilla of andere backup software de mogelijkheid biedt om d.m.v. compressie of anderszins 'slim backup-en' de backup wél op de (kleinere) externe harddisk weg te schrijven.

Aankoop van een andere/nieuwe, grotere externe harddisk zit er nu even niet in ...

Weet iemand raad (liefst met open source of gratis software)?

Bij voorbaat dank voor jullie tips en goede raad.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:25
Je moet niet klonen, klonen betekent dat je een identieke kopie maakt. Je moet een image maken. Gewoon op de pc zelf. Als je een goede tool kiest (kost je waarschijnlijk geld) dan kan je zelf differentieel of incremental extra backups maken.

Bijv met:
Macrium Reflect (Free)
DriveImageXML
Acronis Trueimage (kost duur en is niet future proof, home 2012 doet het niet op win8 :( )
o.i.d.

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 07-05-2013 20:02 ]

• iisschots
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-11 15:00
Heb hiervan een nieuw topic gemaakt. Dit lijkt me beter.

Je hem ook met een linux livecd kunnen opstarten en dan met het commando DD het over te zetten van de ene naar de andere schijf. (Wikipedia: dd (Unix))

Hackerspace in Friesland | www.frack.nl | Bezig met opzetten, help mee!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-11 15:59

Perkouw

Moderator General Chat
Waarom gebruik je niet gewoon de interne back-up functie van Windows 7 zelf ? Dat werkt namelijk prima.

Configuratiescherm\Systeem en beveiliging\Back-up maken en terugzetten en dan klikken op Een systeemkopie maken.

[ Voor 36% gewijzigd door Perkouw op 07-05-2013 20:08 ]

• vtpeters
Bedankt voor het starten van een nieuwe topic en voor jullie reacties.

Mijn gedachten gaan inderdaad, zoals sommigen al aanhaalden, uit naar een 'live cd' waarmee ik vanaf cd/dvd of USB-stick opstart mett een Linux of Ubuntu versie en daarmee van de volledige 1ste harddisk (Windows 7 partitie en een kleine hidden/systeem partitie) een image kan maken.

Lang geleden (XP tijdperk) heb ik met True Image na installatie ook een live cd gemaakt en daarmee backup's gemaakt van de opstartpartitie (Windows XP partitie). Ik heb inmiddels een 30-dagen demo van Acronis True Image 2013 gedownload en ga deze nog aan de tand voelen (weet niet wat de beperkingen zijn van deze 30-dagen versie t.o.v. de volledige versie).

Daarnaast heb ik nog twee live cd varianten (behalve CloneZilla, die ik al heb) gedownload en ga ook deze testen.

Ik meld me terug als ik e.e.a. heb kunnen uitproberen.

Blijf alsjeblieft komen met jullie tips ...

UPDATE 08/05/2013:

Ervaring met 30-dagen demo van Acronis True Image 2013
1. Software gedownload en geïnstalleerd op een XP-machine (wilde Windows 7 installatie niet vervuilen).
2. Op de XP machine met geïnstalleerde software een recovery ('live') cd gemaakt.
(Heb 'vroeger' met met oude versie van True Image ook op deze wijze backup's gemaakt van XP).
3. De Windows 7 laptop opgestart met de True Image live cd.
4. Bij de selectie van de backup-bron is alleen de tweede harddisk beschikbaar.
Het lijkt erop dat Aconis True Image 2013 (althans, de live cd van de 30-dagen demo-versie) de eerste harddisk en/of Windows partitie niet 'ziet' als mogelijke bron voor een backup. Ik ga hierover nog een support-vraag stellen bij Acronis.

Ervaring met Redo Backup and Recovery live cd:
1. Live cd ISO gedownload en gebrand.
2. Windows 7 laptop hiermee opgestart.
3. Bij de selectie van de backup-bron staat de eerste (Windows) harddisk.
Deze geselecteerd, de 250 GB harddisk dat als doel dient wordt ook herkend.
4. Backup proces gestart. Na enkele minuten wordt een foutmelding getoond.
Deze zou het gevolg zou zijn een defect aan de harddisk.
Door op [Enter] te drukken wordt het proces vervolgd.
Vanmorgen bleek het proces weer te pauzeren bij een volgende foutmelding (zelfde oorzaak).
Heb het backup-proces maar afgebroken.

Gealarmeerd door de foutmeldingen, heb ik de Windows 7 laptop opgestart vanaf een bootable USB-stick met Ubuntu en hiermee de schijfcontrole uitgevoerd van de eerste harddisk. Ubuntu geeft aan dat de harddisk 12 bad sectors heeft. Shit!

Vervolgens heb ik de laptop opgestart met Windows 7 en ook daarmee de schijfcontrole uitgevoerd. Windows meldt echter dat alles OK is. Vreemd!

Vermoed dat de (eerste) harddisk langzamerhand de geest aan het geven is. Enkele maanden geleden had ik dat ook al met de andere 500 GB harddisk. Deze was destijds de eerste harddisk, maar omdat de Recovery Disks van de leverancier niet wilden installeren op de nieuwe harddisk (zelfde merk en grootte, maar met iets andere configuratie) heb ik beide omgewisseld en met de Recovery Disks de laptop weer geïnstalleerd met de fabrieksinstellingen. Nu lijkt het er op dat de andere, oorspronkelijk tweede harddisk, ook defect is.

Dat maakt het maken van een goede backup des te belangrijker, zodat ik deze straks kan restoren op de nieuwe harddisk zonder de hele installatie van Windows 7 (incl. service packs en alle updates) opnieuw te moeten uitvoeren. Of is dat nu vanwege de bad sectors al te laat?

[ Voor 61% gewijzigd door vtpeters op 08-05-2013 22:39 . Reden: Update met ervaringen met twee backup programma's ]

• vtpeters
Even een update (ter afronding)...

De (oorspronkelijk) tweede harddisk, die na vervanging van de eerste harddisk als opstart/Windows schijf in gebruik was, is inmiddels ook overleden en vervangen door een nieuwe.

De backup die ik van deze harddisk met Redo Backup and Recovery had gemaakt, kon ik terugzetten op de nieuw geïnstalleerde, vervangende harddisk en was daarmee weer vrij snel up-and-running.

Ik kan iedereen het gratis verkrijgbare Redo Backup and Recovery van harde aanbevelen.
Als je liever van USB opstart i.p.v. een Live CD/DVD, maak dan met de Universal USB Installer en de *.ISO van Redo een opstartbare USB-stick. Dat scheelt opstarttijd en lawaai van de cd/dvd/blu-ray drive...
Pagina: 1