APU vs CPU&GPU

Pagina: 1
Acties:

• martijnenco
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21-01 13:22
Hallo iedereen!

Ik loop met deze vraag al een tijdje rond, en ik kan nergens echt antwoord vinden op deze vraag, zelfs google schijnt het niet te kunnen beantwoorden, dus vandaar dat ik maar hier kom voor een vraag.

Als ik alles goed begrijp van wat ik zover weet is dat er in een APU al een soort CPU en GPU zit en dat je als je een budget systeem wilt met een goeie APU al genoeg hebt voor een beetje game..
Maar nu vraag ik me tog af, wat is beter tussen deze 2 systemen? of waar hebben jullie opmerkingen over?

Ik gebruik mijn desktop vaak voor games (liever wel op full-HD maar niet op ultime graphics) en simpele video bewerking en het testen van van live video bewerking.

Systeem A: (alleen een APU)
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5800K Black Edition€ 109,40€ 109,40
1ASRock FM2A85X Extreme4-M€ 66,20€ 66,20
1Kingston HyperX KHX24C11T2K2/8X€ 59,90€ 59,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 234,90

Systeem B: (CPU en GPU)
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-4100 Black Edition€ 89,20€ 89,20
1Gigabyte GA-970A-DS3€ 62,73€ 62,73
1Gigabyte GV-R775OC-1GI€ 89,95€ 89,95
1Kingston HyperX KHX1866C11D3P1K2/8G€ 62,-€ 62,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 303,28

Alvast bedankt!
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik weten wil. (ik kan af en toe aardig vaag zijn)

Martijn

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

Reviews van de A10 5800K en diens videokaart zijn er zat te vinden. Dito van de 7750. Persoonlijk zou ik voor die €10 altijd de 7770 pakken of als het kan zelfs de 7790 / 7850.

Ik lees "Live video bewerking". Bedoel je dat een (1080p/i) stream wilt aanpassen in realtime? Ik betwijfel of deze systemen dat gaan redden kwa CPU power, grote kans dat je dan het serieuzere model de FX8350 nodig gaat hebben.
pricewatch: AMD FX-8350 Black Edition

Dit is voor video bewerking / rendering momenteel de bang / buck optie. Bij Intel zal je naar het o-zo-dure LGA2011 / X79 platform moeten, maar dan heb je je moederbord net aan voor de prijs van systeem A. (en je CPU voor de prijs van A+B!)

• martijnenco
Dan heb ik die over het hoofd gezien excuus daarvoor, ik wou ze graag tegenover elkaar zetten zeg maar.

en met live video bedoel ik dit: http://www.coolux.de/ maar dat is dan lage kwaliteit en lage resolutie alleen om te testen en om projecten op te zetten, de show draaien gebeurt vanaf een veel krachtigere computer op het werk.

Bedankt voor de snelle reactie!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

die FX4100 klinkt leuk, maar ik zou eigenlijk altijd voor de 'oudere' pricewatch: AMD Phenom II X4 965 Black Edition gaan, misschien minder zuinig, maar niet van die Piledriver modules die hun cache-geheugen moeten delen. vandaar dat de 965BE normaal gesproken heel aardig in de buurt komt van de FX4100. verder is de GPU van de 5800K (de 7660D dus) bij lange na niet zo sterk als een 7750, en heeft de IGP altijd een stukje werkgeheugen nodig en een hogere kloksnelheid. vergeet niet dat je dus bij de 965BE geen 1866mhz geheugen nodig hebt, 1333/1600 is genoeg en een stuk goedkoper. zo krijg je de prijzen steeds dichter naar elkaar toe.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 965 Black Edition€ 74,90€ 74,90
1Gigabyte GA-970A-DS3€ 62,73€ 62,73
1MSI R7770-PMD1GD5€ 97,-€ 97,-
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 44,99€ 44,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 279,62

nadeel van modernere AM3+ moederborden is dat je uATX wel kunt vergeten.

[ Voor 55% gewijzigd door NLBUURMAN op 07-05-2013 18:37 ]

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• Felix!
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-02 21:50
Ik zou voor systeem B gaan + een FX-4170 (i.p.v. de FX-4100). Een externe grafische kaart is (bijna) altijd beter dan een interne. Sowieso gaat systeem B langer mee. En de kaart zou je eventueel in een nieuw systeem kunnen prikken.

No one is listening until you fart

• martijnenco
Dus dan ligt dit ongeveer wat meer in de richting van wat jullie mij aanbevelen?

(laten we dit voor het gemak systeem C noemen)
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 965 Black Edition€ 74,90€ 74,90
1Asrock 970DE3/U3S3€ 50,25€ 50,25
1Gigabyte GV-R777OC-1GI€ 92,43€ 92,43
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 44,99€ 44,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 262,57

Nu las ik alleen wel ergens dat die videokaart zijn geheugen ook moest delen, ik weet alleen niet in hoever en in hoever dat normaal is.

Nu heb ik nog wel een oudere ATX PSU die 430W haalt als ik het niet verkeerd heb, maar zal dat genoeg zijn voor die Phenom II x4 met de rest?

---EDIT---

Woops, mijn fout ik zag het lijstje niet van NL Buurman..

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
djunicron schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 17:46:
pricewatch: AMD FX-8350 Black Edition

Dit is voor video bewerking / rendering momenteel de bang / buck optie. Bij Intel zal je naar het o-zo-dure LGA2011 / X79 platform moeten, maar dan heb je je moederbord net aan voor de prijs van systeem A. (en je CPU voor de prijs van A+B!)
Dat is niet helemaal waar. socket 1155 (xeon en i7's) kunnnen ook heel wat werk verzetten dankzij hyperthreading (ook 8 threads in je taskmanager ;)).
Zowel Intel als AMD verkopen geen zuivere octo-cores aan consumenten. Intel heeft maximaal 6 zuiver fysieke cores in de socket 2011 (dankzij HT 12 threads in totaal!). Bij AMD zijn er op dit moment enkel zuivere quad-cores en waren er six-cores (1055t enzo). Op dit moment delen de FX processoren per 2 cores 1 floating point.
Hoewel AMD's techniek beter is dan intel's HT, gaan AMD's paradepaardje maar tot 8 threads net als de gelijkgeprijsde pricewatch: Intel Xeon E3-1230V2 Boxed of duurdere i7's

Zowel AMD als intel hebben hun pro's en con's
Kort door de bocht:
Voordelen AMD:
  • -goedkoop 6 of 8 threads en de A10 APU's zijn geweldig dankzij de krachtige IGP
  • -Hogere default kloksnelheid van de processoren dan Intel (maar dit cijfers zegt feitelijk niets, want Intel is met lagere klok nog steeds sneller)
  • -AM3+ platform heeft een langere levensduur dan socket 1155 (je kan vermoedelijk over 2 jaar, na een bios-update, je CPU upgraden zonder een nieuw mobo te hoeven kopen.)
Nadelen AMD;
  • -Niet energiezuinig
  • -Geen "echte" hexa/octo-cores (wel "echter"dan Intels HyperThreading, maar 2 cores bij AMD delen 1 floating point)
  • -Geen topprestaties ondanks de marketingtechnisch feitjes dat ze meer cores hebben en hogere kloksnelheden
Voordelen Intel
  • -Energiezuinig
  • -Enige serieuze speler voor de echte high-end consumenten markt (socket 2011)
  • -Onovertroffen prestatie per core. (ook zonder HT pompt 1 ivy core op 3,7 ghz er heel wat meer uit dan 1 core op een FX)
Nadelen Intel
  • -Duurder
  • -In de consumentenmarkt geen octo-cores, hexa-cores vanaf ongeveer €500.
  • -Geen krachtige 'APU's' hoewel Haswell daar verandering in brengt (maar Intel wat betreft positionering compleet de plank misslaat :F i.t.t. AMD)
  • -Korte levensduur moederborden (Intel veranderd om de 2/3 jaar van socket waardoor nieuwe processoren niet in je mobo passen, qua degelijkheid(technische levensduur) is er geen verschil tussen AMD en Intel chipsets als je gewoon een goed exemplaar hebt en er goed voor zorgt overleefd hardware de tijd dat jij het wil gebruiken ;))
Wat betreft TS zijn vraag.

Graag meer info, zoals:
-welke edit software? (maakt die effectief gebruik van meer dan 4 cores/threads
-Welke voeding heb je? (zonde om 300 euro aan hardware kapot te bakken met een slechte voeding)
-de frequentie van het gebruik (als je maar af en toe een half-uurtje edit zou ik daar geen extra geld voor uitgeven om het net wat sneller te doen).

(stiekem heeft eLJay het liefst dat TS AMD koopt, want AMD heeft het geld harder nodig dan Intel, en zonder AMD zijn we allemaal de lul)

[ Voor 35% gewijzigd door eL_Jay op 07-05-2013 19:40 ]

• martijnenco
Welke edit software..
Cinema 4D gebruik ik weleens maar niet vaak, daar zoek ik inderdaad niet echt een snelheidswinst.
het enige programma wat ik vaker gebruik en wat ik nog vaker ga gebruiken in de toekomst is toch echt Pandoras Box van Coolux, maar het zal mij verassen als jullie die kennen, aangezien het een vrij onbekend programma is. (watch out is een soort zelfde programma maar dan met minder opties en luxe).
De computer die ik nu heb (zwaar veroudert) trekt het net om te zien wat je ermee kan enz. maar echt leuk ermee werken doet die niet.
En als laatste heb ik ooit nog eens op planning steen om WYSIWYG te gebruiken. Maar dat heeft voor nu in elk geval zeker geen nood (link: http://www.cast-soft.com/wysiwyg/overview )

Ik weet echt niet wat pandoras box vraagt

De voeding die ik nu gebruik is deze 430 watter
http://tweakers.net/price...-sz-430pdr/specificaties/
Ik hoopte dat ik hem in dit systeem nog kon gebruiken maar anders heb ik er ook geen emotionele waarden aan..

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Mja, wat ElJay schrijft dus, goede samenvatting wel.

Weinig mis met het 965 systeem met HD7770, buiten het stroomverbruik. Gooi het even door een PSU calculator, ik weet niet of een goede 450W voeding dit gaat trekken uit m'n hoofd, zeker niet met een CPU OC, en die zou je zeker voor video editing kunnen overwegen!

Feit is dat de FX-8xx0 series alle 1155 Intels met HT (dus i7's) verslaan in rendertests als de 8 threads ook werkelijk gebruikt worden. Core voor Core is Intel beduidend sneller. Maar goed, dan hebben we het wel over duurdere CPU's als hier nu besproken worden.

Enkel in dit segment is er leuke concurrentie momenteel eigenlijk tussen Intel en AMD.

{edit} Oh, nee die voeding zou ik niet nog een aantal jaar dusdanig willen beladen, ik raad je echt aan een nieuwe van een A-merk aan te schaffen... Maar dan is het wel handig als je eerst eruit bent wel platform je wilt gaan gebruiken.

[ Voor 15% gewijzigd door djunicron op 07-05-2013 20:22 ]

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

ik zou wel voor een 970 chipset gaan, mocht je er ooit nog een OC op willen zetten heb je enkel aan een CPU-koeler genoeg, bovendien heb je dan SataIII-poorten, mocht je er ooit nog een SSD aan willen hangen. 430 watt is wel genoeg, maar dit is niet een van de meest hoogstaande voedingen :(

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• eL_Jay
psu calculators hebben een gigantische marge.

Een goede 360/430 watts voeding zou voldoende moeten zijn. Tenzij je er ooit nog een dikke videokaart in wilt stoppen. Dan zou ik voor 520 watt gaan.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

djunicron schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 17:46:
Kan Quick Sync niet wat betekenen dan op het Intel platform? :) Dat is juist een feature (van de build-in GPU) van de nieuwere generaties Core processors die juist bedoeld is voor rendering. En ook dat scheelt bakken met tijd, mits het ondersteund wordt door hard- en software. Overigens hoeft hardware die Quick Sync ondersteund niet per definitie duur te zijn.

Qua software komt dat wel goed; Intel heeft een SDK vrijgegeven, waardoor het voor software makkelijker te implementeren is.

Review @ Hardware.info
Review @ Tom's Hardware Guide

[ Voor 37% gewijzigd door CH4OS op 08-05-2013 01:12 ]

• martijnenco
Bedankt iedereen voor de informatie stromen waar ik om vroeg!
Voor mijn part wint tweakers de prijs als beste community weer :)

Een SSD (en misschien nog een HDD) wil ik er ooit nog eens inzetten ja.
430W is in mijn PSU calculator twijfelachtig inderdaad, en al helemaal als ik de ouderdom mee ga tellen. Zou dit een goeie vervanger zijn? http://tweakers.net/price...builder-cx500-bronze.html ?

---EDIT---

Nu weet ik het niet meer wel of geen nieuwe PSU?

En wat betekent de afkorting OC?

[ Voor 10% gewijzigd door martijnenco op 08-05-2013 01:12 ]

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

OC = overclock.

HKC maakt geen kwaliteitsvoedingen. Hij zal het wel trekken, maar met de AMD opties zal het ding wel 75% - 85% benut worden onder load, wat de levensduur van de toch al niet geweldige componenten zal verkorten.

Dergelijke voedingen houden het normaliter heus wel 2 a 3 jaar vol, maar veel langer is "geluk" zullen we maar zeggen. Het zou toch zuur zijn als je nieuwe hardware wel binnen een korte periode beschadigd raakt door het uitvallen van je oude €25 voeding.

Kwaliteits alternatieven zijn:
pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt
pricewatch: XFX Pro 450W v2
pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 430W
pricewatch: Antec Earthwatts EA-380D Green

Mooie budget oplossing:
pricewatch: Corsair Builder CX430 Bronze

• eL_Jay
Seasonic>XFX/Corsair>Rest>HKC/Sweex/OCZ

[ Voor 21% gewijzigd door eL_Jay op 08-05-2013 13:07 ]

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Superflower en Pc power & cooling zijn daarnaast ook nog mooie A merken, sommige Energmax voedingen zijn ook prachtig.

Sommige Corsair HX en TX modellen zijn identiek aan Seasonic M / S modellen.

XFX heeft ook opvallend hoogwaardige componenten in z'n voedingen zitten. Silverstone is ook vaak goed, hoewel er een paar matige modellen tussen zitten. Hetzelfde geld voor Zalman, Xigmatek, ThermalTake & Tagan: bovengemiddeld, maar er wordt niet altijd voor kwaliteitscomponenten gekozen, waardoor het lastig is deze merken echt van harte aan te raden.

Een aantal Cooler Master / Antec voedingen zijn niet verkeerd, maar over het algemeen inderdaad minder waardig, maar het voordeel is dat iedere computershop er vaak wel spullen van heeft liggen.

Huntkey, HKC, OCZ, LC Power, Recom, Spire & Rasurbo: begin er liever niet aan, ze maken de wattages niet waar en overleven het niet al te lang. Erger: Als ze het opgeven, nemen ze vaak je gevoelige hardware mee in hun graf.
Pagina: 1