Dag,
Ik open hier dit topic, na veel zoekwerk, in de hoop dat iemand zegt: "Zo zit het, kijk maar."
Situatie: Ik heb een aantal jaar terug via een uitzenbureau gewerkt bij de helpdesk van een onderwijs instelling. Nu, een aantal jaar later benaderen ze mij rechtstreeks, om voor een korte tijd, hetzelfde werk te doen.
Prima. Ik heb een eenmanszaak, en zodoende stuur ik een offerte, een kopie van mijn VAR en een kopie van mijn rijbewijs.
Dit was okee, de offerte is goedgekeurd, en ik ben aan de slag.
Nu, vragen zij mij om een kopie van mij id-kaart, of paspoort voor hun administratie. Zij zeggen dat deze verplicht is voor hun om te hebben, in het geval de arbeidsinspectie komt controleren.
Puur uit interesse, wil ik nu wel eens weten... of dat wel mag /moet. En dus kom ik hier uit.
In de table staat bij: "In dienst treden bij een nieuwe werkgever": Rijbewijs -> Nee. Niet voldoende dus, om me mee te identificeren.
Maar... ik vraag me dan af: Is een klant van mij een werkgever? Nee, zou ik denken. Ik treed ook niet in dienst, maar voer een korte opdracht uit. Als ik morgen geen zin meer heb, sta ik volledig in mijn recht om er mee op te houden. Ik zou zeggen, zij zijn klant, en opdracht gever.
Dat gezegd, is er ook op de riiksoverheid de vraag: "Moet ik me op mijn werkplek kunnen identificeren?"
Mijn werkplek is thuis, en nu bij de klant. Het antwoord op de vraag:
Verder staat er:
Verder, op dezelfde site, van de overheid, staat hier:
Verder linkt de rijksoverheid site door naar een website van het College Bescherming Persoons gegevens, en daar staat dan:
Verder, staat er op de site van Het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, iets vaags over vreemdelingen... ben ik dat? Geldt dit voor mij?
Er is wel een kopje zzp-ers uit het buitenland, maar niet uit het binneland? Why?
Totzover mijn dagelijkse portie bureaucratisch-paarsecrocodillen-gegoogle (666 scrable punten).
De vraag is dus, in a nutshell, moet een klant een kopie van mij id-kaart hebben als ik als zzp-er een opdracht voor hem uitvoer, of is een rijbewijs voldoende?
Dit is interessant, want als ik zzp-ers wil inhuren, moet ik dat dus ook doen.
Ik open hier dit topic, na veel zoekwerk, in de hoop dat iemand zegt: "Zo zit het, kijk maar."
Situatie: Ik heb een aantal jaar terug via een uitzenbureau gewerkt bij de helpdesk van een onderwijs instelling. Nu, een aantal jaar later benaderen ze mij rechtstreeks, om voor een korte tijd, hetzelfde werk te doen.
Prima. Ik heb een eenmanszaak, en zodoende stuur ik een offerte, een kopie van mijn VAR en een kopie van mijn rijbewijs.
Dit was okee, de offerte is goedgekeurd, en ik ben aan de slag.
Nu, vragen zij mij om een kopie van mij id-kaart, of paspoort voor hun administratie. Zij zeggen dat deze verplicht is voor hun om te hebben, in het geval de arbeidsinspectie komt controleren.
Puur uit interesse, wil ik nu wel eens weten... of dat wel mag /moet. En dus kom ik hier uit.
In de table staat bij: "In dienst treden bij een nieuwe werkgever": Rijbewijs -> Nee. Niet voldoende dus, om me mee te identificeren.
Maar... ik vraag me dan af: Is een klant van mij een werkgever? Nee, zou ik denken. Ik treed ook niet in dienst, maar voer een korte opdracht uit. Als ik morgen geen zin meer heb, sta ik volledig in mijn recht om er mee op te houden. Ik zou zeggen, zij zijn klant, en opdracht gever.
Dat gezegd, is er ook op de riiksoverheid de vraag: "Moet ik me op mijn werkplek kunnen identificeren?"
Mijn werkplek is thuis, en nu bij de klant. Het antwoord op de vraag:
Ik heb alleen mijn rijbewijs op zak, prima dus.U moet zich op uw werk altijd kunnen identificeren. U moet zich kunnen identificeren met uw originele identiteitsbewijs. Ook mag u gebruikmaken van het Nederlandse of Europese rijbewijs."
Verder staat er:
Maar mijn dienstverband is opgehouden, en onder andere voorwaarden opnieuw begonnen. Beetje vaaag dus.Als tijdens uw dienstverband uw identiteitsbewijs verloopt, hoeft u niets te doen. In de administratie van uw werkgever zit een afschrift van het oude document toen het nog geldig was en dat is voldoende.
Verder, op dezelfde site, van de overheid, staat hier:
Fair enough. Maar is mijn klant, een werkgever?Werkgevers moeten de identiteit van hun werknemers controleren. Als u ergens gaat werken, bent u daarom verplicht om een geldig identiteitsbewijs te laten zien aan uw werkgever. Dit mag geen rijbewijs zijn. Op het rijbewijs staat namelijk niets over uw nationaliteit en verblijfstatus.
Verder linkt de rijksoverheid site door naar een website van het College Bescherming Persoons gegevens, en daar staat dan:
Dit staat in alle dimensies, loodrecht op de voorgaande quote.Uw werkgever is bijvoorbeeld niet verplicht om een kopie van uw identiteitsbewijs paraat te hebben voor eventuele arbeidsinspecties. U hoeft voor dit doel dus geen kopie van uw identiteitsbewijs af te staan. Is er een inspectie, dan geldt er wel een identificatieplicht. U moet dan zelf uw identiteitsbewijs aan de opsporingsambtenaren laten zien."
Verder, staat er op de site van Het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, iets vaags over vreemdelingen... ben ik dat? Geldt dit voor mij?
Er is wel een kopje zzp-ers uit het buitenland, maar niet uit het binneland? Why?
Totzover mijn dagelijkse portie bureaucratisch-paarsecrocodillen-gegoogle (666 scrable punten).
De vraag is dus, in a nutshell, moet een klant een kopie van mij id-kaart hebben als ik als zzp-er een opdracht voor hem uitvoer, of is een rijbewijs voldoende?
Dit is interessant, want als ik zzp-ers wil inhuren, moet ik dat dus ook doen.