Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-10 12:01

Infant

It's a floating Dino!

Topicstarter
Dag,

Ik open hier dit topic, na veel zoekwerk, in de hoop dat iemand zegt: "Zo zit het, kijk maar."

Situatie: Ik heb een aantal jaar terug via een uitzenbureau gewerkt bij de helpdesk van een onderwijs instelling. Nu, een aantal jaar later benaderen ze mij rechtstreeks, om voor een korte tijd, hetzelfde werk te doen.
Prima. Ik heb een eenmanszaak, en zodoende stuur ik een offerte, een kopie van mijn VAR en een kopie van mijn rijbewijs.
Dit was okee, de offerte is goedgekeurd, en ik ben aan de slag.

Nu, vragen zij mij om een kopie van mij id-kaart, of paspoort voor hun administratie. Zij zeggen dat deze verplicht is voor hun om te hebben, in het geval de arbeidsinspectie komt controleren.

Puur uit interesse, wil ik nu wel eens weten... of dat wel mag /moet. En dus kom ik hier uit.

In de table staat bij: "In dienst treden bij een nieuwe werkgever": Rijbewijs -> Nee. Niet voldoende dus, om me mee te identificeren.

Maar... ik vraag me dan af: Is een klant van mij een werkgever? Nee, zou ik denken. Ik treed ook niet in dienst, maar voer een korte opdracht uit. Als ik morgen geen zin meer heb, sta ik volledig in mijn recht om er mee op te houden. Ik zou zeggen, zij zijn klant, en opdracht gever.

Dat gezegd, is er ook op de riiksoverheid de vraag: "Moet ik me op mijn werkplek kunnen identificeren?"

Mijn werkplek is thuis, en nu bij de klant. Het antwoord op de vraag:
U moet zich op uw werk altijd kunnen identificeren. U moet zich kunnen identificeren met uw originele identiteitsbewijs. Ook mag u gebruikmaken van het Nederlandse of Europese rijbewijs."
Ik heb alleen mijn rijbewijs op zak, prima dus.

Verder staat er:
Als tijdens uw dienstverband uw identiteitsbewijs verloopt, hoeft u niets te doen. In de administratie van uw werkgever zit een afschrift van het oude document toen het nog geldig was en dat is voldoende.
Maar mijn dienstverband is opgehouden, en onder andere voorwaarden opnieuw begonnen. Beetje vaaag dus.

Verder, op dezelfde site, van de overheid, staat hier:
Werkgevers moeten de identiteit van hun werknemers controleren. Als u ergens gaat werken, bent u daarom verplicht om een geldig identiteitsbewijs te laten zien aan uw werkgever. Dit mag geen rijbewijs zijn. Op het rijbewijs staat namelijk niets over uw nationaliteit en verblijfstatus.
Fair enough. Maar is mijn klant, een werkgever?

Verder linkt de rijksoverheid site door naar een website van het College Bescherming Persoons gegevens, en daar staat dan:
Uw werkgever is bijvoorbeeld niet verplicht om een kopie van uw identiteitsbewijs paraat te hebben voor eventuele arbeidsinspecties. U hoeft voor dit doel dus geen kopie van uw identiteitsbewijs af te staan. Is er een inspectie, dan geldt er wel een identificatieplicht. U moet dan zelf uw identiteitsbewijs aan de opsporingsambtenaren laten zien."
Dit staat in alle dimensies, loodrecht op de voorgaande quote.

Verder, staat er op de site van Het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, iets vaags over vreemdelingen... ben ik dat? Geldt dit voor mij?

Er is wel een kopje zzp-ers uit het buitenland, maar niet uit het binneland? Why?

Totzover mijn dagelijkse portie bureaucratisch-paarsecrocodillen-gegoogle (666 scrable punten).

De vraag is dus, in a nutshell, moet een klant een kopie van mij id-kaart hebben als ik als zzp-er een opdracht voor hem uitvoer, of is een rijbewijs voldoende?

Dit is interessant, want als ik zzp-ers wil inhuren, moet ik dat dus ook doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
http://www.belastingdiens...verklaring_arbeidsrelatie
De VAR moet geldig zijn wanneer u de VAR aan uw opdrachtgever laat zien. Uw opdrachtgever moet een kopie van de VAR en een kopie van uw identiteitsbewijs bewaren in zijn administratie.
Ze zijn dus verplicht een kopie van jouw paspoort/rijbewijs in hun bezit te hebben.

Jouw quotes refereren aan een werkgever, in dat geval heb je een vast dienstverband en liggen de regels anders.

[ Voor 10% gewijzigd door Viper® op 07-05-2013 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Topicstarter
Okee. Dus stel dat ik een zzp-er inhuur, dan is het voldoende voor mij om een kopie van zijn rijbewijs, en een kopie van zijn var verklaring te hebben?

De tekst die jij quote zegt letterlijk identiteitsbewijs... is dat een overkoepelende term voor paspoort / id-kaart?

Ik vind overheids websites te vaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
http://www.rijksoverheid....en-in-welke-situatie.html

Een VAR verklaring geeft aan dat de persoon voor zichzelf werkt en geeft jou uitsluiting van het verrekenen van inkomsten en loonbelastingen voor die persoon.

In principes is een getekend contract een overeenkomst die je in staat stelt om een persoon werk voor je te laten uitvoeren. Ik zou nooit iemand inhuren zonder een kopie van zijn VAR verklaring. Mochten er problemen zijn met belastingen dan heb jij geen bewijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Topicstarter
Ja, die link stond ook al in mijn begin post.

Ik mag me op het werk, identificeren met mijn rijbewijs. So far, so good.

Maar, om toch in herhaling te vallen: moet de instelling/persoon/bedrijf voor wie ik de opdracht uitvoer, naast mijn var ook een kopie van mijn id-kaart/paspoort hebben? Of is een rijbewijs voldoende? Ik kan het niet zwart op wit vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Heb jij je VAR goed gelezen? Mijn VAR WUO, geldig t/m 31 december 2013, afgegeven september 2012 bevat de volgende tekst:
Wat betekent deze beslissing voor u?
Als u de VAR-werkzaamheden voor een opdrachtgever uitvoert, dan kunt u uw opdrachtgever deze VAR laten zien. Uw opdrachtgever hoeft dan geen loonheffingen in te houden op de vergoeding die hij u voor uw werkzaamheden betaalt. Uw opdrachtgever moet wel een kopie van deze VAR en een kopie van een geldig identiteitsbewijs (geen rijbewijs) van u in zijn administratie bewaren. (....)
Hoe duidelijk wil je het hebben? Kijk op je VAR wat daar staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Topicstarter
Dat is duidelijk inderdaad. Dit zocht ik, bedankt.

Het is wel leuk om hierbij te zeggen, dat als ik deze vraag telefonisch neer leg bij rijksoverheid, het antwoord is: "Een rijbewijs is voldoende."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Een rijbewijs is geen identiteitsbewijs, maar een legitimatiebewijs. Een subtiel verschil, maar als er dus een identiteitsbewijs wordt gevraagd, is een rijbewijs niet voldoende.

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-10 13:09

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

JohnR, het verschil tussen identiteitsbewijs en legitimatiebewijs is puur semantisch.

Een identiteitsbewijs is een schriftelijk bewijs van je identiteit. In veel gevallen voldoet een rijbewijs ook, in sommige gevallen niet omdat op je rijbewijs je nationaliteit niet staat vermeld. Elke persoon die in Nederland woonachtig is kan immers een Nederlands rijbewijs krijgen, ongeacht zijn/haar nationaliteit...

Een legitimatiebewijs is een schriftelijk bewijs dat je mag doen wat je wil doen. Een collectant, een politieagent, etc. moet zich kunnen legitimeren. Dat heeft dus niet alleen betrekking op je identiteit, maar ook op je machtiging om een bepaalde handeling te doen.

Een rijbewijs is geen identiteitsbewijs, maar wel een legitimatiebewijs als het gaat om het besturen van een motorvoertuig en voor andere zaken waar de nationaliteit niet van belang is maar het woonachtig zijn in Nederland wel (en alleen als je in Nederland woonachtig bent, kun je een Nederlands rijbewijs aanvragen), maar weer niet een legitimatiebewijs voor het kunnen doen van arbeid. Een identiteitskaart of paspoort is wel een identiteitsbewijs (want je nationaliteit staat erin) en is in veel gevallen ook een legitimatiebewijs maar bijvoorbeeld voor het besturen van een motorvoertuig weer niet. Ook voor buitenlanders van buiten de EU is hun paspoort in veel gevallen geen legitimatiebewijs, zij hebben ook een verblijfsvergunning nodig om zich voor veel zaken te kunnen legitimeren, maar alleen hun paspoort om zich te kunnen identificeren.

In dit geval, het inhuren van arbeidskracht (hetzij als werknemer, hetzij als zelfstandig ondernemer), is de nationaliteit wel van belang en gaat het eigenlijk om een legitimatie: het document in kwestie moet niet alleen je identiteit bewijzen, maar ook (en vooral) dat je gerechtigd bent om in Nederland te werken. Als je een identiteitskaart of paspoort overhandigt waarop staat dat je Nederlander (of ander EU-burger) bent, is dat appeltje eitje. Niet-EU-burgers zullen om zich te legitimeren in dit geval ook een verblijfsvergunning moeten overhandigen waaruit blijkt dat ze arbeid mogen verrichten.

[ Voor 26% gewijzigd door Mx. Alba op 14-05-2013 10:26 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

JohnR schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 09:12:
Een rijbewijs is geen identiteitsbewijs, maar een legitimatiebewijs. Een subtiel verschil, maar als er dus een identiteitsbewijs wordt gevraagd, is een rijbewijs niet voldoende.
Precies andersom. Op je identiteitsbewijs staat wie je bent (dat staat op je rijbewijs ook), op een legitimatiebewijs staat ook je nationaliteit. (Waarom ze dat niet even op 't rijbewijs erbij zetten, geen idee.)

Dit in de algemene zin; een concertkaartje is strict gezien een legitimatiebewijs voor het binnenkomen bij paradiso zegmaar.

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeR op 16-05-2013 01:37 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Ik zou niet moeilijk doen en gewoon een kopie van je paspoort geven. Uiteraard wel de paspoortnummers (ook in de balk onderin) en de pasfoto onleesbaar maken en op de kopie schrijven wat het doel van de kopie is, zodat de kopie alleen voor dat doel kan worden gebruikt.

Ik heb ook een keer een opdrachtgever gehad die perse een kopie wilde. Prima, dan krijg je een kopie die alleen voor dat doel kan worden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marmar
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:15
Trommelrem schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 07:36:
Ik zou niet moeilijk doen en gewoon een kopie van je paspoort geven. Uiteraard wel de paspoortnummers (ook in de balk onderin) en de pasfoto onleesbaar maken en op de kopie schrijven wat het doel van de kopie is, zodat de kopie alleen voor dat doel kan worden gebruikt.

Ik heb ook een keer een opdrachtgever gehad die perse een kopie wilde. Prima, dan krijg je een kopie die alleen voor dat doel kan worden gebruikt.
Waarom zou je daar zo moeilijk over doen? Wat is er mis met een volledige kopie?

Misschien ben ik wel naief, maar wat verwacht je dat ze zullen doen met de 'extra' gegevens van je paspoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-10 09:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Lees maar eens over identiteitsfraude en misbruik van sofi-nummer etc. Nu moet ik zeggen dat ik behoorlijk op m'n privacy let, op 't paranoide af, maar dat ik dit nog nooit gedaan heb.

Het is niet voor niets dat maar een paar instanties mogen werken met 'n BSN bijv. en dat dit in de wet geregeld is.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ardana schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 08:37:
Lees maar eens over identiteitsfraude en misbruik van sofi-nummer etc. Nu moet ik zeggen dat ik behoorlijk op m'n privacy let, op 't paranoide af, maar dat ik dit nog nooit gedaan heb.

Het is niet voor niets dat maar een paar instanties mogen werken met 'n BSN bijv. en dat dit in de wet geregeld is.
Maar toch liggen de BSN-nummers van ZZP-ers gewoon op straat.

Ik heb een eigen bedrijfje, mijn BTW-nummer is NL<BSN>B01 en de BTW-nummers van bedrijven zijn publiek toegankelijke informatie... :/

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Kwam gister toevallig op http://www.rijksoverheid....uw-identiteitsbewijs.html terecht. Verder is op http://www.rijksoverheid....vicenummer-gebruiken.html een lijst te vinden van organisaties die mogen vragen naar je BSN. Niet geheel on-topic, maar misschien hebben de lezers van dit topic er iets aan.
Dat met die BTW-nummer == BSN is inderdaad wel erg vaag :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Mx. Alba schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 09:44:
[...]

Maar toch liggen de BSN-nummers van ZZP-ers gewoon op straat.

Ik heb een eigen bedrijfje, mijn BTW-nummer is NL<BSN>B01 en de BTW-nummers van bedrijven zijn publiek toegankelijke informatie... :/
Met een BSN zelf kunnen ze ook niet zo veel. Zou ook wel raar zijn. Die nummers zijn zo kort dat iedere malloot er wel een aantal kan onthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Waarom wordt er dan zo op gehamerd om je BSN vooral zo geheim mogelijk te houden - terwijl overheidsinstanties zelf de BSNs van ZZP-ers gewoon op straat gooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Geheim? Je moet je BSN nummer toch kunnen opnoemen als iemand met opsporingsbevoegdheden daar naar vraagt? Volgens mij zijn het geen geheime nummers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

D'r is ook niks geheims aan sofinummers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Maar er wordt wel degelijk op gehamerd om je BSN niet aan onbevoegden te geven ivm het risico op fraude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Tsja, dat is een beetje hetzelfde als niemand vertellen wanneer je jarig bent want dat is bij de meeste banken al genoeg informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
CyBeR schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 01:36:
Op je identiteitsbewijs staat wie je bent (dat staat op je rijbewijs ook), op een legitimatiebewijs staat ook je nationaliteit. (Waarom ze dat niet even op 't rijbewijs erbij zetten, geen idee.)
Er is geen één op één relatie tussen een rijbewijs en een BSN-nummer.
Denk aan internationale situaties. Een buitenlander kan een Nederlands rijbewijs bezitten. Iemand kan in meerdere landen een rijbewijs hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Free rider schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 16:06:
Iemand kan in meerdere landen een rijbewijs hebben.
Weet je dat zeker?

Je kunt namelijk alleen een rijbewijs aanvragen in het land waar je woonachtig bent.

Stel dat je verhuist binnen Europa, dan kan je in het land waar je dan woont direct een rijbewijs van dat land aanvragen maar je moet dan je buitenlandse rijbewijs inleveren.

(Ik heb in Frankrijk mijn Nederlandse rijbewijs moeten inleveren toen ik daar een Franse aanvroeg - maar nu in Nederland heb ik nog voorlopig gewoon mijn Franse rijbewijs, kan en mag ook tot 10 jaar na uitgiftedatum.)

Als je een rijbewijs uit Verweggistan is dat hier niet geldig is, kan je een internationaal rijbewijs aanvragen dat hier wel geldig is, maar dat is dan alleen geldig samen met je originele rijbewijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Mx. Alba schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 15:31:
Maar er wordt wel degelijk op gehamerd om je BSN niet aan onbevoegden te geven ivm het risico op fraude.
Das raar. Een sofinummer/BSN is net als een kenteken van een motorvoertuig. Een simpele registratie in een (niet openbaar) register. Het is sowieso niet te koppelen aan een naam, tenzij je een opsporingsbevoegdheid hebt. Dus je kunt het gerust aan onbevoegden geven, zij kunnen er immers niets mee. Het is de combinatie van een sofinummer, pasfoto en paspoort wat gevaarlijk kan zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Trommelrem op 16-05-2013 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:01
Free rider schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 16:06:
[...]

Er is geen één op één relatie tussen een rijbewijs en een BSN-nummer.
Denk aan internationale situaties. Een buitenlander kan een Nederlands rijbewijs bezitten. Iemand kan in meerdere landen een rijbewijs hebben.
Nee, maar als je BSN toch ook op je rijbewijs staat dan waarom niet ook je nationaliteit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Trommelrem schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 16:27:
[...]

Das raar. Een sofinummer/BSN is net als een kenteken van een motorvoertuig. Een simpele registratie in een (niet openbaar) register. Het is sowieso niet te koppelen aan een naam, tenzij je een opsporingsbevoegdheid hebt. Dus je kunt het gerust aan onbevoegden geven, zij kunnen er immers niets mee. Het is de combinatie van een sofinummer, pasfoto en paspoort wat gevaarlijk kan zijn.
Juist wanneer men onzorgvuldig omgaat met dergelijke gegevens is het wel te koppelen. Het kantoor van een kennis behartigd nogal wat zaken aangaande identiteitsfraude, laat nou net het merendeel van startpunt van oorzakelijkheden een kwestie zijn van toegang middels bedrijven tot dergelijke gegevens. Saillant gegeven is dat er een levendige handel is in dergelijke gegevens.

De theorie is leuk, de praktijk is anders. Zeker, er ligt een flink stuk verantwoordelijkheid bij de overheid (laksheid, foute procedures met name bij aanvragen zonder identificatie in persoon e.d.), dat verandert echter niets aan de situatie.

Een kopie afgeven moet, is vaak vereist, toch is het verstandig om dat soort gegevens gewoon zwart te maken. Bedrijven mogen dat soort gegevens trouwens niet eens zo maar opslaan, laat staan verwerken. Of dat nu een callcenter is of een hotel. Er zijn daar vaste procedures voor, je komt maar heel zelden tegen dat een onderneming daar actief in is (en in dat geval mogen ze dan ook die gegevens opvragen).

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
Mx. Alba schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 16:14:
[...]
Weet je dat zeker?
Je kunt namelijk alleen een rijbewijs aanvragen in het land waar je woonachtig bent.
Dat weet ik zeker. En ja, je kunt ook een rijbewijs aanvragen in een land waar je niet woont. Ik kende een klasgenoot die na middelbare school eerst een jaar in de VS naar school ging en daar meteen een rijbewijs haalde - in de VS kan je op je 16e een rijbewijs halen.
Verder, niet alle rijbewijzen van alle landen in de wereld worden door Nederland erkent - zelfs niet alle landen worden erkend. En niet alle landen erkennen Nederlandse rijbewijzen. Redenen daartoe zijn van velerlei aard, bijvoorbeeld verschillen in medische eisen of verschillen in typen voertuigen.

Zie ook het deze pagina
Opnieuw examen doen als omwisselen rijbewijs niet mogelijk is

Kunt u uw buitenlandse rijbewijs niet omwisselen, dan moet u een gewoon theorie-examen en praktijkexamen afleggen bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR).
Shinji schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 19:04:
Nee, maar als je BSN toch ook op je rijbewijs staat dan waarom niet ook je nationaliteit..
Niet alleen Nederland geeft rijbewijzen af. Zolang er een land is dat rijbewijzen afgeeft zonder notitie van nationaliteit, en Nederland erkent rijbewijzen uit dat land, is het niet mogelijk om te stellen dat een rijbewijs een geschikt identiteitsbewijs is.
Pagina: 1