Ik ben bezig met het meertalig maken van mijn website, maar loop tegen het probleem op dat ik op internet niet alle vragen mbt de structuur kan vinden.
Ik heb het volgende gevonden:
In volgorde van beste naar minder goede oplossingen (in terms of seo):
Ik heb reeds een engels talige site, gehost in de root (www.voorbeeld.com). Ik heb met GetText() twee vertalingen gemaakt, welke te switchen zijn middels de $_GET['lang'], dus www.voorbeeld.com?lang=nl en www.voorbeeld.com?lang=en. Via de htaccess heb ik het zo ingesteld dat deze parameters worden omgezet naar virtuele folders (www.voorbeeld.com/nl/ en www.voorbeeld.com/en/)
Wat is nu de beste oplossing in terms of SEO en usability mbt de root dir?
Ik heb de volgende oplossingen in gedachte:
Ik heb het volgende gevonden:
In volgorde van beste naar minder goede oplossingen (in terms of seo):
- Gebruik verschillende domein namen, zoals www.voorbeeld.fr , www.voorbeeld.com , www.voorbeeld.nl
- Gebruik verschillende subdomeinen, zoals fr.voorbeeld.com , de.voorbeeld.com , en.voorbeeld.com
- Gebruik verschillende subfolders, zoals www.voorbeeld.com/en , www.voorbeeld.com/de
- Aangezien ik reeds in het bezit ben van het .com domein, én vanwege de complexiteit in onderhoud bij verschillende domein namen, valt optie 1 af.
- In principe zou ik optie twee goed kunnen uitvoeren (provider laat aanmaken van subdomeinen toe), maar ik kies toch niet voor deze optie omdat ik veel 'problemen' erover lees op internet, mbt linken naar de site. Veel externe partijen linken naar www.en.voorbeeld.com , en.www.voorbeeld.com , enz. Tevens lees ik dat gebruikers van de site het landen subdomein niet gewend zijn en een www subdomein prefereren.
- Mijn voorkeur gaat dus uit naar subfolders, tevens omdat mijn belangrijkste argumenten, namelijk onderhoud en de mogelijkheid om de verschillende 'sites' te targetten op regio in de webmaster tool van google, allen positief zijn.
Ik heb reeds een engels talige site, gehost in de root (www.voorbeeld.com). Ik heb met GetText() twee vertalingen gemaakt, welke te switchen zijn middels de $_GET['lang'], dus www.voorbeeld.com?lang=nl en www.voorbeeld.com?lang=en. Via de htaccess heb ik het zo ingesteld dat deze parameters worden omgezet naar virtuele folders (www.voorbeeld.com/nl/ en www.voorbeeld.com/en/)
Wat is nu de beste oplossing in terms of SEO en usability mbt de root dir?
Ik heb de volgende oplossingen in gedachte:
- Talen in verschillende subfolders, dus www.voorbeeld.com/en en www.voorbeeld.com/nl en hierbij de root .com (wanneer de taal géén nl is), middels een 301 redirect doorverwijzen naar www.voorbeeld.com/en (Alle verschillende talen, ook de default engelse taal, staan dan op dezelfde 'hoogte').
- Óf, www.voorbeeld.com als de default engelse taal, en daaronder de www.voorbeeld.com/nl als de nederlandse taal. Ik weet niet hoe dit dan uitpakt met "seo juice".
- Verder vraag ik mij af of het verstandig is om op de .com een automatische talen check te doen? Het schijnt dat dit problemen geeft met indexeren van google, omdat hij dan enkel 1 taal indexeert, maar aan de andere kant, wanneer ik .com enkel voor de langingspagina gebruik en die laat redirecten naar de juiste taal, kan ik op die pagina's in de header een taal selector maken, waardoor toch de verschillende talen geïndexeerd kunnen worden.