Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Java certificering

Pagina: 1
Acties:

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-11 14:03
Hallo,

weet niet zeker of dit het juiste sub is voor deze vraag maar weet iemand uit ervaring hoe de markt tegen het hebben van een Java certificering aankijkt. Is het een leuk hebbe-ding maar telt meer concrete project ervaring of ziet men het als een minimum eis wil je voor een klus aan de slag willen?

Mijn achtergrond is SAP en binnen het SAP domein ben ik het laatste jaar vooral bezig met Java en ik zat met de gedachte te spelen om te certificeren om wellicht in de toekomst op een nonSAP maar wel Java klus kans te maken.

Maar als het weinig tot niets toevoegt dan bespaar ik mij de moeite.

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Het voegt m.i. zeker wel wat toe.
Middels deze certificering (Oracle Certified Professional: Java SE 6 Programmer) toon je aan dat je over voldoende kennis beschikt om op een juiste wijze met Java (+ OOP) te ontwikkelen.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:54
RomeoJ schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 16:22:
Het voegt m.i. zeker wel wat toe.
Middels deze certificering (Oracle Certified Professional: Java SE 6 Programmer) toon je aan dat je over voldoende kennis beschikt om op een juiste wijze met Java (+ OOP) te ontwikkelen.
Ik zou dan wel voor de SE7 certificering gaan ipv SE6.

Echter vind ik niet dat deze certificering aangeeft dat je op de juiste wijze OOP kan programmeren. Ik heb de certificering zelf niet gedaan maar wel eens een cursusboek ingekeken en dat gaat echt over Java. OOP komt er niet zo heel veel in voor.

Of het voor het bedrijfsleven interessant is vraag ik me af. Hier vragen ze geen Java certificering aan nieuwe werknemers/detacheerders maar wel genoeg kennis van Java en programmeren in het algemeen. Dat wordt getoetst tijdens sollicitaties.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-11 14:03
Ozzie schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 17:38:
[...]

Echter vind ik niet dat deze certificering aangeeft dat je op de juiste wijze OOP kan programmeren. Ik heb de certificering zelf niet gedaan maar wel eens een cursusboek ingekeken en dat gaat echt over Java. OOP komt er niet zo heel veel in voor.

Of het voor het bedrijfsleven interessant is vraag ik me af. Hier vragen ze geen Java certificering aan nieuwe werknemers/detacheerders maar wel genoeg kennis van Java en programmeren in het algemeen. Dat wordt getoetst tijdens sollicitaties.
Daar zit ik dus mee. Zelfde met SAP certificaten. Ja leuk zo iets maar geeft alleen aan dat je de knopen kunt vinden. De echte kennis bouw je pas met ervaring op.
Aan de andere kant zou ik mij voor kunnen stellen dat je zonder minimaal Java Programer certificate niet eens wordt uitgenodigd.

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Ozzie schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 17:38:
[...]

Ik ben het niet eens met je bewering dat er vrijwel niets over OOP in voorkomt, aangezien ik toch veel over inheritance, polymorphism, encapsulation, etc. heb moeten lezen.

Ook weet ik dat deze certificering vrij populair is bij werkgevers als je aan de slag wilt als Java Software Engineer. Sommige bedrijven hebben dit als minimale eis, anderen hebben het als wens, maar ik ben nog geen werkgever tegengekomen die het niet waardevol vond.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
matty___ schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 20:22:
[...]

Daar zit ik dus mee. Zelfde met SAP certificaten. Ja leuk zo iets maar geeft alleen aan dat je de knopen kunt vinden. De echte kennis bouw je pas met ervaring op.
Aan de andere kant zou ik mij voor kunnen stellen dat je zonder minimaal Java Programer certificate niet eens wordt uitgenodigd.
Ik denk dat je er niet van uit moet gaan dat je Java kennis opbouwt met de certificering, maar meer dat het een bevestiging kan zijn dat je die kennis reeds hebt. Persoonlijk vindt ik die certificaten niet zo veel toevoegen, want zonder Java kennis en een paar avonden blokken kun je ze ook halen.

Echter merk ik vooral in de detachering dat er toch wel waarde wordt gehecht aan certificering. Door die certificering denken detacheerders in ieder geval dat ze je sneller weg kunnen zetten ( In hoeverre dat ook daadwerkelijk het geval is weet ik niet ;) ).

Zelf heb ik bijvoorbeeld mijn .NET certificering, en heb ik weinig tot geen nieuwe kennis op gedaan, aangezien ik er al veel ervaring mee had. Maar ik merk wel binnen ons bedrijf dat je daardoor eerder op een shortlist voor leuke projecten met nieuwe technologie komt. Van wat ik me van de oude Java (5) certificering kan herrinneren komt het erg overeen met de certificering voor .NET.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:47
Ik heb zelf wat Java certificeringen gedaan, omdat certificering gepushed wordt vanuit de organisatie. De OCPJP (vroegere SCJP) is wat mij betreft echt totaal irrelevant. Het zegt echt niets over vaardigheden van een developer. Er wordt ook veel gebruik gemaakt van dumps van examen vragen, vooral in India, wat de waarde van het certificaat nog twijfelachtiger maakt. Helaas is het, zoals Woy ook al aangeeft, wel een pré in de detacheringshoek om certificeringen op je CV te hebben. Schijnbaar zijn er veel bedrijven die zich blindstaren op certificaten, erg jammer. Dus als je OCPJP wil gaan doen, doe het dan als CV-buff, want veel relevante kennis en ervaring doe je er niet mee op. Tenzij je echt helemaal niets van Java afweet natuurlijk, want dan is het een mooie stok achter de deur om er eens helemaal in te duiken.

Overigens is OCPJP wel een voorwaarde voor verdere certificering, dus als je OCMJD (vroegere SCJD), of OCPJWCD (vroegere SCWCD) wil gaan doen heb je het nodig. Ook daar zitten wat twijfelachtige certificeringen tussen, maar bijvoorbeeld OCMJD voegt al meer waarde toe, omdat je daar echt een casus moet uitwerken en opleveren. Je gaat daar dus echt ontwerpkeuzes maken en implementeren.

Overigens, als je meer van Java certificering wil weten zou je een op CodeRanch kunnen kijken. Laat je niet afschrikken door de wat knullig presentatie, want daar zitten heel veel mensen met kennis en zelfs de mensen de examens voor Sun en Oracle hebben opgezet en daar study guides voor hebben geschreven.

Verwijderd

Dit klopt perfect. Het is gewoon mooi voor op je CV te zetten, maar daar blijft het ook bij.
Ik heb dat certificaat (OCPJP) ook verplicht moeten halen voor mijn huidige job.

Bedrijven hechten veel meer waarde aan ervaring. Indien je nog geen ervaring hebt, dan kan je toch met het certificaat bewijzen dat je zeker een basis kennis hebt van Java.

Dus, het hangt volledig van de situatie af imo.
Ben je werkzoekend met weinig tot geen ervaring, ga voor het certificaat zou ik zeggen.
Ben je iemand met al veel ervaring, dan heeft het certificaat niet veel nut.
Pagina: 1