Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:33
Paar weekjes terug aan het duiken geweest en nu blijkt de binnenkant van mijn onderwaterhuis wat vlekjes te hebben. Op bijna alle clips staan dus op dezelfde plek wat black spots. Deze wil ik eigenlijk weg hebben want ze zitten precies in het midden.

Ik gebruik Sony Vegas Pro voor edditing. Als ik daar op zoek in combi met remove dust kom ik niet veel tegen. Gewoon zoeken op remove dust komt ik uiteindelijk tot de volgende 3 oplossingen.

1. stuckvideopixelremover.dll gebruiken. Is niet makkelijk om op te zetten maar schijnt te werken.
2. de clips als image sequence openen in Photoshop en dan frame voor frame de spots verwijderen. Hier gaat natuurlijk erg veel werk in zitten
3. Een paar screenshots maken, deze in Photoshop laden. De spots zoeken, selecteren en er een mask van maken. Deze opslaan en in de video gebruiken om dmv een mask de spots verwijderen door er een versie van de clip overheen te leggen.

Optie 3 lijkt mij het beste. Ik heb dit alleen nog niet eerder gedaan. Geen idee of dit goed werkt in Sony Vegas, ik heb namelijk alleen een uitleg voor Premiere / After Effects gevonden.

Is er iemand die ervaring heeft met het verwijderen van stof/vlekjes/spots in video clips? Eigenlijk wil ik het niet voor elke clip apart gaan doen. De plekjes zitten op dezelfde plek dus ik hoop dat ik ze in 1 keer helemaal weg kan halen uit het project.