Toon posts:

Trage doorvoer naar NAS server. Andere switch of router?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort heb ik mijn eerste NAS server aangekocht (Seagate 4 bay BlackArmor)
Nu wou ik gisteren mijn eerste backup doen van 3TB naar de NAS server.
Heb mijn computer 14 uur laten opstaan en hij zit nu nog maar aan 3% van de 3TB !!!

Dit is dus erg sloom!
Ik weet er niet heel veel van maar ik veronderstel dat ik dit kan oplossen door mij een gigabit router te kopen. (bv: D-Link DIR-857 )

Nu is mijn vraag indien ja,
of ik dit dan gewoon kan inpluggen in de belgacom b box 2 lan poort en deze gigabit router dan zal werken?
Ook of digitale tv dan nog werkt?
Of moet ik nog aan de instellingen sleutelen?
Zou iemand me stap voor stap kunnen uitleggen waar ik rekening mee moet houden en
wat de beste oplossing is om dit veeeel sneller te laten verlopen?

Alvast bedankt voor je tijd en moeite! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• Xesxen
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-12 02:31
90GB in 14 uur staat gelijk aan ~14Mbps. Het klopt dat een gigabitrouter de maximale doorvoersnelheid kan opvoeren, maar 14Mbps is wel erg weinig, en ook niet iets dat een gigabitrouter (kwa interfacesnelheid) kan oplossen.

Probeer eens de NAS zo direct mogelijk aan te sluiten op de pc, zodat je o.a. de router uit kan sluiten als een eventuele knelpunt.

Rare vogel in spe

• hylke94
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-09 16:26
Een GB-switch ertussen plaatsen wil ook nog wel eens helpen...

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:01
Wat heb je al geprobeerd om het te verhelpen?

Verwijderd

Topicstarter
hmm welke Giga poort switch raden jullie dan zo aan?
Ik heb mijn nas -> de Seagate 4 bay Business storage
al proberen koppelen direct aan mijn computer (mac)
maar hij blijkt deze niet te herkennen als een HDD.
Waarschijnlijk omdat dit een RAID 5 is of heeft dit er niets mee te maken.

Heb hem proberen aan te sluiten via USB naar USB maar dit werkte niet...

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer nu mijn NAS rechtsreeks te koppelen naar mijn mac.
Maar vind deze niet terug.
Hoe kan ik deze vinde via rechtreekse verbinden met een ethernet kabel op mac?

We willen ook nog gebruik maken van Wifi kan dit met een giga switch?

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-12 13:45
Probeer je nu ook al een backup te maken via Wifi of bedraad? Indien via wifi, tsja daar wordt ie niet sneller van als je een nieuwe router/switch gaat plaatsen.

U+

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02-12 16:17

Perkouw

Moderator General Chat
@TS, het zou voor ons makkelijker zijn als je ons van wat meer informatie verschaft. Het is nu erg rommelig en onduidelijk wat je probeert. Verder is onduidelijk wat je huidige situatie is, hoe zit alles aangesloten ? En tot slot wat wil je uiteindelijk precies back-uppen en hoe?

Maak a.u.b. voortaan ook even gebruik van de edit knop i.p.v. nieuwe reacties te plaatsen.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik heb achter mijn b-box2 router 2 keer een HP managed Gbit switch (Er is ook een goedkopere v2 variant, geen idee of die dezelfde kwaliteit levert). Ik heb gekozen voor een managed, omdat ik dan belgacom-tv via een trunked poort naar andere locaties kan brengen zonder 30m netwerkkabel per tv te moeten leggen. De unmanaged versie is de v1410-8g. Bij een unmanaged versie blijft je digitale decoder op je b-box zitten, bij een managed kan je die ook aan je router hangen. Maar dan moet je wel al wat kennis van netwerken hebben, zoals vlans/trunking/...

Een switch doet geen wifi, dan heb je een router of een access point nodig. Je kan wel nog steeds je belgacom router gebruiken, maar die heeft 54Mbps wifi en 100Mbps ethernet.

Als je je NAS rechtstreeks aan je pc koppelt, moet je die hetzelfde benaderen als die in een netwerk zit. Daarvoor moet het ip van jouw pc en van je NAS in hetzelfde netwerk zitten.
Zit er geen applicatie bij die je NAS gaat zoeken op jouw netwerk?

Verder maakt het ook heel veel uit of je nu 1 bestand van 3TB wilt over je netwerk sturen of heel veel kleine bestanden (bv. kleine bestanden van 1-10MB). Bij heel veel kleine bestanden is je netwerk al snel een factor 10 trager. Sneller is dan soms om op jouw pc een zip/rar/7-zip/tar/... te maken en dat groot bestand te kopiëren naar je NAS.

[ Voor 10% gewijzigd door kluyze op 07-05-2013 20:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Perkouw schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 20:12:
@TS, het zou voor ons makkelijker zijn als je ons van wat meer informatie verschaft. Het is nu erg rommelig en onduidelijk wat je probeert. Verder is onduidelijk wat je huidige situatie is, hoe zit alles aangesloten ? En tot slot wat wil je uiteindelijk precies back-uppen en hoe?

Maak a.u.b. voortaan ook even gebruik van de edit knop i.p.v. nieuwe reacties te plaatsen.
Wat ik wil doen is sneller Mbps naar mijn NAS.
Nu werkte ik op deze manier met gebruik van Ethernet kabels:

BBOX2-PC1(rj45)<===============utp_kabel================>(rj45)PC
-PC2(rj45)<===============utp_kabel================>(rj45)NAS

Dit is hoe ik nu probeer een Backup te maken van 3 TB (enkel omdat ik de files dringen moet backupen)
Maar dit lijkt niet te werken want mijn Mac vind deze niet terug.

PC(rj45)<===============utp_kabel================>(rj45)NAS

Dit is hoe het zou opgelost worden met een Switch:

BBOX2-PC1(rj45)<==utp_kabel=>(P1)SWITCH(P2)<=============>(rj45)PC
(P3)<=============>(rj45)NAS

Verwijderd

Topicstarter
Sneller is dan soms om op jouw pc een zip/rar/7-zip/tar/... te maken en dat groot bestand te kopiëren naar je NAS.
Bedankt dit wist ik niet.
Ik denk dat ik gewoon een Switch gigabit koop en het wifi signaal gebruik van mijn b-box 2.

Ik heb een app idd bij de NAS gekregen maar deze is vrij basic.
Mijn IP van mijn NAS is: 169.254.4.229

Om het ip van mijn pc (mac) en van mijn NAS in hetzelfde netwerk te krijgen dee ik het volgende:

System Preferences -> Network -> Ethernet
En dan zette ik Configure IPV4 in plaats van Using DHCP op USING DHCP with Manual address.

Hiervan maakte ik dus 169.254.4.230 dit zou dus in hetzelfde netwerk nu moeten liggen?

MAAR verder weet ik niet hoe ik nu op de nas geraak?

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 20:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Dit heeft dus niets met Professional Networking & Servers te maken.. MOove naar Netwerken :)

Inclusief gratis titelchange

[ Voor 11% gewijzigd door Equator op 08-05-2013 07:28 ]

Pagina: 1