Fractal Design R4 - (standaard) 140mm case fans aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWolfer
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-09 12:00
Ook ik heb een vraag over de Fractal Design R4, ik begrijp de fan control(ler) niet helemaal.

Gisteren heb ik bij een winkel deze kast (geassembleerd en al) opgehaald, en ik denk dat de (enige) relevante vermelding is, dat dit in combinatie met een MSI Z77 GD-65 Gaming is ;) ?

Wat me opvalt (ik heb de kast nog niet geopend ivm. garantiezegel), is de aansluiting van de 2 casefans door deze shop...

1. Beiden lijken te zijn aangesloten op het moederbord omdat ze zichtbaar zijn met RPM in de Bios ?

2. Als ik de fan controller (aan de voorzijde) verschuif kwa positie 12V/7V/5V, stopt de achterste case fan met draaien bij 2 standen. Dit zou kunnen duiden op een reguliere werking van deze kast, omdat bij lage settings fans zich uitschakelen (staat iets op het (overigens niets zeggende boekje) van de R4 over het niet gebruiken van bepaalde fans op de laagste setting), maar dat betekend dat hij wel op de fan controller zit, huh ?

3. Wat ook opvalt is dat deze fan zich juist uitschakelt bij 12V en 7V en juist niet bij 5V. Zit de fancontroller aan de voorzijde 'verkeerd' om, kan dat ?

M.a.w. als iemand die ook een R4 heeft mij wat advies kan geven hoe/wat aangesloten zou 'moeten zitten', wat normaal gedrag is bij jullie R4, of wat het beste te doen, dan houd ik me aanbevolen :)

Wellicht moet ik vanavond eerst eens wat screenshots maken / fan control programma's installeren ? ...

[ Voor 6% gewijzigd door StarWolfer op 07-05-2013 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandertje03
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-09 20:04
Lijkt mij dat de ze de 12V zijn vergeten aan te sluiten en enkel de 5volt.
Ben even voor je opzoek naar de aansluitingen van de kast.

Ik vind het altijd zo vreemd als mensen hun eigen PC niet mogen openen want dan vervalt de garantie.
Succes met schoonmaken is het dan, of moet je daarvoor ieder jaar terugkomen naar de winkel. Service contract 8)7

[ Voor 45% gewijzigd door Sandertje03 op 07-05-2013 13:17 ]

| Asus Rampage III Gene | Intel i7 930 | Corsair Dominator GT 6GB PC3-14900 | Asus GTX580 Matrix | Intel 510 SSD 120GB | Cooler Master Silent Pro M850 | Cooler Master CM-690 II Advanced | Corsair H50 | Logitech G15 Red |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilencerNL
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:55

SilencerNL

No remorse

De fans die bij de R4 zitten, blijven gewoon altijd draaien, op alle standen. Dat hij bij jou uitgaat op 12v, is gewoon niet goed, en lijkt verkeerd te zijn aangesloten.

Kwa aansluiting werkt het als volgt:

Van voeding met standaard molex naar de 'fan controler'. Van de fan controler direct naar de fans. Je moederbord kan normaal gesproken dus geen RPM uitlezen want dat is niet aangesloten.

[ Voor 40% gewijzigd door SilencerNL op 07-05-2013 13:25 ]

Don't dream your life, live your dreams!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWolfer
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-09 12:00
Gebeld met de webshop. De kast mocht (even) open, om te controleren of alles goed was aangesloten, zonder verval van garantie. Beide zijkanten geopend (ook backplate kant)

Eigenlijk was ik een beetje 'overwhelmed' wat ik zag; het was allemaal zeer netjes weggewerkt, maar het is/blijft moeilijk om kabels vanaf de backplate te volgen naar het moederbord. Voornamelijk omdat in mijn geval er twee videokaarten en een Scyte Mugen 3 PCGH 'in de weg' zitten. Wat (in detail) foto's gemaakt, om hier vandaag te posten... ik dacht echt, hier kom ik zelf niet meer uit.

Vannacht om 3 uur in bed - een mens schiet wel eens wat op vreemde tijden te binnen ;) - had ik het, v.w.b. de cpu/case fan(s) welke zichtbaar waren in de Bios. Zag ik bij die Scyte Mugen 3 PCGH niet 2 CPU fans met.twee maal een 3 pin aansluiting ? . Duh, dat zijn dus de 2 zichtbare fans in de bios, waarbij men er 1 heeft aangesloten op een systeem fan aansluiting.

Kan ook niet anders:
It is worthy of note that a Y-adapter for the fans is not provided, so a second fan power header on the MB must be used, or a Y-adapter purchased separately
Lang verhaal kort, ik zat op het verkeerde been, en het moet dus wel aan de Molex liggen, of aan de aansluiting van de fan controller zelf. Bingo:waarschijnlijk door het transport zat de fan controller aansluiting (net achter de 5V/7V/12V switch) er maar half op. Opgelost.

Sandertje03, SilencerNL, bedankt voor jullie aanwijzingen / PM's _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilencerNL
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:55

SilencerNL

No remorse

De oplossing kan soms zo makkelijk zijn :)

Goed om te horen dat het is opgelost!

Don't dream your life, live your dreams!