Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Notebook of Ultrabook

Pagina: 1
Acties:

• Sietse1990
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:59
Beste medetweakers.

Normaal gezien is een notebook of ultrabook al een moeilijke keuze, maar ik heb ook redelijk specifieke wensen aan dat ding. Mijn eisen zijn als volgt:

- HD+ (1600x900) of FullHD (1920x1080) resolutie.
- minimaal 13" en maximaal 14" diagonaal.
- SSD van minimaal 64GB of HDD met caching.
- Stevige behuizing van kwaliteit plastic of aluminium.
- Geen Acer, Samsung of HP.
- Fatsoenlijke processor zoals i5, i7 of vergelijkbare AMD.
- Maximaal €1.000,- exclusief upgradables.
- 8GB werkgeheugen, maar dit mag ook later gedaan worden.

De laptop wordt gebruikt om te programmeren, dus in principe is een fatsoenlijke videokaart niet echt nodig, maar als er af en toe iets meer mee kan is het niet verkeerd. Maar als dan de prijs te duur wordt of dat er iets anders extra's bij zit heb ik liever dat dan een goede videokaart. De HD4000 is goed genoeg en de HD3000 ook al die dadelijk de Sony VAIO Z als grafische processor heeft.

Nu zou ik geen echte Tweaker zijn als ik niet zelf al gekeken zou hebben naar mogelijke kandidaten. Dit zijn er niet al te veel helaas, maar hier is het lijstje:

wenslijst: Notebooks

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Zenbook UX32VD-R4002H€ 1.035,05€ 1.035,05
1Dell XPS 14 (421X-4530)€ 899,90€ 899,90
1HP 14-3100ed SPECTRE€ 1.155,05€ 1.155,05
1Lenovo Thinkpad Edge S430 (N3B57MH)€ 973,99€ 973,99
1Lenovo Thinkpad T430 (712D574)€ 983,-€ 983,-
1Sony Vaio VPCZ21L9E (Zwart)€ 999,-€ 999,-

Van boven naar beneden even mijn bedenkingen:
- Asus Zenbook - Hier komt een los geheugenreepje van 8GB bij, maar het geheugen zal dan altijd single channel zijn.
- Dell XPS 14 - Maar één jaar garantie en vervolgens moeite moeten doen om garantie te krijgen.
- HP Spectre - Kwalitatief een betere HP, maar het blijft HP en eigenlijk is de prijs te hoog.
- Lenovo S430 - Specs zien er leuk uit, maar het uiterlijk niet echt.
- Lenovo T430 - Hetzelfde eigenlijk als de vorige, maar dan zakelijker wat wel wat beter over komt en Roll Cage technology.
- Sony VAIO Z - Oud model en geheugen lijkt niet te kunnen upgraden helaas.

Daarnaast lijkt mij de volgende laptop ook een mogelijkheid, maar die moet ik dan via Dell bestellen en zoals bij de XPS 14 geeft Dell maar één jaar garantie. Te vinden op http://www.dell.com/nl/p/xps-13-l321x-mlk/fs is de Dell XPS 13 met Full HD scherm, 8GB geheugen en 256GB SSD voor €999,-.

Ook via de Sony website kan ik een laptop (E-serie) samenstellen met de volgende specificaties voor €844,-:
Processor: Intel Core i5-3230M
Display: 14" 1600x900
Grafisch: AMD Radeon HD 7670M
HDD: 320 GB Serieel ATA, maar wel uit te breiden met een HDD caddy zelfs.
Geheugen: 8 GB 1600 MHz DDR3-SDRAM

Of via dezelfde website de laptop (S-serie) samenstellen voor €939,-:
Processor: Intel Core i5-3230M, 2,6GHz
Display: 14" 1600x900
Grafish: NVIDIA GeForce GT 640M LE 1GB
HDD: 320 GB Serieel ATA, maar te vervangen door een SSD.
Geheugen: 4 GB 1333 MHz DDR3L-SDRAM, maar weet dus niet of dit nog uit te breiden is.

Heeft iemand een eigen mening en interesse om mee te denken bij deze nieuwe aanschaf?

[ Voor 19% gewijzigd door Sietse1990 op 07-05-2013 20:36 . Reden: Dell XPS 14, HP SPECTRE, Lenovo Thinkpad Edge, Sony E-series en Sony S-series uit het lijstje gehaald vanwege niet betere keuzes. ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:51

JT

VETAK y0

Van de Vaio Z kan je het geheugen niet wel upgraden inderdaad maar daarvoor moet je het ding redelijk uit elkaar halen en specifieke bankjes voor de Z halen (die overigens wel eens voorbijkomen op Ebay). Onthoud wel dat de CPU een full voltage exemplaar is waardoor deze net zo snel is als de huidige Ultrabook CPU's (die per definitie ULV zijn). Daarnaast een RAID0 SSD config. Dus ja, oud model, nee, niet trager dan huidige ultrabooks. Beste kleurenweergave en de lichtste. Je kan er evt ook nog een accu onder klikken voor dubbele accuduur, dan haal je 9-10 uur ipv 4,5-5 uur.

E-serie en S-serie scherm is ruck, zou ik niet nemen. Zal me niks verbazen als dat voor de S/T430 ook zo is maar dat moet je even opzoeken. Als je zelf wilt upgraden dan lijkt de UX32 de beste keuze te zijn. Anders is de XPS13 een leuk ding, heeft volgens mij alleen wel een glossy scherm. 1 jaar garantie is bull, volgens de wet kan je aanspraak maken op een tweede jaar garantie alleen mag de fabrikant dan aan jou vragen te bewijzen dat het níet jouw fout is.

Overigens heeft AMD geen CPU's die zich kunnen meten met de ULV en full voltage i5jes van Intel.
Overigens, dat je geen Acer of HP wil snap ik, maar Samsung :?

[ Voor 13% gewijzigd door JT op 07-05-2013 11:36 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Sietse1990
Hallo JT en bedankt voor je reactie.

De Sony, die nu schijnbaar erg goedkoop is vergeleken met 2 jaar geleden, had ook wel mijn interesse gewekt, maar ik kon nergens geheugen reepjes voor het model vinden, ook niet op eBay, en las op verschillende fora dat het 2011 model niet te upgraden is aangezien ze vast gesoldeerd zouden zitten en 4GB is eigenlijk te weinig aangezien er geregeld 20+ applicaties open staan waaronder bijvoorbeeld 3 IDE's. De accu is momenteel ook niet meer te vinden, dus ik zal het moeten doen met wat minder lange accu al is 4 uur nog wel voldoende. Maar het zijn dus eigenlijk twee maal 64GB SSDs in striping?

edit:

Schijnbaar zijn de extra batterijen die je eronder klikt nog gewoon verkrijgbaar. Via eBay kom ik uit op de volgende pagina:
http://www.ebay.nl/itm/So...eries&hash=item20cfea8a3c
Maar die ziet er anders uit dan op de Sony site. Via een Nederlandse website: https://www.4launch.nl/sh...27-voor-z21-serie/beslist

De geheugen modules zouden deze kunnen zijn, maar weet ik niet zeker:
http://www.ebay.nl/itm/8G..._RAM_&hash=item460ac2de9f

Ik werk nu op een Sony VAIO E (VPCEA3C5E) en het scherm bevalt op zich goed. Neem dan ook aan dat de andere schermen ongeveer gelijkwaardig zijn. De T430 zou een mat scherm moeten hebben, maar het grote voordeel is de behuizing die niet kapot te krijgen is. De S430 bevat wat betere specificaties, maar bevat deze techniek niet waardoor hij niet echt uit het lijstje springt en ik eerder naar de Asus of Sony kijk.

Het probleem is ook niet het gelijk hebben, maar het gelijk krijgen betreft de garantie van Dell. Vandaar ook geen Samsung meer voor mij. Het liefste houd ik heel het merk buiten, maar helaas zitten soms onderdelen van dit bedrijf op hardware zoals de Raspberry Pi gesoldeerd. Samsung heeft het in ieder geval bij ons verpest en ook aangezien ze de consument oplichten, hiervoor een boete krijgen en dat ze de volgende generatie gewoon weer vrolijk doorgaan omdat de boetes te laag zijn voor wat ze eraan verdienen. (Televisie gedeelte van Samsung).

[ Voor 18% gewijzigd door Sietse1990 op 07-05-2013 13:18 ]

• JT

JT

VETAK y0

Als je dat scherm goed vind dan vind je alles wel goed, dan telt alleen resolutie dus. Het is inderdaad dat geheugen ja.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
De Dell XPS 13 is denk ik het beste voor jou. Hij heeft een FullHD scherm, en je bent voor minder dan 1000,- klaar als je de kortingsbonnen gebruikt.

Verwijderd

Zwaar, rukscherm, slechte accuduur
slecht scherm
slecht scherm.
Zwaar, so-so scherm, heel erg slechte koeling. Veel te duur ten opzichte xps 13.

Imo: XPS 13. Kost momenteel €850 met i5, 256GB SSD en 1080p scherm. Dat is een schijntje voor de hardware. Kwalitatief is het overigens niet de beste (raadpleeg http://www.anandtech.com/...fferent-kind-of-ultrabook en http://www.anandtech.com/...at-a-difference-ips-makes).

Goede alternatieven vind ik de samsung 7 of 9 series, die jij niet wil, en de UX31A, welke te weinig geheugen heeft.

De Z heeft te weinig RAM, en voor de ux32A betaal je € 1250 met 12GB RAM en 256GB SSD. €400 meer dan de XPS 13. Is dat het waard? I think not. Alle laptops in dit rijtje, behalve de UX32A en samsung 7 bevatten overigens gesoldeerd RAM.

• Sietse1990
Bedankt voor de extra inbreng. Ik heb net al een aantal uit het lijstje in de eerste post verwijderd. Er blijven er nu nog vier over kandidaten over om de keuze uit te maken.
slecht scherm.
Dit zei je (Darkstone) bij de T430, maar de laptop wordt veel meegenomen en heeft dus de bekende Roll Cage Technology waardoor je, als je ruzie met iemand hebt, hard met de laptop kunt slaan en deze niet kapot gaat. Dus hoe slecht is het scherm? De resolutie vind ik persoonlijk goed genoeg aangezien ik dat nu ook heb en als ik kijk naar het scherm van de R500 die ongeveer hetzelfde type paneel zou hebben is het toch niet zo slecht?

Voor de Asus Zenbook is er makkelijk een 8GB reepje bij te plaatsen om zo 10GB in totaal te krijgen. 2GB zit namelijk vast gesoldeerd en er kan volgens de Asus website nog een reepje van 2GB of 4GB naast, maar volgens fora moet 8GB ook werken. Hierdoor hoef ik niet persé de duurdere variant.

De VAIO Z staat toch op enkele fora dat de RAM wel te verwisselen is en ik zal hier morgen even achteraan bellen naar de winkel die ze nog verkoopt. Als deze zeggen dat het RAM te verwisselen is, dan durf ik de gok wel aan om te kijken voor het upgraden naar 8GB wat ik nu dus ook heb. Eventueel is 4GB wel mee te leven aangezien de SSD's snel genoeg moeten zijn voor te swappen.

De Dell kon ik niet goedkoper krijgen dan de €200,- korting die er op de website tot 8 mei standaard vanaf gaat en dan nog €50,- waardebon via internet, dus zou ik op €949,01 uitkomen. Waar die één cent in eens vandaan komt weet ik ook nog niet, maar dat maakt niet heel veel uit aangezien ik dan maar een keertje extra pin in de supermarkt om weer één of twee cent uit te sparen ;) Echter heeft de Dell een wat slechtere bouwkwaliteit? Of is dat onzin en was dat alleen bij de Sandy Bridge varianten? Natuurlijk niet zoals de Lenovo, maar hier zijn wisselende meningen over.

Ik neig dus nog steeds naar de Sony op de voet gevolgd door Dell, maar in ieder geval bedankt voor jullie informatie. Als jullie nog een mening hebben mogen jullie dit absoluut laten weten!

Verwijderd

Sietse1990 schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 20:53:
Dit zei je (Darkstone) bij de T430, maar de laptop wordt veel meegenomen en heeft dus de bekende Roll Cage Technology waardoor je, als je ruzie met iemand hebt, hard met de laptop kunt slaan en deze niet kapot gaat. Dus hoe slecht is het scherm? De resolutie vind ik persoonlijk goed genoeg aangezien ik dat nu ook heb en als ik kijk naar het scherm van de R500 die ongeveer hetzelfde type paneel zou hebben is het toch niet zo slecht?
Mijn latitude heeft ook een dergelijke bouwkwaliteit.

Het scherm? Slecht contrast, matige helderheid, slechte kijkhoeken en een te verwachten grainy AG coating.

Ik ben persoonlijk een groot fan van thinkpads. Mijn latitude heb ik voor een kwart van de prijs van een T530 op kunnen pikken, anders had ik het niet gedaan, maar als je een thinkpad neemt, neem dan een X230 of T530. Dan krijg je een goed scherm. al stelt het exemplaar van de X230 anno 2013 niet meer zo veel voor (IPS, maar lage resolutie en lage color gamut).
Voor de Asus Zenbook is er makkelijk een 8GB reepje bij te plaatsen om zo 10GB in totaal te krijgen. 2GB zit namelijk vast gesoldeerd en er kan volgens de Asus website nog een reepje van 2GB of 4GB naast, maar volgens fora moet 8GB ook werken. Hierdoor hoef ik niet persé de duurdere variant.
Het is inderdaad max. 10GB, ik dacht aan de S13 waar 4GB zit vastgesoldeerd.
De VAIO Z staat toch op enkele fora dat de RAM wel te verwisselen is en ik zal hier morgen even achteraan bellen naar de winkel die ze nog verkoopt. Als deze zeggen dat het RAM te verwisselen is, dan durf ik de gok wel aan om te kijken voor het upgraden naar 8GB wat ik nu dus ook heb. Eventueel is 4GB wel mee te leven aangezien de SSD's snel genoeg moeten zijn voor te swappen.
Bij de Z13 kan het ja, bij de Z21 en later niet meer.
De Dell kon ik niet goedkoper krijgen dan de €200,- korting die er op de website tot 8 mei standaard vanaf gaat en dan nog €50,- waardebon via internet, dus zou ik op €949,01 uitkomen. Waar die één cent in eens vandaan komt weet ik ook nog niet, maar dat maakt niet heel veel uit aangezien ik dan maar een keertje extra pin in de supermarkt om weer één of twee cent uit te sparen ;) Echter heeft de Dell een wat slechtere bouwkwaliteit? Of is dat onzin en was dat alleen bij de Sandy Bridge varianten? Natuurlijk niet zoals de Lenovo, maar hier zijn wisselende meningen over.
€999 - €50 kortingsbon - 5% epp - 5.88% shopkorting. Zoals beschreven in [Kortingscode] Dell kortingscodes - Deel 2.

Zoals ik zei heeft de dell een wat mindere bouwkwaliteit. Maar desondanks vind ik hem bij 'the big three' horen (UX31A, samsung 9, XPS 13). Om 2 redenen: hij is significant goedkoper dan alle andere ultrabooks met goed scherm, en hij bevat significant betere specs dan alle andere ultrabooks met goed scherm. De haast enige uitzondering is de UX32A UX32VD

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 21:37:
[...]
Bij de Z13 kan het ja, bij de Z21 en later niet meer.
Z21 en Z23 kan ook ;) http://www.sparepartsware...aptop,Part,A1835658A.aspx en http://forum.notebookrevi...z2-photos-teardown-5.html en http://www.notegear.com/C...=2&SearchString=&Search=. En let op, Z13 kan slaan op VPC-Z13, de voorganger van de Z21/Z23 of de SV-Z13, de opvolger daarvan.

Ecodan warmtepomp

• Sietse1990
Ik kan inderdaad wel dingen vinden over de Z23 dat deze te vervangen zijn, maar bij sommige afbeeldingen ziet het eruit alsof dit niet het geval is en ik ben bang dat dit het verschil tussen de Z21 en de Z23 is. Laat morgen zo ie zo even de reactie vanuit de winkel weten. Zo ie zo even vragen of het wel een 100% nieuw model is en niet een refurbished of demo model.

edit:
Volgens de verkoper op eBay van de geheugen modules passen deze niet in de Z21 en alleen in de Z23 aangezien de Z21 niet meer dan 4GB aan kan(?)

Een kijkhoek van een laptop maakt me niet heel veel uit aangezien ik er toch als enige op zit en als hij op mijn werkplek staat zit er één of twee grotere monitoren aan. De helderheid is ook niet echt van belang voor mij aangezien deze op mijn huidige laptop toch nooit voorbij de 50% van zijn maximale helderheid komt, maar de coating is inderdaad een probleem. Afwegingen... afwegingen...

De korting bij Dell heb ik net nog maals gekeken, maar krijg de shopkorting nog niet goed, maar daar moet ik dan nog even voor kijken. Overal staat trouwens dat de codes maar tot 8 mei geldig zijn, maar het lijkt me de normale prijs dus dat deze prijs gewoon aanhoudt. De EPP korting was niet goed gegaan vanmiddag, maar lukt schijnbaar wel. De prijs is dus op nog geen €2,- na verlaagd naar €900,- wat natuurlijk vrij goed te doen is voor een 256GB SSD met 8GB RAM en 1920x1080 resolutie.

[ Voor 6% gewijzigd door Sietse1990 op 07-05-2013 22:34 ]

Verwijderd

Shopkorting is een cashback actie, dat houdt in dat je pas na afloop weet wat je precies kwijt bent ;)

Verder heeft dell altijd wel aanbiedingen, haast je vooral niet.

• Sietse1990
Ik ben toch heel eigenwijs geweest en heb vandaag de Sony besteld. Deze zou morgen geleverd worden, maar krijg wel vanuit meerdere bronnen te horen dat dit specifiek model niet te upgraden is met wat meer RAM. Zal morgen of van de week even kijken of ik hem open ga maken om hiervoor te kijken. Daarna zal ik het nog even laten weten of het wel of niet kan.

Nu staat natuurlijk nog op mijn verlanglijstje:
- Abonnement voor mobiel internet.
- Accu voor extra lang zonder netstroom.

Dit waren toch echt een beetje de pluspunten waarom ik voor deze laptop ben gegaan. Met name de behuizing en gewicht was ik ook erg over te spreken. Vandaag nog gekeken en voor €115,- heb ik die accu en voor €9 per maand heb ik 250MB internet op 14.4Mbps en wanneer ik hieroverheen zit gaat mijn snelheid alleen omlaag naar 128Kbps.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval, maar ben helaas eigenwijs en ben niet voor de Dell gegaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Sietse1990 op 10-05-2013 21:46 ]

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
De Sony Vaio Z is een uitstekende laptop, dat is niet eigenwijs zijn maar een bewuste goede aankoop: je hebt uiteindelijk de keuze gemaakt tussen 2 uitstekende laptopjes. :)

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• Sietse1990
Ik heb de VAIO zaterdag binnengehad en heb al problemen gehad. Denk dat één van de twee SSD's kapot was want hij klapte na de taal keuze eruit waarin het hele systeem staat. De keuze die buiten het OS om gemaakt wordt. Daarna kon hij geen OS meer vinden en vervolgens na nog een keer opnieuw opstarten gaf hij iets van intel aan wat te maken had met de opslag media en daarna gaf hij alleen aan dat de bootmgr niet gevonden kon worden. Dit zou ik misschien zelf kunnen maken, maar ik vind dat een laptop vanaf het begin gewoon 100% moet werken. Wilde dan ook alleen even kijken of Windows 7 met alle drivers goed werkte om zo een defect te kunnen vinden.

Vandaag terug geweest naar de winkel na een lange rit met de trein. Had namelijk zaterdag meteen gebeld en kon hem ook terug sturen, maar liever afgeven. Meteen goed geholpen, dus alle respect voor de winkel (Correct)! De website ziet er goedkoop uit, maar de winkel zag er gewoon erg goed uit. Ruim assortiment, maar ik zit af te dwalen...

Heb de laptop nu aan de praat na het testen in de winkel en heb hem ook al even open gehad om te kijken voor het geheugen. Helaas, deze is niet in dit model te upgraden. Kon nergens modules vinden die er uit gehaald konden worden. Heb een foto genomen, maar het enige wat ik er af zou kunnen halen (soms met een soldeerbout) zijn de WAN en WLAN modules en de VGA aansluiting. Helaas, maar ben nog steeds erg tevreden. Zal sommig werk maar gewoon op mijn desktop moeten doen of op mijn oude laptop.
Pagina: 1