Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:13
Hoi allen,

Wij werken bij ons op de zaak van 8.30 uur tot 17.00 uur (ex. overuren). Iedereen komt elke dag keurig op tijd. Zelf ben ik er vaak al om 8.10 uur en soms rond 8.20, afhankelijk van de drukte op de weg.

Een collega van mij komt echter met regelmaat te laat op werk. Dit komt doordat hij zijn dochter naar de opvang moet brengen zegt hij. Het erge is dan nog, dat hij 17.00 uur exact de deur uit gaat omdat hij dan zijn dochter weer moet ophalen volgens zijn zeggen. Vaak ligt er dan nog wel wat werk, wat een collega van hem dan vervolgens nog aan het afronden moet en pas rond 17.30 naar huis kan. Dit komt zeer regelmatig voor. Sterker nog, ik kan me de laatste keer dat het niet gebeurde niet herinneren.

Dit heb ik uiteraard al eens met hem besproken, maar het enige wat ik dan van hem hoor is dat hij zijn dochtertje op moet halen van de opvang.

Daarnaast heb ik het al meerdere malen met onze manager besproken dat ik dit ronduit oneerlijk vind t.o.v. van zijn directe collega (die tot 18.30 door mag gaan) en natuurlijk ook mijzelf. De manager geeft aan dat dit bekend is bij het management team en dat ze het in het dossier bijhouden. Dat hij dan ook op minder coulance kan rekenen als er iets aan de hand is, dan ik en m'n collega, spreekt dan voor zich vervolgt hij.
Dit zegt hij echter nu al 2 jaar en ik denk dat ze het enkel achter de hand houden voor als ze het een keer tegen hem kunnen gebruiken. Maar tot die tijd werken wij langer door en is hij elke keer eerder weg.

Hebben jullie een soortgelijke ervaring? En hoe gaan jullie hier mee om? Want ik begin het een beetje zat te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:49
Misschien niet zo professioneel, maar wat gebeurt er als het werk blijft liggen? Kan dat niet de volgende dag door hem opgepakt worden?

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Dan hoopt het werk alleen maar op. Hij is een van de 2 helpdeskmedewerkers.

Daarnaast is zijn directe collega wel erop gepind het werk af te krijgen. Dat is de aard van het beestje zullen we maar zeggen.

[ Voor 46% gewijzigd door PdeBie op 07-05-2013 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 21:15

Apie!

Newer, better & confusinger

Je richt je nu op je collega, maar wie pakt het werk onder overtijd op? Je hebt als medewerker natuurlijk ook de verantwoordelijkheid om nee te zeggen en je eigen grenzen te beschermen. En daarnaast, als jullie structureel overwerken hebben jullie gewoon te weinig personeel, lijkt me.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Tja, misschien niet het antwoord wat je wilt horen, maar hier ben je zelf bij... Krijgen jullie die overuren uitbetaald (in geld / tijd-voor-tijd) of 'hoort dit bij de functie'? Als er een beloning tegenover staat, valt er weinig te klagen. Als er geen beloning tegenover staat, kun je gewoon naar je collega wijzen die ook op tijd weg gaat en 'nee' zeggen :).

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-06 10:02
pdebie schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 09:57:
Dan hoopt het werk alleen maar op. Hij is een van de 2 helpdeskmedewerkers.

Daarnaast is zijn directe collega wel erop gepind het werk af te krijgen. Dat is de aard van het beestje zullen we maar zeggen.
de collega die het overneemt wat extra als bonus geven, en de ander geen en een officiële waarschuwing dat telaat komen niet de bedoeling is.

Zodra mensen het in hun $$$ voelen veranderen er een hoop dingen snel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfn345
  • Laatst online: 17:03
Ik zie persoonlijk het probleem niet zo. Ik kan me voorstellen dat het balanceren van werk en een leven met jonge kinderen al lastig genoeg is. Ik zou het hem dan ook absoluut niet kwalijk nemen.
Uiteraard moet hij op piekmomenten wel flexibiliteit kunnen tonen.

Misschien is het voor hem en jullie handiger om hem een 36urig contract te geven, met zijn huidige werktijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenvanvliet
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Snap alleen niet waarom jij het werk van je collega afrond.. Als hij structureel te laat komt en dat daardoor zijn werk niet af is, is toch niet jouw probleem? Er komt vanzelf wel iemand vragen waarom het werk zich ophoopt.. Op deze manier hou je deze situatie namelijk zelf in stand..

Zou ervoor zorgen dat als er "problemen" komen, je zelf kan aantonen dat je goed functioneert en dat jou geen blaam treft.. Een melding heb je immers al gemaakt, meer kan je dan toch niet doen behalve jezelf beschermen?

Edit: Oops, dacht dat jij die directe collega was die het werk overnam.. Maar dat is volgens mij niet zo..

[ Voor 9% gewijzigd door rubenvanvliet op 07-05-2013 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
pdebie schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 09:54:
Hoi allen,

Wij werken bij ons op de zaak van 8.30 uur tot 17.00 uur (ex. overuren). Iedereen komt elke dag keurig op tijd. Zelf ben ik er vaak al om 8.10 uur en soms rond 8.20, afhankelijk van de drukte op de weg.

Een collega van mij komt echter met regelmaat te laat op werk. Dit komt doordat hij zijn dochter naar de opvang moet brengen zegt hij. Het erge is dan nog, dat hij 17.00 uur exact de deur uit gaat omdat hij dan zijn dochter weer moet ophalen volgens zijn zeggen. Vaak ligt er dan nog wel wat werk, wat een collega van hem dan vervolgens nog aan het afronden moet en pas rond 18.30 naar huis kan. Dit komt zeer regelmatig voor. Sterker nog, ik kan me de laatste keer dat het niet gebeurde niet herinneren.

Dit heb ik uiteraard al eens met hem besproken, maar het enige wat ik dan van hem hoor is dat hij zijn dochtertje op moet halen van de opvang.

Daarnaast heb ik het al meerdere malen met onze manager besproken dat ik dit ronduit oneerlijk vind t.o.v. van zijn directe collega (die tot 18.30 door mag gaan) en natuurlijk ook mijzelf. De manager geeft aan dat dit bekend is bij het management team en dat ze het in het dossier bijhouden. Dat hij dan ook op minder coulance kan rekenen als er iets aan de hand is, dan ik en m'n collega, spreekt dan voor zich vervolgt hij.
Dit zegt hij echter nu al 2 jaar en ik denk dat ze het enkel achter de hand houden voor als ze het een keer tegen hem kunnen gebruiken. Maar tot die tijd werken wij langer door en is hij elke keer eerder weg.

Hebben jullie een soortgelijke ervaring? En hoe gaan jullie hier mee om? Want ik begin het een beetje zat te worden.
Ervaring hier is het negeren. Als mensen in het management er niks mee doen, wil er nog wel eens wat meer zijn dan je ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Perkouw

Moderator General Chat
Wellicht lees ik het niet juist. Maar begrijp ik het goed dat ik zeg dat die directe collega hier dus last van heeft en hiervoor moet overwerken of val jij hier ook onder ?

In het eerste geval zou ik het laten voor wat het is en dan zal die betreffende collega maar wat harder aan de bel moeten trekken dat deze keer op keer overwerkt. Zijn jullie het nu beide, zou ik er voor zorgen dat je een gesprek inplant met de laatkomer en het management en dat jullie een oplossing willen. Als het management zo afhoudend doet dan zelf maar een dergelijk iets initiëren, dan moeten ze er wel wat mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151099

Moeilijk verhaal, vaak zie je in zo'n situatie dat managers te laf zijn om hier hard tegenop te treden. Bijvoorbeeld omdat ze ooit akkoord hebben gegeven dat de medewerker af en toe later is.

Wel vind ik dat iedereen met een kantoorjob gewoon z'n 8 uren moet maken gemiddeld gezien.

Zelf heb ik ook collega's gehad op een servicedesk die te laat kwamen, het optreden van management vond ik niet sterk. je staat gewoon 100% in je recht om zo iemand een OW te geven en te ontslaan. Zo'n proces hoeft geen maanden te duren.

Wellicht een gesprek met HR / Hogere manager van jouw unit, en zowiezo aangeven in 1-op-1 en functionerings gesprekken. Dit soort zaken verzieken de werksfeer en moeten gewoon door management serieus opgepakt worden, maar het is wel aan jou om dit onder de aandacht te bregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Gewoon elke dag overwerkuren schrijven en doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:33
Dus in 2 jaar kan hij geen fatsoenlijke opvang regelen. De meeste kinderdagverblijven zijn van 7.30 tot 18.30 open. Vervolgens is het dus een kwestie van er een op de juiste locatie kiezen, danwel op de juiste plaats gaan wonen of creatief zijn met wegbrengen danwel ophalen.

Eens met hierboven dat je zijn probleem het probleem van het management moet maken en niet van jezelf. 2 jaar lang zonder uitzicht op verbetering is onredelijk.
razorhead schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 10:02:
Ik zie persoonlijk het probleem niet zo. Ik kan me voorstellen dat het balanceren van werk en een leven met jonge kinderen al lastig genoeg is. Ik zou het hem dan ook absoluut niet kwalijk nemen.
Het probleem is dat de collega niets structureels lijkt te regelen wat betreft een oplossing, maar gewoon aanrommelt. Een oplossing kan een andere opvang zijn, verhuizen, verkorting van werkuren, halen/brengen delen, etc etc. Hij doet echter niets waardoor het afgeschoven wordt op collega's.
Misschien is het voor hem en jullie handiger om hem een 36urig contract te geven, met zijn huidige werktijden.
Bijvoorbeeld.

[ Voor 45% gewijzigd door Rukapul op 07-05-2013 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MmarkM
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Wat Aladeen zegt is inderdaad waar. Managers die te laf zijn. Het is heel makkelijk om te zeggen dat er een dossier word bijgehouden, maar wat je aangeeft. Dit gaat al 2 jaar zo, blijkbaar heeft het geen invloed.

20 minuten x 5 dagen in de week = bijna 2 uur in de week minder dan de collega's. Reken dat eens uit voor 2 jaar, laat staan wat het je werkgever kost op jaarbasis dat hij structureel werk laat liggen.

Blijkbaar neemt je werk het niet zo nauw en waarom niet de bal terug ketsen? Jij te laat komen, hij ook te laat komen? Blijkbaar kan het en maakt het niet zoveel uit en kan jij lekker 10-20 minuten langer blijven liggen in je bed. :*) :9

Nee dat lijkt me geen goede optie. Ik zou nogmaals er over tegen je manager beginnen om het structurele probleem aan te geven. En misschien is je directe manager geen goede optie omdat hij er geen gehoor aan geeft maar een andere manager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:28

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Dus als ik het goed begrijp komt die collega 1,5 uur te laat op kantoor? Aangezien die andere collega's 1,5 uur langer moet blijven zitten om het werk over te nemen?

Ik lees volgens mij nergens hoeveel hij te laat komen. Hebben we het over 10 minuten, 20, 45, 60?

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Voorbeeldje van werk wat blijft liggen is het terugbellen van leden. Ons bedrijf is een organisatie met leden. De leden bellen met regelmaat met de helpdesk. Soms is het druk op de helpdesk en worden de leden terug gebeld. Onze reputatie is dat de leden dezelfde dag nog terug gebeld worden. Vaak zit zijn directe collega nog tot 17.15~17.30 te bellen. Dan moeten er nog wat dagelijkse taken (back-up tapes wisselen etc.) gebeuren en dan pas kunnen we naar huis.

@Perkouw: Ik hoef zelf geen werk te doen wat hij laat liggen, maar ik stoor me er wel aan.
Meer omdat ik het lullig vind voor m'n collega die wel door gaat. Maar hij is van het type, ik rond het werk rustig af en ga dan naar huis. Zo zit hij in elkaar. Vaak assisteer ik hem als er iets meer werk ligt (al is het niet eens deel van mijn functieomschrijving).

De laatkomer werkt al parttime en is elke maandag vrij.

@Xanaroth: Dat dacht ik in het begin ook, maar na 2 jaar is dit voor mij ook geen geldig argument meer.

Ik merk overigens wel dat als ik (of mijn collega) een keer een uurtje eerder weg moet, dit vrijwel nooit een probleem is en dat er bij de laatkomer wel eens nagedacht moet worden. Dus ergens word het wel in het achterhoofd gehouden.

Het is ook meer een principe kwestie bij me denk ik. Je werkt van half 9 tot vijf en niet minder.

@MmarkM: ik zit er ook over na te denken om het bij de directie neer te leggen, maar dit ga ik eerst overleggen met mijn collega die wel langer door gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Angeloonie schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 10:21:
Dus als ik het goed begrijp komt die collega 1,5 uur te laat op kantoor? Aangezien die andere collega's 1,5 uur langer moet blijven zitten om het werk over te nemen?

Ik lees volgens mij nergens hoeveel hij te laat komen. Hebben we het over 10 minuten, 20, 45, 60?
Soms een kwartier, soms een half uur. Maar doe dit 4x per week / 42 weken per jaar, tikt dat aardig aan.

De tijd 18.30 in de TS in en typo. Dat moet 17.30 zijn. :$
Maar dan nog!

[ Voor 7% gewijzigd door PdeBie op 07-05-2013 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-06 09:28
De collega die de dupe is moet dit gewoon face-to-face met hem bespreken. Het vuur aan de schenen leggen en zeggen dat het onredelijk is.

Leg de bal bij hem neer en vraag wat er aan gedaan gaat worden. Komt hij niet met een zinnig iets stel je voor om de directie dan maar te laten bepalen wat er gaat gebeuren. Je zal zien dat meneer dan ineens wel op tijd kan komen en soms ook nog best eventjes wat langer door kan gaan.

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:28

Angeloonie

Cheeseburger Addict

pdebie schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 10:22:
[...]

Soms een kwartier, soms een half uur. Maar doe dit 4x per week / 42 weken per jaar, tikt dat aardig aan.
M.a.w.: er is dus te veel werk, aangezien die andere collega 1,5 uur langer blijft zitten terwijl die collega "maar" 30 minuten eerder naar huis gaat.

Ergens klopt er dus al iets niet met de hoeveelheid werk.

Ahh typo dus :P

Los daarvan vind ik wel dat die collega er op aangesproken moet worden: ik kom met regelmaat te laat op kantoor (7:00-9:30 begintijd, ik kom ~9:35-9:45 binnen), maar ik maak wel mijn 8 uren.

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marxje1981
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-06 07:46
Maar misschien doet die collega die te laat binnenkomt wel 93 calls in de tijd die hij binnen is, en doet zijn overwerkende collega rustig aan, en uitgebreider en komt niet verder dan 40 calls bij wijze van spreken.

Of wellicht zit ie wel in scheiding en kan hij niet eerder bij de opvang terecht (die kosten overigens goud geld). Of zijn er andere prangende redenen waarom ie te laat is.

Wat ik bedoel te zeggen is dat we het verhaal maar van 1 kant zien, te weinig om een sluitende mening te kunnen vormen.

Ik heb zelf ook kids en ik ga het liefst ook meteen naar huis toe na het werk. De tijd van overwerken, drinken en karten met collega's probeer ik te minimaliseren.

I have the body of a god, shame it's a buddha......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399

Niet om te chargeren, maar weet je zeker dat jij wel degene bent dit moet gaan klagen? Volgens mij bemoei je je feitelijk met dingen waar je buiten staat. Laatkomer's manager heeft er blijkbaar geen serieuze moeite mee dat Laatkomer laat komt en stipt gaat. Wellicht is dit omdat de situatie met Laatkomer inderdaad zo is dat hij er weinig aan kan doen dat hij laat komt omdat hij voor z'n kleine moet zorgen.

Alleen de directe collega heeft direct last van het gedrag vaan Laatkomer. Maar het kan goed zijn dat als je het bij de directie aankaart dat die vinden dat het mogelijk maken van een balans tussen werk en opvoeden belangrijk genoeg is om dat laatkomen te accepteren.

Ik zou in geen geval me met de directie gaan bemoeien als je zelf geen partij bent in dit geheel, en zo lezend geloof ik niet dat je dat bent. Het is goed en aardig en collegiaal enzo dat je het je aantrekt, maar je bent feitelijk niets meer dan een buitenstaander, en het kan wel eens voorkomen als iemand die zich ergens "tegenaan bemoeit" als de directie vrede heeft met de situatie. Die zitten dan écht niet te wachten om een probleem te maken van een situatie die nu "gewoon werkt". En het werkt, zolang directe collega niet klaagt.

Plus nog alles wat Marxje zegt: je geeft geen beeld in de noodzaak van Laatkomer's gedrag. Bovendien verwacht ik dat je het probleem niet op gaat lossen door te klagen: als Laatkomer aangeeft dat de situatie nu eenmaal zo is en hij daar niets aan kan wijzigen ben je alweer klaar maar heb je wel kwaad bloed gezet. Bovendien... ik zou het voor het kind ook niet goed vinden andere opvang te moeten zoeken zodat pappa een kwartiertje eerder op z'n werk kan zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 399 op 07-05-2013 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Rukapul schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 10:14:
Dus in 2 jaar kan hij geen fatsoenlijke opvang regelen. De meeste kinderdagverblijven zijn van 7.30 tot 18.30 open. Vervolgens is het dus een kwestie van er een op de juiste locatie kiezen, danwel op de juiste plaats gaan wonen of creatief zijn met wegbrengen danwel ophalen.
Kan dit alleen maar beamen, ik overleg met de vrouw altijd wie de kleine wegbrengt, ik ga kwart voor 5 naar huis maar dit is mede omdat er vaak file is (+ opvang tot half 7 geopend), maar ik ben er wel weer eerder (half 9) en vaak als 1 van de eerste, de vrouw brengt de kleine weg sochtends.

Ik vind aan de ene kant dat meneer flexibel mag zijn en meer moeite mag doen, vind het oncollegiaal om zijn collega tot half 7 door te laten werken, aan de andere kant kan die collega zeggen dat het niet zijn probleem is, als er doorgewerkt MOET worden, dan MOET dat dus ook gelden voor meneer met kind, gelijke monniken gelijke kappen. Maar kan er niet meer over zeggen ik weet niet wat de regels zijn, wat het verhaal is van meneer, dit is een beetje globaal gezien

[ Voor 6% gewijzigd door ByteMe_ op 07-05-2013 10:29 ]

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Anoniem: 399 schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 10:27:
Ik zou in geen geval me met de directie gaan bemoeien als je zelf geen partij bent in dit geheel, en zo lezend geloof ik niet dat je dat bent. Het is goed en aardig en collegiaal enzo dat je het je aantrekt, maar je bent feitelijk niets meer dan een buitenstaander, en het kan wel eens voorkomen als iemand die zich ergens "tegenaan bemoeit" als de directie vrede heeft met de situatie. Die zitten dan écht niet te wachten om een probleem te maken van een situatie die nu "gewoon werkt". En het werkt, zolang directe collega niet klaagt.
Dit maal 1000 en bold en underlined. Je steekt je in een wespennest waarvan je geen idee hebt hoe het er uit ziet.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Marxje1981 schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 10:27:
Maar misschien doet die collega die te laat binnenkomt wel 93 calls in de tijd die hij binnen is, en doet zijn overwerkende collega rustig aan, en uitgebreider en komt niet verder dan 40 calls bij wijze van spreken.

Of wellicht zit ie wel in scheiding en kan hij niet eerder bij de opvang terecht (die kosten overigens goud geld). Of zijn er andere prangende redenen waarom ie te laat is.

Wat ik bedoel te zeggen is dat we het verhaal maar van 1 kant zien, te weinig om een sluitende mening te kunnen vormen.
Snap ik, maar als ik alles hier moet uitschrijven kan ik een heel boekwerk maken. Het eerste is in ieder geval niet het geval. ;)

Maar ik ben geen volledige buitenstaander. Wij doen met regelmaat updates van onze software (welke onze leden gebruiken). Dit doen wij altijd na sluitingstijd van de winkels van de leden. Meestal tussen 17.30 uur en 18.00 uur. Een update neemt ongeveer 15 minuten (incl. testen) in beslag.

Een update kondigen wij altijd minimaal een week van tevoren aan naar de leden. Intern is deze vaak al 1.5 week van te voren bekend. Ik hou daar ook met mijn prive agenda rekening mee.
Als er een update is, blijft de manager, de helpdesk collega en ik aanwezig om de update te testen. De laatkomer echter, peert hem bij een release om 17.00 uur terwijl mijn andere collega's en ik dan nog zitten te werken.

Nogmaals, het is voor mij puur een principe kwestie. En wellicht ben ik niet de juiste persoon om er wat van te zeggen, maar het voelt voor mij gewoon oneerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Perkouw

Moderator General Chat
pdebie schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 10:35:
Nogmaals, het is voor mij puur een principe kwestie. En wellicht ben ik niet de juiste persoon om er wat van te zeggen, maar het voelt voor mij gewoon oneerlijk.
c'est la vie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:00
Misschien een keer subtiel aan de manager vragen zo van "Goh, het is 17:15 en Sjaak zit er nog steeds. ik dacht dat die afdeling maar tot 17:00 uur hoefde te werken. Hoe komt dat?". Misschien dat er een reden achter zit die jij niet weet die de zaak rechtvaardigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dan kun je je verwondering over de onprofessionaliteit van die tweede persoon doorgeven aan de manager, maar verdere bemoeienis is niet mogelijk.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
gambieter schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 10:54:
[...]

Dan kun je je verwondering over de onprofessionaliteit van die tweede persoon doorgeven aan de manager, maar verdere bemoeienis is niet mogelijk.
Ja, denk dat het inderdaad daar op neer komt.
Zolang zijn directe collega niets ervan zegt, zal het daarbij blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]
Mjah. Je problemen in een notendop:
- Principekwestie betekent dat je een emotioneel probleem maakt van een zakelijk probleem.
- Emoties gaan dit probleem niet oplossen dus je zult toch zakelijk (lees: feitelijk) moeten onderbouwen hoe en wat en vooral waarom.
- Niet jij, maar de directe collega is degene die zou moeten klagen omdat hij degene is die serieus betroffen is.
- Je manager heeft al aangegeven dat ze het probleem erkennen
- Dat het probleem zo lang mag blijven bestaan geeft ook aan dat je directie vrede heeft met de situatie.
- De laatkomer kun je nergens op aanspreken omdat je niet aangeeft hoe zijn échte situatie is.

Conclusie:
De Laatkomer kan met de gegevens die jij hier in dit topic aandraagt geen enkele blaam treffen: hij doet z'n best om het hebben van de zorg voor een klein kind te combineren met z'n werk. Blijkbaar goed genoeg dat er door management niet geklaagd wordt.
Jij maakt nu een probleem van een situatie die, voor het management, al jaren "goed werkt". Terwijl je er niet bij betrokken bent, en met als hoofdmotivatie "emotie" (want dat is je motivatie als je zegt dat het een principekwestie is).

Als ik jouw directie was en jij kwam in deze situatie met deze feiten aankakken dan zou ik je waarschijnlijk niet eens laten uitpraten, laat staan er wat mee doen. En als je die vent gaat stalken om aan te tonen dat je gelijk hebt enhij er een potje van maakt is dat wellicht ook niet goed voor het beeld dat men van je heeft, dus dat zou ik ook niet aanbevelen.
Blijft over: deal with it. Beetje lullig voor je wellicht, maar daar gaat het tóch op uitdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Ik zal het eens overleggen met zijn directe collega. Misschien durft hij er wel niets van te zeggen. Kan natuurlijk ook nog.

Maar voor de rest zal ik er zelf niets aan kunnen doen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

pdebie schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 11:05:
Ik zal het eens overleggen met zijn directe collega. Misschien durft hij er wel niets van te zeggen. Kan natuurlijk ook nog.
Hem een beetje op weg helpen is inderdaad je beste (enige?) optie. Als hij niet durft zou ik echter eerst eens haarfijn uitzoeken waarom dat zo is dan, voor je je ongemerkt alsnog in een nest vol geel-zwart gestreepte zoembeestjes steekt. en altijd diplomatiek en vanaf de zijlijn. Dus niet:
Misschien een keer subtiel aan de manager vragen zo van "Goh, het is 17:15 en Sjaak zit er nog steeds. ik dacht dat die afdeling maar tot 17:00 uur hoefde te werken. Hoe komt dat?".
...als je er al zo lang zit en de situatie al zo lang bestaat en je die al eens aangekaart hebt én je al is opgevallen dat er geen actie op ondernomen wordt is zo'n vraag natuurlijk álles behalve subtiel, dat had je vast en zeker zelf ook al verzonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Ik wil inderdaad geen sneeuwbal maken, waarbij ik met een relatief simpele vraag 'kom eens op tijd' een lawine veroorzaak aan problemen waar ik zelf in betrokken raak. Maar ik heb dus totaal geen idee hoe ik dit moet aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

ShadowBumble

Professioneel Prutser

pdebie schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 11:15:
ik heb dus totaal geen idee hoe ik dit moet aanpakken.
Negeren en geen aandacht aan besteden hoe vervelend ook maar zoals hierboven al aangegeven is is de enige die hier enige betekenis ik kan zijn is zijn directe collega en als die het prima vind hou het eigenlijk op.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:55
Misschien weet de manager wel waarom hij andere werktijden heeft en jouw een politiek correct antwoord geeft om jou niet meer te vertellen dan strikt noodzakelijk.
Het gaat jou niks aan over het hoe en waarom.
Het is bekend en laat de manager dit verder regelen.
En ik weet waar ik over praat, ik ben ook een parttimer met kinderen.
De 8 tot 5 mentaliteit kan niet altijd meer en is ouderwets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek.NET
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:07
Ben ik de enige die het vreemd vindt dat je klaagt over het te laat komen van een collega op een forum tijdens werktijden? Dit soort discussies lopen altijd uit op mieren neuken. Ik zou mij er niet te veel over opwinden. Leven en laten leven. Als je collega er echt een probleem mee heeft dan moet hij leren voor zichzelf op te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:37

Dido

heforshe

razorhead schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 10:02:
Dat balanceren is dan toch echt het problem van degene die zo nodig een kind wilde. Het komt te vaak voor dat iemands keuze voor kinderen maar afgwenteld wordt op degenen zonder kinderen (bijvoorbeeld ook bij vakantieplanningen - ja maar ik _moet_ wel in de schoolvakanties, dus kun ij wel buiten het hoogseizoen).
Dat lijkt me een prima optie, daarmee raak je hem direct in de portomonnee. En laten we wel wezen, aangezien hij die uren dat ie te laat komt ook daadwerkelijk niet werkt zou je als bedrijf wel gek zijn om ervoor te blijven (!) betalen.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Tsja, op een helpdesk werkt het misschien niet zo handig, maar wij kunnen vanaf thuis werken (software ontwikkeling).

Oftewel: als een collega wat later komt of eerder weggaat om kinderen op te halen of whatever, dan is dat nauwelijks van invloed op de rest. Iedereen heeft gewoon zijn projecten en deadlines. Ga je eerder weg? Prima, maar dan haal je dat 's avonds of in het weekend thuis wel in.

En dat vind ik persoonlijk ook de beste situatie. Het maakt het combineren van prive en werk wat makkelijker. Je hoeft niet meer voor elk dingetje meteen vrij te nemen. Je vertrekt gewoon en dan ga je 's avonds nog even door. Geen probleem.

[ Voor 25% gewijzigd door Lethalis op 07-05-2013 11:34 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dido schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 11:23:
[...]
Dat balanceren is dan toch echt het problem van degene die zo nodig een kind wilde. Het komt te vaak voor dat iemands keuze voor kinderen maar afgwenteld wordt op degenen zonder kinderen (bijvoorbeeld ook bij vakantieplanningen - ja maar ik _moet_ wel in de schoolvakanties, dus kun ij wel buiten het hoogseizoen).
Aan de andere kant werkt een samenleving niet als niemand koters maakt. Er is een reden voor dat we in Europa wel en in de VS niet een sterk sociaal stelsel hebben waarin het voor mensen met kinderen mogelijk is om een balans te hebben tussen koters en werk.
Als ongetrouwde kinderloze nerd betekent dat inderdaad dat ik financieel en vakantietechnisch lijden moet onder de neukende getrouwden. En soms betekent dat dus ook dat werkgevers flexibeler omspringen met medewerkers met kinderen om de balans tussen werk en gezin mogelijk te maken.
Dat noemen we "sociaal met elkaar omgaan". Dat is best wel eens kut (kerstvakantie. nuff said.) maar aan de andere kant, jij bent niet gebonden aan schoolvakanties, je hebt flexibiliteit omdat je geen kinderen hebt en een groter besteedbaar inkomen om diezelfde reden.

Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed waarom jij het raar vindt dat mensen die en gezin stichten enige flexibiliteit van hun werkgever verlangen. Eerlijk gezegd verlang ik dat ook, en ik heb geeneens kinderen.
Niet vergeten dat je werkt om te leven, niet andersom.
[...]
Dat lijkt me een prima optie, daarmee raak je hem direct in de portomonnee. En laten we wel wezen, aangezien hij die uren dat ie te laat komt ook daadwerkelijk niet werkt zou je als bedrijf wel gek zijn om ervoor te blijven (!) betalen.
Dit zou geen gek idee zijn, alhoewel ik me afvraag of dit niet allang het geval is natuurlijk. Zeker iemand die sowieso al maar vier dagen werkt heeft natuurlijk al veel minder uren, dus het kan zomaar zijn dat hij voor 28 uur in de boeken staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Tja, ik heb het ook wel eens mee gemaakt..
Collegas die bv een uur gaan lunchen ipv een half uur dat er voor staat, en 4-5x op een dag 10 minuten gaan roken..

Dat is dus al een ruim uur minder productieve tijd dan ik als niet roker en die wel max een half uur pauze neemt..

Ik werkte ook nooit over, als het werk structureel niet afkomt, dan moet er maar mankracht bij.. Zo heeft dit erbij ons toegeleid dat we een stagiar erbij mochten aannemen die bv de telefoon opnam en de adhoc dingen zoals accounts unlocken en resetten voor zijn rekening nam en verder gewoon tickets aanmaakte voor ons.. zo konden wij effecienter werken en kwam het werk stuk sneller af.

Ook met de zakelijke kilometers, ik moest met eigen auto ongeveer 400km zakelijk rijden per maand.. zelfde voor mijn directe collega.. beide deze regel (die nergens beschreven stond) geboycot en ik heb zelfs mijn auto weg gedaan :) en gevraagd voor een oplossing, binnen 3 maanden stond er een gloednieuwe caddy..

Ik zorg gewoon dat ik me werk af kan krijgen tussen 8 en 5 en overwerk ben ik heus niet vies van maar zodra iets structureels wordt dan is er toch iets mis... en moet het management gewoon ingrijpen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Je beseft dat het geen klacht is meer richting je collega maar richting 'management' omdat ze het volgens jouw visie niet oppakken?

En daar zal het om draaien, hoe jij, en misschien andere collega's het beleven, en het idee dat een laag boven jullie heerst. Zou sowieso eerst subtiel binnen overleg proberen aan te geven wat eigenlijk de bedoeling is met de werktijden en dat het aan het begin en aan het eind van de dag niet altijd loopt zoals het hoort te gaan.
Zijn daar knelpunten dan laten inventariseren en kijken of er structureel iemand later begint en langer blijft en vica versa. Jezelf ergeren aan anderen heeft weinig zin zonder zelf duidelijk te zijn waar tegenaan wordt gelopen. En dat is niet negatief bedoeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Mja, ik kan het mijn 'laatkomende' collega niet kwalijk nemen als er inderdaad vanuit management niets aan gedaan word. Zo had ik het nog niet bekeken. :)

Maar ik zal eerst vanavond eens met mijn andere helpdesk collega bespreken hoe hij er tegenaan kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
Man, wat ben ik blij met flexibele werktijden!

Lang geleden deed ik mijn afstuderen bij een bedrijf waar men om 8:00 uur geacht werd binnen te zijn. Ook het kantoorpersoneel, vanwege loyaliteit & optimale samenwerking met productie & logistiek. Als stagiair die er ruim 100 km voor moest rijden accepteerden ze van mij dat ik wat meer schoof met mijn tijden. Ik was daar getuige van een grappig spelletje: men probeerde zo laat mogelijk, maar vóór bepaalde collega's op kantoor te komen. Vervolgens vertrokken die bepaalde medewerkers, duurde het nog 5 minuten en stond de rest zo'n beetje gezamenlijk in de lift om bij de slagboom in de rij te gaan staan.

Dat. Nooit. Weer.

Nu werk ik via detachering bij veel verschillende bedrijven. Omdat het voornamelijk multinationals zijn is overal wel behoefte aan flexibiliteit. Het fijnst zijn de klussen waarbij de opdrachtgever verwacht dat je de klus klaart en het verder niet boeit hoeveel tijd of welke middelen je ervoor nodig hebt.

Ik vraag me in sommige omgevingen wel af waarom er geaccepteerd wordt dat mijnheer X de halve dag buiten staat (blijkt bedrijfsheld te zijn), mevrouw Y pas om 10 uur binnenkomt (werkt eerst thuis en rijdt na de file) of manager Z alleen maar lijkt te socializen (weet precies wat er speelt in het bedrijf) en meestal blijkt er gewoon een reden voor te zijn.

Ik denk dat je meer naar zijn ratio van output vs kosten moet kijken naar zijn fysieke aanwezigheid.

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GS88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-06 23:17

GS88

π raat

Misschien kan je aan die collega vragen hoe laat die kdv opengaat.

Ik heb zelf ook kinderen en die zijn in de ochtend gewoon moeilijk met omkleden etc. (desondanks kom ik alsnog op tijd aan in Den Haag, maar ik ben zelf dan al helemaal kapot -> 09:30 uur in Den Haag zijn = 06:00 uur wakker worden! Geldt niet voor iedereen natuurlijk, voor mij is het met het ov een uur naar de kdv en anderhalf uur naar Den Haag toe [vanuit R'dam], De meeste kdv's gaan ook stipt om 18:00 sluiten of ze vangen extra geld als je kind na 18:00 er nog is. Daar kan je ook gewoon rekening mee houden, de manager weet vast wel wat hij/zij doet en die hoef je dus ook niet te vertellen wat hij/zij moet doen :) hoe cru dat ook klinkt.

Het scheelt jou ook een hoop stress als je je 'druk' maakt over je eigen werk en je niet druk maakt over je collega, dat is de taak van je baas. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door GS88 op 07-05-2013 12:41 ]

Rotterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waster
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-04 17:49
Maar het probleem is helemaal niet dat je collega te laat komt! Het probleem is dat jij en je collega teveel werk hebben en daardoor structureel overwerken zonder compensatie in geld of tijd voor tijd! Daar zou je met je management over moeten praten. Het te laat komen is iets tussen je collega en zijn baas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:24
Ik vind het een meer op een persoonlijke klopjacht lijken.
Het probleem is door het management gezien en het is aan hun om daar wel of niets met te doen...
Of je het nou met hun besluit/optreden eens of oneens bent, dat doet er niet toe. Jij zit niet op die stoel.

Het is verdomd lastig vandaag te dag om alles te combineren: kinderen, opvang, werk. We moeten de laatste jaren steeds meer doen in minder tijd. Een werkgever die je een beetje ruimte kan geven, kan voor velen echt een enorm verschil maken tussen gezonde werkdruk en richting overspannenheid/burn-out afkoersen.

Door je persoonlijke vete (daar lijkt het immers op), kan je je collega ook in een dermate lastig situatie zetten dat hij werk en prive niet meer kan combineren... en dan? uitdienst? burn-out? ziekmelding? straffen?

Tuurlijk heb je gelijk dat nu een andere collega er voor op draait? Echter heeft hij er schijnbaar minder last van. Als hij 10 minuten te laat komt, maar de ander moet 30 minuten overwerken, dan is er structureel iets mis qua workload. Of je moet flexibeler worden in je afspraken met de klant/leden. Is het een formele afspraak dat mensen dezelfde dag worden teruggebeld of is het een interne ambitie van het bedrijf. Binnen 1 werkdag terugbellen, kan dus ook prima volgende dag?

Het is gewoon niet zwart wit, hoe graag je dat ook zou willen... we zijn gewoon mensen en doen ons best.

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

TS je zou ook eens ipv te mekkeren eens beginnen met de goeie dingen die die collega doet..
bv neemt hij wel pauze? etc etc .. misschien doet hij meer in 1 uur dan jij in 10.

Serieus jij gaat burn-out krijgen of andere stress gerelateerde zooi..

Het is de managers taak om te letten op de tijden dat zijn werknemers werken wel kloppen tenopzichte van de uitbetaling.

geen 9-5 mentaliteit is niet stipt binnen/buiten om x tijd .. maar ook niet 30 tot 2 uur prive tijd inleveren. daarvoor hebben ze overuren uitgevonden :)

Je moet gewoon je werk doen ipv zeuren over pietje/marietje .. je hebt hem aangesproken daar is de kous mee af.. dat jij+collega overwerken en het daardoor opstapeld .. jou probleem ? nope aan het eind van de dag kom je er niet om van de kattenfilmpjes op youtube te genieten.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Anoniem: 399 schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 11:34:
Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed waarom jij het raar vindt dat mensen die en gezin stichten enige flexibiliteit van hun werkgever verlangen. Eerlijk gezegd verlang ik dat ook, en ik heb geeneens kinderen.
Ik vind het niet raar, maar dan moet die flexibiliteit er inderdaad ook zijn voor kinderlozen, zoals je zelf aangeeft.

En die flexibiliteit dient van de werkgever te komen en niet afgewenteld te worden op iemands collega's.

En laten we nou niet doen alsof degenen die kinderen nemen zo'n fantastische bijdrage leveren dat ze ervoor beloond moeten worden. Ten eerste zijn er zat andere opties om je economie draaiende te houden in een wereld waarin de bevolking explosief toeneemt (getsie, buitenlanders?), ten tweede is het nogal discriminatoir om mensen voordeeltjes te geven voor iets waar je niet eens bewust voor kunt kiezen.
(ja, voor het niet hebben van kinderen kun je bewust kiezen, maar voor het hebben niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SD2000
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-05 17:51
Worden jullie overuren eigenlijk betaald? Als dit niet zo is vind ik het op zich niet zo vreemd dat men stipt om 17u weg gaat..

Uiteindelijk lijkt me dit gewoon een managementprobleem. Het werk geraakt blijkbaar niet af binnen de daarvoor voorziene tijd, maar dat is eigenlijk jullie probleem niet. Ja, het is heel "loyaal" om dan wat langer te blijven, maar alleszinds geen verplichting; en het lost ook het onderliggende probleem, het teveel aan werk, niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakskus
  • Laatst online: 14-06 23:14
Beste TS,

Stel dat de andere collega er geen probleem mee heeft en misschien wel graag die extra tijd schrijft?
Of misschien over een jaar oid van dezelfde privileges wil genieten als de kleine van den laatkomer naar school is

Jij hebt er geen last van (alleen moreel), de anderen klagen niet
Laat het vallen anders ben jij straks de zeurpiet die overal een probleem van maakt.

Beschikbaar voor ontwikkeling van (webbased) applicaties en dataconversies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dido schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 12:58:
[...]
Ik vind het niet raar, maar dan moet die flexibiliteit er inderdaad ook zijn voor kinderlozen, zoals je zelf aangeeft.

En die flexibiliteit dient van de werkgever te komen en niet afgewenteld te worden op iemands collega's.
En dat komt hij hier dus, want de werkgever laat de situatie bestaan ondanks dat hij aangeeft op de hoogte te zijn.
En laten we nou niet doen alsof degenen die kinderen nemen zo'n fantastische bijdrage leveren dat ze ervoor beloond moeten worden. Ten eerste zijn er zat andere opties om je economie draaiende te houden in een wereld waarin de bevolking explosief toeneemt (getsie, buitenlanders?),
Buitenlanders. Goh, dat werkt zó goed in onder anderen Nederland, Duitsland, Frankrijk en Engeland dat in al die landen er partijen zijn specifiek om integratie- en cultuurproblemen uit te melken. Dus allochtonen binnenhalen is zeker geen makkelijke oplossing en kent andere kostenplaatjes. Hoe enorm wereldvreemd moet je zijn als je roept dat je eigen volk maar moet ophouden te bestaan "we halen wel buitenlanders om je werk te doen". Sorry maar dát vind ik nóg raarder, dan kun je wel gelijk iedereen verbieden en een blik Chinezen opentrekken want daar zijn er echt zát van en daarvan willen er vast wel een bosje hier komen wonen dan. Volgens jouw redenering mogen mensen die werken geen kinderen krijgen als dat het werk in de weg zit! Dat kán niet zijn wat je bedoelt toch?
ten tweede is het nogal discriminatoir om mensen voordeeltjes te geven voor iets waar je niet eens bewust voor kunt kiezen.
(ja, voor het niet hebben van kinderen kun je bewust kiezen, maar voor het hebben niet)
Je kunt niet bewust kiezen voor het hebben van kinderen? Wat? Weet je zeker dat je dat bedoelde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:42

Standeman

Prutser 1e klasse

Anoniem: 399 schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 13:08:

Buitenlanders. Goh, dat werkt zó goed in onder anderen Nederland, Duitsland, Frankrijk en Engeland dat in al die landen er partijen zijn specifiek om integratie- en cultuurproblemen uit te melken. Dus allochtonen binnenhalen is zeker geen makkelijke oplossing en kent andere kostenplaatjes. Hoe enorm wereldvreemd moet je zijn als je roept dat je eigen volk maar moet ophouden te bestaan "we halen wel buitenlanders om je werk te doen". Sorry maar dát vind ik nóg raarder, dan kun je wel gelijk iedereen verbieden en een blik Chinezen opentrekken want daar zijn er echt zát van en daarvan willen er vast wel een bosje hier komen wonen dan. Volgens jouw redenering mogen mensen die werken geen kinderen krijgen als dat het werk in de weg zit! Dat kán niet zijn wat je bedoelt toch?
Dat en die immigranten willen zichzelf ook voortplanten, dus los je het probleem niet op :)

Maar we gaan wel lekker offtopic hier.. :P

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Anoniem: 399 schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 13:08:
Je kunt niet bewust kiezen voor het hebben van kinderen? Wat? Weet je zeker dat je dat bedoelde?
Ja, ik weet zeker dat ik dat bedoelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:41
Zonder de exacte prive situatie te kennen van de collega die vaak te laat komt loop je het risico dat je je op glad ijs begeeft.
Het zou bijv zo kunnen zijn dat de bewuste collega iets heeft in de privé sfeer waarvan management plus directie op de hoogte is maar wat men niet aan de grote klok wil hangen.
Zelf ben ik veel genunaceerder gaan denken over dit soort situaties na iets wat wij enkele jaren geleden hebben meegemaakt op het werk.
Het is een extreem voorbeeld maar geeft wel aan hoe ver je er naast kan zitten.
Ook wij hadden een collega die er een gewoonte van maakte om de kantjes er vanaf te lopen en op de meest vreemde tijdstippen binnen te komen en te vertrekken.
Nadeel voor hem was dat hij al een bepaalde reputatie had (was overigens wel zeer goed in z'n werk) maar het ging van kwaad tot erger.
Op de afdeling klaagde men regelmatig steen en been, management deed ogenschijnlijk niets en de bewuste collega deed er nogal laconiek over en maakte grapjes dat hij het beter voor elkaar had dan wij.
Paar maanden later blijft hij ziek thuis, paar weken later horen we dat hij kanker heeft met flink wat uitzaaingen en nog een paar maanden later staan we met z'n allen in een crematorium.
Blijkt dus achteraf dat hij al geruime tijd last had van vage klachten die gepaard gingen met ontzettend veel pijn, er was alleen nog geen diagnose gesteld.
Zoals gezegd een extreem voorbeeld en hopelijk helemaal niet van toepassing maar het geeft wel aan dat een situatie heel anders kan zijn dan je in eerste instantie denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

m0nk

16-09-2003 15.15

Hier op kantoor lopen een aantal mensen rond die continue opletten wat anderen doen. Wanneer ze binnen komen, wanneer ze weg gaan. Hoe lang ze pauze houden. Hoe vaak ze gaan roken of dat ze 's ochtends eerst even op kantoor douchen onder werktijd. Altijd dat kijken wat anderen hebben of doen..

Als je zelf ontevreden bent over je werktijden, of de invulling van je baan dan ga je daar met je manager over praten. Echt altijd dat kijken naar anderen.. Zoals ander mensen in dit topic al zeggen, je kent de persoonlijk situatie niet van de desbetreffende collega. In het ergste geval raakt hij zijn baan kwijt omdat jij het "oneerlijk" vind dat hij iets later binnen is en gewoon op tijd weg moet. Zal ook vast leuke gevolgen hebben voor zijn kind(eren). Echt en hele nare instelling dit, en dan straks ook nog zijn directe collega opstoken.. Echt zo collegiaal.. Bemoei je lekker met je eigen zaken. Je hebt het aangegeven, het management doet er wel of niets mee. Klaar dan toch?

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-06 09:38

TRG

Technotium99-m

Misschien ligt het aan het soort werk, maar is het redelijk om je druk te maken over 15 minuten of een paar uurtjes in de week? Mijn werkgever geeft er niet zoveel om wanneer ik nou precies kom en ga (zolang je het maar niet te bont maakt), en kijkt gewoon naar prestaties op de langere termijn

Ik vind het altijd flauw als mensen beginnen over dat ze altijd netjes 8 uur per dag werken, maar wel een kwart dag staan te ouwehoeren, koffie staan te leuten, of domweg inefficient hun werk doen.

Ik begin meestal niet voor 9:30, ben op tijd weg als een dag 'niet opschiet', maar ben wel een stuk efficienter in mijn werk als veel collegas. Mijn manager vind het allemaal best zolang ik er qua prestaties bovenuit steek. Door de vrijheid die ik krijg zit ik beter in mijn vel, loopt mijn leven beter, en ben ik meer gemotiveerd om ook efficient en doelgericht te blijven doorwerken en extra bij te zetten waar nodig.

Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Dit topic loopt echt helemaal uit de hand heb ik het idee. :?

Ik vraag in eerste instantie alleen hoe anderen hiermee om gaan en nu krijg ik verwijten naar mijn hoofd dat hij misschien wel veel meer werk verricht dan mij in evenveel tijd en weet ik wat nog meer. :-(

Ik heb ook geen zin om het hele werken en doen hier te gaan omschrijven, want dan kan ik een heel boekwerk gaan maken. Ik weet alleen zeker dat de wijze waarop het nu hier gaat, verre van eerlijk is t.o.v. mijn collega die elke dag langer door gaat. Ik heb het al meerdere malen aangekaart bij management en ik ga het, zoals ik al eerder vermeld heb, eerst rustig bespreken met mijn collega. Verder zal ik me er ook niet mee bemoeien i.v.m. de spreekwoordelijke bijenkorf waar ik wellicht mijn hand in steek. Ik vroeg alleen hoe men hier mee om gaat.

Wat mij betreft is de discussie van mijn kant dan ook afgerond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tom
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-09-2024
TRG schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 13:48:
Misschien ligt het aan het soort werk, maar is het redelijk om je druk te maken over 15 minuten of een paar uurtjes in de week? Mijn werkgever geeft er niet zoveel om wanneer ik nou precies kom en ga (zolang je het maar niet te bont maakt), en kijkt gewoon naar prestaties op de langere termijn

Ik vind het altijd flauw als mensen beginnen over dat ze altijd netjes 8 uur per dag werken, maar wel een kwart dag staan te ouwehoeren, koffie staan te leuten, of domweg inefficient hun werk doen.

Ik begin meestal niet voor 9:30, ben op tijd weg als een dag 'niet opschiet', maar ben wel een stuk efficienter in mijn werk als veel collegas. Mijn manager vind het allemaal best zolang ik er qua prestaties bovenuit steek. Door de vrijheid die ik krijg zit ik beter in mijn vel, loopt mijn leven beter, en ben ik meer gemotiveerd om ook efficient en doelgericht te blijven doorwerken en extra bij te zetten waar nodig.
Dat ligt niet alleen het soort werk, maar ook aan de bedrijfscultuur en de mate waarin jij in de positie bent om deze 'houding' (bij gebrek aan een beter woord, no offence intended!) te hebben. Zoals je zelf al aangeeft steek je er qua prestaties bovenuit, dan neemt je 'beweegruimte' ook enigszins toe.

TS, ik snap dat de situatie niet bepaald eerlijk overkomt, maar naar mijn idee reageer je teveel uit onderbuikgevoelens. Zolang het niet jou probleem is (bv. meetings kunnen niet op tijd beginnen vanwege afwezigheid v.d. betreffende collega; jou werk neemt toe omdat de betreffende collega de kantjes eraf loopt), heb je objectief gezien weinig recht van spreken. Het management bepaalt het beleid, niet jij.

"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill, W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:03
Het management ligt er niet wakker van omdat het werk toch afgeraakt.
Dus waarom zouden ze ingrijpen?

Nogal kortzichtig natuurlijk omdat de andere collega het wel eens beu kan worden en besluiten om de brui eraan te geven - in welk geval alles grandioos in de soep draait natuurlijk.
Maar goed, management denkt vaak niet zo ver na.

Om het vrij cru te stellen - alleen die collega kan er wat aan doen door gewoon ook consequent op tijd te vertrekken - dat het werk dan begint op te stapelen is niet het probleem van die collega, dat is dan het probleem van het management.

Het jammere is natuurlijk dat de collega mogelijk ook op zijn donder gaat krijgen doordat hij al jaren hard werkt en dat nu niet meer doet.
Extra werk wordt na een tijd, jammer genoeg, gewoon als de norm aanvaardt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 15:43

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Marxje1981 schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 10:27:
Werktijd is werktijd. Als je wordt geacht van 8:30 tot 17:00 aanwezig te zijn en je doet dat structureel niet dan vind ik dat niet correct. Als een van de magazijnmedewerkers hier dat zou flikken dan zou hij binnen een week op straat staan.
Anders moet je de prestatie van elke werknemer gaan meten en mogen de harder werkenden ook structureel minder lang werken. Dat werkt dus niet in een kantooromgeving.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRG

TRG

Technotium99-m

pdebie schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 14:05:
Ik vraag in eerste instantie alleen hoe anderen hiermee om gaan en nu krijg ik verwijten naar mijn hoofd dat hij misschien wel veel meer werk verricht dan mij in evenveel tijd en weet ik wat nog meer. :-(
Niet zozeer verwijten, gewoon andere perspectieven op een situatie die je schetst. En dat is toch het doel van een forum als deze? Zodat je een situatie eens met een andere blik of bril kan bekijken, en wellicht een beter en objectiever oordeel kan maken?

Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maasluip schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 14:40:
[...]
Anders moet je de prestatie van elke werknemer gaan meten en mogen de harder werkenden ook structureel minder lang werken.
Wat jij zegt is dat je mensen moet belonen naar op tijd aanwezig zijn, en vooral niet kijken naar of ze efficient en doelmatig werken en hun werk af hebben.

Natuurlijk moet je de prestaties van elke werknemer apart meten! Als je boekhouding goed loopt boeit het toch ongans veel of dat dat is omdat je één goeie en vijf schapen hebt, of een team van zes goed werkenden? In geval één is er ruimte om iemand meer te belonen nadat je één van de schapen geruimd hebt, in geval twee kun je de hele afdeling een schouderklopje geven. Als je die beloningen omdraait, dus de hele afdeling belonen terwijl niet iedereen hetzelfde presteert, of er iemand uitboppen onder het motto "dat moet met één minder ook wel kunnen" terwjil ze als team goed werken, dan maak je de moraal op die afdeling helemaal kapot. Om nog te zwijgen van de wanstaltige oneerlijkheid van het gelijktrekken van de beloningen als er verschillend werk geleverd wordt.

Word jij vrolijk als je beoordeling aan het einde van het jaar is "Je afdeling zoog zo hard dat we overwogen hebben jullie bij Schoonmaak te plaatsen als tapijtreinigers. Je krijgt dus geen cent meer komend jaar." terwijl jij je uit de naad gewerkt hebt om alles op tijd af te krijgen en je collega's er met de pet naar gegooid hebben? Nee, dan doe je wat pdebie doet en ga je je afvragen wat je kunt doen om je collega's een beetje peper in de reet te duwen, of je doet wat honderden mensen elke dag doen en je gaat op zoek naar een betere werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
TRG schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 15:06:
[...]

Niet zozeer verwijten, gewoon andere perspectieven op een situatie die je schetst. En dat is toch het doel van een forum als deze? Zodat je een situatie eens met een andere blik of bril kan bekijken, en wellicht een beter en objectiever oordeel kan maken?
ik noem de reactie van vso anders niet echt een ander perspectief biedend.
vso schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 12:55:
TS je zou ook eens ipv te mekkeren eens beginnen met de goeie dingen die die collega doet..
bv neemt hij wel pauze? etc etc .. misschien doet hij meer in 1 uur dan jij in 10.

Serieus jij gaat burn-out krijgen of andere stress gerelateerde zooi..

Het is de managers taak om te letten op de tijden dat zijn werknemers werken wel kloppen tenopzichte van de uitbetaling.

geen 9-5 mentaliteit is niet stipt binnen/buiten om x tijd .. maar ook niet 30 tot 2 uur prive tijd inleveren. daarvoor hebben ze overuren uitgevonden :)

Je moet gewoon je werk doen ipv zeuren over pietje/marietje .. je hebt hem aangesproken daar is de kous mee af.. dat jij+collega overwerken en het daardoor opstapeld .. jou probleem ? nope aan het eind van de dag kom je er niet om van de kattenfilmpjes op youtube te genieten.

[ Voor 15% gewijzigd door PdeBie op 07-05-2013 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

pdebie schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 15:08:
[...]
ik noem de reactie van vso anders niet echt een ander perspectief biedend.
[...]
Hij vindt zo te zien, en ik denk met hem velen, dat je zeurt danwel je bemoeit met dingen die je eigenlijk niets aan gaan.

Het andere perspectief is dus (écht heel bot verwoord overigens) dat we net zo goed een topic kunnen verwachten van iemand die het water aan de lippen staat, vier dagen van ongeveer 7 uur werkt, en die een collega heeft die het eigenlijk niets aan gaat maar die al een tijdje bij management aan het klieren is om hem/haar ontslagen te krijgen omdat hij/zij wat later komt en stipt moet gaan om zijn/haar koter bij de opvang te brengen en halen. Evengoed zou je in dat topic mensen vinden die hem/haar zielig vinden en de collega een eikel, en mensen die hem/haar een eikel vinden en de collega een correcte mening toedichten. En wat mensen zoals ik die zich hardop afvragen waarom die collega zich daarmee bemoeit als het hem eigenlijk niet direct aangaat en de situatie toch niet gewijzigd gaat worden gezien de geschiedenis.

Het nadeel aan twee perspectieven hebben op één situatie is dan dat je nog steeds niet weet wie er gelijk heeft maar van allebei wel snapt waarom ze het van zichzelf vinden. Kom je nog nergens.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 399 op 07-05-2013 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 15:43

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Anoniem: 399 schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 15:08:
[...]

Wat jij zegt is dat je mensen moet belonen naar op tijd aanwezig zijn, en vooral niet kijken naar of ze efficient en doelmatig werken en hun werk af hebben.
Nee, dat zeg ik niet. Dat is een strooien man die je probeert uit te halen. Ik zeg dat je mensen moet aanspreken op het (consequent!) niet op tijd aanwezig zijn.
En blijkbaar heeft hij zijn werk niet af want anderen moeten zijn werkzaamheden afmaken.

Misschien dat ik wat meer opgevoed ben met de prikklok, maar ik kan nog niet eens minder werken. Ik weet niet hoe veel hij te laat komt, maar als dat structureel een kwartier zou zijn dan zou hij in onze organisatie aan het eind van het jaar bijna 7 vakantiedagen extra hebben opgenomen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511512

Een lastige kwestie. Heb dit zelf ook eens ondervonden. Veel van mijn collega's waren pas rond zes uur klaar, terwijl ik er al rond half vijf vandoor ging. Ik ben er toen ook op aangesproken door collega's, maar zij beseften niet dat de 2 uur die zij per dag verkletsten, door mij wel in werk werden omgezet. Met het resultaat dat ik in minder tijd meer werk afrondde dan zij. Intussen is er niks veranderd, maar ben ik wel op tijd naar huis.
Voor je collega geldt hetzelfde. Hij zou voor zichzelf moeten verantwoorden dat zijn werk af is, en zo niet, dan moet hij daar een oplossing voor bedenken. Het is echter aan jou of je dit met hem wil bespreken of niet. Iemand moet het hem wel vertellen, wie weet is hij dan geneigd om er zelf iets aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:44

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Daarnaast is het natuurlijk ook afhankelijk van het soort werk dat je doet.ik (of 1 der collega's) ga regelmatig eerder naar huis. aan de andere kant ben ik afgelopen vrijdagnacht (3:30-5:30) en zaterdag (8:30-10:00) uit mijn bed gehouden door problemen op mijn site (aggegraat probleem waardoor servers uit waren gevallen) zonder dat ik standby dienst had (welke voor ons sowieso maar van 6:00-22:00 is),had net zo goed te telefoon uit kunnen zetten.

Mijn manager weet dit soort dingen en het zal hem aan zijn **** roesten of ik een half uurtje / uurtje eerder weg ga,als het werk maar klaar is etc. mijn collega's moeten ook lekker doen en laten wat ze willen,als ik daardoor maar niet extra werk mijn kant op krijg,want dan ga ik er zeker wat van zeggen,als dit niet tijdelijk is door een situatie.

gelukkig kunnen ik en mijn collega's goed met elkaar omgaan en zorgen we er eigelijk altijd voor dat het werk af is of we vragen het even.
mischien hebben die 2 collega's wel een overeenkomst daarover.....

[ Voor 14% gewijzigd door mrsar op 07-05-2013 16:29 ]

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511512

Dat is een goede instelling. Als je gewoon laat zien dat je je best doet en niet de kantjes ervan afloopt, zullen mensen niet snel moeilijk doen. En natuurlijk houd je altijd mensen die proberen je aan te spreken op wat in hun ogen fout is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRG

TRG

Technotium99-m

Anoniem: 399 schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 15:13:
[...]
Het nadeel aan twee perspectieven hebben op één situatie is dan dat je nog steeds niet weet wie er gelijk heeft maar van allebei wel snapt waarom ze het van zichzelf vinden. Kom je nog nergens.
Oneens.

Ten eerste is wat je schetst erg zwart-wit (maw, het leven zal meer variaties kennen)
Ten tweede is je kunnen verplaatsen in een ander perspectief of persoon altijd beter dan stug je oogkleppen ophouden en eigenwijs je ding doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Laatst online: 16:44

mrsar

waar een sar is,is een wodka

En er zijn altijd mensen die overal op letten(zonder dat ze alles weten)
Daarnaast zitten bedrijven vol politieke spelletjes,en daar ben je goed in of niet. die man is er schijnbaar goed in ;)

nee zonder de inhoudelijke persoonlijke achtergrond kan je hier feitelijk totaal geen uitspraak over doen.
management vind het best.lekker laten gaan,kan hiermee alleen je eigen kop stoten op het moment,enige die er wat aan kan doen is de directe collega door het werk te weigeren/laten liggen.maar ook hij kan zijn kop daarmee stoten

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
en als achtergrond en ter overdenking:
- hoeveel jaar werken de beschrevenen al in hun functies?
- zijn er eerder omgekeerde situaties geweest?
- is er in het salaris van 'beklaagde' rekening gehouden met de situatie?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn.

Overigens doet die man toch gewoon wat tegenwoordig gevraagd wordt: geen 9-5 mentaliteit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:41
Maasluip schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 15:35:
[...]

En blijkbaar heeft hij zijn werk niet af want anderen moeten zijn werkzaamheden afmaken.

Misschien dat ik wat meer opgevoed ben met de prikklok, maar ik kan nog niet eens minder werken. Ik weet niet hoe veel hij te laat komt, maar als dat structureel een kwartier zou zijn dan zou hij in onze organisatie aan het eind van het jaar bijna 7 vakantiedagen extra hebben opgenomen.
Nergens valt uit af te leiden dat anderen zijn werkzaamheden moeten afmaken.
Sterker nog, TS geeft aan dat het eerder een keuze is van de directe collega.
Daarnaast kun je nog discussiëren over de definitie van te laat zijn/komen.
Bij een werkdag van 08:30 tot 17:00 is de conclusie snel en eenvoudig te trekken dat iemand die om 08:45 binnen komt en om 17:00 vertrekt te laat komt en te weinig uren maakt.
Vraag is alleen of de conclusie terecht is als je de exacte situatie niet kent en ook geen weet hebt van eventuele afspraken tussen management/directie en de bewuste persoon.
Als de bewuste persoon toestemming heeft om regelmatig later binnen te komen en men geen tekst en uitleg wenst te geven aan overig personeel waarom dat zo is dan is er niet eens sprake van te laat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Perspectief is ook wel handig in situaties als deze. Hij heeft schijnbaar een kind in de kinderopvang. Weet je hoe duur dat is? Ik zou niet met hem willen ruilen hoor, ondanks dat hij minder uren maakt ;)

Maar als je er echt wat aan wilt doen, maak het dan zakelijk. Hij behoort zo te lezen (sorry als ik iets heb gemist) 4 dagen 8 uur te werken, 32 uur in totaal. Als hij een half uur later binnen is, en een half uur lunch geniet, dan maakt hij per dag maar 7 uur. Vier keer zeven is 28 uur, je betaalt hem effectief 4 uur teveel per week, en als ik nog kan rekenen is dat grofweg 16 uur teveel per maand.

Maar denk eens in oplossingen: kan hij thuis eventueel het verloren uur goedmaken? Haalt hij zijn dochter op, gaan ze thuis gezellig eten, Lingo kijken, journaal eventueel, laptop erbij en nog even reageren op wat e-mails, wat werk afronden, etc.

Of laat hem stand-by staan tussen 19:00 en 20:00 uur 's avonds. Of zeg dat hij op maandagmiddag ook wordt verwacht tussen 13:00 en 17:00. Of dat hij in moet leveren en minder gaat werken.

Maar laat het management kiezen als je dit zo enorm stoort. Persoonlijk zou ik aanraden het naast je neer te leggen, want je gaat nog veel meer van dit soort situaties tegenkomen in de komende 40 jaar dat je waarschijnlijk nog moet werken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SD2000
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-05 17:51
Blue-eagle schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 23:01:
Als hij een half uur later binnen is, en een half uur lunch geniet, dan maakt hij per dag maar 7 uur.
Ik hoop dat TS ook tijd heeft voor lunch, het gaat denk ik enkel om dat half uur te laat komen ;)
Blue-eagle schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 23:01:
Maar denk eens in oplossingen: kan hij thuis eventueel het verloren uur goedmaken? .. Of laat hem stand-by staan tussen 19:00 en 20:00 uur 's avonds. Of zeg dat hij op maandagmiddag ook wordt verwacht tussen 13:00 en 17:00. Of dat hij in moet leveren en minder gaat werken.
Hier heeft TS toch helemaal niets over te zeggen? Misschien zijn er destijds tijdens zijn contractonderhandelingen wel afspraken gemaakt over af en toe te laat komen en stipt vertrekken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
die contract afspraken zijn er niet. Dat heeft de manager mij destijds zelf verteld. Hij zegt alleen maar dat ze het in de gaten houden. Maar dit gaat dus al 2 jaar zo.

Maar zoals ik al eerder aangaf in dit topic ga ik het eerst maar eens rustig met zijn directe collega bespreken. Voor hetzelfde vind hij het wel allemaal prima. Nou ja, dan zal ik me er ook niet meer druk over maken. Maar ik ken beide personen vrij goed en ik weet dat de laatkomer iets te makkelijk is en de ander een stil type wat niet snel z'n mond open doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:24
pdebie schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 23:33:
die contract afspraken zijn er niet. Dat heeft de manager mij destijds zelf verteld. Hij zegt alleen maar dat ze het in de gaten houden. Maar dit gaat dus al 2 jaar zo.

Maar zoals ik al eerder aangaf in dit topic ga ik het eerst maar eens rustig met zijn directe collega bespreken. Voor hetzelfde vind hij het wel allemaal prima. Nou ja, dan zal ik me er ook niet meer druk over maken. Maar ik ken beide personen vrij goed en ik weet dat de laatkomer iets te makkelijk is en de ander een stil type wat niet snel z'n mond open doet.
Als jij er (los van principe) geen last van heb, waar bemoei je je dan mee?
Wil niet lullig uit de hoek komen, maar vind dat je nogal de moraalridder uithangt....

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-06 21:29

MrSleeves

You'll thank me later.

En niet om het één of ander: TS zit hier ook te posten onder werktijd...

Overigens is het bij mij ook een onmogelijke opgave om en de kinderen naar het KDV te brengen, en op tijd te komen (in het geval dat mijn vriendin een dagdienst heeft). Ze krijgen het altijd voor elkaar om te treuzelen (ga om 6:15 mijn bed uit en ben 2 uur later op mijn werk, terwijl ik er 8 uur wil zijn). Gelukkig is er niet zoiets als "te laat"..
Meestal ben ik dan ook nog op tijd weg (16:45 i.p.v. 17:00; officieel 45 min. pauze) en dan heb ik ook nog variabele ouderschapsverlofdagen... bonter kan je het niet maken. ;)

Anderzijds zit ik 's avonds nog wel eens tickets door te kijken (service-now, overal bereikbaar) en neem ik tijdens mijn vakantie een laptop mee om de overlap met mijn collega op te vangen (miscommunicatie waardoor er 7 dagen geen lokale helpdesk is voor ons ERP-systeem).

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rotterdams
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-12-2023
Als die collega die het werk oppakt vind dat er niets te klagen valt of dat niet durft, dan is de kous af. Hij kiest ervoor dat te doen, ongeacht de reden (afgesproken, vind het niet erg, vind dat dat zo hoort, durft niets te zeggen). Jij wil/wou dus om hem heen proberen de situatie aan te passen. Terwijl je het belangrijkste bent vergeten te vermelden: wat vind die overwerk collega ervan?

Al met al: een hoop gezeik om niets. Wellicht heb je zelf niet genoeg te doen op het werk? Zo komt het een beetje over. Hoewel het gelukkig niet zo hoeft te zijn (internet..).

Let it be, welkom in de echte wereld waar niet alles gaat zoals je zou willen, en belangrijker, je verre van alles weet (politieke spelletjes met name) :) Je hebt jezelf er mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Je hebt zelf geen kinderen neem ik aan?

Ik zou me gewoon met mijn eigen zaakjes bemoeien. Als je collega er last van heeft, zoekt hij het zelf maar uit.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phantasmagoria
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-04-2024
Je collega laat zich misbruiken, en vindt dit blijkbaar niet erg. Ik zou me er verder niet direct mee bemoeien, kan weinig goeds opleveren.

Terzijde, het is natuurlijk bloed en bloed irritant, de wijze waarop sommigen hun verantwoordelijkheden (kinderen) afwentelen op hun collega's. Slacken, te laat binnen, te vroeg weg en ook dat per default opeisen van de vakantieperiode. Ga dan lekker parttime werken of helemaal niet. Zadel anderen niet op met je de praktische gevolgen van je oogappeltjes. Structureel werk oppakken van zulke "collega's" zou niet eens in me opkomen. Maar goed, jouw collega vindt het allemaal prima blijkbaar. Hij schikt zich waarschijnlijk ook jaarlijks in de vakantie planning en gaat in oktober (of is er dan weer een najaarsvakantie die op hoge poten opgeeist wordt?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46694

Kantoorpolitieke spelletjes als verantwoordelijkheden afschuiven werkt alleen als er blijkbaar ‘sukkels’ rondlopen die die verantwoordelijkheden in hun mik krijgen en er geen problemen mee hebben. Er zijn zat mensen, vooral kantoorpikkies, die geen sociaal of liefdesleven hebben en het werk alles is wat ze hebben.

Waarom zou je daar in hemelsnaam tussen gaan staan? Dat het management er niets aan doet, so what?
Management heeft vaak ook hun eigen belangen, en misschien heeft die manager zelf ook kinderen?

Er is geen feite geen probleem MAAR de reden dat TS hieraan ergert….’tromgeroffel’….is wellicht dat hij zijn werk helemaal niet leuk vindt?
Want dat is onbewust vaak de aanleiding dat je je gaat ergeren aan onzinnige zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144052

Misschien dan even vanuit een ander perspectief; Ik heb ook op een soortgelijke afdeling gewerkt waar ik soms (lees; redelijk vaak) te laat kwam en stipt om 5 uur de deur uit liep. De reden hiervoor was dat ik dan het verkeer voor kon zijn (tevens de reden waarom ik te laat was). Je kreeg dan inderdaad wel soms opmerkingen van "Ga je al?" of "Ben je parttime tegenwoordig?" maar wat men niet zag is dat ik vaak in de avond nog bezig was met dingen af te ronden en eigenlijk als enige van de hele afdeling altijd mijn mail beantwoordde buiten kantooruren (ook al was ik niet geacht tot). Verder pakte ik ook de werkzaamheden op die alleen ver buiten productieuren gedaan konden worden, zonder gemakker of gezeur. Juist de personen die wat te zeggen hadden over mij hadden de echte 9-tot-5 mentaliteit en zouden nooit iets buiten werktijd doen voor de zaak. Verder lieten rapportages zien dat ik stukken productiever was dan de eerder genoemde personen in de gewerkte uren.

Bovenstaande ervaring is natuurlijk niet om op te scheppen en ik zeg niet dat dit aan de hand is bij jou op werk maar er kan zeker meer spelen dan wat jij ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:34
demichel schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 13:08:
Je hebt zelf geen kinderen neem ik aan?

Ik zou me gewoon met mijn eigen zaakjes bemoeien. Als je collega er last van heeft, zoekt hij het zelf maar uit.
dus als je kinderen hebt is alles toegelaten? fijn!

Nu zeg ik niet of hij wel of niet een punt heeft. Maar volgens mij kwam hij gewoon zijn licht opsteken wat hij hieraan kon doen. Wat een berg prachtige reacties die hierop gekomen zijn! hulde aan tweakers...

Als je geen variabele uren hebt, dan moet je er gewoon op tijd zijn en je uren doen. Kan je dat niet, dan moet je misschien eens kijken om wat minder uren te werken zodat je dat probleem al kan opvangen...

Op mijn werk hebben we dat probleem alvast niet (overheid) daar mag je elke dag in en uit punten. Zo weet je altijd hoeveel uren je hebt gedaan/nog moet doen (we hebben variabele uren). Heb je na een maand een 20 uur te weinig, dan heb je nog een maand om er iets aan te doen. Anders kan je gewoon vakantiedagen inleveren (en die zijn er al zo weinig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Nu online

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Weinig vakantiedagen bij de overheid? Ik dacht dat vakantie juist en van de voelen was van een overheidsbaan.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-05 12:22
pdebie schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 23:33:
Ik begrijp wel dat je je er druk over maakt, maar zou me er ook niet over beklagen bij de leiding zolang je er zelf geen direct last van hebt (behalve gevoelsmatig). Het is bekend bij de leiding en daarmee is het ook hun verantwoordelijkheid.

Ik zou tegen de collega zeggen die er wel last van hebt dat het verder jouw verantwoordelijkheid niet meer is mocht het ter sprake komen maar als dat je evt. altijd wat feiten kan bevestigen aan de leiding, mocht de leiding hierom vragen (als collega z'n beklag wel doet). Verder zou ik het dan, uit verstandelijke overwegingen, het verder vooral zo laten rusten.

Ik zie op mijn werk ook 1001 zaken van collega's dat ik denk "dat kan eigenlijk niet", maar ga nooit lopen klagen bij de leiding. Nu word ik gezien als een "makkelijke" werknemer die gewoon z'n werk goed probeert te doen. Zou ik alles zeggen wat ik zie, gegrond of niet, dan ben ik denk ik niet zo "makkelijk" meer in diens ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rotterdams
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-12-2023
We zijn 9 dagen verder, komt er nog een vervolg, of is die doorwerkcollega ziek en moet jij nu dat extra werk doen :p?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Ik zie verder geen andere mogelijkheid, dan het met de directe collega van Laatkomer of je eigen leidinggevende te bespreken. Dat laatste heb je al gedaan en je leidinggevende kan jou nu dus nooit verwijten dat je het niet aangegeven hebt. Misschien krijgt de directe collega van Laatkomer wel gewoon netjes zijn overuren uitbetaald en kan hij het geld heel goed gebruiken voor een toekomstige verbouwing van zijn huis.....

Wat je in ieder geval niet moet doen: jouw werk of privé-tijd laten beïnvloeden door Laatkomer. En aangezien jij blijkbaar geen directe collega bent, zal dat ook niet zomaar gebeuren. Je gaat dus geen onafgemaakt werk van Laatkomer oppakken, tenzij dat in jouw belang is. Dat doen we hier ook. Toevallig begint mijn collega graag laat en ik graag heel vroeg. Dat komt dus mooi uit, want zo vullen we elkaar goed aan en is er altijd iemand aanwezig binnen onze "openingstijden". Maar ik begin dus niet vroeg, omdat mijn collega laat wil beginnen. Ik begin vroeg, omdat ik dat zelf wil. Als mijn collega ook vroeg zou willen beginnen, dan verdelen we het zoet en het zuur eerlijk.

Als mijn collega elke dag een half uur minder zou gaan werken, dan zou ik er voorlopig misschien helemaal geen problemen mee hebben om elke week 2 uurtjes over te werken. Maar dan wil ik daar wel gewoon voor betaald krijgen. Dan moet de baas mijn collega maar gewoon minder gaan betalen, of niet miepen dat hij voor bepaald werk dubbel moet betalen. Dat is zijn eigen keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93248

Let wel op dat wanneer deze situatie zich lang genoeg in stand houdt de laatkomer zich kan gaan beroepen op het 'verworven recht' om later te komen en eerder weg te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Anoniem: 93248 schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 15:27:
Let wel op dat wanneer deze situatie zich lang genoeg in stand houdt de laatkomer zich kan gaan beroepen op het 'verworven recht' om later te komen en eerder weg te gaan.
Dat is het probleem van het bedrijf, niet van jou als individuele werknemer. Het wordt pas jouw probleem, als je er hinder van gaat ondervinden. Dat laatste moet je dus ook gewoon niet accepteren. Prima dat het bedrijf ervoor kiest om medewerker X structureel voor 40 uur per week te betalen, terwijl hij er maar 37 of 38 werkt. Maar als dat problemen oplevert, dan zal het bedrijf dat zelf op moeten lossen en moet het niet proberen de rekening bij een andere medewerker neer te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Anoniem: 93248 schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 15:27:
Serieus? Allemaal leuk en aardig dat "verworven recht", maar ik neem aan dat je arbeidscontract daar boven staat...

Of geldt "verworven recht" ook richting je werkgever als je structureel 10% overwerkt? Het antwoord daarop is nee...

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Motrax schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 08:48:
[...]

Of geldt "verworven recht" ook richting je werkgever als je structureel 10% overwerkt? Het antwoord daarop is nee...
Onder sommige omstandigheden kan dat wel degelijk. Zie http://www.rijksoverheid....als-ik-veel-overwerk.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93248

Motrax schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 08:48:
[...]
Serieus? Allemaal leuk en aardig dat "verworven recht", maar ik neem aan dat je arbeidscontract daar boven staat...

Je zult verbaast zijn wat je hier allemaal mee kunt bereiken...
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 08:09:
[...]
Dat is het probleem van het bedrijf, niet van jou als individuele werknemer. Het wordt pas jouw probleem, als je er hinder van gaat ondervinden.
Dat snap ik, maar dat slaat ook wel een beetje op de hele insteek van dit topic :)

[ Voor 52% gewijzigd door Anoniem: 93248 op 17-05-2013 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oZy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:47

oZy

Ik heb een buurman die 5 à 6 keer per dag 10 minuten buiten gaat staan roken. Ik heb er zelf niet direct last van (behalve pijn in mijn principel) maar zijn collega's vast en zeker wel. Zal ik nu zijn baas bellen?

Sorry maar zoals al aantal keer aangehaald.. zo zit de maatschappij nou eenmaal in elkaar. De een heeft een pico bello werkethiek en de ander rent een brandend gebouw in voor een goudvis.. en die collega van jou doet waarschijnlijk helemaal niets :y)

Sorry voor misschien een botte reactie maar ik krijg op mijn beurt pijn in mijn principel als mensen ongevraagd voor anderen gaan denken, bijv. zoals een stel pvda'ers besluit dat allochtonen geen allochtoon meer genoemd willen worden maar 'medelander'. Als de directe collega er last van heeft kan die het zelf toch wel regelen?
Pagina: 1