Beste Tweakers,
Sinds 2 weken start mijn computer (soms) niet op.
Bij het aanzetten:
Hardeschijf hoor ik (draaien)
Lampjes branden overal
Fans draaien
Keyboard lampje brand incl muis
mobo asrock extreme 3
cpu fx6300
ram corsair vengeance 2x4gb 1600mhz
psu; zalman HP-600watt
GTX 550ti in dit systeem (stond eerst 550watt, maar nu is het wel correct, 600watt, mijn excuses)
HDD Western digital 320gb @ 7200rpm
-Mijn scherm flikkert, van analoog naar (digitaal meen ik) HD
Wat heb ik geprobeerd?
Wat wel werkt, maar heb liever dat ik het probleem oplos:
De voeding schakelaar uitzetten, vervolgens de stekker uit de voeding verwijderen.
Na 10 seconden plaats ik de stekker er weer in en zet ik de schakelaar aan.
Voila, hij start ineens weer op.
Wat het vervelende nou is dat als ik het systeem van het stroom afhaal om vervolgens per component te checken of hij dan wél doorstart. Denk hierbij aan alles loskoppelen behalve mobo, cpu + HDD.
Geen probleem, heb alle hardware er stuk voor stuk weer ingezet beginnend met ram per dimmetje, no problem. Videokaart en natuurlijk weer stroom op de componenten gezet.
Hij start gewoon op.
Vervolgens staat de p.c weer een dagje uit, wil hem weer starten En doet hij gewoon weer het zelfde. Hij start niet door.. Weer de schakelaar uitgezet v/d voeding, stekker aan de achterkant eruit gehaald 10 seconden gewacht vervolgens stekker er weer in, schakelaar aan en voila hij werkt weer.
De voeding heb ik overigens ook op mijn andere p.c. getest en deze start wel gelijk door.
Ik heb het vermoeden dat mijn HDD het allemaal niet meer zo fijn vind en een beetje suicidaal aan het worden is. Het arme ding is immers 5 a 6 jaar oud. Het gaat hier om een western digital 320GB @ 7200rpm.
Ik zou het niet erg vervelend vinden om een nieuwe HDD aan te schaffen (SSD :-)) Maar wil deze tóch nog wel even kunnen gebruiken tot ik geld over heb voor een nieuwe ;-)
Suggesties? oplossingen?
Hoor het graag!
''edit systeem gegevens erin gezet''
Gr,
Boeles
Sinds 2 weken start mijn computer (soms) niet op.
Bij het aanzetten:
Hardeschijf hoor ik (draaien)
Lampjes branden overal
Fans draaien
Keyboard lampje brand incl muis
mobo asrock extreme 3
cpu fx6300
ram corsair vengeance 2x4gb 1600mhz
psu; zalman HP-600watt
GTX 550ti in dit systeem (stond eerst 550watt, maar nu is het wel correct, 600watt, mijn excuses)
HDD Western digital 320gb @ 7200rpm
-Mijn scherm flikkert, van analoog naar (digitaal meen ik) HD
Wat heb ik geprobeerd?
Wat wel werkt, maar heb liever dat ik het probleem oplos:
De voeding schakelaar uitzetten, vervolgens de stekker uit de voeding verwijderen.
Na 10 seconden plaats ik de stekker er weer in en zet ik de schakelaar aan.
Voila, hij start ineens weer op.
Wat het vervelende nou is dat als ik het systeem van het stroom afhaal om vervolgens per component te checken of hij dan wél doorstart. Denk hierbij aan alles loskoppelen behalve mobo, cpu + HDD.
Geen probleem, heb alle hardware er stuk voor stuk weer ingezet beginnend met ram per dimmetje, no problem. Videokaart en natuurlijk weer stroom op de componenten gezet.
Hij start gewoon op.
Vervolgens staat de p.c weer een dagje uit, wil hem weer starten En doet hij gewoon weer het zelfde. Hij start niet door.. Weer de schakelaar uitgezet v/d voeding, stekker aan de achterkant eruit gehaald 10 seconden gewacht vervolgens stekker er weer in, schakelaar aan en voila hij werkt weer.
De voeding heb ik overigens ook op mijn andere p.c. getest en deze start wel gelijk door.
Ik heb het vermoeden dat mijn HDD het allemaal niet meer zo fijn vind en een beetje suicidaal aan het worden is. Het arme ding is immers 5 a 6 jaar oud. Het gaat hier om een western digital 320GB @ 7200rpm.
Ik zou het niet erg vervelend vinden om een nieuwe HDD aan te schaffen (SSD :-)) Maar wil deze tóch nog wel even kunnen gebruiken tot ik geld over heb voor een nieuwe ;-)
Suggesties? oplossingen?
Hoor het graag!
''edit systeem gegevens erin gezet''
Gr,
Boeles
[ Voor 10% gewijzigd door Dr.Root op 08-05-2013 15:57 ]