Budget Zelfbouw Stereo Speakers

Pagina: 1
Acties:

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-01 15:01
Hallo,

Ik ben een jongen van 15 met met beperkt verstand van speakers en beperkt budget. Mijn speakers op mijn kamer zijn wel aan vervanging toe, dus ik ben op zoek naar nieuwe. Aangezien ik een klusfanaat ben zou het me leuk lijken om er zelf twee te bouwen, of eentje met stereo input (soort van center speaker dus). Het ontbreekt mij alleen een beetje aan kennis. Daarom heb ik een paar vragen:
-Hoe weet ik welke woofer en tweeter bij elkaar passen
-Zodra ik een woofer en tweeter heb, welke cross-over moet ik dan maken/kopen?
-Ik weet dat je je wooferkast kan bereken met WinISD, maar werkt dit ook gewoon als er een tweeter bij in de kast zit?
-Gaat dit lukken voor onder de 60 euro?

Ik beschik over genoeg multiplex (of is dit niet geschikt) en houtbewerkingsmateriaal om dit uit te voeren.

Hartelijk dank alvast voor reacties :)

druk en typefouten voorbehouden

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:35
Ik heb verder weinig verstand van het zelf maken van luidsprekers...

MDF lijkt me in elk geval geschikter...

Wellicht heb je hier wat aan, uitleg en inspiratie ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Thalaron op 07-05-2013 03:37 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:42

JvS

Ik heb hem zelf ook

Als het je "concreet een beetje aan kennis" ontbreekt, gaat zelf een ontwerp maken simpelweg mislukken. Een speaker ontwerpen die goed klinkt is extreem complex. Jou zou wel een kit kunnen aanschaffen en die in elkaar zetten.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• green944
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-11-2025
Ik zou met zelf ontwerpen nog even wachten en een set van een bestaande bouwtekening nabouwen. Er zijn genoeg tekeningen te vinden. Alleen gaat dit onder de 60 euro nooit lukken. Alle zelfbouw luidsprekers gaan van kwaliteitscomponenten uit en die zijn duur. Voor 60 euro heb je misschien 1 woofer of tweeter. Met zo'n budget is zelfbouw bijna geen optie en kan je beter voor een 2dehands setje gaan.

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:42
Kijk anders eerst even hier voor inspiratie:

http://www.plsaudio.nl/in...ekijk-alle-producten.html

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• ThAZiP
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-01 13:53
Ik denk dat het bouwen van een speaker nog wel te doen is, mits je een goed ontwerp hebt natuurlijk. Daarbij eerst eens kijken wát voor soort systeem je wenst te bouwen. (Gesloten, bass-reflex of een transmissielijn).

Ik denk dat je de grootste uitdaging zal vinden in het bouwen van een degelijk filter, dat is gewoon een flinke uitdaging en bepaald een groot deel van je geluidskarakter...

[ Voor 5% gewijzigd door ThAZiP op 07-05-2013 09:45 ]

• blinkenlights
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Als je veel multiplex en ruimte hebt kan je best iets leuks maken voor weinig. Zoek eens op "cyburg das Viech" (Hopelijk lees je Duits) Dat is een project waar je je klustechnisch op kan uitleven, dat niet veel kost en bizar veel en best goed geluid geeft. Ook hoef je je geen zorgen te maken over het ontwerp, want dat is al vele malen gebouwd en bewezen.

• lutkeveld
JvS schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 07:18:
Als het je "concreet een beetje aan kennis" ontbreekt, gaat zelf een ontwerp maken simpelweg mislukken. Een speaker ontwerpen die goed klinkt is extreem complex. Jou zou wel een kit kunnen aanschaffen en die in elkaar zetten.
Maar al die kits zijn zo duur, behalve die "Speaka" van conrad, maar dat lijkt me weinig soeps.
green944 schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 09:39:
Ik zou met zelf ontwerpen nog even wachten en een set van een bestaande bouwtekening nabouwen. Er zijn genoeg tekeningen te vinden. Alleen gaat dit onder de 60 euro nooit lukken. Alle zelfbouw luidsprekers gaan van kwaliteitscomponenten uit en die zijn duur. Voor 60 euro heb je misschien 1 woofer of tweeter. Met zo'n budget is zelfbouw bijna geen optie en kan je beter voor een 2dehands setje gaan.
Zijn tweedehands drivers ook niet een optie? Zo zag ik bijv 2 jamo bass drivers voorbij komen voor 25 euro. Alle berekende online tekeningen gingen allemaal richting of over de 100 euro. Een vriend van mij heeft een kratradio met Mourdant Short speakers en dit klinkt in mijn oren fantastisch, maar achter de kist zit totaal geen rekenwerk. Dus het kan wel, maar is misschien niet optimaal?

• JvS
  • Laatst online: 14:42

JvS

Ik heb hem zelf ook

Hij heeft dan een woofer, een tweeter en een wisselfilter van bestaande speakers gebruikt. Dat kan jij ook doen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:46

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Hoi Lutkeveld,

zonder Tweakers.net hier te kort te willen doen.....maar neem eens een kijkje op :

http://forum.zelfbouwaudio.nl/index.php

je kunt daar gezien je wensenlijst en budget een bestaand ontwerp nabouwen. Op die manier vergaar je een enorme bak aan kennis en kun je later zelfs nog eens een eigen luidspreker ontwikkelen.

Je kunt ook natuurlijk kiezen om zelf kennis op te doen middels het forum en daarna zelf iets te ontwerpen maar dat is jouw keus.

veel plezier en sucses in elk geval, speakerbouw is heel erg leuk en leerzaam

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:16
Wat wil je met de luidsprekers doen? D.w.z., heb je een fatsoenlijke versterker om ze aan te sturen?

Indien ja, kijk eens naar de Needle, bijvoorbeeld met een FRS-8 al te verkrijgen voor 27,17 euro. (http://www.rumoh.eu/nl/fu...-cyburgs-needle-frs8.html)
Geinig ding om je skills te testen, met een leuke prijs/kwaliteit verhouding!

Heb je geen fatsoenlijke versterker, wellicht is een kistradio wat voor je? Speur op marktplaats of bij de kringloopwinkel 2 goedkope boekenplankspeakers op, sloop deze uit elkaar en maak de behuizing exact na, maar dan aan elkaar. In het midden een compartiment voor een TA2024 met voeding en klaar! Wil je eventueel nog wat budget maken voor een accu, dan kun je later alsnog uitbreiden.

Ik heb beide varianten gedaan, inmiddels al wat verder gevorderd maar moet zeggen, heb er erg van geleerd! Inmiddels het zelfbouwvirus te pakken en aan de slag gegaan met de LBVS van Edo(zie google).

Succes!

• ThAZiP
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-01 13:53
Volgens mij heb ik nog wel ergens een set filterbordjes liggen uit een setje Kef Cantor... Mocht daar interesse voor zijn...

Edit: Helaas. Ik kan ze zo snel niet vinden, ik denk dat ik de doos waar die spullen inzaten, heb weggeflikkert Mocht ik het nog tegenkomen, dan zal ik het hier posten.

[ Voor 41% gewijzigd door ThAZiP op 07-05-2013 17:02 ]

• lutkeveld
Interessante website, zal eens wat rondkijken
Llewy schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 16:48:
Wat wil je met de luidsprekers doen? D.w.z., heb je een fatsoenlijke versterker om ze aan te sturen?

Indien ja, kijk eens naar de Needle, bijvoorbeeld met een FRS-8 al te verkrijgen voor 27,17 euro. (http://www.rumoh.eu/nl/fu...-cyburgs-needle-frs8.html)
Geinig ding om je skills te testen, met een leuke prijs/kwaliteit verhouding!

Heb je geen fatsoenlijke versterker, wellicht is een kistradio wat voor je? Speur op marktplaats of bij de kringloopwinkel 2 goedkope boekenplankspeakers op, sloop deze uit elkaar en maak de behuizing exact na, maar dan aan elkaar. In het midden een compartiment voor een TA2024 met voeding en klaar! Wil je eventueel nog wat budget maken voor een accu, dan kun je later alsnog uitbreiden.
Er is een Tripath TK2050 onderweg en een philips 80w x4 thuis. Mijn kamer is wel aan de grote kant maar daar zou een tk2050 geen problemen mee moeten hebben.

Die needle ziet er wel leuk uit voor bij de tv, maar ik draai zelf meestal 3fm type muziek wat waarschijnlijk niet helemaal tot zijn recht komt daarmee. Alhoewel ik zelf nog nooit een full range speaker van aardige kwaliteit heb gehoord lijkt mij het praktisch onmogelijk om daar goede bas en hoge tonen uit te krijgen. Op youtube heb ik wel een paar video's gevonden, maar daar spelen ze vooral 'audiofiele' muziek af, dus veel instrumenten en hoge tonen, maar weinig bas. Het kan natuurlijk ook zijn dat ik me compleet vergis en er wel degelijk bas uit kan komen.

Ik ben zelf al bezig met een kratradio voor buiten, maar daar is volume een belangrijkere factor dan kwaliteit. Mijn volgende kratradio komt in een schuur te staan waar volume minder van belang is. Daar had ik ongeveer hetzelfde plan voor als jij, twee boekenplankspeakers aan elkaar maar dan met de originele behuizing er nog om heen. Tussen de twee laat je dan een ruimte waar je je electronica kwijt kan. Wat me ook leuk, goedkoop en van goede kwaliteit lijkt is een ta2024 met stereo->mono converter samen met een accu en wat andere electronica in een centerspeaker te proppen.

Wat ik hier van plan ben te gaan doen is meer voor de ervaring dan echt puur om de geluidskwaliteit. Natuurlijk wil ik er wel op vooruit gaan, maar het bouwen, nieuwe dingen leren en het opdoen van kennis is eigenlijk vooral de reden dat ik niet gewoon marktplaats gaat afstruinen voor een stel speakers.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:20

DjVe

Hatsaflats!

Waarom pak je niet twee oude lelijke speakers en bouw je ze opnieuw?

• lutkeveld
DjVe schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 22:26:
Waarom pak je niet twee oude lelijke speakers en bouw je ze opnieuw?
Omdat je oude lelijke speakers meestal drivers hebben die niet bekend zijn. Dus dan kan je er wel een driver in proppen, maar dan kan je net zo goed zelf een random kast maken.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Zouden deze sph-30x full range speakers niet wat voor mij zijn? Ik ga dan net iets over mijn budget heen, maar ze hebben wel veel goede reviews die beweren dat er meer bass uit komt dan je zou verwachten. Nou ben ik geen basshead, maar ik hou wel van een beetje bass. Aangezien het fullrangers zijn heb ik geen filter nodig (of heb ik dat nou helemaal verkeerd) wat weer kosten bespaart. Ik vind ze er ook wel gaaf uitzien.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:20

DjVe

Hatsaflats!

nee ik doel op een stel goed werkende maar optisch slechte speakers. Je haalt ze uit elkaar en maakt een identieke kast. Heb je toch je eigen project, maar tegen een geringe prijs

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Als je het volume van de kast enigzins gelijk houdt kan je met oude koningsdag/marktplaats/recycle speakers best leuke resultaten halen. Een kennis van me had van oude philips dozen, slanke zuiltjes gemaakt (woofer aan de zijkant, tweeters hoog boven) en dat klonk behoorlijk goed (hergebruik van de filters).
Het is niet moeilijk om boven de gemiddelde 5.1 kubus uit te komen vwb klank, dus ga los. Al moet ik zeggen dat als ik geen geld maar wel tijd had (en geen tannoys) de eerder hierboven geopperde http://www.rumoh.eu/nl/fu...-cyburgs-needle-frs8.html mij een leuke keus leek, soort poor-mans-pied-piper, gaaf!!

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 07-05-2013 23:00 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• lutkeveld
franssie schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 22:58:
Als je het volume van de kast enigzins gelijk houdt kan je met oude koningsdag/marktplaats/recycle speakers best leuke resultaten halen. Een kennis van me had van oude philips dozen, slanke zuiltjes gemaakt (woofer aan de zijkant, tweeters hoog boven) en dat klonk behoorlijk goed (hergebruik van de filters).
Het is niet moeilijk om boven de gemiddelde 5.1 kubus uit te komen vwb klank, dus ga los. Al moet ik zeggen dat als ik geen geld maar wel tijd had (en geen tannoys) de eerder hierboven geopperde http://www.rumoh.eu/nl/fu...-cyburgs-needle-frs8.html mij een leuke keus leek, soort poor-mans-pied-piper, gaaf!!
Wat bedoelt u precies met een 5.1 kubus?

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Zo'n melkpakje (kubus) wat je bij een surround versterker (5.1 = drie voor er twee acher + 1 sub) krijgt.
http://www.ronsaudioblog....minx-het-melkpak-voorbij/
(voor de grap een positieve review)

[ Voor 36% gewijzigd door franssie op 07-05-2013 23:57 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• lutkeveld
ik heb net een leuk projectje gevonden die ik wil gaan nabouwen: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=59&t=15735

Zien er vet uit en vallen binnen mijn budget

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Leuke start inderdaad, van de onderdelen kan je altijd ook nog een kratradio maken mocht je verder gaan naar andere luidsprekers ;)
succes!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:46

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

lutkeveld schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 00:27:
ik heb net een leuk projectje gevonden die ik wil gaan nabouwen: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=59&t=15735

Zien er vet uit en vallen binnen mijn budget
goed gekozen!

leuk projectje en volgens mij erg veel bang for your bucks :)

ik zag je al verschijnen op het forum, veel plezier gewenst.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• lutkeveld
Bedankt iedereen voor de hulp!

ik zie je ook fraggert :P

Pagina: 1