Asus p4p800-X bios/AMIBIOS blijft na update versie 2.54

Pagina: 1
Acties:

• Pabz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-02 11:40
Beste Tweakers,

Ik heb een oude PC met een asus p4p800-X moederbord. Ik wilde deze updaten in de hoop dat er misschien USB-boot ondersteuning beschikbaar zou zijn. (ik wilde graag Ubuntu installeren, maar heb geen CDs en wilde dit via USB boot doen. Toch grappig hoe je 1 probleem wilt oplossen en dan totaal in iets anders vervalt... Maar goed.).
Eerst heb ik het met EX Flash geprobeerd, maar dit wilde niet. Daarna ASUS update. Ik had volgens de ASUS update tool versie 1003 en heb deze inmiddels geupdate naar 1010.003 (laatste Beta). ASUS update utility geeft ook keurig aan dat dit gelukt is.

Als nu in/na de POST op delete druk, kom ik in de setup maar deze blijft AMIBIOS 2.54 aangeven en de beschikbare opties veranderen ook niet. Met google wordt ik niet heel veel wijzer, dus ik vraag me nu af of de update uberhaupt gelukt is. Misschien wel maar dan brengt hij denk ik niet de gewenste extra feature :'( .

Iemand een idee? Gaat het met dit moederbord? Ik heb wel een topic gevonden over de p4p800-SE, maar helaas niet over de X.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-02 19:08

Nemesizz

Untouchable

Ik had volgens de ASUS update tool versie 1003 en heb deze inmiddels geupdate naar 1010.003 (laatste Beta). ASUS update utility geeft ook keurig aan dat dit gelukt is.

Als nu in/na de POST op delete druk, kom ik in de setup maar deze blijft AMIBIOS 2.54 aangeven en de beschikbare opties veranderen ook niet.
Als je van 1003 naar 1010.003 bent gegaan is de update gewoon gelukt.
Dat AMIBIOS 2.54 blijft komt omdat niks te maken heeft met de update zelf, AMI leverd de BIOS(software) voor (dit geval) Asus, en die passen dingen aan zodat het werkt op hun moederbord.

BIOS updates voegen zelden features toe, meestal zijn het kleine fixes of een keer extra CPU support, maar echte grote toevoegingen zitten er bijna nooit in (misschien bij UEFI wel, maar de klassieke BIOS heb ik het nooit echt gezien).

Je kan kijken in je BIOS bij bootopties of je de mogelijkheid hebt om "Boot from other deveices" kan selecteren. Misschien dat ie dan een USB stick wel pakt.
Maar het is een oud bord, en in die tijd was booten van USB stick niet zo vanzelfsprekend (USB sticks waren vaak te klein om echt iets van te booten).