Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
HBO studie gedaan en ondertussen 8 jaar werkervaring opgedaan in de ICT. Ongeveer om de 2 jaar van werkgever(detachering) geswitched en tot op heden eigenlijk weinig voldoening in het werk gehad. Blijf maar hangen ergens tussen een beetje development(als in dingen bij elkaar knopen), software inrichten en systeem beheer.

Vroeg me af of een WO studie Telematica/Embedded Systems je dan meer diepgang kan bieden en een job op kan leveren die je meer voldoening geeft. Over het algemeen vind ik het leuk om JAVA en verschillende databases te gebruiken maar zou graag meer op langere termijn aan een project/product willen werken. Hierbij denk ik aan de Automotive sector of bijv. verkeer systemen voor het live monitoren en aansturen van verkeer.

Vandaar dat ik zit te spelen met de gedachte om in 2 jaar tijd een voltijds WO studie te doen. Het is ook een vrij kostbare onderneming. Zijn er mensen die er ervaring mee hebben? Heeft zo een WO studie na een x aantal jaren werken nog een meer waarde voor het bedrijfsleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thecola
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:15
Mijn eerste reactie is: is er geen mogelijkheid tot een dergelijke studie in deeltijd?

toettoett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Verwijderd schreef op maandag 06 mei 2013 @ 21:26:
Heeft zo een WO studie na een x aantal jaren werken nog een meer waarde voor het bedrijfsleven?
Ik heb een TU diploma, toen ik een jaar of vijf, zes ervaring had hielden bedrijven op met vragen naar de studie. Naar mijn mening is een opleiding alleen relevant als je *geen* ervaring hebt.
NB je vraagt expliciet naar het bedrijfsleven. Maar... ik heb een tijdje bij een universiteit gewerkt en die kenden (lang geleden, weet niet of het nog zo is) twee soorten personeel: wetenschappelijk personeel en niet-wetenschappelijk personeel. Het verschil tussen WO en NWO was of je een universitaire studie had gevolgd, maar het werkte zeer ver door, in vacatures, personeelsoverzichten, er waren nog net geen gescheiden toiletten maar ik denk niet dat dat veel scheelde.
Verder schijnt het ook bij andere overheidsorganisaties uit te maken, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tom
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-09-2024
Ik sluit me aan bij Thecola. Is deeltijd geen optie?

Verder vind ik het juist een goed idee. Onder de huidige regels heb je nog 32(!) jaar voor de boeg. Een nieuwe uitdaging is dan nooit verkeerd. De ICT heeft de afgelopen acht jaar alles behalve stil gestaan en ik denk dat je er wellicht nog veel aan kan hebben in de toekomst. Het getuigt van inzet en jezelf blijven ontwikkelen is nooit verkeerd.

8 jaar relevante werkervaring + een master in de ICT. Lijkt me een zeer solide basis voor de toekomst.

"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill, W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:35
Verwijderd schreef op maandag 06 mei 2013 @ 21:26:
HBO studie gedaan en ondertussen 8 jaar werkervaring opgedaan in de ICT. Ongeveer om de 2 jaar van werkgever(detachering) geswitched en tot op heden eigenlijk weinig voldoening in het werk gehad. Blijf maar hangen ergens tussen een beetje development(als in dingen bij elkaar knopen), software inrichten en systeem beheer.

Vroeg me af of een WO studie Telematica/Embedded Systems je dan meer diepgang kan bieden en een job op kan leveren die je meer voldoening geeft. Over het algemeen vind ik het leuk om JAVA en verschillende databases te gebruiken maar zou graag meer op langere termijn aan een project/product willen werken. Hierbij denk ik aan de Automotive sector of bijv. verkeer systemen voor het live monitoren en aansturen van verkeer.
Met een relevante HBO opleiding en 8 jaar relevante werkervaring kun je die job ook krijgen. Ik zie niet hoe je huidige CV de deur zou dichtgooien voor een bepaalde functie in de software engineering.

Daarnaast, hoe langer je werkervaring, hoe minder relevant je studie. Er zijn in ons land niet veel werkgevers die per se een WO diploma willen zien. En als ze er zijn, dan gaat het vaak om functies als business consultant, management consultant of business architect. Voor development wordt vrijwel altijd "WBO/WO" gevraagd.

Ik zou eerder denken aan een korte studie of verzameling van een aantal cursussen om je CV net een beetje naar een bepaald vakgebied te duwen. En ik denk dat een gesprek met een goede headhunter je veel zou helpen. (al is het tussen het vele kaf soms lastig om een beetje koren te vinden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Je kan beter ipv te studeren een bedrijf zoeken wat je bied wat je wilt. En detacheerders zijn dat over het algemeen niet. Daar krijg je vaak de klusjes die jij omschrijft.
Voor een bedrijf werken waar je echt aan product bouwt is misschien meer wat je wilt dan krijg je ook veel meer diepgang en je kan meer doen wat je wilt. Je kan namelijk het bedrijf erbij uitzoeken.
En over het algemeen krijgen vaste werknemers meestal de leuker baantjes dan detacheerders want die laatste zijn toch maar inhuur, dus daar ga je niet te veel tijd en energie in steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

t_captain schreef op maandag 06 mei 2013 @ 23:17:
Er zijn in ons land niet veel werkgevers die per se een WO diploma willen zien. En als ze er zijn, dan gaat het vaak om functies als business consultant, management consultant of business architect. Voor development wordt vrijwel altijd "WBO/WO" gevraagd.
Nou, alle vacatures waar ik op klik wordt toch wel M.Sc. Computer science gevraagd. Nou zal je met HBO+ 8 jaar ook wel wegkomen lijkt me, maar om te zeggen dat niemand WO vraagt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@TS: jij zit duidelijk bij detacheerders waar het voornamelijk uurtje factuurtje is zo te horen. Kan best leuk zijn, want veel verschillende dingen, maar ik kan me de drag naar een groter project ernstig voorstellen :)
Los van een (al dan niet deeltijd) WO-opleiding: orienteer je eens bij de detacheerders die voornamelijk langdurig projectwerk doen. Denk aan jongens als Northgate-Arinso, CapGemini, Accenture. Da's allemaal lange termijn klussen en aar wordt je denk ik een stuk vrolijker van als nu :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Over de automotive sector gesproken (automaterialen in mijn geval)..

Ik heb heel wat langdurig projectwerk gedaan:
- Narrowcasting systeem gebouwd (project loopt al jaren en draait bij meer dan 300 garages.. ik heb het technische ontwerp gedaan en het platform ontwikkeld, collega vooral het uiterlijk en de Flash templates op het scherm).
- Werk al 6 jaar aan uitbreidingen op een ordersysteem dat meer dan 50.000 orders per dag verwerkt.
- Werk aan een administratief pakket voor garages dat bij 900 klanten draait.

Daarnaast werk ik aan enkele nieuwe projecten die nog geintroduceerd gaan worden :)

Opleiding: HBO Informatica propedeuse, wat Microsoft certificaten en een focusdiploma bij de OU.

Kortom, de projecten waar je aan werkt.. dat ligt vooral aan jouw werkervaring en keuze van werkgever. Niet zozeer aan jouw opleiding. Zelf ben ik een .NET developer met bijna 10 jaar werkervaring :)

Ik denk dat het belangrijkste is dat je juist niet bij een detacheerder werkt, maar een vaste aanstelling zoekt bij een werkgever waar je langere termijn gaat werken. Op dat moment raak je vanzelf steeds meer betrokken bij allerlei projecten.

[ Voor 11% gewijzigd door Lethalis op 07-05-2013 08:40 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst bedankt voor jullie reacties! _/-\o_
The Eagle schreef op maandag 06 mei 2013 @ 23:29:
@TS: jij zit duidelijk bij detacheerders waar het voornamelijk uurtje factuurtje is zo te horen. Kan best leuk zijn, want veel verschillende dingen, maar ik kan me de drag naar een groter project ernstig voorstellen :)
Los van een (al dan niet deeltijd) WO-opleiding: orienteer je eens bij de detacheerders die voornamelijk langdurig projectwerk doen. Denk aan jongens als Northgate-Arinso, CapGemini, Accenture. Da's allemaal lange termijn klussen en aar wordt je denk ik een stuk vrolijker van als nu :)
Dat klopt detachering kan best leuk zijn. Ik heb idd een paar leuke dingen kunnen doen maar het is altijd als een gek inwerken/inleren en dan korte tijd erna weer het riedeltje opnieuw uitvoeren. Dat wordt op een bepaald moment vermoeiend. Als in je probeert zo snel mogelijk op gang te komen en als je op dreef begint te geraken mag je aan iets anders beginnen. Voelt een beetje aan als een boek op een willekeurige bladzijde open slaan en een (paar) hoofdstuk(ken) lezen om dan aan een nieuw boek te beginnen. Kennis versnippering is het resultaat en dat zie ik ook terug komen in mijn CV.
Ik ben me idd ook aan het oriënteren bij de grotere jongens. Hoewel ik ook wat werkervaring heb met Ordina, Atos en Accenture, heb ik er een beetje mixed feelings aan overgehouden. Als in uurtje factuurtje is ook hun business model.
Lethalis schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 08:29:
Ik denk dat het belangrijkste is dat je juist niet bij een detacheerder werkt, maar een vaste aanstelling zoekt bij een werkgever waar je langere termijn gaat werken. Op dat moment raak je vanzelf steeds meer betrokken bij allerlei projecten.
Hier ben ik me ook op aan het oriënteren met name op multinationals. Maar deze zijn lastig te benaderen, die hebben een HR afdeling als firewall |:( wellicht dat een WO diploma hier wat meer punch geeft?
t_captain schreef op maandag 06 mei 2013 @ 23:17:
Ik zou eerder denken aan een korte studie of verzameling van een aantal cursussen om je CV net een beetje naar een bepaald vakgebied te duwen. En ik denk dat een gesprek met een goede headhunter je veel zou helpen. (al is het tussen het vele kaf soms lastig om een beetje koren te vinden).
Met headhunters doel je op werving en selectie bureaus? Dat laatste is idd erg veel kaf. Als in je moet je CV anders omschrijven, jezelf anders presenteren, etc. Kreeg er altijd een beetje het gevoel bij dat ik als een ezel in het pak gehesen werd.
Naar mijn mening, werkt een korte studie of een aantal cursussen goed als je dat ook bij je huidige werkgever kunt toepassen. Dan ben je in de gelegenheid om die kennis te borgen. Als ik kijk naar wat Lethalis geschreven heeft, denk ik dat hij het op die manier gedaan heeft?
Thecola schreef op maandag 06 mei 2013 @ 22:16:
Mijn eerste reactie is: is er geen mogelijkheid tot een dergelijke studie in deeltijd?
Ik heb nog niet gekeken naar deeltijd, omdat ik als gedetacheerde van de ene op de andere dag een reistijd kan krijgen van 2 a 4 uur per dag of juist een opdracht buiten NL.
De gedachte bij het doen van een voltijds WO studie is juist de tijds winst die je ermee behaalt. 2 in plaats van 4 jaar en je bent er veel efficiënter mee bezig.
Free rider schreef op maandag 06 mei 2013 @ 22:36:
Ik heb een TU diploma, toen ik een jaar of vijf, zes ervaring had hielden bedrijven op met vragen naar de studie. Naar mijn mening is een opleiding alleen relevant als je *geen* ervaring hebt.
NB je vraagt expliciet naar het bedrijfsleven. Maar... ik heb een tijdje bij een universiteit gewerkt en die kenden (lang geleden, weet niet of het nog zo is) twee soorten personeel: wetenschappelijk personeel en niet-wetenschappelijk personeel. Het verschil tussen WO en NWO was of je een universitaire studie had gevolgd, maar het werkte zeer ver door, in vacatures, personeelsoverzichten, er waren nog net geen gescheiden toiletten maar ik denk niet dat dat veel scheelde.
Verder schijnt het ook bij andere overheidsorganisaties uit te maken, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Wat je hier beschrijft komt mij idd bekend voor, overheids instanties zijn daar veel gevoeliger voor. Dat een opleiding alleen relevant is als je *geen* ervaring hebt is denk ik tot op een zekere hoogte waar. En ze vragen het denk ik niet meer omdat het al op je CV staat EN je hebt een x aantal jaren werk ervaring.

Ik heb overigens gemaild en gebeld met een paar universiteiten en hun mijn verhaal ook voorgelegd. En hun stellig antwoord is dat een WO studie een goede investering/aanvulling/verdieping is. Ik heb nog een afspraak met hun gemaakt, om daar verder over te praten. Om ook te kijken welke contacten ze eventueel hebben met de bedrijven om hun heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curvemod
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-09 09:15
Verwijderd schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 15:02:
Ik heb overigens gemaild en gebeld met een paar universiteiten en hun mijn verhaal ook voorgelegd. En hun stellig antwoord is dat een WO studie een goede investering/aanvulling/verdieping is. Ik heb nog een afspraak met hun gemaakt, om daar verder over te praten. Om ook te kijken welke contacten ze eventueel hebben met de bedrijven om hun heen.
Tja, maar wat had je anders verwacht dan :o Natuurlijk zeggen ze dat, al is het natuurlijk wel nuttig om eens op gesprek te gaan en er wat meer 'gevoel' voor te krijgen.
Ik zou ook voor de deeltijd variant gaan, aan de UvA kan je bijvoorbeeld Software Engineering in deeltijd doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou je af moeten vragen of de opleiding je verder gaat helpen dan je ervaring. Opleidingen helpen je om nieuwe inzichten te krijgen (heb zelf bijna een opleiding afgerond, na 5 jaar gewerkt te hebben), maar die inzichten kun je ook krijgen door de juiste literatuur te lezen.
Pagina: 1