Datarecovery Maxtor Personal Storage 3200

Pagina: 1
Acties:

• Ducksy88
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Ducksy88

Een beetje vreemd; wel lekker

Topicstarter
Inmiddels 5 jaar geleden een Maxtor Personal Storage 3200 500GB externe 3,5" schijf gekocht. Onlangs wilde ik de schijf gebruiken maar kwam er vanuit Windows geen herkenning meer.

Een snelle Google actie lijdt tot een overdosis aan informatie van gestorven voedingen. De adapter blijkt niet voldoende prik meer te leveren waardoor schijf niet kan opspinnen en dus niet herkent wordt. Ik heb een nieuwe adapter gekocht met vergelijkbare specs (meer m.A. en zelfde V), helaas hielp dat helemaal niets.

Met veel gepriegel heb ik de behuizing van de schijf afgesloopt om binnenin een Seagate Barracuda 7200.10 te vinden (ultra ATA).

Wat bij mijn vorige data-recovery pogingen altijd het beste werkte was om de kale schijf als slave in een werkend systeem te hangen, dus zo ook bij deze schijf gedaan. De setup waar de schijf momenteel in hangt:

Paralelle ATA aansluitingen met als master een Maxtor 40GB Fireball3 schijf (ATA133), jumper staat op DS Master, aangelsoten op zwarte connector. Vervolgens de (kapotte?) Seagate 500GB met jumper op Cable Select aan de grijze ATA aansluiting.

Het moederbord betreft een ASUS A8N-E.

De 3e hardeschijf welke SATA aangesloten zát in de computer heb ik afgekoppeld om te focussen op de master/slave en overbodige schijven even buiten zicht te laten.

De computer draaid op Win XP NL SP3 . De 40gig Maxtor is opgedeeld in 2 parties, C:/ en D:/ respectievelijk 10 en 30gb, C:/ met het OS en D:/ met alle andere meuk.

Ik heb gezocht naar informatie over het aansluiten van ATA schijven, Cable Select, Jumpers etc etc en volgens mij zou de huidige configuratie moeten werken ALS de schijf zelf leeft. Maar feit wil: de computer herkent de Seagate500gb schijf totaal niet. Hij is nergens in het BIOS terug te vinden en schijfmanagement in Windows ziet 'm ook niet. Ik krijg alleen de C:/ en D:/ partities van 'schijf0' te zien.

Mijn hulpvraag:
- Is de manier van aansluiten zoals ik dat hier beschrijf correct? Zo nee, wil ik graag hulp bij het juist aansluiten van cables/jumpers.

In de OM FAQ heb ik gelezen over Southbridge/HDD combi's niet lekker werken, maar ik heb mijn hardware daar niet tussen gevonden. Heeft iemand nog andere tips? Loont het om een computer met nieuwer mobo te gebruiken? Ander OS?

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Na kort even lezen zou ik zeggen: hang de (defecte?) schijf als enige device aan de tweede IDE poort, dan hoeft ie ook geen ruzie te maken over wie de baas op het kanaal is en kan je master/slave problemen uitsluiten.

[ Voor 14% gewijzigd door spone op 06-05-2013 17:53 ]

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• Ducksy88
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Ducksy88

Een beetje vreemd; wel lekker

Topicstarter
Nu de Seagate aan de secondary IDE aansluiting gehangen, ook met 80 cable aangesloten op de zwarte aansluiting met jumper op Cable Select.

In het BIOS nogsteeds geen enkel spoortje van genoemde schijf...

En vaaggenoeg wilt windows niet meer starten zo... Krijg het XP logo heeeeeeel vaag te zien op een veelste donker scherm en daar blijft 'ie hangen.

EDIT1: Seagate op sec. IDE maar dan met jumper op Master: nogsteeds niks in BIOS.

EDIT2 t+1: De Seagate niet in de behuizing van de comp gelegd maar vlak op m'n bureau. Het gyroscopisch (zo heet dat toch?) effect als je de schijf vast houdt is zeeeer minimaal.

EDIT3 t+2: Even het oor op de bovenkant van de Seagate gelegd. Het geluid van een speelkaart tussen de spaken van kinderfiets is denk ik de beste omschrijving, alleen lager in volume. Mijn gok: niet goed.... :|

Nu is het op afstand natuurlijk moeilijk te benoemen maar wat denken jullie? Definitief overleden? Printplaat vervangen nog een levensvatbare mogelijkheid?! (<--- Zoja, is dat enigsinds plug 'n play of wordt dat een boel precizie solderen?)

[ Voor 56% gewijzigd door Ducksy88 op 06-05-2013 18:17 ]