Partities en data weg na chkdsk

Pagina: 1
Acties:

• piethoogland
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-01 12:03
Beste tweakers,

Ik heb een 2 TB schijf waarop mijn oude c: partitie stond en een aantal data partities. Omdat mijn nieuwe C schijf (SSD). problemen gaf heb ik deze vervangen en tijdelijke vanaf mijn oude C schijf gestart op de 2 TB schijf met de verschillende datapartities.

De image op de nieuwe SSD zetten en het booten ging niet helemaal lekker dus hierbij verschillende keren windows proberen te booten, of weer van de oude schijf geboot etc.

Ineens kreeg ik tijdens het booten een melding dat de schijf door chkdsk moest worden gecontroleerd en heb dit laten gaan.

Gevolg hiervan is dat de overige partities en data van de data schijf zijn verdwenen ook geeft de schijf op de oude c boot partitie aan dat deze leeg is. Vermoedelijk veroorzaakt door chkdsk.

Systeemherstel is uitgeschakeld en dus niet mogelijk de schijven in de oude configuratie terugplaatsen had geen nut. Ik heb een bestanden v01.chk teruggevonden van 8 KB op de partitie.

Kan ik de partities en data nog terugkrijgen? Of chkdsk op één of andere manier terugdraaien? Hebben jullie een dergelijk situatie eerder met chkdsk meegemaakt? Is er goede software om een backup te maken van de partitietabellen?

Bij voorkeur hoop ik mijn data terug te kunnen krijgen zonder data recovery als dat kan.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom wil je niet aan de datarecovery? Dat lijkt me juist bij uitstek de manier om je data weer snel terug te krijgen. Ik zou niet gaan proberen te klooien met de partitietabellen in de hoop dat 't lukt zonder dat je een backup hebt.

Ik zou eerst de zooi recoveren, daarna eens kijken of het te herstellen is. Het kost je dan wel wat meer tijd, je bent iig niet al je data kwijt, of de kans op dataverlies is in elk geval veel kleiner.

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Ik heb wel eens met Testdisk een partitietabel succesvol terug gezet.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Verwijderd

Gebruik je NTFS of FAT(32) filesystem? Die laatste is inherent onveilig, dan krijg je inderdaad verloren bestanden met een rare naam terug. Dat is 'normaal'.

Maar om andere problemen zoals kabelproblemen uit te sluiten, graag een screenshot van CrystalDiskInfo van al je schijven/SSDs posten. Daarmee kun je ook bad sectors en andere problemen uitsluiten.

• piethoogland
Zoals altijd bedankt voor de snelle reacties. Misschien heeft TERW-DAN wel een punt. De reden waarom liever niet is omdat het 2 TB aan data betreft.

Het betreft NTFS. De smart info van de schijven is prima.

Ik had ondertussen easus data recovery aangezet en deze heeft alle data teruggevonden. Ik denk dat ik binnen de 1 TB aan te recoveren data blijft en dus een 1 TB schijf ga aansluiten en dit ga doen. Dan heb ik in ieder geval de data.

Blijft interessant om te kijken of de partitietabel te recoveren is. Aangezien dit soort dingen vaker voorkomen vooral bij externe schijven van bekenden.

Iemand nog suggesties voor mijn andere (minder belangrijke maar wel interessante) vragen

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-01 12:01
Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Uncle Mel op 30-01-2014 21:40 ]

• piethoogland
De belangrijkste dat is gerecoverd. Ga nu proberen om de partitietabel te recoveren en beging met testdisk. Easeus kan dit volgens mij niet en ook ontrack easy recovery biedt die optie niet als ik het goed heb.

Ik laat het eindresultaat weten
Pagina: 1