Update koeling Antec ThreeHundred 1

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Inleiding
Beste tweakers zoals de naam al doet vermoeden wil ik mijn pc een update geven qua koeling.
Dit heeft 3 oorzaken.

-Mijn CPU-fan werkt enkel op de pwrfan aansluiting waardoor mijn mugen 2 al 2,5 jaar op 1400 rpm loopt (door slijtage begin in mij er nu aan te ergeren). Bij aansluiten op de CPUfan header krijg ik errors van te lage RPM in Uefi.
-Ik ga mijn 6850 het komende halfjaar upgraden naar een gpu in de klasse €200 a €300 (en dus heb ik betere koeling/meer controle nodig)
-De stock-case fan zijn aan vervanging toe.
Huidige situatie
Afbeeldingslocatie: http://www.maximumpc.com/files/u22694/Antec-Gut.jpg
Er zitten twee stock exhaust fans in de linkerbovenhoek (links 120*25 en 140*25 boven)
Er zit 1 intake in de rechteronderhoek. Dit is een nexus real silent en die hoeft nog niet vervangen te worden.
Tot slot heb ik een mugen 2 rev b (push) waarvan ik de fan wil vervangen omdat die al 2,5 jaar op 1400 rpm loopt.
Voor minder turbulentie heb ik de intake in het zijpaneel dichtgeplakt en de voeding (linksonder) is feitelijk ook een exhaust. Ik heb dus onderdruk in mijn kast en dat zou ik graag zo houden.
Gewenste situatie
De stock exhaust fans vervangen door stillere exemplaren
De fan op de mugen 2 vervangen door een nieuwe/stillere fan
Een 5.25 bay fancontroller kopen om het geheel op aan te sluiten

Graag hoor ik van jullie welke fans en fan-controller jullie mij aanraden. Het budget voor het geheel is ongeveer 50 euro excl verzending of 60 inclusief.

Wat betreft fancontroller, vind ik draaiknopjes eigenlijk het mooist (alleen niet praktisch). Als ik echter kijk naar functionaliteit, lijkt deze mij het handigst: pricewatch: Scythe Kaze Master Flat. (goedkoop, de benodigde accesoires als het goed is bij geleverd, LCD dat de temps/rpm aangeeft). 4 kanalen (2x exhaust, 1x CPU) zou voldoende moeten zijn aangezien ik de GPU met afterburner ga regelen en ik de nexus lekker zijn ding laat doen (in stilte)

Wat betreft fans zie ik door de bomen het bos niet meer. Wat ik belangrijk vind is prijs, de mogelijkheid om van 3,7 tot 12 v te worden aangestuurd met de fancontroller, stil en hoge luchtverplaatsing bij <1000 rpm (idealitair hoeft er niets boven de 1000 rpm te draaien)
Daarnaast vroeg ik me af of een 140mm fan in 120mm formaat een goede oplossing is om mijn CPU te koelen of dat ik gewoon beter 120mm kan pakken.

Alvast bedankt voor jullie medewerking

[ Voor 3% gewijzigd door eL_Jay op 06-05-2013 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-10 13:00

3DDude

I void warranty's

je geeft 30 euro van de 50 uit aan de fancontroller.

Dus dan houd je nog 20 euro over voor 2 fans?
Daar kan je opzich leuke fans van kopen (2 stuks) maar dat zullen niet de 'allerbeste' zijn?

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je stil wil ga dan voor NoiseBlockers of Notua's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude

3DDude

I void warranty's

be Quiet is volgens mij ook wel goed spul.

Maarja zo'n 20 euro per fan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Dank voor de reacties

De ancontroller kost me 27 (haal hem hier om de hoek op). Daarnaast is dat de goedkoopste die aan alle wensen voldoet volgens mij.

Wat betreft fans ik wil er dus 3 (outtake 120 en 140 en een voor op de mugen 2, push).
Ik kan het budget wel wat oprekken, maar ik hoef geen echte toppers ik wil gewoon leuke bang/buck fans (scythe, corsair?) geen noctua's ofzo ;)

20 euro's per fan vind ik te gortig. Ik zat zelf meer te denken aan ongeveer 10 voor de outtakes en ongeveer 15 voor op de mugen 2.

Is er niets wat jullie uit de volgende selectie kunnen aanraden?
http://tweakers.net/categ...exQGbHIhKau_4AI74ARZuScfw.

Eisen zijn dus:
-Redelijk stil
-Genoemde budget max 45 excl, liever minder 35 ofzo voor de 3 fans
-Regelbaar met de genoemde fancontroller.
-CPU fan moet goed zijn, bespaar liever wat op de outtakes en investeer dat in een voor de cpu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude

3DDude

I void warranty's

Kan je niet hier kijken ? :P

http://nl.hardware.info/r...asefans-vergelijkingstest

Is van 2012 ergens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:27
Ik heb het met zo min mogelijk fans gedaan. Is immers minder geluid.
Twee aan de voorkant, en de mugen 2 fan onder de mugen 2. De mugen heeft de lange zijde horizontaal.
Een stillere fan in de voeding gezet. En als extratje een 80mm op 7 Volt in het bovenste voorpaneel gemaakt omdat ik mijn hard disks daar in dempers heb zitten.
En inderdaad ook de bovenste 75% van het zij-rooster afgeplakt. Anders heeft de videokaart niet genoeg frisse lucht.

De gekoelde componenten zijn trouwens een E4800@3.6GHz, met daaronder een msi gtx660.
De componenten zijn inderdaad niet extreem koel, maar dat hoeft niet. Ze presteren nog steeds prima op 50-60* graden.

*afhankelijk van zomer of winter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Dank,

De 140mm outtake lijkt me deze de beste keus pricewatch: Antec True Quiet, 140mm of deze pricewatch: Noiseblocker XK1 , 800RPM, 140mm

De gentle typhoon 120mm met 800 rpm lijkt me een goede voor de 120mm outtake, maar de slipstream is de helft goedkoper (en ik kan geen voordelen van de typhoons boven de slipstream vinden)

Deze pricewatch: Noiseblocker NB-Multiframe S-Series MF12-S1, 120mm is goed, maar te duur

Overigens denk ik dat ik beide niet aan een fan-controller hoef te leggen (mijn nexus real silent hoor ik al niet, en deze scoren nog beter).
Als ik een uitmuntende CPU-fan kan vinden wordt het budget groter omdat ik dan geen fancontroller meer nodig heb.

[ Voor 27% gewijzigd door eL_Jay op 08-05-2013 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
maar is de typhoon een case-fan of is die ook geschikt voor een CPU?
Die levert me namelijk het meeste hoofdbrekens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Typhoon is er zeker geschikt voor, 1450rpm is meer dan genoeg.
Pagina: 1