Verwijderd

Topicstarter
Deze zomer doen wij een rondreis door Kroatië. Ik beschik als amateur fotograaf reeds over een Nikon D7000 met enkele lenzen dus mooie foto's maken mag geen probleem vormen. Echter had ik ook graag een hoop gefilmd. Binnenkort komen er ook weer enkele familiefeesten aan dus de gedachte om een videocamera te kopen bestaat al een tijdje.

Nu vroeg ik me af of ik veel baat zal hebben bij de aankoop van een videocamera tegenover het filmen met mijn D7000. Budget is 500-750EUR. Ik heb de pro & con's wat opgeschreven al ben ik van sommigen niet zeker:

PRO:
- Betere videokwaliteit?
- Betere autofocus? De D7000 heeft live AF tijdens het filmen maar echt live is het niet aangezien je steeds op de autofocus moet duwen als je aan het zoomen bent wat heel irritant is aangezien het beeld dan enkele seconden wazig is.
- Betere ligging in de hand.
- Lichter van gewicht?

CON:
- Investering
- 2 apparaten mee sleuren

Heb van iemand de raad gekregen om een goede videocamera te kopen waarmee je ook deftige foto's kan nemen maar daar ben ik niet meteen van overtuigd. Heb wel wat geinvesteerd in de D7000 met groothoek lenzen, breedhoeklenzen, primes & fish eyes dus die zou ik toch nog graag gebruiken!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:58
Ik heb niet echt een degelijk advies uit ervaring voor je, maar zoals je bij de nadelen van een aparte videocamera zelf al aangeeft: 2 apparaten mee sleuren, en dat houdt ook in: extra reserve batterijen en opladers voor twee systemen, wellicht een ander type geheugenkaartje etc.

Aangezien je al een D7000 hebt is het natuurlijk altijd een optie om eens rond te kijken wat je nodig zou hebben om daar kwalitatief goed mee te filmen. Pull/follow focus rigs en dergelijke is misschien wat overkill, maar er zijn ook prima simpelere oplossingen om je iets meer te helpen met filmen op een dslr, en dan voornamelijk het vasthouden en geluidsopname.

Ik heb wel het idee dat je met een camcorder een stuk makkelijker af bent voor familiefeestjes, maar bij makkelijker zal de kwaliteit daar ook naar zijn.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:03

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Koop voor een paar tientjes wat van deze dingen om manual focus makkelijker te maken:
Afbeeldingslocatie: https://www.cameranu.nl/pictures/320/1335855912_317/foton-frg11-manual-focusing-lever-voor-66-70-mm-diameter-lens.jpg

En tik ergens een viewfinder loupe op de kop
Afbeeldingslocatie: https://www.cameranu.nl/pictures/320/1281105680_162/lcdvf-3-2-voor-dslr-met-3-quot-lcd.jpg

Kijk eens of filmen met de D7000 dan wel werkbaar is.

Een extra apparaat meeslepen lijkt mij wat onzinnig (maar dat is natuurlijk erg persoonlijk) en ik denk ook niet dat je voor 500 euro een camcorder kan kopen die qua beeldkwaliteit de D7000 met een goede lens gaat overtreffen. Zeker niet in omstandigheden met wat minder licht. De voornaamste winst zal hem zitten in gebruiksgemak, maar zoals ik hierboven al aangeef zijn een aantal aspecten daarvan met eenvoudige (niet al te dure) ingrepen wel op te lossen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Orion84 op 06-05-2013 11:46 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Kleine extra tip als je aan de slag gaat met je D7000.. Bepaal aan het begin van de dag wat je gaat doen, óf fotograferen, óf filmen... Zelf film en fotografeer ik met een Canon 60D maar vind ik het persoonlijk moeilijk om continue te schakelen tussen het filmen en fotograferen.. (is natuurlijk persoonlijk maar wil ik je toch even als tip meegeven ;) )

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:03

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dat vind ik met de D7000 prima gaan. Met de U1/U2 setting-geheugens kan je makkelijk naar een verzameling settings springen die geschikt is voor video. En door de dubbele geheugenslots kan je ook makkelijk je foto's en filmpjes nog een beetje uit elkaar houden.

Of waren je bezwaren niet zozeer van praktische aard?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Excuses, ik bedoelde inderdaad niet de praktische kant van het verhaal ;)

Ik merk dat als ik beiden mogelijkheden van de camera benut de kwaliteit van de video/foto's niet zo goed is (compositie, 'verhaal' in de video/foto, etc.) Op het moment voordat je een foto maakt ben je al bezig met de gedachte om vanuit diezelfde hoek ook te gaan filmen.. Dit leid (mij) af, ik kies er tegenwoordig dus voor om of het één of het ander te doen ;)
Pagina: 1