Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:28
Ik heb op 26 april mijn huidige baan telefonisch opgezegd (zit gedetacheerd).
De vraag van mijn contactpersoon was toen uiteraard om dit ook schriftelijk te doen. Alleen ben ik met mijn stomme kop vergeten om dat meteen te doen.
Vandaag heb ik dat alsnog schriftelijk gedaan maar de vraag is nu of de mondelinge opzeggingsdatum geldt of de schriftelijke. Daar zit namelijk een maand in omdat de uitwerktijd per 1e van de maand gaat.
Het nieuwe contract is overigens al getekend ervanuitgaande dat ik per 1 Juni ga beginnen.

Dus heb ik nu een probleem? En is er een weg hieruit zonder al teveel problemen te veroorzaken?

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

ed-oorklep schreef op maandag 06 mei 2013 @ 10:21:
Ik heb op 26 april mijn huidige baan telefonisch opgezegd (zit gedetacheerd).
De vraag van mijn contactpersoon was toen uiteraard om dit ook schriftelijk te doen. Alleen ben ik met mijn stomme kop vergeten om dat meteen te doen.
Vandaag heb ik dat alsnog schriftelijk gedaan maar de vraag is nu of de mondelinge opzeggingsdatum geldt of de schriftelijke. Daar zit namelijk een maand in omdat de uitwerktijd per 1e van de maand gaat.
Het nieuwe contract is overigens al getekend ervanuitgaande dat ik per 1 Juni ga beginnen.

Dus heb ik nu een probleem? En is er een weg hieruit zonder al teveel problemen te veroorzaken?
Ik zou informeren bij je contactpersoon. Juridisch gezien is zoiets een mijnenveld. Officieel heb je het wel opgezegd, maar bewijs maar eens dat je het mondeling hebt gedaan.

Oftewel, wees aardig en probeer het vriendelijk op te lossen. Als ze moeilijk willen doen, dan heb je namelijk wel echt een probleem.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
Hooglander1 schreef op maandag 06 mei 2013 @ 10:22:
[...]

Ik zou informeren bij je contactpersoon. Juridisch gezien is zoiets een mijnenveld. Officieel heb je het wel opgezegd, maar bewijs maar eens dat je het mondeling hebt gedaan.

Oftewel, wees aardig en probeer het vriendelijk op te lossen. Als ze moeilijk willen doen, dan heb je namelijk wel echt een probleem.
Ik ben gelukkig heel vriendelijk gebleven en heb al gevraagd of ze me willen helpen en wat ze dan voor me kunnen betekenen. En ik verwacht ook dat als er echt niks geregeld kan worden met mijn huidige werkgever dat de nieuwe werkgever hierin nog wat kan betekenen.

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:41
Op zich geldt de mondelinge opzegging tenzij overeen is gekomen dat alleen schriftelijk opgezegd kan worden (wat ongebruikelijk is). Je zou nog kunnen twijfelen aan bewijskracht, maar meestal stapelen argumenten zich makkelijk op zoals het aanhalen van de mondelinge afzegging ("zoals mondeling aangegeven d.d."), impliciete argumenten op basis van aangehaalde laatste werkdag, getuigen, telefoonlogs, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Je had uiteraard zelf ook in je brief kunnen zetten dat je 26 april het contract mondeling op hebt gezet en dat de brief er puur als bevestiging van dient.

Maar dat is nu een beetje mosterd na de maaltijd.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
Hooglander1 schreef op maandag 06 mei 2013 @ 10:26:
Je had uiteraard zelf ook in je brief kunnen zetten dat je 26 april het contract mondeling op hebt gezet en dat de brief er puur als bevestiging van dient.

Maar dat is nu een beetje mosterd na de maaltijd.
Ik heb er ongeveer ingezet, zoals op 26 april reeds mondeling aangegeven ga ik weg.
Maar in ieder geval wel vermeld dat ik het mondeling al gedaan had.

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Overigens zou ik er vooralsnog niet teveel de nadruk op leggen, maar zelf puur handelen alsof je eind deze maand ophoudt. Dat betekent dus bij je huidige opdrachtgever het duidelijk laten doordringen, vragen wat er voor overdracht, etc., geregeld moet worden. En bij de detacheerder over een paar dagen even vragen hoe e.e.a. verder afgehandeld zal worden de komende 3 weken.

Pas als de werkgever anders beweert hoef je daarop te handelen.
ed-oorklep schreef op maandag 06 mei 2013 @ 10:29:
[...]

Ik heb er ongeveer ingezet, zoals op 26 april reeds mondeling aangegeven ga ik weg.
Maar in ieder geval wel vermeld dat ik het mondeling al gedaan had.
Prima :)

[ Voor 24% gewijzigd door Rukapul op 06-05-2013 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
Rukapul schreef op maandag 06 mei 2013 @ 10:29:
Overigens zou ik er vooralsnog niet teveel de nadruk op leggen, maar zelf puur handelen alsof je eind deze maand ophoudt. Dat betekent dus bij je huidige opdrachtgever het duidelijk laten doordringen, vragen wat er voor overdracht, etc., geregeld moet worden. En bij de detacheerder over een paar dagen even vragen hoe e.e.a. verder afgehandeld zal worden de komende 3 weken.

Pas als de werkgever anders beweert hoef je daarop te handelen.

[...]

Prima :)
Bij de opdrachtgever is het duidelijk, en de overdracht is ook al bezig (voor zover dat nodig is).
Bij de detacheerder heb ik volgende week ergens een afspraak voor een exit-gesprek dus het eindtraject loopt wel alvast door.

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou me er niet te druk om maken. Het heeft voor hen geen zin om jou een week langer op kantoor te laten zitten. Dat schiet voor hen niet op en frustreert jou enkel. Bovendien moeten ze die uren ook gewoon betalen terwijl ze er niks voor terug krijgen, daar zullen ze ook geen zin in hebben.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Als alles in goed overleg is gegaan, kun je de brief ook gewoon antidateren om 30 april zal er vast geen probleem zijn O-)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
Zojuist weer even contact gehad.
Er moet inderdaad een brief geschreven worden, in het contract staat letterlijk:
Beide partijen zijn gerechtigd de arbeidsovereenkomst op te zeggen met inachtneming van de wettelijke opzegtermijn. Opzegging dient schriftelijk te geschieden en tegen het einde van een kalendermaand.

Dus er staat expliciet schriftelijk.

@Tsurany, wat je zegt is inderdaad waar en t frustreerd me eigenlijk nu al. En het lijkt erop dat ik erg weinig medewerking schijn te krijgen (dat leek vanmorgen beter).

En een brief schrijven en dateren op eind april lijkt me ook niet heel handig, gezien het contact dat we hierover al hebben (gehad).

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MmarkM
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Zulke dingen moet altijd schriftelijk gaan naar mijn weten. Ook al is het in een familie bedrijf moet er op papieren komen te staan dat beide partijen akkoord zijn gegaan met een ontslag, in jou geval dus op eigen initiatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 27-09 12:49
De grote vraag hier kan zijn. Hoe graag wil jouw huidige werkgever je houden tot eind juni? Als ze je nog ergens voor nodig hebben is de kans natuurlijk groot dat ze je niet laten gaan op 31 mei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:24

Garyu

WW

MmarkM schreef op maandag 06 mei 2013 @ 11:25:
Zulke dingen moet altijd schriftelijk gaan naar mijn weten. Ook al is het in een familie bedrijf moet er op papieren komen te staan dat beide partijen akkoord zijn gegaan met een ontslag, in jou geval dus op eigen initiatief.
Het moet niet. Bij mijn vorige baan heb ik bijvoorbeeld mijn ontslag nooit schriftelijk gemaakt.

Het is pas een probleem als een van de twee partijen zoiets gaan aanvechten. In dit geval lijkt me daar geen sprake van. Ze kunnen je in het ergste geval dwingen om nog een maand langer te blijven? Maar wat gaan ze daar aan hebben dan?

[ Voor 7% gewijzigd door Garyu op 06-05-2013 11:28 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
EdwinB schreef op maandag 06 mei 2013 @ 11:26:
De grote vraag hier kan zijn. Hoe graag wil jouw huidige werkgever je houden tot eind juni? Als ze je nog ergens voor nodig hebben is de kans natuurlijk groot dat ze je niet laten gaan op 31 mei.
Geen idee maar vooralsnog houden ze het erop dat de opzegtermijn 1 kalendermaand is vanaf de schriftelijke opzegging. Dat zou dus betekenen tot eind juni.
Garyu schreef op maandag 06 mei 2013 @ 11:27:
[...]
Ze kunnen je in het ergste geval dwingen om nog een maand langer te blijven? Maar wat gaan ze daar aan hebben dan?
Dat ben ik me ook al de hele tijd af te vragen 8)7

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
ed-oorklep schreef op maandag 06 mei 2013 @ 10:35:
[...]

Bij de opdrachtgever is het duidelijk, en de overdracht is ook al bezig (voor zover dat nodig is).
Bij de detacheerder heb ik volgende week ergens een afspraak voor een exit-gesprek dus het eindtraject loopt wel alvast door.
Wanneer is dit exit-gesprek gepland?
Wanneer hebben ze de schriftelijke opzegging ontvangen?

Indien het exit-gesprek is gepland nav de telefonische opzegging dan kun je redelijkerwijs aanvoeren dat de opzegging is geaccepteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
Rukapul schreef op maandag 06 mei 2013 @ 11:34:
[...]

Wanneer is dit exit-gesprek gepland?
Wanneer hebben ze de schriftelijke opzegging ontvangen?

Indien het exit-gesprek is gepland nav de telefonische opzegging dan kun je redelijkerwijs aanvoeren dat de opzegging is geaccepteerd.
We hebben vanmorgen afgesproken het exit-gesprek voor volgende week te plannen.
De schriftelijke opzegging hebben ze dus officieel nog niet omdat dat met een (aangetekende) brief moet.
Dat gesprek wordt inderdaad nav de telefonische opzegging gepland.

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:24

Garyu

WW

ed-oorklep schreef op maandag 06 mei 2013 @ 11:40:
[...]

We hebben vanmorgen afgesproken het exit-gesprek voor volgende week te plannen.
De schriftelijke opzegging hebben ze dus officieel nog niet omdat dat met een (aangetekende) brief moet.
Dat gesprek wordt inderdaad nav de telefonische opzegging gepland.
Met ^^, dan hebben ze blijkbaar je ontslag al geaccepteerd. Formeel weten ze nog niet dat je ontslag wil gaan nemen (want brief nog niet ontvangen), maar toch plannen ze al een exit-gesprek?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Je kan in je schriftelijke stelling verwijzen naar je telefonische gesprek.
Is op zich niet fout.

Gaan ze daar niet tegenin dat wordt het al wat duidelijk dat je opzeg dan effectief gedaan is.

Doen ze lastig, dan is alleen hetgeen wat schriftelijk is.
Let op: als jij een mail ontvangt over een exit gesprek dan is dat ook al een bewijs (verzenddatum mail is dan in het slechtste geval je opzegdatum)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
Ik heb een korte brief opgesteld, wat vinden jullie ervan:

Geachte,

Op donderdag 25 April 2013 heb ik telefonisch bij U mijn contract bij bedrijf opgezegd. Uiteraard met inachtneming van de wettelijke opzegtermijn van 1 maand.
Hiervan bij deze de schriftelijke bevestiging.

Met vriendelijke groet,

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik zou expliciet de datum waarop je uit dienst (wil) treedt in de brief vermelden. Dus iets van "Vrijdag 31 mei zal daarom mijn laatste werkdag zijn."

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
Woy schreef op maandag 06 mei 2013 @ 14:41:
Ik zou expliciet de datum waarop je uit dienst (wil) treedt in de brief vermelden. Dus iets van "Vrijdag 31 mei zal daarom mijn laatste werkdag zijn."
Goed punt, toegevoegd _/-\o_

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

volgende keer bellen, mailen gelijk na het telefoongesprek om te bevestigen (is ook schriftelijk) (eventueel met ontvangstbevestiging) en dan kan een brief sturen altijd nog een paar dagen later.

aangetekend is niet verplicht lijkt mij, maar zou het zelf wel altijd doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rotterdams
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-12-2023
En voor de toekomst:
ALLES wat je overeenkomt, al is het met de telfort over 1ct korting op je telefoon abbo

SCHRIFTELIJK verzenden en ontvangstbevestiging vragen / schriftelijk laten vastleggen en jezelf een kopie toe eigenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

Ik heb ik het verleden altijd persoonlijk, mondeling opgezegd bij mijn leidinggevende, en tijdens dat gesprek direct ook een brief afgegeven met diezelfde inhoud. Dat is tot op heden probleemloos geaccepteerd. Maargoed, daar heb jij nu maar heel weinig aan.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:08
E-mail is goed genoeg, zeker zodra je iets terug ontvangt dat bevestigt dat het gelezn is, per brief kan ook, dit aangetekend doen lijkt me echt helemaal nergens voor nodig.
Pagina: 1