Toon posts:

Componenten laptop upgraden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik heb een 2010 HP elitbook 8540w en ik ben momenteel op zoek naar een SSD in plaats van de harde schijf en ik wil graag wat extra ram installeren.
Ik heb de quad core versie, dus ik heb 4 ram slots (Channel A en B ), 2 zijn op dit moment leeg (één van de Channels is leeg), 2 zijn nu gevuld met 2 GB 1333MHz ram.

Over de SSD: mijn laptop maakt momenteel gebruik van een 4,5 inch harde schijf en ik wil graag naar een 128 gb samsung 840 2.5 inch. Deze SSD wordt geleverd met een caddy om het te converteren naar 3,5 inch, maar dit is nog steeds te klein, suggesties?

Over de ram: in mijn 2 vrije sleuven kan ik twee extra 2/4 gb ram sticks (1333MHz) zetten, maar ik zou liever 1 stick van 8 GB (1333) gebruiken, omdat ik deze later ook kan gebruiken in een andere pc. Ik ben er niet zeker van wat er gebeurt als ik één 8 GB-stick gebruik. Mijn 2 andere sticks draaien nu in dual channel mode en vraag me nu af wat slimmer is, 2 keer 4 gb erbij zetten of 1 keer 8 gb en maakt dit veel verschil?

Dank voor jullie advies :)

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-02 10:22

Swordlord

Act first, think never

Je moet je wat beter gaan verdiepen in de specs van je laptop en niet zomaar dingen aannemen.

Aantal ram slots zijn niet afhankelijk of je nou een dual core of quad core hebt... Het gaat om de memory controller in de CPU...
Sinds jaar en dag ondersteunen de meeste CPU's 2 kanalen met 2 banks per kanaal dus 4 DIMM slots

Maar in laptops worden meestal maar 2 DIMM sloten gebruik gezien ruimte beperking.
Jouw laptop heeft ook maar ruimte voor 2 geheugen balkjes.

Ik lees net dat er ook modellen zijn met 4 DIMMS...
Onder het toetsenbord zitten 2 dimms die in gebruik zijn en aan de onderzijde zijn 2 lege dimm slots...

Gezien de RAM layout zal dual channel behouden veel beter zijn, dus 2x 4GB.
8GB dimms lijken me wel ondersteund te worden gezien het chipset. Maar ik denk dat 1 zijds 2gb en anderzijds 10GB en te groot onbalans is.

Verder, 4.5" inch disks bestaan niet (zou betekenen dat je laptop een groter formaat schijf zou hebben dan een PC...). Kijk je specs maar eens goed na wat er echt in zit... Het zijn gewoon 2.5 inch disks...

[ Voor 54% gewijzigd door Swordlord op 05-05-2013 22:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor je snelle reply.
ik heb me goed verdiept in de mogelijkheden, heb zelfs even gekeken in mijn laptop en er zitten aan de onderkant gewoon 2 lege ram slots.
Bij de 8540w zijn er 4 slots aanwezig bij de quad core verianten, vandaar mijn opmerking.

ik heb 2 keer 2 gb in channel A zitten. dus in totaal 4 gb.

over de schijf, ik heb hem eruit geschroefd en opgemeten (zat nog wel in behuizing), het leek mij ook al raar 4.5 inch, maar wat je meet geloof je toch :). Ik zal nog is kijken in de specs en anders opnieuw meten.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-02 10:22

Swordlord

Act first, think never

2.5 inch is de breedte, niet de lengte ;)

Edit:
Uiteindelijk nam ik aan dat jij teveel aan nam, dus het is nogal aannemelijk dat er teveel aangenomen was vanuit mijn kant.
Dus oeps :P

[ Voor 67% gewijzigd door Swordlord op 05-05-2013 23:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
dat verklaart een hoop, ik heb diagionaal gemeten. -.-
Bedankt!