Aankoop advieforums mismatch

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik had een specifieke vraag over grafische kaarten voor een PC die veelvuldig maar niet alleen wordt gebruikt voor 3D Apps.

Ofschoon er talloze mensen zijn die allerlei grafische software gebruiken in hun multimedia PC en daarnaast nagenoeg nauwelijks gamen, lijkt advies over grafische kaarten hier altijd alleen maar te gaan over gameconfiguraties.

Helaas is mijn topic verplaatst naar het: Componenten Aankoopadvies forum.

Het idee van aparte adviesforums leek een goed plan om andere forums te vrijwaren echter:
Het Componenten Aankoopadvies forum is nu één grote vergaarbak, waarin je topic verdrinkt.
De mensen die je wilt bereiken met je specifieke vraag, degenen met de juiste kennis, bereik je niet meer. Die laten zich nl zelden zien in die zogenaamde adviesforums. Alleen verdwaalde zielen komen op die adviesforums.

Zeer slechte ontwikkeling dit.
Ik ben helemaal voor het opschonen van layout en een meer functionele indeling.
Echter dit forum gaat juist ook over kennisoverdracht en die wordt nu voor een deel de nek omgedraaid.
Op deze manier missen aankoopadvies forums compleet hun doel en kun je ze net zo goed opdoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zondag 05 mei 2013 @ 18:50:
Ik ben helemaal voor het opschonen van layout en een meer functionele indeling.
Echter dit forum gaat juist ook over kennisoverdracht en die wordt nu voor een deel de nek omgedraaid.
Op deze manier missen aankoopadvies forums compleet hun doel en kun je ze net zo goed opdoeken.
Een stukje historie: de Aankoopadvies forums zijn er juist omdat de aankoopadviestopics de forumdelen waar die experts kwamen kapot maakten. Het niveau van aankoopadviestopics is vaak erg laag, en niet gericht op discussie maar op de vraag van de TS. Daarmee is het vooral eenrichtingsverkeer. Een van de doelen van de Aankoopadviesforums is juist voorkomen dat dergelijke vragen het topicdeel VB/CSL etc gaan overheersen (en mensen daar wegblijven), terwijl er toch een optie is om de vragen te stellen. Daarmee bereiken ze juist wel het doel :) .

Wat is dan eigenlijk je voorstel? Dergelijke topics terug te verhuizen naar VB? Of nog meer aparte Aankoopadvies forums?

[ Voor 13% gewijzigd door gambieter op 05-05-2013 19:05 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Je begrijpt de essentie niet kennelijk. En tja over niveau gesproken. . . Mijn persoonlijke mening:
Ten eerste is het algehele niveau van Tweakersnet in de loop der jaren sowieso achteruitgegaan.
Dat heeft ondermeer te maken met de meer commerciële inslag van Tweakersnet en de aantrekkingskracht op een grote groep mensen met laag kennisniveau en heeft tot gevolg dito discussie levels. Een groot deel van de hedendaagse bevolking van Tweakersnet is niet heel erg bijdehand en dat zie je terug in de discussies. Persoonlijk vind ik het dan ook jammer dat tweakersnet veel te weinig doet/heeft gedaan om de kwaliteit te waarborgen en liever lijkt te gaan voor het massale en de massa.

Ik begrijp ter dege wel waarom men de aankoopadvies topics gescheiden heeft van de rest.
Je hebt het over een doel. Fijn mooi maar naast het doel wat jij beschrijft en kort gezegd inhoud dat andere topics gevrijwaard worden van bep discussie is er meer belangrijk dan alleen dat specifieke doel. Als je dat niet wilt inzien mis je toch wel een heeeel belangrijk item en bestaansrecht van forums als deze.

Feit is dat de andere topics gevrijwaard zijn van aankoopadvies.
Feit is ook dat mensen die aankoopadvies nodig hebben nu min of meer van de juiste kennisbronnen afgesneden worden.
Want de huidige setup werkt dus niet. Men krijgt niet of nauwelijks respons.
Want de vraag komt niet meer onder de ogen van degenen die de juiste kennis kunnen delen.
In dat opzicht is het dus een stap de verkeerde richting uit.

Dan kom je tenslotte met de vraag of ik ff een alternatief wil geven.
Die heb ik denk ik niet zo één twee drie. Ik vind dat trouwens een zwakte bod dat je de bal bij mij legt, want tweakersnet heeft toch wel een paar intelligente mensen die gezamelijk met iets beters kunnen komen dan dit nu hier? Klaarblijkelijk heeft tweakersnet er ook niet erg over na gedacht. Misschien had men dat beter wel kunnen doen alvorens zomaar te handelen. Je kunt dit nl van te voren zien aankomen.

De actie om de aankoop adviesvragen non-hiërarchisch in één groot forum te dumpen, creëert een vergaarbak waar die topic verdrinken. Het geeft een valse hoop op hulp. Voor dit format te kiezen is ondoordacht geweest van Tweakersnet. Het idee bevat een enorm hiaat en het zou slim zijn van Tweakersnet om dat A te onderkennen en B iets mee te doen.

Mensen met een hulpvraag en mensen met de kennis om die in te vullen, moeten samengebracht worden op één of andere manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zondag 05 mei 2013 @ 20:15:
Je begrijpt de essentie niet kennelijk. En tja over niveau gesproken. . . Mijn persoonlijke mening:
Ten eerste is het algehele niveau van Tweakersnet in de loop der jaren sowieso achteruitgegaan.
Waar baseer je dat op? Je bent pas recent geregistreerd :)
Als je dat niet wilt inzien mis je toch wel een heeeel belangrijk item en bestaansrecht van forums als deze.
Ik stel voor dat je je visie wat beter beargumenteerd ipv te claimen dat de ander iets mist.
Dan kom je tenslotte met de vraag of ik ff een alternatief wil geven.
Die heb ik denk ik niet zo één twee drie. Ik vind dat trouwens een zwakte bod dat je de bal bij mij legt, want tweakersnet heeft toch wel een paar intelligente mensen die gezamelijk met iets beters kunnen komen dan dit nu hier? Klaarblijkelijk heeft tweakersnet er ook niet erg over na gedacht. Misschien had men dat beter wel kunnen doen alvorens zomaar te handelen. Je kunt dit nl van te voren zien aankomen.
Er is juist goed nagedacht over deze scheiding, die is echt niet zomaar ingevoerd. Vroeger gingen dergelijke aankoopadviestopics gewoon op slot, nu krijgen mensen een kans om dergelijke topics te openen en is het aan de community of ze daar respons willen geven.
De actie om de aankoop adviesvragen non-hiërarchisch in één groot forum te dumpen, creëert een vergaarbak waar die topic verdrinken. Het geeft een valse hoop op hulp. Voor dit format te kiezen is ondoordacht geweest van Tweakersnet. Het idee bevat een enorm hiaat en het zou slim zijn van Tweakersnet om dat A te onderkennen en B iets mee te doen.
De vraag blijft staan hoe je dit dan aan wilt pakken. Je bent nu teleurgesteld over het eigen topic, maar er moet met meer rekening worden gehouden dan alleen de individuele teleurstelling. Waar het om gaat is dat Tweakers.net voor een breed publiek (zowel experts als redelijke beginneling) toegankelijk is. Maar ook daar staat dat eigen inzet noodzakelijk is, en juist aankoopadviestopics blinken daar vaak niet in uit.
Mensen met een hulpvraag en mensen met de kennis om die in te vullen, moeten samengebracht worden op één of andere manier.
Je vergeet iets. Waarom zouden mensen met die kennis dit blijven doen? Een paar keer iemand helpen met een simpele zoekvraag is misschien nog wel leuk, maar wat is de motivatie/beloning voor degenen met de kennis? Het is eenrichtingsverkeer, en wordt snel saai.

Tweakers.net is geen helpdesk of verkoopadviesforum.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
Om even te reageren op de TS. Een paar jaar terug was het een drama in vooral PMG, VB en CSL. Die fora werden vooral gebruikt als dumpfora en dat was goed te merken. Elke dag zag ik wel meerdere (3+) topics gesloten worden (in CSL alleen) van nieuwe users welke alleen maar een vraag stelden over hun nieuw aan te schaffen onderdeel of systeem.

Deze topics werden terecht gesloten omdat deze topics de tendens controleerde. Plaats voor discussie was gewoon soms ver te zoeken. Ook had je veel mensen die in een bepaald topic van bijvoorbeeld een laptop kwamen vragen of die laptop goed was. De rest van de gebruikers zat hier echt niet op te wachten en dan kregen users vaak onenigheid.

Het werd dus duidelijk dat de vaste users een goede plek moesten krijgen, maar ook de nieuwe users een eigen plekje moesten krijgen. -- Ik generaliseer nieuwe users even, want de meeste nieuwe users registreren zich toch om een vraag te stellen -- Dit is bereikt met de AAF (AankoopAdviesFora). Een goed alternatief om zowel de nieuwe als oude users te kunnen dienen in hun wensen.

Dat daarmee dan meteen de hoeveelheid reacties op een AAF-topic omlaag gaat lijkt mij duidelijk. De vaste users zitten natuurlijk ergens anders (PMG, VB en CSL vooral). Maar toch zie ik dat ik mezelf (en anderen) minder stoor aan deze topics als vroeger en dat ik toch wel soms graag reageer om iemand advies te geven. Maar dan moet het topic wel van degelijke kwaliteit zijn.

Anyway, tl;dr: Door de nieuwe fora hebben de twee grootste groepen users een eigen plekje en is er minder gezever over bij iedereen.

Buiten deze uitleg snap ik je vraag eigenlijk niet.

Voor zover ik begrijp, klaag je erover dat je te weinig goede reacties hebt gekregen? Ik heb even gekeken naar jouw TS en daar kan ik wel wat opmerkingen over maken; je verteld een heel verhaal over een vriendin en der pc met welke apps ze gebruikt, maar toch is het allemaal wat wollig. Het leest niet helemaal lekker weg vind ik. Daarnaast staat eronder een lijst met hardware waarvan de helft irrelevant is (toetsenbord en muis? geheugen en opslag? kabels bij de voeding?). Verder is er gewoon goed gereageerd door de users vind ik.

Probeer dus je vraagstelling wat concreter te maken en de lijst met hardware waarmee je het wilt combineren wat beknopter. Tweakers kunnen zelf het een en ander goed genoeg opzoeken. Probeer ook de hardware die irrelevant is gewoon weg te laten. En dan moet je wel een topic hebben waar mensen goed advies kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:35

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Bovendien was je vraag nou ook niet echt erg specifiek zoals je in de eerste alinea van dit topic aangeeft.

In het originele topic stelde je welgeteld 3 vragen:
Verwijderd schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 01:03:
Volgens mij zou de bestaande PSU voldoende moeten zijn? (zie specs) Is dit een goede keus? Of hebben jullie betere ideen?
Met vraag 2 doelde je op de door jouw gekozen (overgeklokte) videokaart: Asus GTX670-DC2T-2GD5

Verder vind ik het vrij logisch dat het meeste advies over videokaarten ''game'' gericht zijn, omdat dat vaak het meeste van een videokaart vergt. De door jouw genoemde programma's zijn misschien anders, maar daarvoor had je bijvoorbeeld de system requirements van de maker op kunnen zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-09 01:13

pino85

Im just a Bird in the Sky

gambieter schreef op zondag 05 mei 2013 @ 20:35:
[...]

Waar baseer je dat op? Je bent pas recent geregistreerd :)
Iemand kan gewoon(grotendeels) het forum lezen zonder geregistreerd of gelogged te zijn toch? :)
Buiten dit Alex3305 hier boven verwoord eigenlijk alles wat ik nog had willen aan geven, ik snap de vraag/opmerkingen dan ook niet helemaal van de TS.

[ Voor 32% gewijzigd door pino85 op 05-05-2013 21:20 ]

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Persoonlijk vind ik het ongelooflijk dat jullie niet willen inzien waar het nu overgaat.
Daarom lijkt een discussie verder zinloos en dood voor die al werkelijk is begonnen. Het is ook inherent aan tweakersnet, te veel volk wat alleen maar vanuit één richting een onderwerp kan benaderen.

Ik ken tweakersnet overigens al vele vele jaren mijn jonge registratie zegt helemaal niets.
Alleen al dat inbrengen en er dan aan koppelen dat ik niet genoeg inzage zou hebben in de materie is alleszeggend.

Ik kan best overal tegenin gaan op jullie posts hier hoor, maar zet geen zoden aan de dijk.
Ik heb weinig zin eindeloos te schrijven als ik al heel duidelijk verwoord heb waar het overgaat.
Waarom is het zo moeilijk om precies mijn woorden te nemen als ze zijn?

Normaliter kan ik mijzelf buitengewoon goed helpen en ben ik meer iemand die antwoorden geeft ipv vragen te stellen, maar had nu eens een keer een specifieke vraag. Mijn vraag eindigt in een vergaarbak. Je bent trouwens niet bijster intelligent als je die vraag als wollig omschrijft. Sorry ik benoem een specifieke configuratie met specifiek gebruik. Duidelijk en helder. Natuurlijk heb ik de vereisten voor imvu eerst opgezocht, doe niet zo onnozel. Als je goed zou lezen dan zie je dat het niet alleen Imvu betreft maar nogal uiteenlopend overal gebruik. Het betreft ook al niet een simpele vraag die op een forum gesloten zou moeten worden door gebrek aan zelfonderzoek. Gooi niet alles op één hoop.

Echter in DIT topic is mijn post van die grafische kaart even HELEMAAL niet van belang. (slechts een voorbeeld) Ik kaart nl hier in dit topic een ALGEMEEN HIAAT aan nl dat jullie mensen die kennis zoeken en mensen die dat eventueel kunnen invullen nu gescheiden hebben. Die groepen mensen zouden juist contact moeten hebben met elkaar. Uiterst domme opmerking te schrijven dat tweakers geen helpdesk is. Tweakersnet is om informatie te delen. Via tweakersnet kunnen mensen bij uitstek elkaar wijzer maken. Jullie blijven teveel hangen op het feit dat sommigen met hele simpele vragen komen. Dat is echter niet volledig. Er zijn nl zat mensen met zinnige vragen. Maar ook die worden nu weg gedirigeerd naar de vergaarbak: Componenten aankoopadvies. Ik zie alleen een zeer eenzijdige verbetering dat forums verschoont blijven van adviesvragen maar tegelijkertijd zie ik een genocide gebeuren inzake het delen van kennis.

Maar volgens jullie hier is het sowieso een goed idee mensen in 2 totaal verschillende kampen in te delen.
Tegen zoveel non-visie kan ik niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:53
Verwijderd schreef op zondag 05 mei 2013 @ 22:06:
Persoonlijk vind ik het ongelooflijk dat jullie niet willen inzien waar het nu overgaat.
Daarom lijkt een discussie verder zinloos en dood voor die al werkelijk is begonnen. Het is ook inherent aan tweakersnet, te veel volk wat alleen maar vanuit één richting een onderwerp kan benaderen.
Nou ja, dan zijn we min of meer klaar dan he, dat geef je min of meer aan :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

[...]
als ik al heel duidelijk verwoord heb waar het overgaat.
In communicatie is het niet de verzender die bepaalt of het duidelijk is, maar de ontvanger :)
Je bent trouwens niet bijster intelligent als je die vraag als wollig omschrijft.
[...]
doe niet zo onnozel.
[...]
Uiterst domme opmerking te schrijven dat tweakers geen helpdesk is.
[...]
een genocide gebeuren inzake het delen van kennis.
[...]
Tegen zoveel non-visie kan ik niet op.
En in communicatie is het ook heel belangrijk om de in de quote gemaakte fouten niet te maken. Je beledigt nu mensen, en gebruikt allerlei vervelende karakteristieken zonder dat je zelf maar de optie openhoud dat je er zelf naast zit.

Denk je niet dat het aan de crew en community van Tweakers.net is om te bepalen waar Tweakers.net voor is? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:35

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Echter in DIT topic is mijn post van die grafische kaart even HELEMAAL niet van belang. (slechts een voorbeeld)
Sorry maar jij haalde het zelf aan in de startpost.
Jawel, het gaat over de vergaarbak die CAA heet. Maar om het nog maar eens te herhalen: wat denk je hieraan te doen ? Wil je specifieke(re) vragen toch in andere topics toelaten ? Of een onderverdeling van CAA ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Hippocampus schreef op zondag 05 mei 2013 @ 22:25:
[...]
Wil je specifieke(re) vragen toch in andere topics toelaten ? Of een onderverdeling van CAA ?
Nope, hij wil gewoon antwoord op zijn vraag. Hij heeft een helpdeskvraag gesteld en wil nu even ranten dat hij daarop niet een exact 100% aan zijn eisen beantwoordend antwoord heeft gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
@GoldenRatio

Wij zien wel in waar het hele onderwerp wat hier besproken wordt overgaat. Dat jouw, en andere hun vragen, volgens jou onvoldoende beantwoord worden met betrekking tot aankoopadvies. Dan kan ik je ook heel snel vertellen - en daar hoef ik geen crew voor te zijn - dat Tweakers een online discussieplatform is en geen vraagbaak voor nieuwe hardware. Als je per se iets nieuws wilt, zoek je dat maar mooi uit in de Pricewatch.

Echter vind Tweakers en vooral Gathering of Tweakers (want dat zijn twee verschillende teams, die wel met elkaar samenwerken) dat de groep die onvoldoende kennis heeft om de Pricewatch in te duiken toch geholpen moet worden. Waar dit overigens een aantal jaar geleden nagenoeg onmogelijk was. Dit gebeurt door middel van de adviesfora. Dat jij dit dan een dumpbak vind, soit. Dat is jouw mening, de vaste klanten hier hebben zeer waarschijnlijk een andere mening.

Natuurlijk worden de topics buiten de algehele discussiefora zeer waarschijnlijk wat minder bekeken. Maar ben al blij dat ze er überhaupt zijn! Dat er ook mensen zijn die jou en jouw probleem of problemen willen bekijken en helpen. Je kunt het namelijk ook bij een winkel vragen of een speciale helpdesk bellen. Maar zeker dat je dan duurder uit bent en vaak máár het advies van één persoon krijgt. Terwijl je nu, in veel gevallen, hulp van meerdere kanten aangeboden krijgt.

En inderdaad, Tweakers.net is geen helpdesk. Ik hoop ook nooit dat het een helpdesk gaat worden overigens. Voor de mensen die hier vaker zitten is het namelijk ontzettend irritant om een hele horde van gebruikers te hebben die eens in het jaar of twee jaar of langer, één vraag stelt om daarna ook maar nooit meer te reageren. Geen bedankje, geen resultaat, niets meer. Daar ben je als hulpaanbieder dan inderdaad erg snel klaar mee. Zo werkt het namelijk ook niet in de grote, boze wereld. Want zelfs in onze grote, boze wereld hebben we fatsoen en omgangsnormen waar een hele hoop Nederlanders zich gewoon aan houden. Op een fora zoals GoT komt dat met veel problemen niet voor. Dan lijken het allemaal onbeschofte boeren die alleen maar een oplossing willen. En nee, die wil ik ook niet eens helpen, nog niet al krijg ik voor betaald.

Dat je dan zegt dat Tweakers kortzichtig zijn en met drogredenen gaat smijten is erg jammer. Ik probeerde namelijk het een en ander aan je duidelijk te maken, maar als je dat neerzet als 'niet bijster intelligent', dan ben ik er snel klaar mee. Ik stoor mij misschien ook wel aan jouw taalgebruik, maar dat hoef ik dan toch ook niet meteen als "niet bijster intelligent" neer te zetten? Probeer het ook eens van twee kanten te zien, want nu kom je gewoon als een zeur over die per se z'n zin moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 19:39

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Beetje tweaker zoekt zelf uit wat ie nodig heeft... :+

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-09 01:13

pino85

Im just a Bird in the Sky

Niet willen in zien zou betekenen dat je er van uit gaat dat er onwil in het spel is? dat lijkt me niet het geval.
Het is ook inherent aan tweakersnet, te veel volk wat alleen maar vanuit één richting een onderwerp kan benaderen.
Dit noem ik enorm generaliserend.
Waarom is het zo moeilijk om precies mijn woorden te nemen als ze zijn?
Sowieso is interpretatie van tekst iets wat iedereen weer anders doet dus is het vreemd? nee dat denk ik niet, ik zou me er niet zo over op winden maar het gewoon nog eens uitleggen als je punten blijkbaar niet goed of duidelijk overkomen op de manier waarop jij iets bedoelt.
Je bent trouwens niet bijster intelligent als je die vraag als wollig omschrijft.
Met flames ga je niets bereiken, dat is contraproductief.
Uiterst domme opmerking te schrijven dat tweakers geen helpdesk is.
Wederom niet handig.

Als ik bovenstaande zaken lees ben je geïrriteerd geraakt, het is inderdaad vervelend dat mensen niet altijd direct snappen wat een ander bedoelt, maar dat hebben we toch allemaal zo nu en dan? dat hoort bij het leven.
Ook hoeft niet iedereen het altijd direct met een ander eens te zijn, dat hebben we ook allemaal wel eens neem ik aan.
Als je een goede discussie wilt en het loopt niet direct zoals jij voor ogen had of zaken worden anders geïnterpreteerd dan hoe jij ze bedoeld, moet je vooral niet gaan flamen/trollen of mensen persoonlijk aanvallen, het kan toch ook op een andere manier?

[ Voor 81% gewijzigd door pino85 op 06-05-2013 17:52 ]

Liefhebber van Tweakers

Pagina: 1