Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yinx84
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-09 14:14
Hallo tweakers,

Zojuist heb ik een 12 uur durende run van Prime95 achter de rug op m'n i7 2600k. M'n voltage is gedurende deze hele run op 100% load volgens CPU-Z stabiel op 1.356. Als ik echter Battlefield 3 speel is m'n voltage all over the place... variërend van 1.320 tot 1.395.

Ik denk dat ik weet welke setting dit veroorzaakt (multi-step load-line), maar wil graag weten of deze waardes schadelijk zijn. Ik heb die setting wel nodig voor de stabiliteit van m'n systeem.

[ Voor 3% gewijzigd door yinx84 op 05-05-2013 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-10 13:37
Prime 95 belast alleen je CPU, BF3 neemt ook je VGA mee waardoor de load op de 12 volt lijn veel hoger is. Je voeding heeft het veel zwaarder. Begint je 12 volt lijn soms ook in te zakken?

Ik vind die schommeling in CPU voltage erg groot.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yinx84
martijn_tje schreef op zondag 05 mei 2013 @ 18:00:
Prime 95 belast alleen je CPU, BF3 neemt ook je VGA mee waardoor de load op de 12 volt lijn veel hoger is. Je voeding heeft het veel zwaarder. Begint je 12 volt lijn soms ook in te zakken?

Tijdens het spelen ziet de lijn er zo uit:

http://i.imgur.com/3or6yQZ.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-10 13:11

Fordox

00101010

dit is niet sschadelijk en maakt je systeem ook niet instabiel.
wat er gebeurd is dat je onder load van een game niet hebt dat je processor zijn volle kracht hoeft te benutten, waardoor de voltage zich automatisch aanpast. of het word hoger (t.o.v. prime95), gezien je vdroop hebt als je prime draait en bij bf3 niet (want dat is simpelweg niet zo zwaar).

er zijn duizenden redenen voor, maar geen enkele om zorgen over te maken.

op welk bord draai je? iig een gigabyte zo te zien vanwege het brakke programmatje genoemt easytune :P

[ Voor 10% gewijzigd door Fordox op 05-05-2013 18:29 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yinx84
Fordox schreef op zondag 05 mei 2013 @ 18:28:
dit is niet sschadelijk en maakt je systeem ook niet instabiel.
wat er gebeurd is dat je onder load van een game niet hebt dat je processor zijn volle kracht hoeft te benutten, waardoor de voltage zich automatisch aanpast. of het word hoger (t.o.v. prime95), gezien je vdroop hebt als je prime draait en bij bf3 niet (want dat is simpelweg niet zo zwaar).

er zijn duizenden redenen voor, maar geen enkele om zorgen over te maken.

op welk bord draai je? iig een gigabyte zo te zien vanwege het brakke programmatje genoemt easytune :P
Goed om te horen, thanks :)

Nu kan ik met een gerust gevoel spelen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yinx84
Fordox schreef op zondag 05 mei 2013 @ 18:28:
Een P67A-UD4-B3 van Gigabyte inderdaad. Gebruik ET verder niet, maar is wel handig om snel even wat dingen uit te lezen.

[ Voor 39% gewijzigd door yinx84 op 05-05-2013 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesjuhdabomb
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:17
Mag hopen dat die voltages niet kloppen :) 4.69V op je +12V lijn is niet goed :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-10 07:53

Imprezzion

E92 320i & 307CC

En dat die drops enz iet schadelijk zijn klopt, maar instabiliteit kunnen ze zeeeeeker wel veroorzaken!!

Stel, je CPU heeft minimaal die 1.356v nodig om stabiel te zijn ja, als hij in BF3 dus naar 1.320v dropped kun je natuurlijk op dat moment gewoon een crash krijgen hoor...

Probleem is alleen van Gigabyte P67/Z68 borden dat je LLC (Mutli step loadline) nogal... bout is.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yinx84
Imprezzion schreef op zondag 05 mei 2013 @ 19:46:
En dat die drops enz iet schadelijk zijn klopt, maar instabiliteit kunnen ze zeeeeeker wel veroorzaken!!

Stel, je CPU heeft minimaal die 1.356v nodig om stabiel te zijn ja, als hij in BF3 dus naar 1.320v dropped kun je natuurlijk op dat moment gewoon een crash krijgen hoor...

Probleem is alleen van Gigabyte P67/Z68 borden dat je LLC (Mutli step loadline) nogal... bout is.
Tot nu toe heeft het verhogen van m'n multi step loadline m'n stabiliteit alleen maar verhoogd. Staat nu vrij hoog met level 7 (van de 10). Ik hou het nog even in de gaten... tot nu toe geen instabiliteit tijdens gamen, browsen, idle of zelfs 12 uur Prime95 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monochrome
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-09 14:56
wesjuhdabomb schreef op zondag 05 mei 2013 @ 19:40:
Mag hopen dat die voltages niet kloppen :) 4.69V op je +12V lijn is niet goed :P
Misschien offtopic, maar toch even ter info. Als je de voltages van +12 en -12 bij elkaar optelt, kom je toch op 12v uit. Want, voltage is potentiaalverschil, en iets als een absoluut nulpunt is dus niet nodig. Elke voeding is iets anders wat dat betreft. Daarom is het ook geen goed idee om zomaar twee voedingen in hetzelfde systeem te zetten :)

Edit: Die andere voltages lijken ook nergens op.. :/

[ Voor 6% gewijzigd door Monochrome op 05-05-2013 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yinx84
Monochrome schreef op zondag 05 mei 2013 @ 19:55:
[...]

Misschien offtopic, maar toch even ter info. Als je de voltages van +12 en -12 bij elkaar optelt, kom je toch op 12v uit. Want, voltage is potentiaalverschil, en iets als een absoluut nulpunt is dus niet nodig. Elke voeding is iets anders wat dat betreft. Daarom is het ook geen goed idee om zomaar twee voedingen in hetzelfde systeem te zetten :)

Edit: Die andere voltages lijken ook nergens op.. :/
Don't ask me 8)7 Nog een reden waarom ik 't verder niet gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Wat Impression zegt, heel herkenbaar ook bij de Gigabyte bordjes, heb er zelf 2 gehad en vind het eigenlijk niet kunnen... Echter, zolang het geen onstabiliteit veroorzaakt, who cares.. 12u prime is perfect. en een rondje BF3 voor 'reallife'performance van je systeem..Kortom, enjoy je systeem zoals ie nu is man.. Good to go!

Wel zie ik dat Eazytune 1.44v uitleest voor je idle of 50% load Vcore? Kan je eens je voltage op dat zelfde moment uitlezen met Cpu-Z? Voor mij de enige betrouwbare tool imho

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yinx84
millman schreef op zondag 05 mei 2013 @ 20:22:
Wat Impression zegt, heel herkenbaar ook bij de Gigabyte bordjes, heb er zelf 2 gehad en vind het eigenlijk niet kunnen... Echter, zolang het geen onstabiliteit veroorzaakt, who cares.. 12u prime is perfect. en een rondje BF3 voor 'reallife'performance van je systeem..Kortom, enjoy je systeem zoals ie nu is man.. Good to go!

Wel zie ik dat Eazytune 1.44v uitleest voor je idle of 50% load Vcore? Kan je eens je voltage op dat zelfde moment uitlezen met Cpu-Z? Voor mij de enige betrouwbare tool imho
Thanks, gaat lukken :)

Dat klopt inderdaad niet. Idle is 1.320 volgens CPU-Z. 50% stipt is iets moeilijker af te lezen, maar zit rond de 1.344.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Vergeet alle waarden die ET geeft aangaande je systeemspanningen.. Softwarematige uitlezing is echt ruk.

Als je je 12, 5 en 3.3 V wilt uitlezen zul je dit moeten doen met een digitale multimeter, bijv. op een molex aansluiting.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yinx84
martijn_tje schreef op zondag 05 mei 2013 @ 18:00:
Ik heb zojuist voor de gein eens m'n stockwaardes hersteld, en ook daar zie ik schommelingen. Sterker nog, de schommelingen op stocksettings zijn nog extremer dan m'n OC-settings... van 0.960 tot 1.260. Wederom gemeten in CPU-Z.

[ Voor 4% gewijzigd door yinx84 op 07-05-2013 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Op stock instellingen staan je C-states en intel turbo/EIST aan en zal deze dus schakelen tussen verschillende loads/voltages. Wat belangrijker is het verschil in Vdroop en Vdrop te bekijken als je een vaste instelling hebt en alle c-states en turbo EIST hebt uitgeschakeld.

Wat je wil weten is:

- Je vCore bios instelling.
- De uitgelezen waarde idle in Cpu-Z
- De uitgelezen waarde onder load.
- gebruikte loadline calibration (LLC)/multi step LLC.

Idealiter zou het allemaal dezelfde waarde moeten zijn. 1,385v bios = 1,385v idle = 1,385v load. Echter is dit in veel gevallen niet het geval. De Vdrop/droop zit er ook ter beveiliging van de CPU (lees: http://www.anandtech.com/show/2404/5), echter, verschillende moederbordfabrikanten interpreteren dit allemaal anders. De mate van Vdrop en Vdroop kan je terugdringen doormiddel van LLC. Deze probeert waar pieken en dalen voorkomen in je loadline, deze zo goed mogelijk te corrigieren en stabiel te houden.

Gigabyte is er met de P67 en Z68 niet geheel in geslaagd dit goed in de chipset te implementeren, mede door de keuze van digitale VRM (voltage huishouding op je bord). Als gevolg de veelgehoorde klacht dat de voltages bij sommige borden 'all over the place' zijn.

De beste resultaten zou je met een LLC van 4 of 5 moeten krijgen, om zo het voltage verschil zo klein mogelijk te maken. Als je LLC 7 insteld, dan krijg je onder load direct een voltageverhoging ten opzichte van je ingestelde voltage. (1,385 wordt 1,412 onder load bijvoorbeeld).

Het kan zijn dat je je vcore een stapje moet verhogen, en je LLC dan een stap of 2 zou moeten verlagen om de kleinste verschillen te verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yinx84
millman schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 18:49:
Op stock instellingen staan je C-states en intel turbo/EIST aan en zal deze dus schakelen tussen verschillende loads/voltages. Wat belangrijker is het verschil in Vdroop en Vdrop te bekijken als je een vaste instelling hebt en alle c-states en turbo EIST hebt uitgeschakeld.

Wat je wil weten is:

- Je vCore bios instelling.
- De uitgelezen waarde idle in Cpu-Z
- De uitgelezen waarde onder load.
- gebruikte loadline calibration (LLC)/multi step LLC.

Idealiter zou het allemaal dezelfde waarde moeten zijn. 1,385v bios = 1,385v idle = 1,385v load. Echter is dit in veel gevallen niet het geval. De Vdrop/droop zit er ook ter beveiliging van de CPU (lees: http://www.anandtech.com/show/2404/5), echter, verschillende moederbordfabrikanten interpreteren dit allemaal anders. De mate van Vdrop en Vdroop kan je terugdringen doormiddel van LLC. Deze probeert waar pieken en dalen voorkomen in je loadline, deze zo goed mogelijk te corrigieren en stabiel te houden.

Gigabyte is er met de P67 en Z68 niet geheel in geslaagd dit goed in de chipset te implementeren, mede door de keuze van digitale VRM (voltage huishouding op je bord). Als gevolg de veelgehoorde klacht dat de voltages bij sommige borden 'all over the place' zijn.

De beste resultaten zou je met een LLC van 4 of 5 moeten krijgen, om zo het voltage verschil zo klein mogelijk te maken. Als je LLC 7 insteld, dan krijg je onder load direct een voltageverhoging ten opzichte van je ingestelde voltage. (1,385 wordt 1,412 onder load bijvoorbeeld).

Het kan zijn dat je je vcore een stapje moet verhogen, en je LLC dan een stap of 2 zou moeten verlagen om de kleinste verschillen te verkrijgen.
Ik heb zowel een LLC optie (die op auto, enabled, disabled kan) en een multi-step load-line optie (disabled, 1 t/m 10).

Zojuist heb ik m'n settings @ 4.5 veranderd waar ik zoveel voltage fluctuatie op merkte:

Van
Manual vcore van 1.310 en load-line level 7
Naar
Manual vcore van 1.365 en load-line disabled

Vcore dus flink omhoog (uit de losse pols) en load-line naar beneden (uit). Vervolgens een potje BF3 op een 64 player server getest en een strakke 1.344 geconstateerd... heb het maar een fractie van een seconde naar 1.356 zien schieten! Een enorm verschil dus met de waardes uit m'n eerste post. Nu maar hopen dat deze settings Prime95 kunnen overleven. Bij beide heb ik LLC overigens enabled.

Eigenlijk is de multi-step load-line een vorm van valsspelen... je systeem is stabiel, maar onderwater spelen je voeding en processor paniekvoetbal om de boel overeind te houden :P Het lijkt er op dat een stabieler voltage de temperaturen nog ten goede komt ook...

Overige waardes:
Op 1.310, load-line level 7: idle 1.368, 100% load 1.332
Op 1.365, load-line disabled: idle 1.320, 100% load 1.356

[ Voor 17% gewijzigd door yinx84 op 07-05-2013 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Voor het loggen van je voltage gebruik ik altijd cpu-id HWmonitor: http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Deze logt op 2 cijfers achter de komma de vcore en is net zo betrouwbaar als Cpu-Z (zelfde maker). Ik vermoed overigens dat je LLC en multi line LLC wel met elkaa verbonden zijn, al was dit op mijn z68-ud7 niet aanwezig (had alleen multistep).

Die onstabiele loadline heeft trouwens niets met je voeding te maken, meer met de vdroop van je chip en de gebruikte VRM's/LLC van je mobo. Deze pieken en dalen horen overigens gewoon bij de Intel processors en is ingebouwd door intel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yinx84
millman schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 22:01:
Voor het loggen van je voltage gebruik ik altijd cpu-id HWmonitor: http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Deze logt op 2 cijfers achter de komma de vcore en is net zo betrouwbaar als Cpu-Z (zelfde maker). Ik vermoed overigens dat je LLC en multi line LLC wel met elkaa verbonden zijn, al was dit op mijn z68-ud7 niet aanwezig (had alleen multistep).

Die onstabiele loadline heeft trouwens niets met je voeding te maken, meer met de vdroop van je chip en de gebruikte VRM's/LLC van je mobo. Deze pieken en dalen horen overigens gewoon bij de Intel processors en is ingebouwd door intel!
Ga ik eens downloaden.

Het zou kunnen dat als ik LLC op disabled zet, hij gewoon niet meer naar het multi-step load-line level kijkt. Zoiets vermoedde ik ook al.

Ik heb nu dus de keuze tussen een hoge LLC en lagere vcore OF LLC uit met hogere vcore. De eerste geeft meer fluctuatie (wat dus niet uitmaakt volgens jou), de tweede fluctueert minder... beide lijken even stabiel. Eigenlijk zijn beide dus oké maak ik uit deze thread op... allebei geen degradatie/schade aan processor. Als dat zo is ga ik de temps en verbruik bij normaal gebruik maar eens beter bekijken en daar de gunstigste optie uit kiezen. Of simpelweg met welke optie ik het hoogst kan.

Misschien kan ik een mooie middenweg vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Zolang het stabiel is en je tevreden bent. Dat is wat telt. Verder is veel vdroop alleen lastig als je de Max gaat opzoeken van je chip. Als je 1.5v insteld dan wil je geen spikes naar 1.6v of drops naar 1.4v. Kortom, is bij jou niet van toepassing. Geniet va je systeem :)

Pagina: 1