You can't have everything. Where would you put it?
Wat is precies je bedoeling? Wil je 1 server maken die altijd online is of wil je direct met alleen je eigen pc online? Afhankelijk daarvan moet je kijken welk systeem je neemt. Voor direct online, dus niet via server, kun je prima w2k gebruiken, wil je altijd online zijn, dus echt 24/7/365, dan kun je het best linux op de server draaien. Dit is ook voor newbies zeer makkelijk nu te installeren!
So far voor mijzelf. Voor een kennis moet ik dus ook even een netwerkje in elkaar draaien, maar die zitten denk ik niet graag tegen een shell aan te staren
Wat gaat ermee gebeuren? Ik ga hieronder ervan uit dat de gemiddelde 'end-user'.
Situatie 1:
PC gaat s'nacht uit en wordt voor de huis/tuin/keuken zaken gebruikt.
Server moet internet doorgeven.
Oplossing:
Gebruik Win98 SE met ICS (Internet Connection Sharing) of WinME.
De voordelen zijn: betere ondersteuning van apparatuur (drivers) en door de helpdesk.
Als er iets niet werkt onder Win2000 wordt van de gebruiker een meer dan gemiddelde kennis verwacht, helaas ben jij het dan die elk wissewasje kan oplossen omdat de helpdesk vaak niet kan helpen.
Situatie 2:
PC staat 24/7 aan, wordt voor Inet Sharing gebruikt (evt ook printen en files), en wordt niet meer gebruikt dan een beetje inetten, Word, spelletjes zijn niet van toepassing.
Oplossing: gebruik Win2000 Pro (bij een paar gebruikers) of Win2000 Server als het er meer dan 5 zijn (werken op dit systeem is dan eigenlijk niet de bedoeling).
Ik hoop voor je dat het Situatie1 is, das een stuk minder bewerkelijk
Situatie 1:
PC gaat s'nacht uit en wordt voor de huis/tuin/keuken zaken gebruikt.
Server moet internet doorgeven.
Oplossing:
Gebruik Win98 SE met ICS (Internet Connection Sharing) of WinME.
De voordelen zijn: betere ondersteuning van apparatuur (drivers) en door de helpdesk.
Als er iets niet werkt onder Win2000 wordt van de gebruiker een meer dan gemiddelde kennis verwacht, helaas ben jij het dan die elk wissewasje kan oplossen omdat de helpdesk vaak niet kan helpen.
Situatie 2:
PC staat 24/7 aan, wordt voor Inet Sharing gebruikt (evt ook printen en files), en wordt niet meer gebruikt dan een beetje inetten, Word, spelletjes zijn niet van toepassing.
Oplossing: gebruik Win2000 Pro (bij een paar gebruikers) of Win2000 Server als het er meer dan 5 zijn (werken op dit systeem is dan eigenlijk niet de bedoeling).
Ik hoop voor je dat het Situatie1 is, das een stuk minder bewerkelijk
Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming, dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden. - Bhagavad Gita -
Euhm...neuh. Staat 24/7 aan. Moet ook op gewerkt worden idd. Gaat ook serveren voor een laptop die via wireless LAN erop moet komen. 
In dat geval kan win2k dus wel..spelletjes worden idd nauwelijks gespeeld!
In dat geval kan win2k dus wel..spelletjes worden idd nauwelijks gespeeld!
Ik heb hier een netwerkje liggen van 6 compu's (studentenhuis) + 1 inetserver. Op de inetserver ben ik begonnen met win98se + sygate. Dat hield maximaal drie dagen de verbinding online. Is dus niet goed. Daarna w2k op de server geinstalled met ICS. Dat werkte al stukken beter, ik bleef gemiddeld 8 of 9 dagen online alleen werkte de mail slecht.
Zie voor problemen die wij thuis hebben ervaren met win98 en w2k o.a.:
[topic=144624]
[topic=141859]
Sinds 1,5 maand hebben wij de inetserver op Mandrake 8.0 draaien. Dit was de makkelijkste oplossing onder Linux (ik benzelf ook een Linuxnewbie) die het best van alle oplossingen werkt. We zijn nu al meer dan 3 weken online, en dat komt alleen omdat KPN ons er 3 weken geleden uitgooide (heel de omgeving lag eruit). Ook email probleem is over! Ik raad je dus ten sterkste aan om Linux te draaien op de inetserver, zeker als je hem verder niet gebruikt. Mocht je dit idd gaan doen dat heb ik nog wel wat tips voor je.
Windows is echt
voor je inetserver
Zie voor problemen die wij thuis hebben ervaren met win98 en w2k o.a.:
[topic=144624]
[topic=141859]
Sinds 1,5 maand hebben wij de inetserver op Mandrake 8.0 draaien. Dit was de makkelijkste oplossing onder Linux (ik benzelf ook een Linuxnewbie) die het best van alle oplossingen werkt. We zijn nu al meer dan 3 weken online, en dat komt alleen omdat KPN ons er 3 weken geleden uitgooide (heel de omgeving lag eruit). Ook email probleem is over! Ik raad je dus ten sterkste aan om Linux te draaien op de inetserver, zeker als je hem verder niet gebruikt. Mocht je dit idd gaan doen dat heb ik nog wel wat tips voor je.
Windows is echt
Thanks! Maar voor een gewone gebruiker (ook niet bij mij thuis) kun je de verbinding geloof ik ook gewoon met ICS sharen? (ga niet gelijk
smileys smijten)
Verwijderd
Mijn ADSL werkt te goed met win2k, het is niet af te sluiten 
Dus als ik s'avond de pc wil afsluiten blijft hij hangen bij "instellingen opslaan" en moet ik hem met de powerknop uitzetten, niet fijn dus.
Wordt binnenkort opgelost met een tweede pc als router 24/7, dat wilde ik toch al.
Dus als ik s'avond de pc wil afsluiten blijft hij hangen bij "instellingen opslaan" en moet ik hem met de powerknop uitzetten, niet fijn dus.
Wordt binnenkort opgelost met een tweede pc als router 24/7, dat wilde ik toch al.
Pagina: 1