Nieuwe (2e hands) componenten, fout mbt op geheugen.

Pagina: 1
Acties:

• its_Muppet
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-11-2025
Ik heb de afgelopen periode via V&A een aantal componenten gekocht ter vervanging van mijn huidige configuratie.
Het betreft:

Asrock Fatal1ty P67 Performance

Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K3/12G

en een nieuwe
Intel Xeon E3-1230V2 Boxed

Ik heb van te voren getwijfeld of dit zou gaan werken, aangezien het mobo dual channel heeft en het geheugen triple channel is. Maar na wat onderzoek zou dit geen probleem geven, worst case scenario is dat ze als 3 single bankjes zouden gaan draaien.
Na het in elkaar zetten, krijg ik echter (vaak) foutmeldingen.
Ik krijg het alleen werkend als ik 2 bankjes in A2 en B2 stop en dan ook alleen als ik de switch aan de achterkant van de voeding een keer uit en aanschakel. Als ik de normale aan en uit-knop gebruik of de resetknop, krijg ik 4 piepjes en het led-display op het moederboard (in de handleiding aangeduidt als Dr. Debug) geeft foutcode 55=memory not installed.

Ik heb met Windows 8 1 pass geheugencontrole gedaan en dit gaf geen fouten.

In mijn beleving zou het, als het geheugen niet compatible is, nooit moeten werken. Mar nu het reproduceerbaar is heb ik geen idee waar ik moet beginnen met zoeken.

"Assumption is the mother of all f#ckups" Travis Dane (Under Siege 2: Dark Territory)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

In mijn beleving zou het, als het geheugen niet compatible is, nooit moeten werken.
Jouw beleving is helaas niet correct.

Als het compatibel is gaat het goed, zo niet kan het op 1001 manieren niet goed gaan, waaronder minder betrouwbaar werken.

Begin eens met de basics:
- zoek op wat voor voltage die DIMMs zouden moeten krijgen (KVR is meestal gewoon in-spec 1.5V, maar ga daar niet vanuit) en stel dat in BIOS in.
- idem mbt timings.
- test de DIMMs een voor een met memtest, en doe dat grondig, niet een of andere Windows 8 ding, maar gewoon memtest86+ een nacht laten draaien per DIMM.

Als het niet compatible is krijg je bij alledrie de DIMMs op den duur fouten, als een van de drie gaar is kom je er snel genoeg achter.

Staat dit geheugen trouwens in de QVL van dit bord? Van Asus borden is vrij algemeen bekend zijn dat ze relatief erg gevoelig zijn mbt geheugen (zonder dat daar betere prestaties tegenover staan).

Oslik blyat! Oslik!

• its_Muppet
Ik heb hier de technische specs gevonden van het geheugen.

Ik heb op mijn werk 2x4 dual channel geheugen 1066 mee kunnen nemen om te testen. Deze DIMMs gaven direct dezelfde foutmelding. Ik heb nu net 2 vd 3 DIMMs van mijn geheugen in een DELL Optiplex 990 gezet en deze wordt zonder problemen gezien als dual channel geheugen.

Het probleem is nu dat ik gisteren weer de werkbare, maar niet wenselijke situatie weer teruggebouwd in mijn PC, dus 2 DIMMs in de laatste bankjes om als single channel te laten werken, maar dit werkt nu ook niet meer.
Memtest draaien kan dus niet.

Het geheugen staat niet in de QVL lijst

Blijkbaar zit er niets anders op dan geheugen op te zoeken die in de QVL lijst staat?

"Assumption is the mother of all f#ckups" Travis Dane (Under Siege 2: Dark Territory)

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:54
@dion_b.

Ik test het altijd de eerste keer met alles in de pc, errors krijgen bij memtest86+ een geheugen range van wat er op dat moment getest wordt.
Ik kijk gewoon in welke bank deze range kan horen en test dan eerst deze stick appart (meestal zijn 4 errors genoeg om met redelijke zekerheid te zeggen welke stick het is, als het er maar 1 is).

@its_Muppet.
Idd geheugen zoeken dat er op staat, of iig uit dezelfde serie, mijn Asus Crosshair IV Formula draaide ook een Geil Blackdragon 1600Mhz kit die niet op de QVL stond, maar in die lijst stond wel een andere kit uit dezelfde serie

• its_Muppet
DCG909 schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 08:21:

@its_Muppet.
Idd geheugen zoeken dat er op staat, of iig uit dezelfde serie, mijn Asus Crosshair IV Formula draaide ook een Geil Blackdragon 1600Mhz kit die niet op de QVL stond, maar in die lijst stond wel een andere kit uit dezelfde serie
In de QVL staat:
DDR3 1333 8GB Kingston KVR1333D3N9H/8G Elpida DS v 4pcs

Ik heb hetzelfde type maar dan .../12G

Blijkbaar not close enough?

Het enige wat ik uit wil sluiten is of het moederbord niet brak is. Ik heb hem hier uit V&A en vanochtend nog contact gehad met de verkoper die aangeeft dat hij altijd Corsair heeft gehad en daar nooit problemen mee heeft gehad. Eens op zoek naar Corsair dan maar.....

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Normaliter zou dat goed genoeg moeten zijn, dat laatste is gewoon hoe groot het setje is.

Helaas heeft Kingston nogal de neiging om andere chips te pas en onpas toe te passen zelfs terwijl ze typenr gelijk houden. Dat icm Asus is riskant.

Toch lees ik niets over voltage en settings. Heb jke die wel goed ingevuld?

Oslik blyat! Oslik!

• its_Muppet
ik doe niet aan overklokken oid, volgens mij staat alles op automatisch / auto detect. Helaas kan ik nu dus helemaal niets meer, na het testen van een ander setje (met dezelfde fouten als uitkomst) geeft mijn setje nu consequent de memory not found melding, Ik kom dus niet meer in UEFI en kan voltage e.d. niet instellen.

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:54
hmm, dan zou ik zeggen dat je gewoon brak geheugen hebt :/

• its_Muppet
Ik heb net met 1 DIMM in B1 het spul weer consequent werkend gekregen. Ik heb direct de UEFI defaults geladen, maar helaas zonder resultaat. Ik weet iig zeker dat alles nu op automatisch staat.
Brak geheugen is het niet, aangezien ik het geheugen in een PC van werk heb getest en dat gaf totaal geen problemen, sterker nog, 2 DIMMs draaien als dual channel. Het geheugen van werk geeft ook fouten in mijn mobo. Ik begin te vrezen dat mijn mobo of erg kritisch is, of dat de bankjes kapot zijn...

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Maar heb je nou 1 voor 1 met Memtest86+ getest?

En "automatisch" is niet automatisch goed. Doe eens handmatig juiste timings instellen. Bovendien *kan* een DIMM niet de correcte voltage aangeven, die moet je altijd handmatig doen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1