SSD in laptop, maar waar zit de Sata600 poort?

Pagina: 1
Acties:

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-10 21:38

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Hallo,
De titel zegt het al een beetje. Ik wil een SSD in mijn laptop zetten.
Ik ben van plan deze op de plaats van de DVD-drive te doen. Echter weet ik niet of die een SATA600 aansluiting heeft. Dan kan ik nog de HDD en de SSD van plaats omwisselen, alleen ik weet dus ook niet of de HDD op een SATA300 of SATA600 zit...
Het gaat om de laptop: asus x54 k54hr -> pricewatch: Asus X54 Series X54HR-SX047V
Met een HM65 chipset.
Op de site van de fabrikant worden geen termen als SATA600 genoemd, dat ik ook wel vreemd vind -> http://in.asus.com/Notebooks/Versatile_Performance/X54H/

Heeft iemand hier een idee of deze laptop wel een SATA600 poort heeft.
*Ik moet de SSD nog aanschaffen btw*

mvg. Mirno

我的名字是Mirno

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02-11 17:46

Perkouw

Moderator General Chat
Als ik google op ''X54HR-SX047V sata 600'' vind ik het volgende;
SATA revision 1.0 (SATA 1.5 Gbit/s)

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-11 23:14
Doorgaans zit er op de plek van de HDD sowieso een 600 poort, DVD niet altijd. Je kunt dus beter de SSD op de plek van de HDD doen, en voor de HDD een caddy kopen en die inbouwen op de plek van de DVD. Voor de SSD zijn de Crucial m4 en de Samsung 840 (Pro) de beste. De pro is het snelst, de gewone 840 het langzaamst en de m4 zit ertussen in. Al zul je die verschillen bij normaal gebruik niet tot nauwelijks gaan merken.

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02-11 17:46

Perkouw

Moderator General Chat
Vergeet niet de M500 de opvolger van de M4. Wel wat tragere writes als ik de pricewatch mag geloven, Schrijven (sequentieel) 175MB/s -> 130MB/s. Maar wel aanzienlijk hogere IOPS, Lezen (random 4K) 45.000IOPS -> 62.000IOPS. Bron

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-10 19:56
een HM65 chipset heeft 2x sata600 en 4x sata300
wat ASUS juist heeft aangesloten weet ik niet, maar zelf een sata300 is meer dan snel genoeg om de snelheidswinst van een ssd te krijgen
staar je niet te veel blind op die hoge burst snelheden, uiteindelijk heb je vooral random 4K leesoperaties en zelf een goeie ssd krijgt dan geen sata300 vol
het verschil is echt te verwaarlozen (tenzij je heel specifieke software gaat draaien)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit heeft niets met processors, moederborden of geheugen te maken, maar met opslagtechnologie. Daar hebben we een apart subforum voor:

Move PMG -> OT

Inhoudelijk volledig eens met anderen hier: de meerwaarde van een SSD zit hem niet in burst rates maar in de lage seek times, met SATA-150 heb je al ongelofelijk veel winst tov een HDD, terwijl je winst met hogere snelheden enkel kunstmatig te meten is.

Oslik blyat! Oslik!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Oke, bedankt iedereen!
Ik ken btw al die SSD's hoor ;) Maar evengoed bedankt! In de praktijk zal weinig verschil in zitten.
SATA600 is toch wel lekker voor het snelle opstarten van het systeem. Met een Sata300 slot zal dit toch langzamer gaan.

@dion_b
Het ging mij voornamelijk over de aansluiting, vandaar dat ik dacht dit onderwerp bij "moederborden" te zetten.

Iedereen iig bedankt voor de info. Met (bijna) zekerheid weet ik dus dat de HDD zoiezo op een sata600 slot zit ;).

我的名字是Mirno

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:56

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

mirno schreef op zondag 05 mei 2013 @ 18:12:
Oke, bedankt iedereen!
Ik ken btw al die SSD's hoor ;) Maar evengoed bedankt! In de praktijk zal weinig verschil in zitten.
SATA600 is toch wel lekker voor het snelle opstarten van het systeem. Met een Sata300 slot zal dit toch langzamer gaan.
En dat is nu net waar je totaal geen verschil zult merken. Bij het opstarten van het OS gaat het nu juist om kleine bestanden die ingelezen worden, waar een SSD heer en meester is, maar dat maakt niet uit of je nu een SATA300 of SATA600 interface hebt.

SATA600 is nu juist veel interessanter wanneer je grote bestanden gaat kopiëren en een constante hoge doorvoer snelheid wilt hebben, dat is bij het starten van een OS dus niet het geval. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Bedankt voor de uitleg!
Dit wist ik niet :p
_Dune_ schreef op zondag 05 mei 2013 @ 18:29:
[...]

En dat is nu net waar je totaal geen verschil zult merken. Bij het opstarten van het OS gaat het nu juist om kleine bestanden die ingelezen worden, waar een SSD heer en meester is, maar dat maakt niet uit of je nu een SATA300 of SATA600 interface hebt.

SATA600 is nu juist veel interessanter wanneer je grote bestanden gaat kopiëren en een constante hoge doorvoer snelheid wilt hebben, dat is bij het starten van een OS dus niet het geval. :)

我的名字是Mirno

Pagina: 1