2 routers met pfSense (ESXi & VLAN)

Pagina: 1
Acties:

• Chrisiesmit93
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:23
Hallo,

ik probeer mijn huidige netwerk wat uit te breiden, ik heb reeds 2x de TP-Link TL-WR1043ND gekocht en hierop OpenWrt geflashed om wat te spelen.

Nu probeer ik om vlan's werkend te krijgen, maar dit lukt mij helaas niet :( Ik zal mijn situatie even uitleggen:

Momenteel heb ik de verbinding vanaf mijn huidige Cisco modem (ziggo) verbonden met mijn virtuele pfSense router, deze draait op een ESXi host met losse NIC's voor WAN, LAN en gast netwerk.
Vanaf pfSense gaat er een kabel richting een Sitecom router waarop alles is uitgeschakeld, dit omdat pfSense alle routing, DNS, NAT, enz allemaal doet.

Dit werkt allemaal goed momenteel, nu is mijn probleem dat onze nieuwe tv moeite heeft met streamen over draadloos :( Door dit probleem op te lossen heb ik bedacht om met vlans een "normaal netwerk" in de meterkast te kunnen krijgen, van hieruit kan makkelijk kabeltje richting de tv :)

Doordat er in onze meterkast geen ruimte is voor extra kabels voor het LAN netwerk naar boven toe (waar de server staat), wil ik gaan proberen te werken met vlan's, zo zou ik vanaf de modem -> router meterkast -> router boven -> rechtstreeks naar me server kunnen komen, en weer terug met een normaal "lan netwerk".

Voor de duidelijkheid een schetsje gemaakt van mijn idee:
Afbeeldingslocatie: http://s17.postimg.org/w63gc2wrv/schema.jpg

de bedoel is dat ik de 2 routers ga gebruiken, en hierop het WAN, LAN en gast verkeer ga scheiden met vlan's, ook wil ik dat beide routers het gast en normaal netwerk draadloos gaan uitzenden (over beide routers).

Ik ben zelf al wat aan het prutsen geweest met vlan verbindingen tussen de 2 TP-Links, maar dit lukt niet echt, weten jullie hoe ik dit het beste kan aanpakken? 8)

• KennieNL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-11 11:18
Wat heb je al geprobeerd en wat lukt niet? :P

3 vlans over de link tussen de tp-links, gekoppeld aan de juiste poorten zou moeten werken

• Chrisiesmit93
Ik heb geprobeer 3 vlans aan te maken:
vlan 1: LAN
vlan 2: WAN
vlan 3: GAST

Ik heb onderstaande ingesteld op beide routers:
Afbeeldingslocatie: http://s7.postimg.org/4z1mgtojb/switch.jpg

poort 1 gebruik ik als trunk(?) tussen beide routers, poort 2 is inkomend LAN verkeer en poort 3 is inkomend GAST verkeer vanaf de server (pfSense).

Ik heb 2 interface's ingesteld, 1 voor het LAN netwerk en 1 voor het GAST netwerk (geen WAN)
Afbeeldingslocatie: http://s12.postimg.org/tqlm776m1/interface.jpg

het probleem is dat ik de verbindingen niet werkend krijg (ontvang bijv. geen IP vanaf pfSense), ook heb ik het idee dat het WAN gedeelte over de vlan ook niet werkt, dit omdat als ik de kabels goed aansluit er ook geen IP komt vanaf de router :( (of moet ik een interface maken en deze op dhcp zetten hiervoor?)

• KennieNL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-11 11:18
Op het eerste gezicht lijken je VLANs ok. Je krijgt dus ook geen IP als je een computer in je LAN aansluit?
DHCP op pfsense op je LAN interface staat aan?

Probeer trouwens eerst je LAN op je eerste switch werkend te krijgen voordat je verder kijkt.

• Chrisiesmit93
Vanuit pfSense werkt alles goed, ik heb dit nu in gebruik.
Zal nog even verder kijken of er nog iets is wat niet klopt, had al wel een keer IP van gast netwerk op LAN aansluiting gekregen :S (kabels klopten geloof ik wel)

EDIT:
Net weer even aan het testen geweest, maar ik krijg de WAN VLAN nog steeds niet werkend :(

Ik heb inkomend internet op de WAN (untagged) aansluiting aangesloten, deze zou dan via poort 1 (tagged, VLAN2) op de 1e router naar poort 1 (tagged, VLAN2) op de 2e router moeten gaan en vanaf hier weer (untagged) naar de WAN aansluiting.

Als ik mijn laptop op de 2e router zijn WAN aansluiting aansluit, dan gebeurd er niets, ik krijg geen dhcp door.
Indien ik de internet kabel rechtstreeks in mijn laptop doe, dan werkt dit wel met DHCP enz :S

Op beide routers heb ik het volgende op de switches ingesteld:
Afbeeldingslocatie: http://s8.postimg.org/qxysotbht/WAN_VPN.jpg

Iemand een idee hoe ik deze opstelling werkend kan krijgen?

[ Voor 64% gewijzigd door Chrisiesmit93 op 08-05-2013 22:57 . Reden: Nieuw informatie ]

• Chrisiesmit93
Ook valt het mij trouwens op dat poorten die "off" staan op de switch gewoon werken alsof ze in vlan0 zitten, is dit normaal?

EDIT:
uiteindelijk werkt alles nu correct, ik ben er wel achter gekomen dat de WAN poort niet functioneert (ondanks de fix)

[ Voor 33% gewijzigd door Chrisiesmit93 op 22-05-2013 12:04 ]

Pagina: 1