SATA ? of SATA !

Pagina: 1
Acties:

• jvanderkraan
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-01 12:01
Mijn broer heeft een, alweer wat oudere laptop, daarin zit een Seagate ST9120822ASATA hardeschijf met 120Gb.

Voor zijn verjaardag wil ik hem een grotere hardeschijf geven, de schijf is met een SATA-I 1.5Gb/s aansluiting.

Maar als ik zo rond kijk naar grotere hardeschijven dan kom ik verschillende type SATA tegen, zoals SATA-300 en SATA-150.

Nu is mijn vraag, wat past er allemaal wel, en allemaal niet in een al wat oudere SATA aansluiting (SATA-I 1.5Gb/s).

Bij voorbaat bedankt voor de hulp.

J van der Kraan :)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
SATA is backwardscompatible. Een SATA-600 schijf werkt dus bijvoorbeeld prima op een SATA-150 aansluiting.

Verwijderd

Kort samengevat - alles werkt. Sata 150, sata 300, sata 600 (ook wel bekend als sata 1, 2, 3)

Verwijderd

SATA revision 2.0 - 3 Gbit/s - 300 MB/s

...

All SATA data cables meeting the SATA spec are rated for 3.0 Gbit/s and handle current mechanical drives without any loss of sustained and burst data transfer performance. However, high-performance flash drives can exceed the SATA 3 Gbit/s transfer rate; this is addressed with the SATA 6 Gbit/s interoperability standard.

SATA 3 Gbit/s is backward compatible with SATA 1.5 Gbit/s.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2013 22:48 ]

• jvanderkraan
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-01 12:01
:) Het vermoeden dat SATA backwards compatible zou kunnen zijn had ik wel, maar wilde het toch zeker weten. :o

Heren hartelijk dank. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:04

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

jvanderkraan schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 23:13:
:) Het vermoeden dat SATA backwards compatible zou kunnen zijn had ik wel, maar wilde het toch zeker weten. :o

Heren hartelijk dank. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Daar had je ook achter kunnen komen door even de FAQ te bekijken of gewoon de GoT Search te gebruiken, dit is namelijk een onderwerp die bijna bij de basiskennis mag behoren. ;)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1