Windows 7 bootable usb stick

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spywurm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-09 09:26
Beste,

Graaf had ik geweten hoe je een bootable windows 7 usb stick voor uefi maakt.
Mij lukte het niet, wat ik heb gedaan is het volgende:

- Mijn (16gb, usb2) usb stick geformatteerd met command prompt:
diskpart
list disk
select disk *
clean
create partition primary
format fs=fat32 quick
active
assign
list volume
exit

Vervolgens mijn windows 7 x64 .iso gemount en alle bestanden overgezet naar de usb-stick.
Dan de bestanden in "efi/microsoft/boot" copy/paste naar "efi".

Dan "sources\install.wim\1\Windows\Boot\EFI\bootmgfw.efi" het bestand "bootmgfw.efi" gecopyt naar efi/boot en veranderd in bootx64.efi.

Vervolgens heb ik ook op mijn zotac zbox naar uefi gegaan i.p.v. de gewone legacy BIOS en heb de secure boot uitgeschakeld want windows 7 kan daar niet mee om.

Toch zegt hij dat er geen bootable device is gevonden. Kan iemand mij hiermee helpen? Ben ik een stap vergeten of doe ik iets fout?

Met vriendelijke groeten,
Spywurm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Heb je het al geprobeerd met de stick geformateerd met NTFS? Heb een keer hetzelfde gehad, geformateerd naar NTFS en sindsdien werkt het op iedere pc met usb boot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Waarom list volume aan het einde?
Het beste kun je de WAIK gebruiken. Daar staan de juiste UEFI binaries al voor je klaar in de juiste folders.
Overigens is de folder/filestructuur op mijn UEFI USB storage devices (o.a. WinPE) als volgt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
BOOT\FONTS\CHS_BOOT.TTF
BOOT\FONTS\CHT_BOOT.TTF
BOOT\FONTS\JPN_BOOT.TTF
BOOT\FONTS\KOR_BOOT.TTF
BOOT\FONTS\WGL4_BOOT.TTF
BOOT\BCD
BOOT\BOOT.SDI
BOOT\BOOTFIX.BIN
BOOT\EFISYS.BIN
BOOT\EFISYS_NOPROMPT.BIN
BOOT\ETFSBOOT.COM
BOOT\MEMTEST.EFI
BOOT\MEMTEST.EXE
EFI\BOOT\BOOTX64.EFI
EFI\MICROSOFT\BOOT\FONTS\CHS_BOOT.TTF
EFI\MICROSOFT\BOOT\FONTS\CHT_BOOT.TTF
EFI\MICROSOFT\BOOT\FONTS\JPN_BOOT.TTF
EFI\MICROSOFT\BOOT\FONTS\KOR_BOOT.TTF
EFI\MICROSOFT\BOOT\FONTS\WGL4_BOOT.TTF
EFI\MICROSOFT\BOOT\BCD
BOOTMGR
BOOTMGR.EFI

Zoals je ziet staat een gedeelte van de UEFI executables in het BIOS gedeelte. Houd er ook rekening mee dat de UEFI BCD andere data bevat dan de BIOS BCD.
AktiveHate schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 21:12:
Heb je het al geprobeerd met de stick geformateerd met NTFS? Heb een keer hetzelfde gehad, geformateerd naar NTFS en sindsdien werkt het op iedere pc met usb boot :)
NTFS hoort niet bij de UEFI specificatie en zal dus sowieso nooit werken. Knap dat je het wel werkend heb gekregen, heb je soms je eigen firmware geprogrammeerd?

[ Voor 100% gewijzigd door Trommelrem op 04-05-2013 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-10 18:11

Perkouw

Moderator General Chat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

http://www.intowindows.co...tailed-100-working-guide/

Ik doe het altijd zo. Werkt perfect op alle pc's die van een USB stick kunnen booten.

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
_Thanatos_ schreef op zondag 05 mei 2013 @ 03:09:
http://www.intowindows.co...tailed-100-working-guide/

Ik doe het altijd zo. Werkt perfect op alle pc's die van een USB stick kunnen booten.
Maar wat doe je dan met de PC? Schrijf je je eigen firmware?
Want met een normale computer werkt deze methode niet. Alleen met oudere computers werkt deze methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spywurm
Beste,

na nog wat proberen is het mij toch al gelukt om te booten van de usb-stick.
Hij is nu fat32, heeft windows x64 installer aan boord (ultimate) en bij het inladen van
de installer geeft hij het volgende probleem weer:

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/mx1xkm.jpg

Ik heb de "bootmgfw.efi" file niet genomen van de install disc van mij (deze zat er niet in) dus heb ik die gepakt van mijn windows die nu draait. Misschien is de fout wel dat deze windows op een imac (2011) draait onder bootcamp. Dus wel x64 en zoals alle macs al een tijdje uefi.

Als iemand zo vriendelijk wilt zijn en kan zeggen wat die foutcode wilt zeggen en wat ik er aan kan doen?
En/of zijn "bootmgfw.efi" bestand even wil uploaden?

Dank bij voorbaat,
Spywurm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Bootmgfw.efi kun je uit de WAIK halen.
Gezien bovenstaande foutmelding zou ik vermoeden dat de boot.wim niet goed is. Staat de winload.efi wel in de boot.wim? Winload.efi is de windows loader. Op zowel een UEFI als BIOS systeem staat winload.exe en winload.efi, vandaar dat je een Windows 7 installatie probleemloos kunt ombouwen van UEFI naar BIOS en andersom.

[ Voor 16% gewijzigd door Trommelrem op 05-05-2013 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-10 23:11

Eagle Creek

Breathing security

Heb je dit al gedaan?

De Windows 7 USB/DVD Download Tool is van Microsoft en heeft mij nog nooit teleurgesteld.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spywurm
Bedankt voor je reactie trommelrem, ik ben nu WAIK aan het afhalen (je moet begrijpen, ik ben al een tijdje uit het "windows-wereldje" en stap er nu sinds begin windows xp terug in). Allemaal nog een beetje nieuw voor me.

Eagle Creek, ik heb dat al geprobeert en werkt prima voor met BIOS, maar met uefi laat hij je mooi in de steek. Toch bedankt voor je reactie! (Indien je er toch een uefi bootable usb stick mee zou kunnen maken mag je het mij altijd laten weten!)

Update

Na het afhalen van WAIK kan ik hem niet installeren, hij zegt dat i: (de gemounte .iso ervan) niet geldig is... Is er een andere manier op het te kunnen bekijken of alles op zijn plaats zit?

Plus hbe ik ook bij je gezien dat je op de usb-stick naast bootmgr ook een bootmgr.efi hebt staan, waat heb je deze dan gevonden?

[ Voor 26% gewijzigd door spywurm op 05-05-2013 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Ik heb alles uit de WAIK gehaald. Wellicht is je download corrupt en moet je het opnieuw downloaden. Ik heb de bootmgr.efi gewoon uit de WAIK gehaald. Je zou ook de Windows ADK kunnen proberen (WAIK voor Windows 8 ).

Volgens mij staan al die binaries trouwens ook op de Windows 7 DVD. Met 7-zip kun je boot.wim openen, en volgens mij staat daar in de \Windows\boot\efi folder ook de bootmgr.efi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spywurm
Oké hij werkt nu, maar wat wil je dat ik daar mee doe? Met "windows systeemkopie beheer" iets speciaal openen of staan die bestanden daar gewoon ergens tussen of hoe?

Sorry voor de misschien stomme vraag maar ja... :-p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:31

TommieW

Numa numa.

Je kan misschien beter Universal USB installer van Pendrivelinux gebruiken. Ik gebruik dit tooltje altijd als ik een bootable USB stick moet hebben, en het heeft mij nog nooit in de steek gelaten. Hoewel de naam van de makers anders doet vermoeden, kan het ook probleemloos overweg met de installatie ISO's van Windows 7 en Windows 8.

Succes!

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Trommelrem schreef op zondag 05 mei 2013 @ 03:44:
[...]

Maar wat doe je dan met de PC? Schrijf je je eigen firmware?
Want met een normale computer werkt deze methode niet. Alleen met oudere computers werkt deze methode.
:?

Gewoon booten vanaf USB.
Dat werkt juist op oude pc's niet (denk ouder dan 10 jaar). Als jouw pc niet eens van een USB stickje kan booten, wat heb je dan voor raars? :?

Okay. De meeste pc's hebben dus een toets waar je op moet drukken om het boot-medium te kiezen. Meestal is dat F8 of Esc ofzo. Als je daarop drukt, kiezen voor het USB-stickje dat je ingeplugd hebt, en gaan. Moet je in je BIOS wel hebben ingesteld dat USB-apparaten herkend moeten worden (ergens in de buurt van USB-legacy instellingen).

[ Voor 26% gewijzigd door _Thanatos_ op 06-05-2013 05:13 ]

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
spywurm schreef op zondag 05 mei 2013 @ 16:26:
Dus wel x64 en zoals alle macs al een tijdje uefi.
Aha, hier las ik even overheen. Apple ondersteunt alleen een oudere EFI specificatie waardoor de UEFI executables van Vista, 7 en 8 niet werken op een Mac. Je zal BIOS boot moeten gebruiken. Echter in de firmware van Apple zit weer een bepaalde BIOS emulatielaag waardoor Bootcamp mogelijk is.
_Thanatos_ schreef op maandag 06 mei 2013 @ 05:11:
Gewoon booten vanaf USB.
Dat werkt juist op oude pc's niet (denk ouder dan 10 jaar). Als jouw pc niet eens van een USB stickje kan booten, wat heb je dan voor raars? :?
De computer waar ik nu op zit kan prima van een USB stick booten, maar niet wanneer die NTFS is geformatteerd. NTFS valt namelijk niet onder de UEFI specificatie. Met UEFI kun je alleen van een FAT12, FAT16, FAT16B of FAT32 volume booten.

[ Voor 5% gewijzigd door Trommelrem op 06-05-2013 07:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-08 13:07
Ik neem aan dat je een nieuwe pc hebt gekocht die standaard met Windows 8 geleverd is en waar je nu Windows 7 wilt opzetten? Windows 7 zal je niet werkende krijgen standaard op UEFI omdat dit voor Windows 8 is gemaakt. In de BIOS moet je de Legacy support aanzetten zodat je Windows 7 kunt installeren. Als je dat hebt aangezet en je stick is goed gemaakt, zou je gewoon moeten kunnen booten. Heeft te maken met het feit dat de licentie sedert Windows 8 in een chip op het moederbord zit.

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Windows 7 / UEFI / Legacy BIOS:
http://blogs.technet.com/...-uefi-based-computer.aspx

(goed, is een Dell maar toch)

Afbeeldingslocatie: http://blogs.technet.com/cfs-file.ashx/__key/communityserver-blogs-components-weblogfiles/00-00-00-59-75-metablogapi/4682.clip_5F00_image012_5F00_thumb_5F00_03860AF3.jpg

Hier zien we dus dat de Windows Boot manager de enige UEFI-opstartoptie is geworden en de traditionele opties (diskette, internal HDD, USB, etc) heeft vervangen.

Met andere woorden: je bent op zoek naar een tool om een goede USB-stick te maken, terwijl de USB-stick volgens mij al prima is en het uitsluitend op je UEFI/BIOS-configuratie vasthangt.

[ Voor 61% gewijzigd door Eagle Creek op 06-05-2013 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spywurm
En zou het werken als ik nu de harde schijf van mijn Zotac in een externe behuizing steek en vervolgens via bootcamp windows 7 x64 erop zet en dan terug in mijn Zotac plaats en laad booten via uefi?
(Weet wel niet of het mogelijk is om windows via bootcamp op een externe (usb 2) disk te plaatsen.

"Houd er ook rekening mee dat de UEFI BCD andere data bevat dan de BIOS BCD."

Ja dat heb ik dus niets aan gedaan, wat moet je daar aan aanpassen? Ik had ergens op internet gelezen wat maar ben de website natuurlijk weer kwijt geraakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Trommelrem schreef op maandag 06 mei 2013 @ 07:04:
[...]
De computer waar ik nu op zit kan prima van een USB stick booten, maar niet wanneer die NTFS is geformatteerd. NTFS valt namelijk niet onder de UEFI specificatie. Met UEFI kun je alleen van een FAT12, FAT16, FAT16B of FAT32 volume booten.
Okay, dat vind ik dan dus een kwalijke bug, want het is gewoon "de" manier om de installer van Vista/7/8 te booten van USB. Maar sowieso, wtf heeft UEFI ermee te schaften wat er op zo'n stick staat? Hij moet gewoon booten, wat maakt het filesystem nou uit?

Kunnen booten van het medium staat los van het gebruikte filesystem. Sterker nog, je kunt booten van een medium waar helemaal geen partities op staan (alleen dan gebeurt er niets, maar hij "boot" wel, want anders zou het bios doorspringen naar de volgende bootoptie :))

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
_Thanatos_ schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 14:48:
[...]

Okay, dat vind ik dan dus een kwalijke bug, want het is gewoon "de" manier om de installer van Vista/7/8 te booten van USB. Maar sowieso, wtf heeft UEFI ermee te schaften wat er op zo'n stick staat? Hij moet gewoon booten, wat maakt het filesystem nou uit?

Kunnen booten van het medium staat los van het gebruikte filesystem. Sterker nog, je kunt booten van een medium waar helemaal geen partities op staan (alleen dan gebeurt er niets, maar hij "boot" wel, want anders zou het bios doorspringen naar de volgende bootoptie :))
Omdat BIOS ouderwets is en gewoon de programmacode uitvoert die op de schijf staat. Het enige wat BIOS doet is de allereerste sector van de schijf uitvoeren. Als je de allereerste bytes van een schijf bekijkt, dan zie je dat de eerste instructie een jump instructie is naar de bootcode. Daarna komt de MSDOS5 of MSWIN4 en pas daarna staat informatie over de schijfindeling (clustergrootte, etc). De bootcode op de schijf bepaalt of IBMBIO.COM, IO.SYS, NTLDR of BOOTMGR wordt geladen.

Je kunt dus een (assembler) programma in de eerste sector van een disk plaatsen en dan wordt je programma gewoon uitgevoerd, ook al heb je dan een invalide schijf. En dat is ook hoe virussen werken, die plaatsen zichzelf in de bootsector en maken gebruik van die jump code :)

Bij UEFI zoekt de firmware zelf naar de (EFI) bootloader. De hele jump instructie op de schijf is helemaal niet meer nodig. Maar dat vereist wel dat de firmware de schijf kan lezen. Bij BIOS was dat dus niet nodig, en daarom kan BIOS dom zijn. UEFI is slim.

De manier van Windows 7 op een USB stick is door het gebruik van een FAT16B of FAT32 partitie. Niet NTFS. Voor toekomstige versies van Windows die wellicht groter zijn dan 4 GB heeft Microsoft behalve het WIM formaat ook het SWM formaat. (split-WIM).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Maargoed, NTFS op een harddisk werkt toch wel mag ik hopen? Dan moet het op een USB-stick ook werken. Het is flauwekul om arbitraire beperkingen daarin aan te brengen. Dus ook mét je uitleg blijf ik het een ernstige bug vinden.

Als als je toch per se dat vervallen en argaïsche FAT wil gebruiken, dan gebruik je dus exFAT, waar wel bestanden van >4GB op kunnen. Sorry hoor, maar als het allemaal zo nieuwerwets moet, is vetrouwen op een 20 jaar oud FS geen goed idee.

[ Voor 49% gewijzigd door _Thanatos_ op 08-05-2013 18:35 ]

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
_Thanatos_ schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 18:33:
Maargoed, NTFS op een harddisk werkt toch wel mag ik hopen?
Nee. Werkt niet. Daarom wordt de 100/350 MB partitie gemaakt in FAT32 formaat. Daar staat BOOTMGR op.
Dus ook mét je uitleg blijf ik het een ernstige bug vinden.
Wat is precies de bug? Het werkt toch zoals het is ontworpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Voor de duidelijkheid dus:

NTFS werkt niet/ nooit, ook niet op een reguliere HDD.
Om die reden heb je bij een reguliere installatie van Windows met NTFS-partities, een verborgen FAT-partitie die gebruikt wordt om te booten.

"Dan moet het op een USB-stick ook werken" gaat dus niet op.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-10 13:51
Nu ben ik misschien te snel met dit zeggen maar dat hele fat32 gedoe is ONZIN.

Je bootmgr staat in je hidden System Reserverd partition. Als je Windows 7 en/of Windows 8 installeerd is deze gewoon NTFS....

Tevens kan je de Windows 7 en Windows 8 installatie ook van een NTFS stick doen als je dat echt wil :P ik zie het probleem niet.

[ Voor 24% gewijzigd door Starke op 09-05-2013 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Starke schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 16:31:
Nu ben ik misschien te snel met dit zeggen maar dat hele fat32 gedoe is ONZIN.

Je bootmgr staat in je hidden System Reserverd partition. Als je Windows 7 en/of Windows 8 installeerd is deze gewoon NTFS....
Ik snap dat je graag zou willen dat NTFS werkt, maar het werkt nou eenmaal niet op moderne computers.

Op moderne computers is de SR partitie een FAT16B of FAT32 partitie. Alleen op oudere computers wordt hier in sommige gevallen een NTFS partitie van gemaakt (SBS 2011 bijvoorbeeld).
Tevens kan je de Windows 7 en Windows 8 installatie ook van een NTFS stick doen als je dat echt wil :P ik zie het probleem niet.
Helaas niet op moderne computers. Alleen op oudere computers die met BIOS booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Trommelrem schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 18:45:
[...]
Wat is precies de bug? Het werkt toch zoals het is ontworpen?
Dat je niet kunt booten vanaf een filesystem naar keuze. Dat je alléén kunt booten vanaf een eeuwenoud filesystem dat zo lek als een mandje is, en bij een knip met de vinger al uit elkaar klapt van de errors. Brr. Die rotzooi hoef ik niet op mijn pc, ook niet als het BIOS dat zonodig vereist.

Als het werkt zoals ontworpen, is het dus een bug in het ontwerp. Een zeer ernstige, iyam.

In het geval van een moederbord zou ik dit zien als een defect. Niet kunnen booten vanaf een USB-stick die op ALLE andere moederborden (die ik tegen ben gekomen) werkt, is in mijn ogen een defect, en de fabrikant heeft dat maar op te lossen. Voor mij zou het dat zijn, of een ander mobo.

日本!🎌

Pagina: 1