Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Je draait een homeserver...
Die doet op zijn OS disk waarschijnlijk niet meer dan 10GB aan writes per dag... Want massa storage zal vast op conventionele HDD's staan.
Dus je schijven zijn pas na tientallen jaren door hun write cycles heen...
Conclusie:
Dont worry be happy... en gewoon je SSD's gebruiken zoals jij ze wilt.
Vaak wordt er te angstig gedacht over write cycles.
Verwacht je een afwijkend gebruikspatroon, vermeld dit dan even.
Edit:
Tip om levensduur van je SSD's nog verder te verlengen vooral in RAID situaties:
Onderpartitioneren. Ookwel een partitie aanmaken die 20% kleiner is dan de daadwerkelijke grote van de schijf.
Hierdoor blijven meer geheugen cellen vrij waardoor writes, garbage collection, wearleveling en allerhande acties efficiënter kunnen worden uitgevoerd waardoor de write amplification lager blijft.. Wat de levensduur ten goede komt.
Die doet op zijn OS disk waarschijnlijk niet meer dan 10GB aan writes per dag... Want massa storage zal vast op conventionele HDD's staan.
Dus je schijven zijn pas na tientallen jaren door hun write cycles heen...
Conclusie:
Dont worry be happy... en gewoon je SSD's gebruiken zoals jij ze wilt.
Vaak wordt er te angstig gedacht over write cycles.
Verwacht je een afwijkend gebruikspatroon, vermeld dit dan even.
Edit:
Tip om levensduur van je SSD's nog verder te verlengen vooral in RAID situaties:
Onderpartitioneren. Ookwel een partitie aanmaken die 20% kleiner is dan de daadwerkelijke grote van de schijf.
Hierdoor blijven meer geheugen cellen vrij waardoor writes, garbage collection, wearleveling en allerhande acties efficiënter kunnen worden uitgevoerd waardoor de write amplification lager blijft.. Wat de levensduur ten goede komt.
[ Voor 67% gewijzigd door Swordlord op 04-05-2013 20:19 ]
Verwijderd
Er zit altijd onderling verschil in silicium, dus je schijven zullen nooit tegelijktertijd overlijden. De aangegeven waardes zijn theoretisch en niet vaststaand. Als er een uitklapt kopieer je de andere lekker naar een backup en zet je er twee nieuwe in. Klaar.
Swordlord: dat laatste is een handige tip, dat ga ik zeker doen! Ik ga denk ik een Intel en een Crucial erin zetten voor de zekerheid. De storage komt idd op sata schijven, maar ik wil een aantal VMS laten draaien vanaf de SSDs. Mischien niet heel erg spannend inderdaad, maar ik wil vooral voorkomen dat het ding een keer omvalt.
[ Voor 42% gewijzigd door BCC op 06-05-2013 23:53 ]
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.