[Mac Mini] zacht tikje hoorbaar. Harde schijf ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-08 02:05

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Ik heb gisteren een nieuwe Mac Mini gekocht bij de store in Amsterdam.
Gisteren geinstalleerd en alle backups weer teruggezet.

Nu zit ik net op mijn warme zolderkamer achter de Mac en hoor soms een zacht tikje uit de Mac komen.

Het is niet erg luid hoorbaar maar wel irritant als je erop gaat letten.
Kan dit de harde schijf zijn? Misschien de kop die teruggaat in rustpositie?
Hij doet gewoon zijn werk en Smart Utility geeft geen fouten aan.
Na wat activiteit is het zachte tikje hoorbaar. Het kraakt of schaaft niet.

Lijkt me ook niet dat een gloednieuwe direct kapot is ofzo, maar toch.
Heb nog nooit een Mini gehad of een laptop, want deze schijf zit ook in deze mini, toch? Is een 1TB 5400 rpm schijf.
Ik heb de Mini i7 quadcore, standaard model.

Zodra ik de hdd aan het werk zet, bijv een programma openen, dan hoor ik het tikje zodra de hdd klaar is met ‘laden’.
Zodra ik niks doe met de Mac, dan is het tikje er gewoon niet. Puur dus na de diskactiviteit even waarneembaar.

Ik heb het geluid van mijn Mac Mini harde schijf opgenomen met mijn iPhone.
Ik ben hier bezig met wat internetverkeer in Safari en verder staan er geen programma’s open.
Je hoort de HDD normaal ratelen en na wat activiteit hoor je een ‘luider’ klikje, wat lijkt op klikken met de muis .
Goed hoorbaar omstreeks 11/12 seconden en 28/29 seconden in het fragmentje.
(Nee, zijn niet mijn muisklikken)

Kan iemand me vertellen of ik me zorgen moet maken? Een geluid is lastig te omschrijven maar hopelijk is dit fragment voldoende.
Op mijn Dropbox: https://dl.dropboxusercontent.com/u/69435571/Memo.m4a
(ps: geluid wel hard(er) zetten, volume is wat aan de lage kant)

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Gisteren nieuw gekocht = garantie. Ga terug naar de winkel en vraag naar de mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-10 14:11
Ik vermoed dat je je nergens zorgen over hoeft te maken.
Ik heb ook een Mac Mini uit 2013, en hoorde voorheen ook heeeeel zacht tikje van de HD. Sinds ik het besturings systeem vanaf een later ingebouwde SSD draai zijn de zachte tikjes weg.
De oorspronkelijke HD gebruik ik voor opslag van multimedia, wanneer je films/muziek afspeelt hoor je het tikje verzelfsprekend niet meer ;).

Mocht je echt twijfelen, even naar de winkel gaan ter controlle, just to be sure. Hij is toch nog gloednieuw ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-10 15:22

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Dit is inderdaad de Harde Schijf. Ik zou gewoon terug gaan, en een nieuwe eisen. Dit is niet normaal lijkt me. En dat de problemen opgelost zijn wanneer je een SSD erin knalt, ja logisch, dat is weer een ander principe (zonder draaiende delen). Overigens zou sowieso een verbetering zijn wanneer je een SSD erin doet ;)

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Mijn MacBook deed dit ook altijd. Is geen defect in elk geval, die schijf was prima in orde. :) Ik vermoed dat de disk in een soort powersaving mode gaat na activiteit.

Je kunt het proberen uit te schakelen met onderstaande tool, dan weet je direct of het de powersaving is.
http://mckinlay.net.nz/hdapm/

[ Voor 56% gewijzigd door Frietsaus op 04-05-2013 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik hoor niks verontrustends.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-10 20:11

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Normaal harde-schijfgeluidjes. Geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
sebastius schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 22:17:
Normaal harde-schijfgeluidjes. Geen enkel probleem.
Maar wat is dat 'tikje' dan? Parkeren van de kop? Gebeurt dat zo vaak dan?

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Heb met het programma SMARTreporter eens even gekeken naar de status van de harde schijf.

Is dit zorgwekkend? Ik ken dit soort dingen niet en krijg geen goed gevoel bij termen als Pre-fail en Old_age.

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8134/8713857630_edf05bfb10_z.jpg
Schermafbeelding 2013-05-06 om 11.42.01 by freddyonderstal, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigboss
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Dat is inderdaad het parkeren van de kop, dient ter bescherming van de hard disk in laptops. Eigenlijk overbodig in een systeem dat niet van zijn plaats komt. Met deze tool kun je het verhelpen:

http://mckinlay.net.nz/hdapm/

"Bug? That's not a bug, that's a feature."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

freddyathlon schreef op maandag 06 mei 2013 @ 11:43:
Heb met het programma SMARTreporter eens even gekeken naar de status van de harde schijf.

Is dit zorgwekkend? Ik ken dit soort dingen niet en krijg geen goed gevoel bij termen als Pre-fail en Old_age.

[afbeelding]
Schermafbeelding 2013-05-06 om 11.42.01 by freddyonderstal, on Flickr
Pre-fail en old_age slaan gewoon op wat voor indicatie die variabele geeft als de waarde hoger is dan de threshold: pre-fail betekent dat dat de schijf waarschijnlijk binnenkort gaat failen en old_age dat 'ie gewoon oud is.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Ik ben toch vanmorgen teruggegaan naar de Apple Store Amsterdam.

'Probleem' uitgelegd, maar zonder de Mini te testen hebben ze hem omgeruild voor een nieuwe.
Deze uitgepakt thuis, maar doet hetzelfde. Zelfde geluidje. Dus dan hoort het er gewoon bij en moet ik er maar aan wennen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:57
freddyathlon schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 15:57:
Ik ben toch vanmorgen teruggegaan naar de Apple Store Amsterdam.

'Probleem' uitgelegd, maar zonder de Mini te testen hebben ze hem omgeruild voor een nieuwe.
Deze uitgepakt thuis, maar doet hetzelfde. Zelfde geluidje. Dus dan hoort het er gewoon bij en moet ik er maar aan wennen...
SSD erin en je hebt er geen last meer van en ook een snelheid toename x4 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Ja, zit ik ook aan te denken. Alleen ff kijken naar prijzen en wie hem erin kan zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas_Pierik
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-10 14:30
Ti's gewoon het tikje van de motion sensor. Wanneer die sensor denkt dat het niet veilig meer is om gegevens te schrijven zorgt hij er voor dat de hdd stopt. De naald gaat dan terug in "rust" en dat geeft iets geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-10 20:11

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

freddyathlon schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 16:00:
Ja, zit ik ook aan te denken. Alleen ff kijken naar prijzen en wie hem erin kan zetten
Stuur me even een DM hiervoor :) heb ruime ervaring.
Pagina: 1