Betaalbare dual-band router

Pagina: 1
Acties:

• cerberusss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05-2021
Het is verdomde druk op de 2.4 GHz band hier in mijn straat. Ik heb van Telfort een Zyxel P-2812HNU-F1 dingetje gekregen, en heb matig bereik en zeer regelmatige uitval. Bedraad werkt dan wel gewoon.

Nou hoop ik wat verbetering te krijgen met een dualband router. Ik zie op internet wel wat testjes, maar die zijn allemaal van 2011. Kan iemand een betaalbare dual-band (2.4 + 5 GHz) router noemen? Deze moet dan in bridge modus kunnen, en DHCP moet uitgezet kunnen worden (dat doet de Telfort Zyxel nog wel gewoon).

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dus je bent eigenlijk gewoon naar een AP op zoek, niet een router ;)

Wat noem jij "betaalbaar?
En waar is je huis van gemaakt? 5GHz penetreert slechter dan 2.4GHz, dus bij beton kun je het wel vergeten, maar bij ouderwets hout en baksteen wil het nog een eind komen.

Oslik blyat! Oslik!

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Asus RT-N66U komt er op diverse sites (oa smallnetbuilder) aardig uit.
pricewatch: Asus RT-N66U

Deze router staat op mijn shortlist om een oude Linksys wrt54G te vervangen. Ook hier soms weinig snelheid op 2,4Ghz door grote drukte.

• cerberusss
Ik had dus even "betaalbaar" moeten definieren: 50-60 euro. De Asus is echt een pracht ding, maar 120 euro wil ik gewoon niet uitgeven.

Door die opmerking over een AP vs. router (inderdaad, klassieke fout), zag ik dat je in de pricewatch kunt selecteren op strict APs.

Ik zie een Linksys WAP300N: pricewatch: Linksys WAP300N
Lijkt me prima voor mijn doeleinden, maar zie geen reviews; niet hier op tweakers, noch elders. Beetje rare eend in de bijt, zo lijkt het?

• Fransfb
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-12 23:13
En bijvoorbeeld deze?

pricewatch: TP-Link TL-WDR4300

Je zou ook nog de goedkopere 3600 kunnen pakken.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

EUR 50-60 is *net* te laag IMHO. Ik zou voor EUR 10 meer kijken naar de Netgear WNDR3700. Was 2 jaar terug beste wat je kon kopen, ondertussen niet meer zo spectaculair, maar wel goede prijs/kwaliteit, bovendien naast redelijk stabiele Netgear software (eindelijk, 2 jaar terug was die om te janken) ook goede OpenWRT/DD-WRT ondersteuning. En prima als AP inzetbaar.

Oslik blyat! Oslik!

• cerberusss
Wow, goeie tips! Ik ben erg gecharmeerd van de
pricewatch: TP-Link TL-WDR3600

Die krijgt een aardige review elders; http://uk.hardware.info/r...hades-of-black-conclusion

Het scheelt twee tientjes met de Netgear; dat is voor mij op het moment even te veel verschil.

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Let er op dat niet alle routers simultaan 2.4 en 5.0Ghz kunnen doen. En dat kan vervelend zijn als je devices hebt die geen 5.0Ghz ondersteuning hebben. En dat zijn er best veel.

• cerberusss
Effe gedubbelcheckt voor het Googelende nageslacht; inderdaad is het "concurrent" dual band:
http://www.tp-link.com/en/products/details/?model=TL-WDR3600

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:38
De WDR4300 en WDR3600 zijn in de basis dezelfde routers. Enige verschil is de extra antenne en bijbehorende 3x3 stream mogelijkheden. De geadverteerde snelheden hoef je niet op te letten, de 750Mbps van de WDR4300 wordt gehaald als je 3x3 op 5GHz (450Mbps) tegelijk gebruikt met 3x3 40MHz (300Mbps) op 2.4GHz, wat dus gewoon niet gaat gebeuren met 1 client.
Mijn idee: heb je clients met 3x3 support, zoals duurdere laptops met 3 geintegreerde antennes en de meest geavanceerde Intel kaartjes of simpelweg een 3x3 AP in WDS opstelling, dan is de WDR4300 de meerprijs waard tov de WDR3600, anders niet.

Heb hier zelf een tijdje terug mijn 1043ND vervangen door een WDR4300 omdat de stabiliteit nog wel eens te wensen over liet en ik graag ook 5GHz wilde hebben. Direct na aanschaf OpenWRT geflasht en config van de 1043ND overgekopieerd, nog geen enkel probleem gezien tot nu toe.
Pagina: 1