Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Studentenlaptop 500-650 euro met SSD

Pagina: 1
Acties:

• Willem Bos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-10 19:10
Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
studeren: office, internet enz
lichte spelletjes spelen (ik denk dat intel hd 4000 wel voldoende is voor middel graphics)

Wat mag je laptop gaan kosten?
500 euro + losse ssd of 650 euro met ingebouwde ssd

Mijn vader heeft een ssd in zijn desktop en in zijn laptop gestopt ipv een harde schijf en ik ben wel tot de conclusie gekomen dat een ssd in een laptop echt een enorme boost geeft aan de snelheid. Programma's starten instant op bij een muisklik :) Ik denk ook dat een ssd een grotere invloed op de snelheid heeft van een laptop dan een snellere processor. Dus ik ben van plan om een laptop van rond de 500 euro te kopen en er dan een ssd van 128 of 256 in te stoppen of als er een laptop is rond de 650 met een ingebouwde ssd is dat ook te overwegen (dan houd je wel je garantie in vergelijking met zelf inbouwen toch?)
En levert een caching ssd + HDD hetzelfde effect op als alleen een SSD?

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Ik ga studeren in delft aan de TU en ik weet eigenlijk nog niet precies hoe vaak ik de laptop mee ga slepen naar college en/of werkgroepen. Vandaar dat ik nog twijfel tussen 13,3'' en een 15.6'' laptop. De 13'' is licht en mobiel maar ik ben bang dat dat scherm wel erg klein is om op te werken als ik bijvoorbeeld thuis aan mijn bureau zit. 15'' heeft wel grotere scherm maar is deze licht en mobiel genoeg om mee te nemen? Studenten met ervaring over een wat een fijne schermgrootte is?
Een goede bouwkwaliteit is wel een pre.

Ik heb wel nog een vraag over wat voor soort processor aan te bevelen is. Ik heb eerder gelezen op tweakers dat de ULV intel i3/i5 processoren veel langzamer en niet heel veel zuiniger zijn dan de i3 M/i5 M. Klopt dit en wat zouden jullie aanraden?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
nee, geen eerder ervaringen met laptops.

suggesties
Ik heb zelf al gekeken in de pricewatch en bbg en ik vond dit:
Lenovo Essential B590 15,6'' laptop gewicht 2,8 (twijfel of dit wel licht genoeg is om vaker mee te reizen)
Acer Aspire S3 13,3'' laptop gewicht 1,3 kg en caching ssd (twijfel tussen i3 en i5 en ik las ook iets over slechte bouwkwaliteit)

Dus samengevat;
  • 13,3'' vs 15,6''
  • i3 vs i5 en ULV vs M
  • SSD vs Caching-SSD

• warloco
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-11 13:48
kun je niet via het laptop project aan je laptop komen heb je vaak erg goede garantie.

https://intranet.tudelft....t-desk-sid/laptopproject/

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:29

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Die is wel vaak duurder, tenzij je het basismodel neemt. Het zijn wel vaak degelijke business modellen die in de winkel een stuk duurder zijn. Ligt er ook een beetje aan wat voor studie je gaat doen?

• Willem Bos
Ik ga geen studie doen waarbij ik hele zware software of iets nodig heb. Dus gewoon een basis model is goed genoeg. Maar wel goede tip, de laptops van volgende jaar zijn nog niet bekend, maar wel leuk om te kijken wat ze te bieden hebben.

• Willem Bos
Heeft iemand nog ervaring wat betreft een fijne schermgrootte? Maakt de grootte van het scherm eigenlijk veel uit als de resoluties hetzelfde zijn (1366x768)?

• sinasappel-mw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-02 14:31
dat is meer persoonlijk denk ik, mijn voorkeur zou uitgaan naar een wat groter scherm 17-19 inch
maar kleiner is makkelijker mee te nemen 14-16inch

• Sietse1990
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-11 14:59
Mijn ervaring is dat een 15.6" niet prettig is om mee te nemen. Vaak iets te zwaar en te groot om in elke tas mee te nemen. 13.3" is dan fijner om mee te nemen. Echter hebben de meeste mensen op mijn studie gewoon een 15.6" en die klagen niet. Dus het is altijd persoonlijk. Zelf heb ik een 14" en vind dit een prettige maat, maar het zou nog één stapje kleiner mogen.

Als de resolutie hetzelfde is, dan heb je wel dezelfde werkruimte, maar is het op een kleiner scherm scherper, maar op een groter scherm vaak duidelijker. Ingewikkeld? Eigenlijk niet. Hoewel veel mensen 1366x768 te weinig vinden is hier maar een kleiner deel daarvan die de pixels echt zien. Deze mensen zitten eigenlijk te dicht op het scherm of hebben ontzettend goede ogen. Ikzelf wil een hogere resolutie vanwege de meer werktruimte op het scherm, maar hierdoor val je meteen in een andere prijsklasse en is dus niet haalbaar.

Als je maar simpel werk op de laptop doet hoef je niet te kijken naar de verschillen tussen ULV, mobiele en normale processors in laptops. Een hedendaagse i3 kan alle taken die je noemt en wat je zelf al aangaf geeft een SSD een enorme boost. Als de laptop die je op ogen hebt een normale 15.6" is, dan kun je vaak naast je HDD door iets meer geld uit te geven een HDD caddy er in stoppen en dan heb je naast je SSD nog een HDD in je laptop, maar ben je alleen je DVD speler kwijt. Zo'n caddy kost €23,95 bij http://hddcaddy.nl/ maar kan via eBay voor een fractie gekocht worden voor dezelfde caddy. Wat ik zelf heb gedaan en wat ik jou dus ook aanraad is je SSD op de plek van je HDD en je HDD dus op de plek van je DVD tenzij je een systeem hebt wat een val detecteerd.

De laptops die je aangaf is of een slecht merk ;) of eentje waarvan er meerdere varianten in de PW staan en ik niet weet welke je op het oog hebt. Hierbij mag je zelf invullen welk merk ik niet over te spreken ben. Maar misschien dat deze iets is om naar te kijken:
pricewatch: Dell Vostro 3560 (998-17803)

Heeft een i5, is iets lichter dan degene die je op gaf en heeft ook meteen een Windows 8 Pro licentie. Bovenop die alles heeft hij een HM77 chipset die gewoon erg goed werkt.
Pagina: 1