Upgrade naar windows 7/8

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pabz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:44
Beste Tweakers,

Ik heb ooit een CD gekregen met windows XP pro 2002 waarop staat "Niet voor verkoop of OEM-distributie". Hoe ik eraan kom, geen idee meer :P . Ik heb deze moeiteloos geinstalleerd op 2 PCs thuis met dezelfde productkey, dus ik denk dat het iets van een volume licence is dan??

Nu ga ik volgende week componenten bestellen om 2x de basisPC uit de BBG te bouwen. Ik kan via surfspot vrij goedkoop aan de upgrade komen, maar gaat dat dan ook werken? In dat geval installeer ik eerst XP op beide systemen en dan de upgrade.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-10 13:51
Het is mogelijk alleen wordt je disk (C: partitie) compleet gewiped met een upgrade naar Windows 7/8 als je XP er op hebt staan.

Het is tevens mogelijk om met een upgrade installatie DVD een clean install uit te voeren zie bijvoorbeeld dit voor Windows 7 en dit voor Windows 8.

Dit is ook al vaker langsgekomen op tweakers en zou met een zoekactie gevonden kunnen worden.

Ik zal niet gaan zeuren van wat heb je zelf al gevonden en alles maar wees daar op voorbereid met andere mensen die reageren (en je wijzen naar de tweakers beleid faq).

[ Voor 5% gewijzigd door Starke op 04-05-2013 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pabz
Thanks voor je reactie. Ik weet dat je van een upgrade een clean install kan doen, maar mijn vraag is meer of ik met de huidige XP code die ik heb, 2x windows 7 kan activeren. Dit aangezien de PCs waarop het geinstalleerd is beide moeiteloos XP draaien en geen error geven van used key.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-10 13:51
Ja dit is mogelijk dat het niet legaal is, is een tweede.

Officieel zou je 2 upgrades moeten aanschaffen om ze beide tegelijk te kunnen gebruiken. In normaal gebruik (aka niet bijvoorbeeld nog 4 virtuele machines installeren met die key) zal je als het goed is geen moeite hebben om ze beiden te activeren met dezelfde upgrade. Zo niet (als de activatie de 2de keer mislukt) dan kan je altijd microsoft bellen en in het automatische antwoordsysteem aangeven dat het om een herinstallatie gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pabz
Ik weet dat het een grijs gebied is, maar als je een systeem voor €300,- bouwt, dan is 100 voor je OS wel weer heel veel... Ben ook nog een beetje met Ubuntu aan het klooien op mijn oude comp in Dual boot om te kijken of dat wat is.

Ip heb ik geen moeite om 2 upgrades aan te schaffen aangezien ik ze vrij goedkoop kan krijgen. Zolang ik ze dan ook allebei kan activeren, vind ik het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-10 18:11

Perkouw

Moderator General Chat
Starke schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 13:47:
Ja dit is mogelijk dat het niet legaal is, is een tweede.

Officieel zou je 2 upgrades moeten aanschaffen om ze beide tegelijk te kunnen gebruiken. In normaal gebruik (aka niet bijvoorbeeld nog 4 virtuele machines installeren met die key) zal je als het goed is geen moeite hebben om ze beiden te activeren met dezelfde upgrade. Zo niet (als de activatie de 2de keer mislukt) dan kan je altijd microsoft bellen en in het automatische antwoordsysteem aangeven dat het om een herinstallatie gaat.
Dit is niet per definitie illegaal.

In veel gevallen is het namelijk toegestaan dat de student een licentie op meerdere devices gebruikt, bijvoorbeeld een laptop & pc. Dit is vaak het geval bij scholen die studenten MSDN accounts geven. Deze licenties zijn vaak ook maar een ''x'' tijd geldig. Enfin, dit is prima na te gaan door de regels (lees voorwaarden) na te pluizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste Pabz,

Toevallig heb ik net een best-buy basissysteem aangeschaft, met een asrock FM2A75 pro4-M en samsung 840 ssd, maar dan met een A10-5800k processor.

Ook ik heb een legitieme windows xp en heb de upgrade naar windows 8 32bit van Surfspot. Bij mij liep dit echter op niets uit: Na eerst xp installeren,activeren en volledig updaten lijkt de windows 8 upgrade te lukken, maar op het allerlaatste moment knalt hij er toch uit.

Na lang zoeken en opnieuw proberen uiteindelijk, uit pure frustratie, ook maar de windows 7 upgrade gekocht, maar ook die krijg ik met geen mogelijkheid aan de praat.

Van beide problemen zijn zeer veel voorbeelden te vinden op fora, maar geen duidelijke oplossingen.

Windows xp daarentegen draait als een tierelier, maar daar hebben we jammergenoeg erg weinig aan.

Waarschijnlijk doe ik iets fout. Misschien heb jij meer geluk (of verstand).

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-10 18:26

TheVMaster

Moderator WOS
Pabz schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 14:42:
Ik weet dat het een grijs gebied is, maar als je een systeem voor €300,- bouwt, dan is 100 voor je OS wel weer heel veel... Ben ook nog een beetje met Ubuntu aan het klooien op mijn oude comp in Dual boot om te kijken of dat wat is.

Ip heb ik geen moeite om 2 upgrades aan te schaffen aangezien ik ze vrij goedkoop kan krijgen. Zolang ik ze dan ook allebei kan activeren, vind ik het prima.
Over die XP licentie kan ik weinig roepen, aangezien ik niet weet wat voor type dat is (zou natuurlijk best een VL licentie kunnen zijn). Je kunt gewoon twee upgrades aanschaffen, overigens kun je deze (staat ook al een paar keer genoemd) via een 'clean' install installeren. Hierbij hoef je niet eerst Windows XP te installeren. Aangezien je Windows XP nu ook gewoon geactiveerd hebt op 2 pc's denk ik dat je je geen zorgen hoeft te maken.
Perkouw schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 14:52:
[...]

Dit is niet per definitie illegaal.

In veel gevallen is het namelijk toegestaan dat de student een licentie op meerdere devices gebruikt, bijvoorbeeld een laptop & pc. Dit is vaak het geval bij scholen die studenten MSDN accounts geven. Deze licenties zijn vaak ook maar een ''x'' tijd geldig. Enfin, dit is prima na te gaan door de regels (lees voorwaarden) na te pluizen.
Het is overigens niet toegestaan om een MSDN licentie te gebruiken op een 'productie machine', nu kan het natuurlijk zo zijn dat dit ICT opleidingen zijn en dat ze voor lesdoeleinden worden gebruikt. Ik mag mijn MSDN licenties in ieder geval niet op mijn werk laptop gebruiken...

[ Voor 29% gewijzigd door TheVMaster op 04-05-2013 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-10 18:11

Perkouw

Moderator General Chat
TheVMaster schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 19:39:
Het is overigens niet toegestaan om een MSDN licentie te gebruiken op een 'productie machine', nu kan het natuurlijk zo zijn dat dit ICT opleidingen zijn en dat ze voor lesdoeleinden worden gebruikt. Ik mag mijn MSDN licenties in ieder geval niet op mijn werk laptop gebruiken...
Exact, daarom gaf ik ook het voorbeeld van een laptop en een pc. Veel studenten hebben vaak beide devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pabz
Dank voor alle info. Heb net de 2 systemen besteld en ga maar eens kijken hoe ver ik kom.
Wordt mijn eerste build trouwens :-)

[ Voor 17% gewijzigd door Pabz op 06-05-2013 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Starke schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 13:47:
Officieel zou je 2 upgrades moeten aanschaffen om ze beide tegelijk te kunnen gebruiken. In normaal gebruik (aka niet bijvoorbeeld nog 4 virtuele machines installeren met die key) zal je als het goed is geen moeite hebben om ze beiden te activeren met dezelfde upgrade.
Officieel zou je in dit geval twee upgrade licenties moeten aanschaffen. Of je moet een MAK key hebben om dezelfde key meermaals te gebruiken. Microsoft registreerd dmv online activatie hoe vaak je key gebruikt is. Per 90 dagen zou je evt. je key mogen overzetten, maar je mag nooit dezelfde key tweemaal in gebruik hebben.

Enige uitzondering wanneer MS niet je key gebruik kan volgen is als je een KMS key hebt. Deze komt het dichtste op de oude Volume License keys. Echter heb je dan een KMS server draaien waarmee je machines elke maand opnieuw activeren.

Om dezelfde Windows key meerdere malen voor VM's te gebruiken moet je al in bezit zijn van een Software Assurance licentie. Daarnaast mag dit alleen gedaan worden met Windows 7 en Windows 8 Enterprise. Alle andere versies van Windows 7 mogen niet op die manier virtueel gedraaid worden, ook al zouden ze het wel kunnen.

Om weer op topic te komen, TS moet gewoon twee upgrade licenties kopen indien hij wil upgraden. Dat is het goedkoopste imho en dan zit je goed.
Pagina: 1