Breedband luidspreker project

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:23

DjVe

Hatsaflats!

Topicstarter
Helaas heeft mijn Edifier S2000 het begeven en krijg ik van de webshop het complete aankoopbedrag terug, aangezien Edifier het product niet wil repareren omdat hij 14 maanden oud is.

Ik ben dus op zoek naar een nieuw rommelprojectje voor bij de pc :)

Ik heb al een tijdje een stel JVC Woodcone speakers draaien en die klinken heel aardig voor bij de pc.

Afbeeldingslocatie: http://img03.taobaocdn.com/bao/uploaded/i3/134693108/T2I.X8XoNbXXXXXXXX_!!134693108.jpg

Geen vreemde dips in het midden en ze weten een goede soundstage neer te zetten terwijl ik erg dichtbij zit. Het nadeel is het tikkeltje rommelige bij drukke passages in de muziek. Algemeen bekend dat breedbanders daar problemen mee hebben.

Nu kan ik voor weinig geld een tweede set aanschaffen en ik zat te denken om deze kasten te stapelen en de signalen te filteren over de twee kasten. Bijvoorbeeld 20kHz-1kHz voor bovenste en 1kHz-50Hz voor de onderste. Ik wil het geheel eigenlijk gaan aansturen met een enkele tripath versterker en een usb dac. Waar ik dus nog mee zit is het filteren en de aanpasbaarheid en het feit of dit wel een goed idee is.

Aan jullie de vraag om eens mee te denken!

[ Voor 13% gewijzigd door DjVe op 04-05-2013 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:47
De reden dat je een breedbander wilt gebruiken is toch omdat daarmee de puntbron het beste benaderd kan worden. Om er nu twee te gebruiken en dan op 1KHz te gaan filteren zou ik niet doen.

Als ik de Elektor audio specials even naloop zie ik verschillende transmission line ontwerpen met de tang band breedbander. Dat is hier misschien wat lastiger omdat de parameters van de wood cone mogelijk niet bekend zijn. Een optie zou kunnen zijn om je wood cone te combineren met een 15 cm woofertje en dan rond de 150Hz te filteren. (Tony Gee heeft zoiets gedaan in zijn Capella, zie Elektor Audio Special No 3).

Helaas nog geen pasklare oplossing voor je, maar alleen een idee in welke richting ik denk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:23

DjVe

Hatsaflats!

Topicstarter
Het idee was juist om een homogeen geluidsbeeld te krijgen. Ik ben me er van bewust dat dit ten koste gaat van je puntbron. Maar hoe verder ik me ga verdiepen over de woodcones, hoe lastiger het wordt qua parameters:

Wat ik nu gevonden hem is het volgende:

Full range speaker
8,5 cm woodcone
Power handling 17 W (RMS)
Musis: 50W
Impedance: 4 ohm
Frequency: 60-20 Khz
Sound pressure: 84 db/w.m

Revc: 2,9 ohm
Imp (600 Hz): 4 ohm
Fo (res freq): 130,7 Hz
Zo (Zmax at Fo): 25,1 ohm