Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Apache] Name based virtuele host bereiken vanaf andere pc

Pagina: 1
Acties:

• Yoram
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-08 14:22
Beste mede Tweakers,

Ik draai: Apache 2.4 op Windows XP

Op het moment ben ik aan het proberen om met Apache twee Virtual Hosts te maken. Een publieke(localhost / public) en een ontwikkel-omgeving(develop). Met de documentatie ernaast is het me gelukt om ze aan te maken en te laten verwijzen naar 2 verschillende mappen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
##Public
<VirtualHost *:80>
    ServerAdmin **knip**
    DocumentRoot "c:/Server/Files/Public"
    ServerName localhost
    ErrorLog "logs/public-error.log"
    CustomLog "logs/public-access.log" common
</VirtualHost>

##Develop
<VirtualHost *:80>
    ServerAdmin **knip**
    DocumentRoot "c:/Server/Files/Develop"
    ServerName develop
    ErrorLog "logs/develop-error.log"
    CustomLog "logs/develop-access.log" common
</VirtualHost>

Daarna heb ik de 'hosts file' van Windows aangepast. Daarin staat nu:
code:
1
2
127.0.0.1    localhost
127.0.0.1    develop

Dat werkt voor zover nog allemaal prima. Ik kan met een browser op mijn webserver browsen naar http://develop en http://localhost en ik kom dan op de juiste plek terrecht.

Alleen nu komt het, als ik op een andere computer in het zelfde lokale netwerk 'http://develop' intyp, kan de browser niks vinden. Echter als ik 'http://svr'(naam van webserver lokaal) intyp, kom ik wel in het public gedeelte, dat werkt dus wel.

Als ik zoek krijg ik veelal het zelfde antwoord, zet '127.0.0.1 develop' in je hosts file. En dat heb ik gedaan.

Verder kom ik op deze pagina terecht waar precies het zelfde gevraagd word. In de comments van het eerste antwoord word de oplossing gegeven wat heeft gewerkt voor de TS. Maar ik kom niet uit die engelse zin:
Did you add the entry to your hosts file for myapp and try using myapp instead of IP? The virtual host may only respond to myapp not the IP due to your configuration if apache.
Wat bedoelt hij daar nou mee?

Uiteindelijk wil ik de public ook doorsturen naar buiten door poort 80 open te zetten in m'n router. Waardoor develop alleen lokaal beschikbaar is.(Hoop ik...)

Ik weet dat het ook op te lossen is door een virtual host gewoon een op andere poort in te stellen inplaats van 80. Alleen vind ik dat minder makkelijk en ik moet beide namen vaak los intypen(Vraag niet verder :p)

Hallo!

• dumpie
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Wat krijg je als je pingt naar develop vanaf een andere computer waarin je develop in je hostfile hebt gezet?

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Yoram schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 01:54:
Als ik zoek krijg ik veelal het zelfde antwoord, zet '127.0.0.1 develop' in je hosts file. En dat heb ik gedaan.
Je weet dat 127.0.0.1 het loopback adres is? 127.0.0.1 bestaat op iedere PC en wijst altijd naar die PC zelf.

• dragon4ce
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online

dragon4ce

hardware freak

Zoals hierboven aangegeven wordt is 127.0.0.1 je loopback adres, die is alleen geldig op de lokale pc. Wat je moet doen is het ip-adres van je server in de hosts file van je andere pc zetten met de bijbehorende naam.

Omdat het kan.

• Yoram
Sorry mensen voor de late reactie, iets met werk ;).
Wat dragon4ce voorstelt werkt! Als ik nu develop intyp kom ik op de juiste plek terrecht.

Is dit echter ook zo op te lossen dat ik niet bij elke PC de hosts file hoef aan te passen? Moet ik dan een DNS server installeren op m'n webserver? Of werkt dat niet op die manier.

Hallo!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Yoram schreef op maandag 06 mei 2013 @ 15:15:
Sorry mensen voor de late reactie, iets met werk ;).
Wat dragon4ce voorstelt werkt! Als ik nu develop intyp kom ik op de juiste plek terrecht.

Is dit echter ook zo op te lossen dat ik niet bij elke PC de hosts file hoef aan te passen? Moet ik dan een DNS server installeren op m'n webserver? Of werkt dat niet op die manier.
Dat is precies hoe het werkt. DNS servers zijn uitgevonden om niet op elke PC hosts files te hoeven beheren.

• Yoram
Top, dan ga ik me daar eens in verdiepen! Ik zie dat ik in mijn router ook nog DNS ip adressen kan toevoegen aan de DHCP server. Scheelt dat ook weer.

Dit tooltje gevonden: http://sourceforge.net/projects/dhcp-dns-server/, eens kijken of dat wat is.

Hallo!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-11 22:19

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Wel oppassen hè? Zo ben ik ook ooit begonnen. En voor je het weet heb je twee dikke host machines staan waarop 16 virtuele machines draaiten, thuis. Terwijl je eigenlijk alleen een webservertje wilde hebben :')

(moest ff, ik vond het zo herkenbaar. Succes er mee!)

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Pagina: 1