Intel vs AMD voor game systeem

Pagina: 1
Acties:

• Emielgroendijk
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14-09-2025
Hey iedereen,

Ik ben bezig met een goeie build in elkaar te zetten voor een nieuwe game pc van rond de 750 euro.
Waarschijnlijk wordt het deze videokaart: pricewatch: Club3D Radeon HD 7870 XT JokerCard (Tahiti LE) ~ 200 euro

Nu staat in de BBG al een tijdje de i5 3350p als beste processor voor een pc rond mijn budget. Ik zit me echter af te vragen of deze niet wat duur is in verhouding tot de videokaart.

Ook zei een vriend van me dat een AMD processor veel beter is dan een Intel voor gamen, hoe zit dat?

Graag reacties

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Voor dat budget is een B75+3350p een goede combinatie, en goed in balans. Goedkoper is niet interessant met dergelijk budget, duurder kan, maar voor gamen ben je beter af met eventueel extra geld of ruimte in het budget in de GPU ipv de cpu te stoppen.

Enne..
Emielgroendijk schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 01:04:
Ook zei een vriend van me dat een AMD processor veel beter is dan een Intel voor gamen, hoe zit dat?
Heerlijk dat soort opmerkingen. Gaat nergens over. Wellicht als je zonder graphics card gaat gamen is er iets voor te zeggen, maar ik heb een vermoeden dat je beter af bent om hem niet meer om pc advies te vragen.

Er zijn echt tientallen game-pc topics hier voor 700-800 euro ook, even doorlezen, volgens mij kom je er dan wel uit.

• deraco96
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-01 20:15

deraco96

Altijd.

Overklokken is niet echt nodig voor gamen, en met een goedkoop bordje kost die i5 niet veel. Het AMD-alternatief is vaak langzamer of op zijn best even snel, tegen een (veel) hoger verbruik. Daarom wordt Intel vaak aangeraden. het verschil in energieverbuik betaalt zich ruim uit over de levensduur van je PC

01101000 01100001 01100100 00100000 01101010 01100101 00100000 01101110 01101001 01101011 01110011 00100000 01100010 01100101 01110100 01100101 01110010 01110011 00100000 01110100 01100101 00100000 01100100 01101111 01100101 01101110

• Emielgroendijk
Heel erg bedankt! Ik laat het lekker zo dan.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:33
Ik zou toch serieus een fx6300/fx6350/fx8320/fx8350 overwegen.
In sommige gevallen inderdaad wat langzamer dan de i5, maar multithreaded gelijkwaardig of beter.
Daarnaast zijn ze overklokbaar en in het geval van de 6-serie een stuk goedkoper (onlangs fors in prijs verlaagd).
Liever een 6300 met 7950 dan een 3350p met 7870 als het om gamen gaat.

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

Dit hierboven is helemaal waar. Videokaart is toch dé factor, maar let wel, in sommige games zal zeer matig gebruik gemaakt worden van meerdere cores. Neem Bioshock Infinite, welke praktisch één CPU core gebruikt en eigenlijk nog geen 70 frames kan leveren in intense scenes van een i5 / i7 Ivy op 3.5Ghz.

Daar zal je videokaart (van mijn part 3x GTX Titan) nog steeds niet boven de 50 fps uit komen op een FX6300.

Daartegenover staat dat b.v. Far Cry 3 of Crysis 3 wél goed met alle cores omgaat. De FX8350 is daar sneller dan de 3570 (beide stock) en kan 70-80fps krijgen (maxed), terwijl de 3570 op 55-60 blijft hangen. Maar dat is nu juist het punt, een i5 ivy (i7 helpt amper) op 4Ghz is totaal geen bottleneck voor games nu. Een FX8350 zal je veel verder moeten overclocken voor games die waardeloos multithreaden om de minima op te vangen.

Het gros van de games en met name de oude titels hebben aan beide (ruim) genoeg en zullen dus beter presteren met een FX6300 en 7950 dan op een 3350 met een 7870.

Hangt er dus vanaf wat je verder met de PC wilt doen en wat voor games je gaat spelen. En vooral hoe leuk / makkelijk je overclocken / undervolten vind. Wat een intel K series kan je met gemak overclocken én het stroomverbruik van verlagen. Hierop zal AMD het naar mijn mening altijd verliezen van Intel. Een 4Ghz 1.1V 3570K pakt maar 60W, een FX8350 op hoge clocks zal werkelijk 130~150Watt trekken indien je em over de 4.6Ghz heen duwt! En op die snelheden zijn ze grofweg voor iedere game single threaded of multithreaded even snel.

• Emielgroendijk
in principe was ik niet van plan te gaan overklokken, vind het maar een gedoe en zonder hoop ik toch op een wat langere levensduur, is dan intel sowieso het beste of is er dan nog steeds wel een goed amd alternatief?

• mauritso
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:10
Emielgroendijk schreef op zondag 05 mei 2013 @ 01:45:
in principe was ik niet van plan te gaan overklokken, vind het maar een gedoe en zonder hoop ik toch op een wat langere levensduur, is dan intel sowieso het beste of is er dan nog steeds wel een goed amd alternatief?
Zoals hierboven gezegd is AMD een goed alternatief. De AMD zal waarschijnlijk goedkoper zijn en daardoor kun je een duurdere videokaart aanschaffen, dat zal meer verschil maken dan een betere CPU als het om gamen gaat.

Nadeel van AMD is, dat hij niet zo heel goed is qua singlecore performance, dus oudere spellen (die vaak singlethreaded zijn (1 core gebruiken) die zullen niet van de volle kracht van je CPU gebruik kunnen maken, nou maakt dat in praktijk weinig uit omdat oudere spellen sowieso al minder veeleisend zijn. Maar bij moderne spellen die nog singlethreaded gemaakt worden (dat veranderd, denk ik, wanneer de nieuwe xbox en de nieuwe playstation uitkomen), daar zul je misschien een bottleneck van je CPU ervaren (Dus de game kan dan niet sneller doordat de CPU/processor niet snel genoeg is).

Omdat er binnenkort nieuwe consoles uitkomen (Games worden vaak eerst gemaakt voor consoles, en de volgende consoles zullen de zelfde soort processors hebben als normale computers en die processors hebben meerdere cores, zodoende worden games multi-threaded gemaakt), weegt hierboven beschreven nadeel tegen de voordelen (goedkoper, goed in multithreaded applicaties/games) vind ik.

• Emielgroendijk
Okey ik begin nu een goed beeld te krijgen van wat beide fabrikanten bieden.

Ik snap wat je zegt over toekomstige games en het gebruik van meer cores maar ik betwijfel me of dat ook zo gaat zijn bij mmo's. Ik speel vooral online games op mijn pc en andere games doe ik liever via ps3.

Als de cpu dan pas over 3-4 jaar beter is bij mmo's dan de intel dan vind ik het niet waard om daar nu al aan te denken.

• mauritso
Emielgroendijk schreef op zondag 05 mei 2013 @ 12:22:
Okey ik begin nu een goed beeld te krijgen van wat beide fabrikanten bieden.

Ik snap wat je zegt over toekomstige games en het gebruik van meer cores maar ik betwijfel me of dat ook zo gaat zijn bij mmo's. Ik speel vooral online games op mijn pc en andere games doe ik liever via ps3.

Als de cpu dan pas over 3-4 jaar beter is bij mmo's dan de intel dan vind ik het niet waard om daar nu al aan te denken.
Wat voor games zou je er op spelen? Dan zoek ik even wat benchmarks voor je op.
World of Warcraft is origineel singlethreaded gemaakt, maar later hebben ze gezorgd dat delen naar andere cores verplaatst worden. 1e core 50%, 2e core 40% en 3e core 10% las ik ergens.

Trouwens over overclocken, een CPU zou pak hem beet 20 jaar meegaan met normaal gebruik, als je hem verstandig overclockt zou daar niet veel meer dan 50% af moeten gaan en dat is alsnog 10 jaar. Zelfs als is het 70%, na 6 jaar ben je echt wel aan een nieuwe computer toe.

EDIT:

Van de benchmarks die ik zie, is elke door mitsumark genoemde AMD wel geschikt om WoW@60FPS@1920*108@ultra te spelen, zonder dat dat de bottleneck is.

[ Voor 26% gewijzigd door mauritso op 05-05-2013 12:50 ]

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Wat betreft overklokken, dat is voor sommige games HEEL ERG NUTTIG.
Met name oudere RTS-en die single-threaded zijn hebben zeer veel profijt van een OC op mijn 2500k.
Tussen stock(3.7ghz) en OC (4,5ghz) zit het verschil tussen wel soepele game-play en geen soepele gameplay wanneer er duizenden units over mijn scherm paraderen.
(supcom FAF 3 vs 3/4vs4 met unit cap van 1000 per player).
Ik weet niet in hoeverre MMO's multi-core ondersteunen, maar ik denk dat meer dan quad-core eerder uitzondering is dan regel. Ergo heb je nu meer aan rappe quad-core (i5) dan aan een slappe hexa/octo-core (amd). (wat er na de release van de consoles gaat gebeuren met softwarematige ondersteuning van HT of multi-core is voor iedereen een raadsel)

• Emielgroendijk
games die ik op het moment speel zijn:
- League of Legends en
- Guild wars 2

Guild wars 2 is een erg nieuw en grafisch spel die denk ik minstens van 4 cores gebruik maakt en anders zal dat in de nabije toekomst zeker gaan gebeuren.

Ik zal me ook eens gaan verdiepen in overclocken aangezien jullie aangeven dat het erg handig is. Wel komen er dan weer extra kosten bij voor koeling en voeding en dat probeer ik nu juist te voorkomen :)

• mauritso
Van wat ik lees zou een i5 het niet heel veel beter doen dan een FX8350 in Guild Wars 2. ( https://forum-en.guildwar...50-performance-experience ) En dat komt meer door de manier waarop GW2 gemaakt is dan de CPU's zelf.

En League of Legends is niet zo zwaar voor de CPU, dus dat is voor elke >100 euro moderne CPU meer dan makkelijk te doen.

• eL_Jay
Ik meen me te herinneren dat verschillende mmo-rpg's in de regel wel redelijk CPU-heavie zijn.
Als je op dit moment en in de voorzienbare toekomst geen gebruik gaat maken van hoge single-core prestaties lijkt een octo-core AMD me wat meer toekomstgericht*.
(ik denk en hoop dat na de nieuwe console meer multi-core/thread ondersteunenden games komen die ook beter schalen)

Voordelen AMD FX:
  • -goedkoop
  • -Hogere default kloksnelheid van de processoren dan Intel (maar dit cijfers zegt feitelijk niets, want Intel is met lagere klok nog steeds sneller)
  • -hexa-/octo-cores in mainstream markt
  • -AM3+ platform heeft een langere levensduur dan socket 1155 (je kan vermoedelijk over 2 jaar, na een bios-update, je CPU upgraden zonder een nieuw mobo te hoeven kopen.)
Nadelen AMD FX;
  • -Niet energiezuinig
  • -Geen "echte" octo-cores (wel "echter"dan Intels HyperThreading, maar 2 cores bij AMD delen 1 floating point)
  • -Geen topprestaties ondanks de marketingtechnisch feitjes dat ze meer cores hebben en hogere kloksnelheden
Voordelen Intel
  • -Energiezuinig
  • -Easy OC (met K-processoren)
  • -Enige serieuze speler voor de echte high-end consumenten markt (socket 2011)
  • -Onovertroffen prestatie per core.
Nadelen Intel
  • -Duurder
  • -In de consumentenmarkt geen octo-cores, hexa-cores vanaf ongeveer €500
  • -Korte levensduur moederborden (Intel veranderd om de 2/3 jaar van socket waardoor nieuwe processoren niet in je mobo passen, qua degelijkheid is er geen verschil tussen AMD en Intel als je gewoon een goed exemplaar hebt en er goed voor zorgt overleefd hardware de tijd dat jij het wil gebruiken ;))

[ Voor 5% gewijzigd door eL_Jay op 05-05-2013 14:35 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

AMD clockt net zo makkelijk over met BE's en K's als Intel. Bij allebei een kwestie van de multiplier omhoog gooien.

En wat Intel en [vooral] AMD allebei doen is de zogenaamde race to idle: zuiniger kunnen we niet worden, dan maar sneller.

Een i5 doet een taak, heeft daar precies 1 uur voor nodig en verbruikt daarbij vrolijk zijn tdp van 77w in dat uur. Dus 77w verbruikt.
De FX-8350 doet precies dezelfde taak, maar, is door de meerdere cores in een kortere tijd klaar, zeg 40 minuten. De TDP van een FX-8350 ligt op 125w uit mijn hoofd. Dus 82.5w verbruik.

5.5w verschil in verbruik is erg weinig, En dan moet je er nog aan denken dat een AMD nooit over zijn TDP heen gaat zonder oc, maar een Intel wel.

Ja, AMD is minder zuinig per tijdseenheid, maar, is bij bepaalde taken soms wel 2x zo snel klaar. En verbruikt bij die taak dus minder.

People as things, that’s where it starts.

• eL_Jay
VasZaitsev schreef op zondag 05 mei 2013 @ 14:48:
AMD clockt net zo makkelijk over met BE's en K's als Intel. Bij allebei een kwestie van de multiplier omhoog gooien.

En wat Intel en [vooral] AMD allebei doen is de zogenaamde race to idle: zuiniger kunnen we niet worden, dan maar sneller.

Een i5 doet een taak, heeft daar precies 1 uur voor nodig en verbruikt daarbij vrolijk zijn tdp van 77w in dat uur. Dus 77w verbruikt.
De FX-8350 doet precies dezelfde taak, maar, is door de meerdere cores in een kortere tijd klaar, zeg 40 minuten. De TDP van een FX-8350 ligt op 125w uit mijn hoofd. Dus 82.5w verbruik.

5.5w verschil in verbruik is erg weinig, En dan moet je er nog aan denken dat een AMD nooit over zijn TDP heen gaat zonder oc, maar een Intel wel.

Ja, AMD is minder zuinig per tijdseenheid, maar, is bij bepaalde taken soms wel 2x zo snel klaar. En verbruikt bij die taak dus minder.
Aangezien het hier om een game-build gaat is je vergelijking irrelevant (maar niet onwaar). Voor games gaat dat immers niet op en laat dat nou de primaire functie zijn. Bij bijvoorbeeld heftige PS/lightroom of iets dat goed schaalt (toekomstige games?) naar meerdere threads heb je gelijk.

Daarnaast wist ik niet dat AMD's net zo makkelijk overklokten. Mijn 2500k met mijn p8p67 bijvoorbeeld is out of the box letterlijk de volgende werkwijze:
  • -PC aanzetten*
  • -Del indrukken om in UEFI te komen
  • -In UEFI navigeren naar tab AI-tweaker
  • -de multi aanpassen naar 43
  • -Save settings & restart indrukken
  • -Resultaat 0,6 ghz harder**.
*Als ik een progje installeer kan ik het zelfs real-time in windows doen door een slidertje te verschuiven.
**Voor harder moet ik wat meer handelingen verrichten en momenteel draai ik undervolt

Is daarnaast het potentieel op mid-range (mugen 3/tranquillo) koeling daarnaast niet kleiner doordat de AMD's al hoger geklokt zijn? (met een beetje inspanning en een mugen 2 haal ik een 25% hogere klok voor 24/7, lukt dat met een FX?)

Overigens een ander voordeel van AMD is volgens mij dat AMD mobo's standaard hogere kloks(1866) voor het RAM accepteren, voor intel is dat een OC instelling. (Sneller RAM, who cares :O )

• mauritso
eL_Jay schreef op zondag 05 mei 2013 @ 15:31:
[...]

Aangezien het hier om een game-build gaat is je vergelijking irrelevant (maar niet onwaar). Voor games gaat dat immers niet op en laat dat nou de primaire functie zijn. Bij bijvoorbeeld heftige PS/lightroom of iets dat goed schaalt (toekomstige games?) naar meerdere threads heb je gelijk.

Daarnaast wist ik niet dat AMD's net zo makkelijk overklokten. Mijn 2500k met mijn p8p67 bijvoorbeeld is out of the box letterlijk de volgende werkwijze:
  • -PC aanzetten*
  • -Del indrukken om in UEFI te komen
  • -In UEFI navigeren naar tab AI-tweaker
  • -de multi aanpassen naar 43
  • -Save settings & restart indrukken
  • -Resultaat 0,6 ghz harder**.
*Als ik een progje installeer kan ik het zelfs real-time in windows doen door een slidertje te verschuiven.
**Voor harder moet ik wat meer handelingen verrichten en momenteel draai ik undervolt

Is daarnaast het potentieel op mid-range (mugen 3/tranquillo) koeling daarnaast niet kleiner doordat de AMD's al hoger geklokt zijn? (met een beetje inspanning en een mugen 2 haal ik een 25% hogere klok voor 24/7, lukt dat met een FX?)

Overigens een ander voordeel van AMD is volgens mij dat AMD mobo's standaard hogere kloks(1866) voor het RAM accepteren, voor intel is dat een OC instelling. (Sneller RAM, who cares :O )
AMD klokt ook net zo makkelijk over kan ik je vertellen, laatst een AMD A10 5800K van 3.8Ghz naar 4.5Ghz gekregen, multiplier omhoog, voltage iets omhoog en voila... Dat is een overklok van pak hem beet 20%. Daarbij ook het GPU gedeelte kunnen overklokken met ongeveer 20% zonder problemen.

En sneller RAM maakt wel uit bij de APU's van AMD ;) (Bij die 5800K zit RAM van 1866Mhz wat inderdaad een standaard profiel is in de UEFI)

De FX-8350 die standaard op 4Ghz draait, valt te overclocken op lucht naar 5Ghz+. Als je pech hebt kom je tot 4.6Ghz (Laagste wat ik in een review tegengekomen ben), maar dan nog, overclocken is geen recht. Reken dus op 15%-25% en als je meer geluk hebt misschien zelfs 30% overclock.

http://benchmarkreviews.c...2&Itemid=63&limitstart=12

Er staat dat AMD de reviewers had vertelt dat je kon verwachten dat hij tot rond de 5Ghz over te klokken viel.

• Emielgroendijk
Overclocken doe ik nog steeds liever niet, misschien later nog als ik me er wat meer in ga verdiepen maar voor nu houd ik het lekker bij de standaard snelheden.

Bij spellen als League of legends wat zou de beste setup zijn:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3350P Boxed€ 152,-€ 152,-
1ASRock B75 Pro3-M€ 56,90€ 56,90
1Club3D Radeon HD 7870 XT JokerCard (Tahiti LE)€ 205,49€ 205,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 414,39

of:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 965 Black Edition€ 75,45€ 75,45
1MSI 970A-G43€ 61,12€ 61,12
1MSI N660Ti PE 2GD5/OC€ 259,60€ 259,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 396,17

• mauritso
Bij de 2e build kun je altijd nog een modernere CPU erop doen (AM3+ is de socket van de FX-series en dat moederbord ondersteund AM3 en AM3+)

Als je echt goedkoop wil gaan kun je dit moederbord nemen bij die AMD: pricewatch: Asrock N68-VS3 FX

Geen sata-600 dat is een minpunt.

Als je een ATX kast neemt, dan kun je deze erin zetten:
pricewatch: Asrock 970DE3/U3S3

Met sata-600

Van wat ik lees is LoL niet zo'n CPU intensieve game, ik zou denk ik gaan voor zoiets:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8320 Black Edition€ 141,-€ 141,-
1Asrock 970DE3/U3S3€ 50,25€ 50,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 396,74

En als ik uit een van de laatste 2 setups zou moeten kiezen zou ik voor de laatste gaan.

• Emielgroendijk
Sata-600 is een vereiste omdat ik ssd erin wil gaan zetten.

De processor die je aanbeveelt vind ik te duur, dan ga ik liever voor een intel i5 3350p en een b75 mobo.

• mauritso
Ik heb een configuratie met sata-600 gemaakt, die goedkoper is totaal dan de intel configuratie die jij gemaakt hebt, je zegt dat de processor te duur is en daarom koop je een duurdere processor?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 965 Black Edition€ 75,30€ 75,30
1Asrock 970DE3/U3S3€ 50,25€ 50,25
1Gigabyte Radeon HD7950 WindForce 3€ 261,-€ 261,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 386,55

Je kunt ook dat nemen natuurlijk.

http://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php, multithreaded benchmark.
intel i5 3350p: 6216 punten 151 euro 41.2 punten/euro
amd FX-8320: 8198 punten 141 euro 58.1 punten/euro
amd phenom II x4 965: 4307 punten 75,30 euro 57,2 punten/euro

En voor LoL en GW2 maakt het niet zoveel uit, dus je zou voor de 965 kunnen gaan met de 7950 windforce.

[ Voor 90% gewijzigd door mauritso op 06-05-2013 21:23 ]

• Emielgroendijk
Die setup ziet er goed uit, ik was een beetje skeptisch over die processor maar dan moet ik me maar even gaan verdiepen in overclocken want ik hoor dat hij daar heel geschikt voor is. Ook de prijs bevalt me goed, zo kan ik als het nodig is over 2-3 jaar gewoon weer een processor van die price range kopen en dan ben ik even duur uit als dat ik nu een intel koop.

Staat het moederbord overclocken ook toe, dat lijkt me nogal belangrijk met zo'n processor.

En ik zit zelf toch nog meer te neigen naar deze videokaart: pricewatch: MSI N660Ti PE 2GD5/OC. Simpelweg omdat Nvidia vaak extra goed werkt bij games en uit de benchmarks komt hij er ook goed uit.

• mauritso
Emielgroendijk schreef op maandag 06 mei 2013 @ 22:00:
Die setup ziet er goed uit, ik was een beetje skeptisch over die processor maar dan moet ik me maar even gaan verdiepen in overclocken want ik hoor dat hij daar heel geschikt voor is. Ook de prijs bevalt me goed, zo kan ik als het nodig is over 2-3 jaar gewoon weer een processor van die price range kopen en dan ben ik even duur uit als dat ik nu een intel koop.

Staat het moederbord overclocken ook toe, dat lijkt me nogal belangrijk met zo'n processor.

En ik zit zelf toch nog meer te neigen naar deze videokaart: pricewatch: MSI N660Ti PE 2GD5/OC. Simpelweg omdat Nvidia vaak extra goed werkt bij games en uit de benchmarks komt hij er ook goed uit.
Nvidea werkt extra goed bij games? Waar heb je dat vandaan?
Nvidea en AMD maken beide goede videokaarten, videokaarten worden voor games gebruiken, dus nvidea en amd zijn beide ongeveer even goed in games algemeen.

Het ligt er een beetje aan hoeveel je er aan uit wil geven wat beter is, nvidea of amd en of je er meerdere schermen aan wil hangen.

Die 660ti schijnt ongeveer net zo goed te zijn als de 7950 op 1920*1080, maar als je op hogere resoluties gaat gamen of met meerdere monitoren dan is het aan te raden om een 7950 te nemen, omdat deze meer geheugen (2GB vs 3GB) en geheugenbandbreedte heeft.

In principe kun je met alle moederborden wel overclocken (moederborden voor normale desktop pc's althans), daar hoef je je niet zo druk om te maken.

• Emielgroendijk
Veel spellen worden gesponsord door nvidia en dan betekent dat in mijn beleving dat een nvidia kaart het beter doet :p, maar toch als ik zou moeten kiezen tussen amd en nvidia ga ik voor een nvidia en ik ga gwn op 1920*1080 gamen zonder muti-monitor setup dus dat moet prima gaan.

Ik heb de moederbord wel vervangen voor deze: pricewatch: ASRock 970 Extreme3. goeie reviews over overclocken met dit bordje

Verwijderd

Emielgroendijk schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 01:15:
Veel spellen worden gesponsord door nvidia en dan betekent dat in mijn beleving dat een nvidia kaart het beter doet :p, maar toch als ik zou moeten kiezen tussen amd en nvidia ga ik voor een nvidia en ik ga gwn op 1920*1080 gamen zonder muti-monitor setup dus dat moet prima gaan.
Een beetje rare redenatie :) De beste methode is nog steeds het vergelijken van benchmarks. De huidige generatie AMD-kaarten heeft vaak technisch een streepje voor op die van Nvidia (o.a. een bredere bus bij vergelijkbare kaarten), dus dat Nvidia beter zou zijn is zeker niet zomaar gezegd.

• eL_Jay
Feit:
Er zijn Nvidia en AMD flavoured games.

• Emielgroendijk
ik heb al heel wat benchmarks bekeken en daar kwam bij het ene de nvidia als beste naar boven en bij de andere de amd 7850.

Hierom ben ik voor de nvidia gegaan, iets meer persoonlijke ervaring en een wat beter gevoel bij omdat ik het vaker tegenkom (wat natuurlijk niks zegt maarja).

Mijn huidige setup, werkt dit allemaal lekker samen en zit er niet een onderdeel bij wat een bottleneck kan worden? (ik weet dat dit niet het juiste forum hiervoor is maar het lijkt me even makkelijk zo)
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock 970 Extreme3€ 68,10€ 68,10
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 54,85€ 54,85
1Cooler Master K280€ 30,43€ 30,43
1LG IPS237L Zwart€ 154,-€ 154,-
1Logitech Z323€ 34,75€ 34,75
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 25,10€ 25,10
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 44,99€ 44,99
1XFX Pro 550W€ 54,50€ 54,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 801,62

• mauritso
eL_Jay schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 01:24:
Feit:
Er zijn Nvidia en AMD flavoured games.
Klopt wel, maar over het algemeen kun je niet zeggen dat A beter is dan B of andersom (amd en nvidea).
Emielgroendijk schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 01:42:
ik heb al heel wat benchmarks bekeken en daar kwam bij het ene de nvidia als beste naar boven en bij de andere de amd 7850.

Hierom ben ik voor de nvidia gegaan, iets meer persoonlijke ervaring en een wat beter gevoel bij omdat ik het vaker tegenkom (wat natuurlijk niks zegt maarja).

Mijn huidige setup, werkt dit allemaal lekker samen en zit er niet een onderdeel bij wat een bottleneck kan worden? (ik weet dat dit niet het juiste forum hiervoor is maar het lijkt me even makkelijk zo)
#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 54,85€ 54,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 801,62
Realiseer je je dat de 7850 een kaart van 150 euro is en de 660ti 100 euro duurder? Of je moet de 7950 bedoelen, de 7950 en 660ti scoren nagenoeg gelijk.

Maar als je op een singlemonitor 1920*1080 gaat gamen, dan is de 660ti een minstens zo goede keus.

Ik zie geen SSD in je samenstelling staan, dus je harde schijf is de bottleneck.

• Emielgroendijk
idd bedoelde ik de 7950. Je hebt gelijk over de ssd maar daar is op dit moment simpelweg geen budget voor, mijn vakantiewerk levert zo'n 450 euro op en de rest komt van opgespaard geld van mijn bijbaan en verjaardagsgeld :p

ik wou eigenlijk niet meer dan 750 uitgeven en het liefst met ssd maar ik ben bang dat ik dan erg veel grafische kracht moet opgeven.

• mauritso
Emielgroendijk schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 02:12:
idd bedoelde ik de 7950. Je hebt gelijk over de ssd maar daar is op dit moment simpelweg geen budget voor, mijn vakantiewerk levert zo'n 450 euro op en de rest komt van opgespaard geld van mijn bijbaan en verjaardagsgeld :p

ik wou eigenlijk niet meer dan 750 uitgeven en het liefst met ssd maar ik ben bang dat ik dan erg veel grafische kracht moet opgeven.
Je gaf 750 euro als budget... En voor dat geld moest je ook nog een scherm kopen dus?
Nouja, qua snelheid merk meer verschil als je een SSD neemt en een mindere CPU/GPU.
Trouwens, je kunt die 1TB schijf weglaten, een SSD kopen een tijdje later die 1TB schijf alsnog kopen. Andersom (eerst HDD dan SSD) kost je veel meer tijd (om alles over te zetten)

• Emielgroendijk
mauritso schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 10:50:
[...]

Je gaf 750 euro als budget... En voor dat geld moest je ook nog een scherm kopen dus?
Nouja, qua snelheid merk meer verschil als je een SSD neemt en een mindere CPU/GPU.
Trouwens, je kunt die 1TB schijf weglaten, een SSD kopen een tijdje later die 1TB schijf alsnog kopen. Andersom (eerst HDD dan SSD) kost je veel meer tijd (om alles over te zetten)
Ja in dat budget moet ook een scherm. Je hebt wel gelijk wat betreft de ssd, maar vraag me af hoe lang ik het uit houd als ik een 120/128 gb ssd neem voor ik te weinig ruimte heb. Maar je hebt wel gelijk want het os verplaatsen van hdd naar ssd lijkt me best lastig. Dan zou ik op zo iets komen om wat geld te besparen en met een ssd.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 965 Black Edition€ 74,90€ 74,90
1Samsung 840 series SSD 120GB€ 82,99€ 82,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 775,25

[ Voor 14% gewijzigd door Emielgroendijk op 07-05-2013 12:12 ]

• mauritso
Emielgroendijk schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 12:10:
[...]

Ja in dat budget moet ook een scherm. Je hebt wel gelijk wat betreft de ssd, maar vraag me af hoe lang ik het uit houd als ik een 120/128 gb ssd neem voor ik te weinig ruimte heb. Maar je hebt wel gelijk want het os verplaatsen van hdd naar ssd lijkt me best lastig. Dan zou ik op zo iets komen om wat geld te besparen en met een ssd.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 965 Black Edition€ 74,90€ 74,90
1Samsung 840 series SSD 120GB€ 82,99€ 82,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 775,25
Reken 20/30GB voor windows en wat standaard spul (vlc/google chrome/firefox/java/ dat soort dingen) en de rest daar kun je GW2 en LoL wel op kwijt. Dan moet je qua media even opletten.
Ik gebruik dit programmaatje om te weten te komen waar de ruimte op mijn SSD naar toe gaat: http://windirstat.info/

• Emielgroendijk
Je hebt gelijk, het zou prima moeten passen. voor de Media heb ik nog een macbook staan dus dat is ook geen probleem.

Aangezien het geen super erge haast is wacht ik nog even om te kijken of er nog nieuwe releases zijn, voor nu wordt het deze build. super bedankt!
Pagina: 1