Toon posts:

Niet volledige GPU gebruik!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ondervind al een paar dagen wat frame drops in mijn games, wat bleek nu: de videokaart word maar voor rond de 60% gebruikt. Hij is overgeclockt maar ook op stock is het niet veel anders. Zou mijn cpu een bottleneck zijn?

Specs:
Gigabyte GA-990FXA-UD3 AM3+
AMD Phenom II X4 965 BE
GPU: ATI Radeon HD 7870 OC editie.
8GB (2x 4GB dual channel) Kingston ram (Kingston KHX1600C9D3/4GX)
128GB SSD Samsung 840 serie (geen pro)

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:02

Perkouw

Moderator General Chat
Je had hiervoor dus geen last van ? Dan lijkt me een bottleneck van je cpu uitgesloten.
Welke games betreft het ? Laatste drivers geïnstalleerd? Games up-to-date ?

Verwijderd

Topicstarter
Perkouw schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 20:26:
Je had hiervoor dus geen last van ? Dan lijkt me een bottleneck van je cpu uitgesloten.
Welke games betreft het ? Laatste drivers geïnstalleerd? Games up-to-date ?
Ik merkte wel wat framedrops maar keek er niet echt veel naar, maar nu begon het wel heel erg te worden. Gister had ik met fraps een benchmark gedaan op Battlefield 3, daar liepen de FPS van 34 - 64 (had vsync aanstaan op dat moment)

Tot nu toe bij de games als Battlefield 3 en GTA IV word er geen 100% ussage gehaald. Laatste drivers zijn geinstalleerd en alles is up-to-date.

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:23
Wordt ie misschien te warm? Zit er veel stof in je pc?

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-01 21:08
Kun je je temperaturen monitoren tijdens het gamen? En evt. drivers updaten kan misschien helpen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Basekid schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 20:31:
Wordt ie misschien te warm? Zit er veel stof in je pc?
Nee, veel van de onderdelen zijn een maand oud, op de CPU + Mobo na dan. Mijn CPU word watergekoeld en mijn video kaart word niet warmer dan 50 graden. Stof zit er ook niet in..

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Hm, cpu bottleneck ben ik bang voor.

Ik zal je eens vertellen.... mijn i7 3770 bottlenecked soms zelfs 1 7970. Het zal echt aan de game en settings liggen in hoeverre.

[ Voor 197% gewijzigd door A87 op 04-05-2013 14:36 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• JustAJ
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-02 07:54
A87 schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 14:33:

Ik zal je eens vertellen.... mijn i7 3770 bottlenecked soms zelfs 1 7970. Het zal echt aan de game en settings liggen in hoeverre.
Het gaat hier om een Phenom he, geen Athlon :P Een Phenom is een stukje (wel meerdere stukjes eigenlijk) sneller dan een Athlon. Bron: vriend met een Phenom en ik een Athlon.
Hoewel ik het heel sterk zou vinden dat die cpu daadwerkelijk 100% belast wordt, kan je dat wel controleren.
Houdt een CPU-logger open om te kijken of je cpu tijdens het spelen continue 100% belast wordt. Het is mogelijk dat die dat wel aangeeft omdat het spel de cputijd reserveert zeg maar, hetzelfde als wat Windows met geheugen doet.

Andere mogelijkheid om te testen is overclocken. Aangezien je je GPU ook heb overgeclokt en er een waterkoeler op je CPU zit denk ik dat je daar niet vies van bent :P Houd je GPU op standaard clocks en probeer die CPU is significant omhoog te schroeven

• JustwilliamNL
A87 schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 14:33:

Bottleneck zal deze AMD Phenom II X4 965 BE niet vormen voor een Hd7870. En een i7 3770 die een bottleneck vormt voor een Hd7970 lijkt mij al helemaal een sterk verhaal ;).

Even wat gezocht via de zoekmachine maar er zijn meerdere die problemen ondervinden met een hd7870 waarbij frame drops ontstaan tijdens bepaalde games. Misschien dat je driversweeper eroverheen kunt gooien en daarna een minder recente driver kunt proberen?

• A87
  • Niet online

A87

Ook al is het een Phenom 2 je weet het allemaal nooit zeker.
Een meter/logger om CPU in de gaten heeft geen enkelle zin omdat het nooit tot praktische waarde overeenkomt qua ''realtime'' weergave. die logger zegt 18% load.. praktisch is het al 89%
vaak genoeg meegemaakt namelijk...

Wat betreft Bottlenck en 7970 ... dat is in BF3 dus wel soms het geval 70 of 80% gpu load zijn zeker geen uitzonderingen. Dat zal veranderen per instelling en per game.
het is maar net of de game veel resource vraagt van de CPU... en verdeelt het anders dan een andere game.
Als ik iets programmeer om de cpu te voorzien van 70% vol.. dan kan die cpu nooit meer 70% overhouden voor het GPU verhaal. Onmogelijk... dus je kan ook nooit al uitsluiten of je CPU het probleem is of je GPU tot je het zelf ondervindt, etc.

Met pc's heb je eigenlijk per definitie nooit een antwoord op je vraagt tot je het zelf allemaal uittest.

met de 15 jaar die ik achter pcs zit kan ik je 'bijna'' met zekerheid zeggen dat die phenom 2 gewoon niet snel genoeg is. In 1996 wist ik al van bottlenecks af. vind het altijd vervelend als mensen zomaar met statements komen zonder feiten. Zat trouwens al met voodoo 1 te rommelen vroeger + overclock
JustwilliamNL schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 14:46:
[...]

Bottleneck zal deze AMD Phenom II X4 965 BE niet vormen voor een Hd7870. En een i7 3770 die een bottleneck vormt voor een Hd7970 lijkt mij al helemaal een sterk verhaal ;).

Even wat gezocht via de zoekmachine maar er zijn meerdere die problemen ondervinden met een hd7870 waarbij frame drops ontstaan tijdens bepaalde games. Misschien dat je driversweeper eroverheen kunt gooien en daarna een minder recente driver kunt proberen?
Je onderbouwt het niet eens. Ik vertel een sterk verhaal? :/. Enige wat ik vertel is mijn bevindingen.
Driversweeper kan je proberen maar lijkt me niet de juiste oplossing.

[ Voor 115% gewijzigd door A87 op 04-05-2013 16:38 ]

• josje94
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:19
Ik denk dat de cpu wel de bottleneck is. De i5 3570K @4.3ghz is soms al de bottleneck in combinatie met een 560TI in GTA IV..

• Plato112
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-02 13:07

Plato112

Da is toch nie normaal!

JustwilliamNL schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 14:46:
[...]

Waarom kan de CPU niet de bottle neck vormen?
Wordt weer veel onzin verkocht hier, iedere game heeft andere karakteristieken qua belasting van onderdelen.
Sommige games zijn zo ongebalanceerd dat de CPU altijd de bottleneck vormt als er een beetje fatsoenlijke GPU bij wordt geplaatst: bijv. World of Tanks dat single threaded is.

Mijn ervaring is dat i.i.g. GTA IV de computer nogal zwaar belast en het zou dus best kunnen dat de CPU hier de bottle neck vormt.
JustAJ schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 14:41:
[...]

Het gaat hier om een Phenom he, geen Athlon :P Een Phenom is een stukje (wel meerdere stukjes eigenlijk) sneller dan een Athlon. Bron: vriend met een Phenom en ik een Athlon.
Hoewel ik het heel sterk zou vinden dat die cpu daadwerkelijk 100% belast wordt, kan je dat wel controleren.
Houdt een CPU-logger open om te kijken of je cpu tijdens het spelen continue 100% belast wordt. Het is mogelijk dat die dat wel aangeeft omdat het spel de cputijd reserveert zeg maar, hetzelfde als wat Windows met geheugen doet.

Andere mogelijkheid om te testen is overclocken. Aangezien je je GPU ook heb overgeclokt en er een waterkoeler op je CPU zit denk ik dat je daar niet vies van bent :P Houd je GPU op standaard clocks en probeer die CPU is significant omhoog te schroeven
Wat heeft een Athlon met dit verhaal te maken? En sandy of ivy i7 is per core vele malen sneller dan een Phenom dus verhaal is niet echt relevant voor dit topic.

Speed limits are like herpes.

• A87
  • Niet online

A87

Plato112 schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 16:34:
[...]

Wat heeft een Athlon met dit verhaal te maken? En sandy of ivy i7 is per core vele malen sneller dan een Phenom dus verhaal is niet echt relevant voor dit topic.
Hij dacht dat ik athlon bedoelde mijn fout.. maar maakt niet uit ik zei per ongeluk athlon ipv phenom in een post.
maak overigens niet uit .. de phenom en athlon zijn allebei niet meer de snelste.

Een 7870 is echter wel een snelle kaart en wilt een snelle cpu, denk aan een i5/i7 760/920 3,8ghz of sneller. Anno nu. Dus met nieuwe games

[ Voor 29% gewijzigd door A87 op 04-05-2013 16:52 ]

• Mosin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:27
Een 7870 is een super snelle kaart op 100/99% load. Ik wil ook even gauw een aanvulling maken op wat A87 hierboven zegt.
Er zijn vaak tweakers die tegen me zeiden, (ook bij de buren) het is geen bottleneck, maar uiteindelijk was hij dat wel. Ik heb nu een Core i7 920 op 3,6GHz lopen en dat is genoeg, want mijn kaart wordt goed gebruikt.
Het is inderdaad hartstikke irritant als zoiets gebeurd, maar je kan ook verschillende drivers proberen te testen. Als je een lage gpu load hebt, maar totaal geen lagg, dan zou ik me er geen druk om maken.

• Bullus
  • Laatst online: 12-09-2024
Met vsynch aan zul je ook bijna nooit 99% full gpu load hebben. Zet vsynch eens uit en kijk de load weer na.

|2600k|Asus 290|

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk inderdaad dat het een bottleneck is, want wanneer ik mijn oude 5850 erin gooi, krijg ik wel de volle 99% usage..

Drivers zijn al verschillende keren goed verwijdert en opnieuw geinstalleerd, maar aangezien mijn 5850 wel zijn werk deed weet ik genoeg.

En over mijn CPU oveclocken, dat is hij al haha..

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2013 19:30 ]

• JustwilliamNL
A87 schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 16:20:
Ook al is het een Phenom 2 je weet het allemaal nooit zeker.
Een meter/logger om CPU in de gaten heeft geen enkelle zin omdat het nooit tot praktische waarde overeenkomt qua ''realtime'' weergave. die logger zegt 18% load.. praktisch is het al 89%
vaak genoeg meegemaakt namelijk...

Wat betreft Bottlenck en 7970 ... dat is in BF3 dus wel soms het geval 70 of 80% gpu load zijn zeker geen uitzonderingen. Dat zal veranderen per instelling en per game.
het is maar net of de game veel resource vraagt van de CPU... en verdeelt het anders dan een andere game.
Als ik iets programmeer om de cpu te voorzien van 70% vol.. dan kan die cpu nooit meer 70% overhouden voor het GPU verhaal. Onmogelijk... dus je kan ook nooit al uitsluiten of je CPU het probleem is of je GPU tot je het zelf ondervindt, etc.

Met pc's heb je eigenlijk per definitie nooit een antwoord op je vraagt tot je het zelf allemaal uittest.

met de 15 jaar die ik achter pcs zit kan ik je 'bijna'' met zekerheid zeggen dat die phenom 2 gewoon niet snel genoeg is. In 1996 wist ik al van bottlenecks af. vind het altijd vervelend als mensen zomaar met statements komen zonder feiten. Zat trouwens al met voodoo 1 te rommelen vroeger + overclock

[...]

Je onderbouwt het niet eens. Ik vertel een sterk verhaal? :/. Enige wat ik vertel is mijn bevindingen.
Driversweeper kan je proberen maar lijkt me niet de juiste oplossing.
Je kunt Msi afterburner installeren en gpu load selecteren in OSD, HWiNFO gebruiken om cpu load bij te houden. De reactie en uitvoertaken van beide programma's zijn zodanig kort dat het wel als 'realtime' te beschouwen valt. Daarnaast natuurlijk niet vergeten V-Sync uit te schakelen anders kom je nooit aan de 100% load bij het gebruik van een krachtige Gpu.

BF3 vraagt inderdaad veel van je CPU maar als je minimaal op een resolutie van 1920x1080 speelt met een 3770 icm. een Hd7970 kan ik nu alvast zeggen, je cpu zal geen bottleneck vormen. Misschien wanneer je op lagere resolutie speelt kan dit voorkomen. Ik begrijp dat het te veel gevraagd kan zijn om het bovenstaande uit te voeren daarom kun je ook door dit: "render.perfoverlayvisible 1" in te voeren bij BF3 console controleren of je cpu daadwerkelijk de gpu limiteerd. Wanneer de cpu grafiek onder de gpu grafiek blijft tijdens je potje bf3 kun je zeggen dat de gpu de limiterende factor is en vice versa.

Edit: Zelfs mijn 3570K op 3,4Ghz (standaard) vormt nog geen bottleneck met een Gtx 680 @ 1332/7806 ;)
Pagina: 1