Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Al een paar jaar doe ik freelance fotografie en beheer een aantal websites. Het geld wat ik ervoor ontvang, geef ik nu netjes op als 'inkomsten overige werkzaamheden'. De inkomsten zijn echter structureel (maar niet veel) en daarom loop ik te denken over een KvK-inschrijving.

De KvK heeft een lijstje met criteria. De belasting ook. Ik steek geen 1225 uur per jaar in de onderneming en zal fiscaal (dus voor de belastingdienst) ook niet als ondernemer aangemerkt worden. Vanwege fiscale voordelen hoef ik het dus niet te doen. Ik heb geen intentie om er mijn hoofdinkomen van te maken, dat blijft voorlopig gewoon mijn baan.

TL;DR: wel Kvk (maar zonder fiscale voordelen belasting, want minder dan 1225 uur)?

Voordelen > een KvK-nummer staat simpelweg professioneler.
Nadelen > extra administratie

Maar kan ik kosten voor de onderneming met KvK-nummer dan ook makkelijker aftrekken (mits ik ze goed bijhoudt)? Aangezien hier meer mensen met een eigen KvK zitten, wil ik eens de mening horen wat jullie met ervaring vinden van de voor- en nadelen.

En ja, ik ga langs ;-)

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:41
Nog een nadeel, je wordt helemaal plat gebelt door verkopers!
De kvk verkoopt jouw gegevens gewoon door.
Dus als het niet nodig is dan zeker niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
tlpeter schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 18:02:
Ze hebben een mail-niet en bel-me-niet register. Wordt je toch gebeld, dan kun je bedrijf aangeven bij OPTA (staat op site KvK)

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is echt complete onzin. Sinds anderhalf jaar ingeschreven en tot nog toe nergens last van. Zowel mail als per telefoon word ik nergens mee lastig gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:41
En dan staan ze voor de deur.
Kvk is echt niet heilig en als het niet nodig is waarom zou je al die elende dan willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Sommige bedrijven/mensen waar je voor werkt willen, terecht, een officiele factuur met btw ivm teruggave; in dat geval heb je weinig keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:39
Zoijar schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 18:11:
Sommige bedrijven/mensen waar je voor werkt willen, terecht, een officiele factuur met btw ivm teruggave; in dat geval heb je weinig keus.
Hoezo? Je kan gewoon een factuur sturen zonder BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet naar bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:46
Niet doen. Ik heb het ook gedaan vanwege de professionaliteit, maar uiteindelijk kostte het voor die paar opdrachten veel te veel tijd voor administratie. Ook heb ik volgens mij premie betaald over mijn inkomsten voor het werkgeversgedeelte van de zorgverzekering. Dat was best een hoop.
Wel als het om buitenlandse opdrachten binnen de EU gaat volgens mij.

[ Voor 25% gewijzigd door Zeus op 03-05-2013 18:48 ]

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van bedrijf naar bedrijf is het verplicht om op de factuur de btw apart te vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeus
Verwijderd schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 19:02:
Van bedrijf naar bedrijf is het verplicht om op de factuur de btw apart te vermelden.
Binnen de EU geld omzetbelastingplicht in het land van afname. Je mag binnen de EU prima op je factuur vermelden dat je geen btw berekend maar dat de verantwoordelijkheid bij de klant ligt.

edit; zoals het nu staat geschreven is het nogal bork: bovenstaande geld alleen wanneer het dus grensoverschreidend is.

[ Voor 13% gewijzigd door Zeus op 03-05-2013 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 19:02:
Hij is alleen geen bedrijf voor de belastingdienst, vanwege de urennorm. Dus ook geen BTW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Die urennorm is geen criteria voor de opgaaf van je btw.

http://www.belastingdiens..._u_ondernemer_voor_de_btw

Check eens de site van de belastingdienst

En voor de TS,

de extra administratie valt op zich wel mee. Ik werk zelf bijvoorbeeld met Moneybird voor de facturatie en daarmee is mijn omzetbelasting bijvoorbeeld in5 minuten mee geregeld. Geen papieren geleuter meer en al je bonnetjes kan je digitaal bijhouden.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2013 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00d
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:25
Ik heb met dezelfde dilemma gezeten, zelf maak ik af en toe een website of aanverwant product, en heb ook niet de intentie om daar een full-time job van te maken. Echter door het hebben van een KvK en BTW nummer heb ik wel opdrachten kunnen doen voor een paar bedrijven. En de "extra" administratie valt wel mee vindt ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Moet je daar een apart formulier voor doen of gaat het via dat standaard aangifteprogramma wat je als huis- tuin- en keukenburger in loondienst ook gebruikt?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeus
Elk kwartaal op aparte belastingdienst website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad simpel online invullen via je eigen portal bij de BD. 5min werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Met een KvK-nummer kan je jezelf makkelijker als ondernemer opgeven bij de belasting. Je geeft zelf aan dat je dan niet in aanmerking komt voor fiscale voordelen, maar je vergeet dat een ondernemer alleen belasting betaalt over de winst, terwijl jij nu belasting betaalt over de omzet.
Anders gezegd, je kan allerlei kosten in mindering brengen op je aangifte. Denk aan je camerabenodigdheden, internetverbinding, telefoon, reiskosten enz. Als je volledig ondernemer bent kan je van deze kosten de BTW volledig terugkrijgen, en het restant in mindering brengen op je aangifte inkomstenbelasting. (NB "deze kosten": voor autokosten gelden allerlei bizarre regelingen, maar bij overige kosten werkt het echt zo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Free rider schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 10:56:
Met een KvK-nummer kan je jezelf makkelijker als ondernemer opgeven bij de belasting. Je geeft zelf aan dat je dan niet in aanmerking komt voor fiscale voordelen, maar je vergeet dat een ondernemer alleen belasting betaalt over de winst, terwijl jij nu belasting betaalt over de omzet.
Anders gezegd, je kan allerlei kosten in mindering brengen op je aangifte. Denk aan je camerabenodigdheden, internetverbinding, telefoon, reiskosten enz. Als je volledig ondernemer bent kan je van deze kosten de BTW volledig terugkrijgen, en het restant in mindering brengen op je aangifte inkomstenbelasting. (NB "deze kosten": voor autokosten gelden allerlei bizarre regelingen, maar bij overige kosten werkt het echt zo)
Hmm, daar zeg je me wat. Zit ik me alleen af te vragen (stomme vraag, maar ik weet het echt niet): doe je als persoon 1 aangifte IB of per inkomsten? Want in het eerste geval zet ik een camera op de balans van zeg maar 1000,-. Dat is over 5 jaar verspreid 200,- per jaar. Bij mijn vaste baan heb ik genoeg belasting betaald waarbij het verschil uitmaakt. Bij onderneming weet ik niet of ik genoeg omzet maak om genoeg belasting te 'genereren'.
Of anders gezegd, maakt het voor de belasting bij een freelance-onderneming iets uit dat het opgevoerd wordt bij loon-uit-dienstverband of freelance inkomsten? Of wordt er gedacht vanuit één persoon/BSN-nummer?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:47

Kju

Free-lance heeft niets te maken met winst uit onderneming of resultaat uit overige werkzaamheden, het zegt alleen dat je niet in loondienst werkt voor de desbetreffende activiteit. Je hebt dus een onderneming of je hebt het niet. Uit kostenoogpunt hoefde je vroeger afhankelijk van de hoogte van je activiteit niet verplicht in te schrijven bij de KVK. Tegenwoordig kost een inschrijving niets, dus waarom zou je je niet inschrijven? Een KVK inschrijving heeft geen invloed op je IB als er geen inkomen uit voortvloeit, de belasting op een winst van nul is immers nul. Het maakt je wel professioneler naar je opdrachtgevers toe. Daarnaast kan je door veel bedrijven worden aangemerkt als zakelijke klant (denk aan groothandels, zakelijke abonnementen etc)
Het aanvragen van een BTW-nummer (is bij een eenmanszaak gewoon je BSN met B01 erachter) is altijd raadzaam om achteraf gezeik te voorkomen. Als je binnen de kleine ondernemersregeling zou vallen en de BTW afdracht dus minder dan € 1.883 in een jaar is hoef je die BTW niet af te dragen maar op te tellen bij je resultaat, voordeel voor jou dus (minus eventuele inkomstenbelasting), helemaal interessant als je weinig aftrek voorbelasting hebt en je resultaat niet meer dan plm. € 6.000 (ex. BTW) zal zijn.
Afhankelijk van je verwachting om er meer mee te doen (mogelijk fulltime in de toekomst?) is het ook raadzaam om gelijk al te beginnen met het maken van een balans en een resultatenrekening. Je winst geef je op je aangifte op bij winst uit onderneming (dan moet je je jaarcijfers op de aangifte invullen) en als je onder de 1225 uur blijft is er geen ondernemersaftrek (en wordt je op dezelfde manier belast als wanneer je het als resultaat overige werkzaamheden zou aanmerken en dan hoef je geen jaarcijfers in te vullen). Het is met het oog op een mogelijke toekomstige verdere vermeerdering van je activiteiten wel handig om gelijk te beginnen met een deugdelijke administratie met jaarcijfers omdat je dan geen gezeur krijgt tegen de tijd dat het echt moet en je ineens een beginbalans moet gaan verzinnen (daar komt het vaak wel op neer) en afhankelijk bent van een boekhouder die dan wat opstelt aan de hand van de gegevens die dan beschikbaar zijn.
Hou ook rekening dat je toch al een deugdelijke administratie moet bijhouden als je je inkomen aanmerkt als resultaat uit overige werkzaamheden, maak dan ook gelijk jaarcijfers. Uitgaven voor bedrijfsmiddelen hoger dan € 450,-, mag je niet in één keer aftrekken van je resultaat (tenzij je aannemelijk kan maken dat het gelijk afgeschreven moest worden) maar moet je adhv de levensduur afschrijven (pc in 5 jaar, gebouw in 50 jaar, etc.). Als je jaarcijfers maakt hou je dat soort dingen jaarlijks bij en blijft het overzichtelijk.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerrutcamaro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-03-2024
[b][message=40193838,noline]....
Anders gezegd, je kan allerlei kosten in mindering brengen op je aangifte. Denk aan je camerabenodigdheden, internetverbinding, telefoon, reiskosten enz. ....
je 'thuis'verbindingen voor tel en internet zijn niet aftrekbaar, alleen aantoonbare verbruikskosten

[ Voor 6% gewijzigd door gerrutcamaro op 04-05-2013 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Eusebius schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 11:54:
Want in het eerste geval zet ik een camera op de balans van zeg maar 1000,-. Dat is over 5 jaar verspreid 200,- per jaar.
Ah, dat was ik vergeten. Uitgaven van meer dan 450 (ex BTW) die je meerdere jaren gebruikt moet je via afschrijving opvoeren - dus vijf jaar 200 Euro. De BTW kan je wel in één keer opvoeren (in Nederland dan, in België gaat dat gelijk met de afschrijving).
Of anders gezegd, maakt het voor de belasting bij een freelance-onderneming iets uit dat het opgevoerd wordt bij loon-uit-dienstverband of freelance inkomsten? Of wordt er gedacht vanuit één persoon/BSN-nummer?
Aannemend dat je een eenmanszaak voert: Je moet één aangifte doen waar alles in staat, en daar wordt belasting over geheven. Start je een BV dan moet je ook een aangifte voor de vennootschapsbelasting indienen.
gerrutcamaro schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 15:18:
je 'thuis'verbindingen voor tel en internet zijn niet aftrekbaar, alleen aantoonbare verbruikskosten
Als je van uit huis werkt, en het betreft een gedeeld gebruik (gebruik voor privé en onderneming), dan kan je de volledige kosten opvoeren mits deze groter zijn dan 10% van het totale verbruik - volgens mijn boekhouder. Je moet het aan kunnen tonen, maar als je telefoonnummer ook geregistreerd is bij de KvK zie ik niet hoe de belastingdienst daar moeilijk over kan doen.
Toch zal je af en toe maar gedeeltes van facturen kunnen opgeven. Ik heb een "all-in-one" abonnement van Ziggo en ik voer een gedeelte op, het gedeelte voor de televisie geef ik niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerrutcamaro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-03-2024
dan heeft je boekhouder het fout (de mijne had dat ook fout trouwens) en krijg je bij controle een correctie

http://www.zzplein.nl/zzp.../alles-de-telefoonkosten/

http://www.financieel-ond...nkosten-zijn-aftrekbaar-/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Laatst online: 16:22
Jawel. Het vermelden van BTW heeft alleen maar als functie dat je vermeld welke BTW je afgedragen hebt. Als je geen BTW afdraagt omdat je niet BTW-plichtig bent, kun je geen BTW vermelden.

Het probleem waar TS eerder tegenaan loopt is dat op het moment dat je op meer dan incidentele basis deelneemt aan het economisch verkeer, je BTW plichtig bent. En de makkelijkste manier om dat realiseren is inschrijven bij de KvK, zeker nu de KvK geen kosten meer in rekening brengt. De KvK zorgt voor doormelding naar de belastingdienst en binnen een paar dagen heb je een BTW nummer.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie hier van allemaal verschillende meningen/opvattingen/waarheden/onwaarheden voorbij komen.

Volgens mij moet je onderscheid maken tussen een ondernemer voor de belastingdienst en een ondernemen voor de KvK.

Ondernemer voor de KvK:
- KvK-inschrijving
- BTW-aangifte per kwartaal doen bij de belastingdienst (ondernemer voor BTW heeft dat op de website van de BD)

Ondernemer voor de belastingdienst:
als je aan deze kenmerken voldoet kun je de BD een verzoek sturen om als ondernemer aangemerkt te worden (of ze zeggen dat jij een ondernemer bent).

Het urencriterium staat hier niet tussen! Dat geldt wel voor de inkomstenbelasting, maar maakt niet het verschil tussen wel of geen ondernemer zijn voor de belastingdienst.
als je wel ondernemer voor de BTW bent, maar niet ondernemer voor de Belastingdienst mag je de winst van de onderneming (ook na aftrek van de kosten etc.) opgeven in de particuliere aangifte, onder de noemer "Overige werkzaamheden".

Zoals je nu ook doen (als het goed is), door je in te schrijven bij de KvK kun je facturen met BTW sturen en de BTW aftrekken als je aankopen voor die onderneming doet.
Als ik jou was zou ik het wel doen, de voordelen zijn er zeker (denk aan inkt, papier, afschrijving van je pc etc.), terwijl de extra tijd die je moet investeren ind e boekhouding minimaal is. Dat kan zelfs met Excel als je maar een 10-tal transacties per maand hebt.

Hopelijk biedt dit wat duidelijkheid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-10 09:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Als bedrijf (dat ingeschreven is bij de KvK) kun je bij groothandels kopen - met alle risico's van dien (bijv. geen consumenten-koopbescherming of wet Koop op afstand).

Tevens kun je gevonden worden door Buma (mag je luistrechten betalen over het werk dat je in je woonkamer doet), en kun je aangeschreven worden door diverse bedrijfschappen voor een (verplichtte) bijdrage.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Volgens mij ga ik nou niet in één van die sectoren iets doen, die genoemd staan op Wikipedia. En Buma heft alleen voor plekken waar klanten komen; tevens kun je aangeven dat je geen muziek draait.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 06 mei 2013 @ 14:45:
Ik zie hier van allemaal verschillende meningen/opvattingen/waarheden/onwaarheden voorbij komen.

Volgens mij moet je onderscheid maken tussen een ondernemer voor de belastingdienst en een ondernemen voor de KvK.

Ondernemer voor de KvK:
- KvK-inschrijving
- BTW-aangifte per kwartaal doen bij de belastingdienst (ondernemer voor BTW heeft dat op de website van de BD)

als je aan deze kenmerken voldoet kun je de BD een verzoek sturen om als ondernemer aangemerkt te worden (of ze zeggen dat jij een ondernemer bent).

Het urencriterium staat hier niet tussen! Dat geldt wel voor de inkomstenbelasting, maar maakt niet het verschil tussen wel of geen ondernemer zijn voor de belastingdienst.
als je wel ondernemer voor de BTW bent, maar niet ondernemer voor de Belastingdienst mag je de winst van de onderneming (ook na aftrek van de kosten etc.) opgeven in de particuliere aangifte, onder de noemer "Overige werkzaamheden".

Zoals je nu ook doen (als het goed is), door je in te schrijven bij de KvK kun je facturen met BTW sturen en de BTW aftrekken als je aankopen voor die onderneming doet.
Als ik jou was zou ik het wel doen, de voordelen zijn er zeker (denk aan inkt, papier, afschrijving van je pc etc.), terwijl de extra tijd die je moet investeren ind e boekhouding minimaal is. Dat kan zelfs met Excel als je maar een 10-tal transacties per maand hebt.

Hopelijk biedt dit wat duidelijkheid!
Dank, weer wat duidelijkheid. Toevallig ook nog een bron?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Laatst online: 16:22
Verwijderd schreef op maandag 06 mei 2013 @ 14:45:

Ondernemer voor de KvK:
- KvK-inschrijving

als je aan
De KvK registreert alleen, ook als je niet BTW plichtig bent. De belastingdienst beoordeelt apart voor de IB / OB (en eventueel LB) of je belastingplichtig bent.

De grens voor de OB is het laagst: op het moment dat je deelneemt aan het economisch verkeer, ben je OB ondernemer. Voor een IB ondernemer gelden allerlei eisen, maar daar staan ook allerlei fiscale voordelen tegenover.

Voor de LB ben je ondernemer als je personeel loon betaalt.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:48
Zeus schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 22:53:
Elk kwartaal op aparte belastingdienst website.
Kan ook jaarlijks. Heb dat hier. Stuur ééns per jaar mijn facturen e.d. naar een administratiebureau en betaal daar ongeveer 200 tot 300 euro voor. De inkomende facturen, uitgaande facturen en bankafschriften stuur ik en hun redden zich met de rest :)

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeus
ZpAz schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 19:13:
[...]

Kan ook jaarlijks. Heb dat hier. Stuur ééns per jaar mijn facturen e.d. naar een administratiebureau en betaal daar ongeveer 200 tot 300 euro voor. De inkomende facturen, uitgaande facturen en bankafschriften stuur ik en hun redden zich met de rest :)
Kon bij mij niet in het eerste jaar geloof ik, maar uiteindelijk kan je daar vrijstelling voor vragen om het jaarlijks te doen?
Weet iemand hoe dat precies zit met die werkgeversverzekering; is men daar dus niet een hoop geld aan kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-10 13:09

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

(Niet alles gelezen...)

Inschrijving KvK heeft vooral voordelen als je:

- Veel zaken doet met bedrijven.
- Veel zaken doet met buitenlandse klanten.

Als je klanten vooral in Nederland zitten en vooral consumenten, dan zit er niet zo veel voordeel in. Als je een bedrijf bent moet je immers BTW rekenen waardoor je prijs voor consumenten 21% hoger wordt.

BTW-aangifte doe ik overigens per jaar, dat heb ik in het begin gewoon kunnen aanvragen. Daar doen ze niet moeilijk over als je weinig omzet hebt. Bovendien lever ik 80% van mijn diensten aan buitenlandse bedrijven zodat ik tot nu toe nog nooit daadwerkelijk BTW heb hoeven af te tikken.

Ik heb ook aangevraagd om als ondernemer aangifte te mogen doen en dat is door de belastingdienst goedgekeurd. De aangifte wordt er een klein beetje ingewikkelder door, maar je kan dan gebruik maken van de MKB-winstvrijstelling waar geen urencriterium voor geldt.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Eusebius schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 18:04:
[...]

Ze hebben een mail-niet en bel-me-niet register. Wordt je toch gebeld, dan kun je bedrijf aangeven bij OPTA (staat op site KvK)
Ik werkte ooit bij een call center.. dat bel mij niet register bestaat echt niet man. Zo lek als een mandje.
Mijn pa heeft ook een eigen bedrijf die wordt ook plat gebeld.... non stop.
Ik ga mezelf ook pas opgeven als ik er te veel aan ga verdienen. (mijn eigen mini mini business).
Als ik dat dan lees denk ik van :F ...... ze verkopen dus echt gewoon persoonsgegevens door bij KVK.
Pfffffff

[ Voor 48% gewijzigd door A87 op 18-05-2013 15:21 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

Pagina: 1