Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

PC valt spontaan uit ?

Pagina: 1
Acties:

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:25
Beste tweakers,

Betreft: PC valt regelmatig uit?

Ik heb vorige maand een pc zelf/vriend samengesteld en geassembleerd.
Het is op een prijs gekomen van €1500,- deed in het begin erg pijn, om zoveel geld rond deze tijd uit te geven aan een pc, maar nu valt dat allemaal wel mee.

Maar ik ben deze week op een probleem gestuit, namelijk dat de pc opeens soms uitvalt, en weer opnieuw start. Dit gebeurde nadat ik Unique Heasvens Benchmarkt heb gebruikt, en de benchmarkt op extreem zette.
De eerste keer dat ik de benchmarkt uitvoerde stopte de pc bij scene 24/26 en starte zich zelf opnieuw op.
Daarna had ik het met MSI Kombustor-Aftermath gedaan, daar ging de pc niet uit. Alleen bij de 2de x testen van de benchmarkt had de applicatie speedfan erbij gedaan, om te kijken hoe warm alles werd, en kwam tot me verbazing dat me pc 79*c werd. Ik gebruik de volgende hardware:
  • Case: Aerocool Strike-X Advance Devil Red
  • CPU: Intel Core I7 3770K Boxed
  • CPU Koeler: Stock Cooler
  • Mobo: MSI Z77 MPOWER
  • MEM: Corsair 8 GB DDR3-1600 Kit
  • GPU: SAPPHIRE HD 7950 3GB with Boost
  • Geluid: Stock 7.1 Geluid (Mobo)
  • HDD1: Mushkin MKNSSDCR120GB
  • HDD2: Western Digital WD10EFRX 1 TB
  • PSU: Thermaltake SMART 730W
  • Monitor: 24' LED FullHD
Nu gebeurd het opeens veel vaker het uitvallen, het heeft niet een bepaalde tijd dat het uitvalt, maar echt spontaan. Nu had ik dus 2 opties in gedachten. Memory/CPU, ik heb dus via memtest85 een test uitgevoerd, en het was een geslaagde test, de memory was volgens de test goed.
Nu zit ik dus te kijken of het mijn CPU is. Aangezien er een stock-cooler opzit , kan het misschien alsnog te zwaar zijn voor de CPU? Mijn vraag is, of je de CPU kan testen en of het kwaad kan deze verschijnselen?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, en goed advies kan geven wat het kan zijn en een oplossing ervoor is.
Stel het ligt aan de CPU-cooler, of het verstandig is een nieuwe luchtventilator te halen, of misschien watergekoeld??

Alvast bedankt voor jullie medewerking,
Jusuf Hasanovic

Update: 5-5-2013
Afbeeldingslocatie: http://plaatjesdump.nl/upload/409ac55a4d2e77142bc3c431388f5329.jpg
Kreeg deze melding opeens te zien ???

[ Voor 3% gewijzigd door theduke1989 op 05-05-2013 12:20 ]

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Je pc werd 79graden? Dat is wel erg algemeen.

Als het de videokaart betreft moet dat niet erg uitmaken als je volop stressed.

Als het de CPU betreft, is dat te hoog. Waarom geen goede koeler erop? Misschien is de CPU niet het probleem, maar met een goede koeler kan de CPU langer meegaan en werkt het systeem ook beter.

Bekijk eens de temperatuur + voltage waardes met een prog als hwinfo of kijk in de bios.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:17

JT

VETAK y0

Een goede koeler is zeker geen overbodige luxe, maar 79 graden met een meegeleverde koeler moet met stock koeler echt beter kunnen...trek je koeler eraf, maak je koeler en CPU helemaal schoon met wasbenzine. Breng daarna slechts een half korreltje rijst aan koelpasta aan, NIET meer! Kijk dan nog eens wat er gebeurd.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• theduke1989
Wat voor koeler is een beetje degelijk.
Was bereid om 90 euro max uit te geven voor een koeler (dacht aan een watergekoelde, maar ik hoor dat een normale luchtventialor ook wel een goede oplossing is) ??/

• psp1122
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14-09 12:28
djbosanac schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 00:27:
Wat voor koeler is een beetje degelijk.
Was bereid om 90 euro max uit te geven voor een koeler (dacht aan een watergekoelde, maar ik hoor dat een normale luchtventialor ook wel een goede oplossing is) ??/
hangt er af van wat je gaat doen met je 3770k ga je hem overklokken dan raad ik waterkoeling aan
zo niet luchtkoeling.

waterkoeler : pricewatch: Corsair Hydro H80i
en als je een tientje meer neer legt heb je de corsair h100i als dit wel in de case past pricewatch: Corsair Hydro H100i

luchtkoeler : pricewatch: Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Een goede luchtkoeler, zoals een Noctua of een Prolimatech is bijna net zo goed maar vooral veel stiller als een H80i.

Een H100i is idd leuk als ie in je kast past.

Maar, met die dingen kun je een goede i7 behoorlijk overklokken.

People as things, that’s where it starts.

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-11 13:36
Zoals JT ook aangeeft moet de stockkoeler zijn werk ook gewoon goed kunnen doen, als je tenminste

1] niet als een gek gaat overclocken
2] redelijke kastventilatie hebt
3] geen bezwaar hebt tegen wat hoog gezoef/gesuis

Je hoeft geen 90 euro uit te geven om dit probleem op te lossen. Ook een chique koellichaam van 90 euro kan je CPU niet koelen als hij niet goed aansluit --> check de koelpasta.

Je moet het spul toch opentrekken als je voor een nieuwe koeler gaat, kan je net zo goed jezelf een gratis cursus koelpasta-aanbrengen geven, en van die 90 euro lekker uit eten gaan.

• theduke1989
Ik wil wel me i7 binnenkort gaan overclocken ja,
Gewoon tot de max, dan is zo'n waterkoeling het beste?? En hoe zit het qua geluid, ik hoorde dat watergekoeld meer geluid maakt dan luchtkoeiling ??

Dacht aan zo iets: pricewatch: Noctua NH-U12S ?? Of is er een leukere, en anders gewoon dus de watergekoelde..

[ Voor 31% gewijzigd door theduke1989 op 04-05-2013 02:30 ]

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Laat maar :)

[ Voor 90% gewijzigd door Will_M op 04-05-2013 02:35 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Verwijderd

Mind you, tot de max is niet gewoon ;) Het heeft consequenties voor geluid, verbruik, stabiliteit (al hangt dat ook van de overclocker af) en als je niet weet wat je doet levensduur. Veel mensen kennen de consequenties en kunnen daar prima mee leven en omgaan, maar het is wel belangrijk ze te erkennen.

• theduke1989
Ik heb me CPU ter vervaging opgestuurd, en meteen een luchtventilator gehaald:
pricewatch: Noctua NH-D14 , volgens vele mensen kan je met deze gemakkelijk high-end overclocken..

Verwijderd

djbosanac schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 14:46:
Ik heb me CPU ter vervaging opgestuurd, en meteen een luchtventilator gehaald:
pricewatch: Noctua NH-D14 , volgens vele mensen kan je met deze gemakkelijk high-end overclocken..
Jammer, nu weet je niet of het aan de temperaturen lag of toch aan iets dat nog steeds een probleem is :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2013 22:36 ]

• theduke1989
Ik heb de CPU nog in me pc staan, dus kan altijd nog testen.
Enig idee wat een goede testprogramma is? Ik heb al speedfan gebruikt voor dit, en die geven meestal 10*C meer aan. :o

Verwijderd

djbosanac schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 23:12:
Ik heb de CPU nog in me pc staan, dus kan altijd nog testen.
Enig idee wat een goede testprogramma is? Ik heb al speedfan gebruikt voor dit, en die geven meestal 10*C meer aan. :o
Je schrijft eerder dat je je CPU opgestuurd hebt?

Hoe kom je erbij dat Speedfan niet goed zou zijn? Mocht je echt twijfelen kan je ook RealTemp op een ander programma nog pakken.

• theduke1989
nja had er geen tijd voor, dus ga pas maandag op de post doen.
Realtemp, uhm en dan gewoon weer een zwaar belastend applicatie zoals Unique heavens benchmarkt draaien ??

Verwijderd

djbosanac schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 23:23:
nja had er geen tijd voor, dus ga pas maandag op de post doen.
Realtemp, uhm en dan gewoon weer een zwaar belastend applicatie zoals Unique heavens benchmarkt draaien ??
Dat is toch voornamelijk een GPU-benchmark. Ik zou iets als LinX Linpack gebruiken.

Overigens valt aan te raden alleen te testen met je nieuwe koeler :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2013 23:29 ]

• theduke1989
Ik was je al voor, en ging dus de gpu test doen.
Met realtemp kwam ik tot een hitte van 77 aan, maar ja je zegt dat ik met LinX Linpack moet proberen ??

Verwijderd

djbosanac schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 23:38:
Ik was je al voor, en ging dus de gpu test doen.
Met realtemp kwam ik tot een hitte van 77 aan, maar ja je zegt dat ik met LinX Linpack moet proberen ??
Heb je het getest met je oude of je nieuwe koeler?

• theduke1989
Met me oude cpu/cooler.
De CPU + stock-cooler gaan maandag op de post.....

Verwijderd

djbosanac schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 23:54:
Met me oude cpu/cooler.
De CPU + stock-cooler gaan maandag op de post.....
Dat dat niet werkte wisten we al, toch? Het wordt pas interessant als je dezelfde test met je nieuwe koeler doet :)

Het is wat ongebruikelijk dat een CPU wel prima werkt, maar veel te warm wordt en/of spontaan uitvalt. Het lijkt mij dan ook veel waarschijnlijker dat de montage, koeling of eventueel de voeding (moederbord of PSU) de problemen veroorzaken.

• theduke1989
Als het daaraan lag, zou het meteen toch uitvallen ?
Doordat die geen goede verbinding maatk, want in het begin is die al erg warm toch . ??
Hoe kan ie die dingen testen, want me mobo geeft ook geen foutcodes aan, je kan op deze aflezen of er dingen fout zijn, maar dat geeft die niet..

Verwijderd

djbosanac schreef op zondag 05 mei 2013 @ 00:07:
Als het daaraan lag, zou het meteen toch uitvallen ?
Doordat die geen goede verbinding maatk, want in het begin is die al erg warm toch . ??
Hoe kan ie die dingen testen, want me mobo geeft ook geen foutcodes aan, je kan op deze aflezen of er dingen fout zijn, maar dat geeft die niet..
Je moet toch even iets specifieker zijn dan daaraan :) Waaraan?

• theduke1989
De vraag is, hoe ik dit het beste kan uittesten.
Of gewoon wachten op de nieuwe CPU/koeler ???

Verwijderd

djbosanac schreef op zondag 05 mei 2013 @ 00:10:
De vraag is, hoe ik dit het beste kan uittesten.
Of gewoon wachten op de nieuwe CPU/koeler ???
Nogmaals, wees specifiek :) Wat wil je testen? Daaraan en dit zijn geen hele duidelijke omschrijvingen.

• theduke1989
Ik wil meer testen dan alleen de CPU.
Dus ook wat jij zei de connectoreren etc etc, als ik het goed begrijp heeft deze moederbord led indicatie van fouten voorzien. Als er een fout is, dat je dat af kan lezen op het moederbord...

• theduke1989
Update: 5-5-2013
Afbeeldingslocatie: http://plaatjesdump.nl/upload/409ac55a4d2e77142bc3c431388f5329.jpg
Kreeg deze melding opeens te zien ???
Pagina: 1