Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dZinee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-09 00:57
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een stille NAS server die tegelijk als mediaplayer kan dienen.

Eisen:
- Stil
- Laag energieverbruik
- Afspelen van diverse formaten, waaronder .mkv, mp4, video_ts, etc.
- Indien mogelijk download via nieuwsgroepen zonder tussenkomst van PC oid.

Wil deze naast mijn TV zetten en met kabel verbinden met mijn modem. PC, Laptop en GSM kunnen dan via WiFi verbinden.

Alvast bedankt voor jullie tips :*)
----
Er worden een hoop NAS-servers en mediaspelers aangeboden op het forum. Het zijn er zoveel dat ik door de bomen het bos niet meer zie en niet goed weet waar ik nu het beste aan kan beginnen. Heel graag jullie advies:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Als je zoveel op het forum gevonden hebt, zul je toch zeker wel een paar apparaten voor kunnen stellen?

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dZinee
Eerder had ik al de tip gekregen van een Rasberry Pi met XBMC, en dan nog een (Synology) NAS server erbij.
Je blijft dan echter met 2 apparaten zitten, en idealiter zou ik 1 apparaat hebben.

Ik geloof dat de nieuwe Popcorn apparaten ook als NAS kunnen dienen, maar deze zijn op het moment nog
vrij prijzig. Ook de Playon!HD2 lijkt dit te kunnen.

Maar zoals ik al zei vind ik het lastig om overzicht te houden om te zien wat nu een goede (Tweedehands) koop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:34

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Je zou ook een htpc kunnen samenstellen waarin je een paar extra schijven zet. Dan heb je wel alles in 1 zoals je graag wenst.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een goede koop is een simpel mediaspelertje (los) en een goede NAS. Als je al apparaten gaat vinden die beide kunnen zijn ze zoals je zelf al aangeeft redelijk prijzig. En bovendien is een NAS typisch iets wat je in de meterkast oid zet, en een mediaplayer hoort in het TV meubel.

Daarnaast: als ik hoor hoe je e.e.a. aan wilt sluiten mag ik toch hopen dat je ergens een switch of router oid hebt liggen? Een boel apparaten rechtstreeks op je kabelmodem en daarmee direct aan het internet wil je volgens mij niet :X

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dZinee
Bedankt voor je opmerking, goed punt. Ik wilde liefst 2 in 1 wegens energieverbruik, maar misschien scheelt het niet eens zoveel. Is er nog iets waar ik specifiek op moet letten?
Vaak staat er bij mediaspelers wel of ze van Torrents kunnen downloaden, maar over nieuwsgroepen wordt vaak niks gezegd.

En vergis ik mij nu heel ernstig als ik denk dat de bijgeleverde modem (Tele2) ook een router is?
Ik dacht dat deze als router functioneerde.
Momenteel staat mijn modem in de huiskamer.

Verder staat mijn TV in de huiskamer die momenteel niet verbonden is met internet.
Boven staat een vaste computer en er zijn er nog 2 laptops in huis die allen via Wifi verbonden zijn.
De bedoeling is dat ik uiteindelijk de films op mijn NAS kan afspelen op mijn TV in een energie efficiënte manier. Daarom ook de voorkeur voor zelfstandig downloaden.

Uiteindelijk zou ik ook nog graag iets hebben waarmee ik muziek van mijn NAS kan afspelen; maar dat komt later wel:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-09 18:40

Perkouw

Moderator General Chat
Waar kom je zelf allemaal op ? Wat is je budget ? Ik mis nu toch echt nog wat eigen inzet, bovendien is je topicstart zeer summier. In je advertentie vertel je wel een budget V&A gevraagd: NAS & Mediaplayer in 1, 120 euro. Wat jij wilt is een NAS/MediaPlayer. Met een Raspberry Pi en soortgelijke apparaten in dat budget kan je het vergeten om fatsoenlijk te downloaden uit nieuwsgroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dZinee
mijn excuses.
Mijn budget is rond de 200 euro met HDD's.
Kwa opslag zou ik niet meer dan 1/2TB nodig hebben.

Lijkt me dat ik dus sowieso de 2 in 1 optie moet laten varen en moet gaan kijken naar geschikte NAS en MediaPlayer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
MediaPlayer zou ik een Raspberry Pi nemen (persoonlijke keuze).
Qua NAS zou ik gaan voor zelfbouw of een basis Synology o.i.d. voor rond dat budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dZinee
Maar dan kun je het downloaden uit nieuwsgroepen dus vergeten?
Of zou dit dan via de NAS kunnen.

En is het aan te raden om dan alsnog een mediaspeler met HDD te nemen, of kun je volledig rekenen op het geheugen van de NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Voordat ik een antwoord op die vragen ga geven zou ik zeggen, zoek eerst eens naar wat verschillende nassen binnen jou budget en kijk wat hier zoal mee kan en wat hier niet mee kan.

Als we alles gaan voorkauwen heb je daar ook niet zoveel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dZinee
Het probleem is dat ik tweedehands kijk, waardoor het aantal mogelijke NASsen nogal groot is.
Soms is het ook lastig om van oudere apparaten te achterhalen wat ze wel en niet kunnen, omdat dit door software updates weer veranderd is.

Ik was aan het kijken naar deze NAS bijvoorbeeld: V&A aangeboden: QNAP Turbo Station TS-119
voor 100 euro.

Maar ik ga mij dan verder inlezen en voor specifieke vragen terug komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
Waarom wil je precies een NAS? Als je volautomatisch wil downloaden en gelijk kijken heb je in principe genoeg aan de mediaspeler zelf, je kan er dan een schijf inzetten of een externe schijf op aansluiten. De Mede8er MED500X2 kan bijvoorbeeld downloaden van usenet en deze gelijk wegschrijven op de schijf. Daar heb je geen dure Popcorn Hour voor nodig. Bijna alle spelers hebben wel een NAS functie aan boord om de schijf vanaf andere apparaten te benaderen, de vraag is wat je daarmee wil doen. Echt snel is het namelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dZinee
Goede vraag.
Ik heb voorheen altijd mijn pc gebruikt maar ben steeds vaker actief op een laptop of GSM. Ik zou het fijn vinden als ik mijn muziek en foto's gewoon kan benaderen, zonder dat mijn computer hiervoor aan hoeft te staan.

Maar ik moet zeggen dat ik niet op de hoogte was van die optie die jij aanbrengt. Een mediaspeler die ook volledig kan downloaden. Als ik informatie zoek over die Mede8er MED500X2 zie ik terugkomen dat deze NIET kan downloaden via NZB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dZinee
Was zelf nu aan het denken aan de AC Ryan Playon!HD 2 in combinatie met de QNAP Turbo Station TS-119.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
dZinee schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 12:20:
Als ik informatie zoek over die Mede8er MED500X2 zie ik terugkomen dat deze NIET kan downloaden via NZB?
Verrek, dan ben ik in de war met een andere, excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:03

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Aangezien 2de hands een optie is kan je ook kijken naar een 2de hands htpc. Die staan vast voor 200 op tweakers. Zelf wilde ik ook alles in 1 en heb een htpc samengesteld: draait spotweb, sabnzb, sickbeard en xbmc. Alles tegelijk in 1 apparaat, wat jij wilt.

Bijv V&A aangeboden: HTPC setje Intel E6300+ 4GB + P5N7A-VM(dxva/ion) setje , kastje erbij plus hard disk en je bent klaar

[ Voor 31% gewijzigd door We Are Borg op 04-05-2013 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dZinee
Ook een goede opmerking..en ook nog een goede prijs.
Zijn ook wel wat discussies over te vinden (ook buiten Tweakers:)) die precies hierover gaan.

Heb momenteel toch de voorkeur voor mediaspeler + nas.
Allereerst zou deze combinatie zuiniger moeten zijn.
Ten tweede ben ik niet de enige die dit moet gaan gebruiken..en als er iets mis is met de htpc zal ik wel degene zijn die het moet fixen;).
En de HTPC zal naast de tv moeten komen te staan en wrs relatief veel geluid maken.

Maar ga er nog even over nadenken!
Pagina: 1