Toon posts:

Stille en snelle NAS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil de opslag en backup van al mijn bestanden (en die van mijn vrouw) nu eindelijk eens goed organiseren en vraag me af hoe ik dat zo slim mogelijk kan doen. Mijn wensen zijn als volgt:
Ik heb thuis 2 Windows 7 computers, waarvan een met een kabel is aangesloten op de Experiabox van KPN (merk ZTE H220N) en de ander (Acer laptop) draadloos. De modem staat in de huiskamer, dus daar moet voor wat betreft het geluid dat een NAS maakt wel rekening mee worden gehouden. Ik zag dat een WD My Book geen ventilator heeft, dus zo’n ding zal in ieder geval lekker stil zijn. Of mag ik een WD My Book eigenlijk niet beschouwen als een NAS? De NAS krijgt bij ons thuis eigenlijk een dubbelfunctie:

1. Hij moet ervoor zorgen dat alle Office-bestanden die mijn vrouw (die in het onderwijs zit) thuis aanmaakt ook online beschikbaar zijn op haar school, zonder dat ze daar op school eerst software voor moet installeren. Dus moeten die bestanden thuis automatisch gesynchroniseerd worden tussen PC, laptop en NAS, zoveel weet ik er inmiddels vanaf. Of de software van een Synology NAS dat kan, weet ik niet. Of is daar weer andere software voor?
2. De NAS moet ook gaan dienen als opslag voor Symform, mijn Cloudservice. Ik stel momenteel 300 GB van de harde schijf in mijn PC aan Symform ter beschikking en mag in ruil daarvoor gratis 150 GB aan data bij Symform opslaan. Die opslag wil ik vergroten door veel meer ruimte op mijn nog aan te schaffen NAS voor Symform te reserveren. Die NAS moet wel altijd aan blijven staan, dat vereist Symform in zijn voorwaarden.

Er zal trouwens binnenkort wel een tablet bijkomen en daarmee moet dan ook weer gesynchroniseerd worden.

Ik verwacht voor de NAS maximaal E600 uit te geven voor een 6 TB-systeem, want ik dacht te hebben begrepen dat je er verstandig aan doet een NAS meteen af te stemmen op de opslagbehoefte zoals die naar verwachting over een paar jaar zal zijn. Tussentijds opschalen naar meer opslagcapaciteit gaat eigenlijk helemaal niet, ondanks wat fabrikanten daarover beweren.

Verwijderd

Ik heb geen ervaring met NASsen.
Maar ik wil er zelf eentje kopen, volgende week.
Ik heb me wat ingelezen. Allemaal duur. Met mooie features. Maar niet snel. Of je betaalt helemaal de hoofdprijs.

Ik wil zelf een simpele CIFS server. Da's alles. Maar wel eentje die in de buurt van wire-speed Gigabit Ethernet komt. Dat is ~110-120 MB/sec. Ik heb hier een website gevonden die allerlei benchmarks doet. Fantastisch. De meeste reviews van NASsen vertellen je alleen maar hoe leuk het is de doos uit te pakken.
http://www.smallnetbuilde...harts/bar/2-filecopy-read
Die site (smallnetbuilder) heeft ook allerlei andere activiteiten gemeten. Maar ik ben vooral in de read snelheid geinteresseerd.

Smallnetbuilder is gecharmeerd van de pricewatch: Zyxel NSA325-EU01F .
Kost ~120 euro. Kan 2 HDDs (tot 4GB ieder) hebben.
Performance is goed voor de prijs.
Zie bv. http://www.smallnetbuilde...rts/price/2-filecopy-read

Het ding geeft je ook gewoon root shell access. Precies wat ik wil.
En er zijn plugins beschikbaar, ook communitymade. Net als bij Synology.
En nog veel andere features. Waar ik zelf niet om maal. Maar misschien zit er tussen wat je zoekt ?
De prijs is goed (zoals ik al zei, 120 euro). Snelheid ook. De moeite van het bekijken waard, imho.

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Ik had je al heel shameless een DM gestuurd vanwege een V&A advertentie, echter moet ik Synology echt wel aanraden. Ik heb voorheen een Netgear en Sitecom gehad, en daar was ik echt niet happy mee.. Die 400 euro of iets dergelijks in de tijd DS410 was een wereld van verschil in elk opzicht. Snelheid, geen gedonder, werkt gewoon heel soepel en betrouwbaar, niet 1x hoeven resetten of wat dan ook in al die tijd. Maar je ziet bijvoorbeeld dan ook dat zelfs 2e hands Synology's soms meer kosten dan nieuwe andere merken.

Het alternatief wat ik zelf zou overwegen, zeker gezien de uitbreidbaarheid, zou toch echt een file server zijn (Zie BBG / mux blog), dat kost je ook niet veel en geeft toch ook donders veel mogelijkheden.