Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egala!
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-06-2022
dag beste tweakers,

Ik heb nu sinds 3 maanden een nieuwe pc kast. De Sharkoon T9 Value blue edition. Prima kast, ik heb (bijna) niets te klagen.

Het probleem waar ik namelijk mee zit, is dat de ventilatoren die standaard aan de voorkant zitten een ontzettende herrie maken als ik aan het gamen ben. Nou vroeg ik me dus af, ligt dit aan de ventilatoren of zit er softwarematig is niet juist?
Ik heb er geen problemen mee als deze ventilatoren vervangen moeten worden, maar als iemand een betere oplossing heeft hoor ik het natuurlijk graag. :)

De fans zijn 120mm en ik zou ze dus graag zeer stil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer ze eens te smeren met vet en ze te besturen met software zoals speedfan. Als ze nog steeds lawaai maken, koop iets van Noctua, de NF-F12 ofzo, alhoewel je die waarschijnlijk niet mooi vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aveenhuysen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:18
Als dat smeren niet werkt, kun je altijd deze nog kopen

http://www.nox-xtreme.com/en/product/knik-120mm/48/

Heb er 2 besteld aangezien de standaard ventilatoren in mijn NZXT Source 220 kast maar 3 pins zijn en ze hoeven niet zo hard te draaien.

ps: as maandag heb ik ze, dus dan kan ik je mijn bevindingen doorgeven ;)

[ Voor 13% gewijzigd door aveenhuysen op 03-05-2013 16:27 ]

Mobylette Kaptein 50 Honda MB 50 Sparta Happy 50 Kawasaki GT750 Honda CB750C Honda VFR 750 F Derbi Variant 50 Honda SH 100 Honda SH 150 Malaguti Password 250 Kawasaki Z 750 Piaggio Liberty 50 Sym Symphony ST 125 LC Sym HD 2 125 Piaggio Beverly S 300 HPE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egala!
ik zal hem morgen eens uit elkaar halen om te kijken of het smeren gaat werken.
Een aantal dingen snap ik alleen niet.(beginner hé )
Wat is het verschil tussen een 3 en 4 pins? volgens mij kan het bij mijn kast namelijk beide.
En wat heeft de airflow ermee te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nightquest77
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-07 12:35
4 Pins fans kunnen worden aangestuurd door het moederbord op basis van de warmte.

LR AWD | WIT | WIT | 19" - Order 27 SEPT - RN 10 OKT - VIN 28 NOV - SMS 20 NOV - Delivery - 27 Dec 14:30 Amsterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egala!
bedankt voor je ophelderende antwoord.
Maar is het het waard om een losse fancontroller aan te schaffen?

En wat jouw vragen betreft,

Ik ben naar de specs opzoek gegaan maar ik kan ze niet vinden, morgen haal ik hem uit elkaar om te kijken of er op de fan zelf wat staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2013 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Wat ik een beetje mis in dit verhaal is: wat is de reden van dat geluid?

Ik begrijp: je gaat gamen, er komt lawaai uit de kast.

Conclusie : de boel wordt te warm, de ventilatoren slaan aan. Dan zal er ook een regelding al aanwezig moeten zijn die deze temperaturen meet en reageerd door de fans harder te laten draaien. Daar moet je toch ook wat kunnen instellen? Bij mijn (asrock) moederbord kan ik dat in ieder geval wel.

Weet je zeker dat het alleen de casefans zijn die dan aanslaan? Of begint ook je cpu koeler en/of de grafische kaart te loeien omdat de boel warm wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egala!
Reepje schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 20:31:
Wat ik een beetje mis in dit verhaal is: wat is de reden van dat geluid?

Ik begrijp: je gaat gamen, er komt lawaai uit de kast.

Conclusie : de boel wordt te warm, de ventilatoren slaan aan. Dan zal er ook een regelding al aanwezig moeten zijn die deze temperaturen meet en reageerd door de fans harder te laten draaien. Daar moet je toch ook wat kunnen instellen? Bij mijn (asrock) moederbord kan ik dat in ieder geval wel.

Weet je zeker dat het alleen de casefans zijn die dan aanslaan? Of begint ook je cpu koeler en/of de grafische kaart te loeien omdat de boel warm wordt?
Ik zal je proberen uit te leggen waarom dit een probleem is.
Mijn pc staat op zolder, tussen mijn pc en de woonkamer zitten 3 deuren. En toch presteren deze ventilatoren het om, zo'n hard geluid te maken dat het in de woonkamer luidt en duidelijk te horen is. (en nee: het is een nieuwbouw huis.)

Ik weet niet zeker of het niet de cpu koeler is, wel heb ik de grafische kaart uitgesloten met behulp van msi afterburner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egala!
okay, ik heb hem even open gehad,

Het blijkt de cpu koeler te zijn. De voorste fans blijken dus weinig herrie te maken.
Volgens speedfan draait mijn cpu fan met 3900 rpm (standaard) en 5200 met games

De cpu koeler is de standaard koeler die wordt geleverd met mijn amd fx-6200 (socket am3+)
Iemand suggesties voor een goede nieuwe koeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 27-08 01:43
pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
Ik denk dat je hiermee geen last meer hebt van de herrie ;).

Alleen nog even kijken naar de afmetingen of die past in je kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egala!
Ja excuses daarvoor,
maar het leek erop, alsof al het geluid uit de voorste ventilatoren kwam.

Hij topt zelfs 7200 tijdens borderlands 2.

Hoe kan het zo zijn dat alle ventilatoren die ik vind, voor mijn cpu, allemaal >3000 rotatiesnelheid hebben?
sorry als dit een domme vraag is,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egala!
Ik heb besloten om de rev2 tranquillo aan te schaffen.
Deze is vandaag binnen gekomen en ik ben opzoek gegaan naar informatie over koelpasta.

Nou is mijn oude Koelpasta 2 maanden oud, is het dan toch aan te raden om deze te verwijderen (Ik denk zelf van wel, met in het achterhoofd de kans op luchtbellen).
Ik heb namelijk op het tweakers forum hier naar gezocht, maar ik kon geen echte reden vinden om het niet te verwijderen.
En kan ik dit verwijderen met alleen een schoon, niet pluizend doekje? aangezien de koelpasta nog niet zo oud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nightquest77
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-07 12:35
Er is zelfs heel veel reden om het WEL te verwijderen.

Je krijgt alleen maar luchtbellen en ruimte als je het gewoon laat zitten, hitte zal enorm toenemen, en vervolgens moeten je fans wéér als een gek draaien om het koel te houden.

LR AWD | WIT | WIT | 19" - Order 27 SEPT - RN 10 OKT - VIN 28 NOV - SMS 20 NOV - Delivery - 27 Dec 14:30 Amsterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met een nieuwe cpu koeler altijd oude pasta verwijderen, er wordt niet voor niks nieuwe pasta bijgeleverd.

Zelf maak ik men cpu's altijd schoon met stukje keukenrol, je kan ook een vluchtige schoonmaak stof gebruiken (alcohol). Waar ik wel altijd op let is dat de processor nog vast zit in de socket, zodoende breng je geen schade aan.

Als dit je eerste keer is bekijk dan eventueel nog even wat how-to filmpjes, youtube staat er vol mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egala!
Ja, ik had al wat filmpjes zitten bekijken.
Maar ik vond hier ook dat een aantal mensen hem juist uit het moederbord halen? wat is beter?

En mocht het lukken om alles te verwijderen zonder vluchtige stof, is dat dan ook prima?
En welke vluchtige stof is ook prima te gebruiken? nagellakremover, ammoniak, terpetine?

[ Voor 16% gewijzigd door Egala! op 08-05-2013 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Egala! schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 15:24:
Ja, ik had al wat filmpjes zitten bekijken.
Maar ik vond hier ook dat een aantal mensen hem juist uit het moederbord halen? wat is beter?
Zelf heb ik niet zoveel verstand van AMD processors, maar bij Intel ligt de cpu in een socket met 1000en kleine pinnetjes. Het risico van schoonmaken met de CPU eruit is dat die pinnetjes dan open en bloot liggen, en ik heb op die manier al eens zon pinnetje verbogen, waardoor ik het moederbord weg kon gooien. Vandaar dat ik persoonlijk liever de cpu lekker laat zitten.
Egala! schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 15:24:
En mocht het lukken om alles te verwijderen zonder vluchtige stof, is dat dan ook prima?
Ja dat is prima, gewoon eventjes goed doorpoetsen tot er geen zwarte / grijze vlekken meer op je schoonmaakdoek verschijnen, moet voldoende zijn. Vervolgens nieuw laagje pasta, koeler er op drukken, fankabeltje aansluiten en gamen maar! Succes :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2013 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2013 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egala!
ah, dan ga ik nog maar even snel langs de DA om daar deze isopropylalcohol te halen.

Kan een keukenrol door voor een niet pluizend doekje? aangezien het voor mijn blote oog lijkt alsof er niets achter blijft. Maar misschien is dat het wel het geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egala!
Toevallig genoeg liggen hier een aantal van die microvezeldoekjes, ik zal die gebruiken.

Maar moet ik nog ergens op letten bij de aanschaf van isopropylalcohol?
dat is namelijk geen ''extra'' stof in zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-09 08:05
De Scythe Slip Stream SY1225SL12L, 120mm Zijn een van de bestefannen die ik ooit heb gezien. Ze zijn niet duur, Stil, Kunnen 68m³/h airflow bieden. En zijn eventueel 4 pins.

Ik zou nooit zo snel voor kleurtjes gaan. Het zit toch allemaal van binnen he.

Maar wat je kan proberen, je kan eventueel olie proberen. Bijvoorbeeld Singer Olie. Ik smeer er mijn coolers altijd mee in. Het is te koop bij elke naaiwinkel voor € 3,95, of op internet en je hebt dan 100 ML. Die olie is ook fijn voor alles zoals typemachines, boormachines, Fietslagers ect.

Het is de Singer Super Oil (je mag niet linken naar webshops dus doe ik het zo wel)

Wat ook nog werkt, maar het klinkt wel een beetje 8)7 8)7 8)7, is glijmiddel. (serieus werkt echt super goed, en je computer gaat dan ook nog lekker ruiken :+ ) Ik heb dit bij 4 Pc's gedaan. En die coolers gaan als een zonnetje. Na 4 jaar nog steeds. (ik dacht in het begin dat het ging verdampen.(het was ook ff tijdelijk omdat ik die olie niet had) Maar blijkbaar niet, of ik zal het zo zeggen de klachten kwamen niet terug) Maar Je moet wel opletten dat je het wel in de lager doet. En vooral niet te veel anders gaat je PC echt stinken.

Maar probeer eerst die Olie maar eerst. Of koop een/die nieuwe coolerfan.

Ps ik heb niet alle reacties doorgelezen alleen de eerste.

PS 2 hier is nog een betere review van die cooler fan

[ Voor 7% gewijzigd door rickboy333 op 08-05-2013 16:41 ]

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aveenhuysen
aveenhuysen schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 16:26:
Als dat smeren niet werkt, kun je altijd deze nog kopen

http://www.nox-xtreme.com/en/product/knik-120mm/48/

Heb er 2 besteld aangezien de standaard ventilatoren in mijn NZXT Source 220 kast maar 3 pins zijn en ze hoeven niet zo hard te draaien.

ps: as maandag heb ik ze, dus dan kan ik je mijn bevindingen doorgeven ;)
Nox Knik 120 mm zit er in en superstil en draait op 900 rpm met Speedfan (het is een 4 pins) en nu nog wat vinden voor de voeding ;)

Mobylette Kaptein 50 Honda MB 50 Sparta Happy 50 Kawasaki GT750 Honda CB750C Honda VFR 750 F Derbi Variant 50 Honda SH 100 Honda SH 150 Malaguti Password 250 Kawasaki Z 750 Piaggio Liberty 50 Sym Symphony ST 125 LC Sym HD 2 125 Piaggio Beverly S 300 HPE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egala!
Beste tweaker,

Mijn nieuwe processor koeler zit erin en draait prima. Hij is echt super stil and houdt mijn processor onder de 50graden ten alle tijden.

Echt super bedankt voor jullie hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aveenhuysen
Verwijderd schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 16:58:
[...]

Gefeliciteerd met deze overwinning dan maar. _/-\o_
Als je het nog niet hebt, installeer dan vooral Core Temp eens, je kunt het laten docken naar de systray en daar de CPU temperatuur 24/7 laten weergeven.
Wel met windows laten opstarten.
Het ikoontje (of meerdere) dat daar verschijnt kun je geheel in kleur aan je smaak aanpassen, daarvoor even zoeken in de settings.
Onmisbare en toch gratis tool. ;)
Thanks prima tooltje moet ik zeggen en lekker te modden!!! ;)

Pagina: 1