• CrashKonijn
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-01 19:57
Hallo mede tweakers,

Ik zat al enkele maanden te denken aan het maken van een HTPC/Server. Nou had ik vorige week eindelijk genoeg geld en heb ik onderdelen besteld aan de hand van de BBG van Januari.

Samen met een maat van me heb ik afgelopen woensdag de PC in elkaar gezet, en vervolgens ben ik een dag bezig geweest om alles er op te installeren. (Media server, Webserver, VPN etc). Gister had ik alles mooi aan de praat, alles draaide en mijn PC liep goed. Ik heb hem vannacht gewoon laten aanstaan en toen ik vanmiddag weer terugkeek bleek dat hij het niet meer doet en een error geeft tijdens het opstarten.

Ik heb inmiddels al een tijdje gespendeerd met op internet zoeken maar ik was toch niet helemaal tevreden met de vage antwoorden die ik daar vond. Daarom open ik hier maar een topic, aangezien ik veel vertrouwen heb in jullie ervaring. _/-\o_ Ik heb het vermoeden dat het iets met mijn startschijf te maken heeft, maar voordat ik ga prutsen en het erger maak wacht ik op een antwoord van jullie.

De configuratie van mijn HTPC staat hier onder beschreven, daarnaast heb ik nog een 2.5 inch 160gb HDD uit mijn oude macbook gebruikt als opstart schijf, en was ik bezig om de belangrijke data op een 3.5 inch 500gb HDD te zetten die ik bij de PC gekocht heb.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Groeten,

Peter

Error:
Reboot and Select proper Boot device
or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key
Screentje

PC
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5800K Black Edition€ 108,70€ 108,70
1MSI FM2-A75IA-E53€ 74,90€ 74,90
1Fractal Design Node 304€ 74,95€ 74,95
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,-€ 24,-
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 59,99€ 59,99
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,54€ 30,54
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 373,08

• thedon46
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-01 14:54
staat boot device goed?
zie je ze wel in het bios?
zit het kabeltje er nog goed in?

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:00

Shunt

Boe

Ik heb een soort gelijk probleem bij iedere reboot met een asrock bordje zelde kast en cpu. Volgens mij heeft de laptop schijf (heb ik er ook een zitten) een langere opstart tijd dan de gewone schijf ofzo. Iedere keer als ik de boot order aan pas dan staat hij na een reboot weer door elkaar. Haal ik de laptop schijf er uit en het probleem is weg.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• CrashKonijn
thedon46 schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 14:28:
staat boot device goed?
zie je ze wel in het bios?
zit het kabeltje er nog goed in?
Ik heb de PC niet verplaatst en hij deed het gewoon prima, maar ik zal het eens controlleren.
Shunt schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 14:39:
Ik heb een soort gelijk probleem bij iedere reboot met een asrock bordje zelde kast en cpu. Volgens mij heeft de laptop schijf (heb ik er ook een zitten) een langere opstart tijd dan de gewone schijf ofzo. Iedere keer als ik de boot order aan pas dan staat hij na een reboot weer door elkaar. Haal ik de laptop schijf er uit en het probleem is weg.
Ik was al bang dat die HDD het probleem zou zijn. Alleen ik hoopte eigenlijk wel dat dit het niet was, nu kan ik alles namelijk overnieuw gaan doen :P Beetje zuur na nog geen 24 uur. Wel raar dat hij eerst wel gewoon opstartte...

Ik controlleer jullie beide dingen even en dan post ik weer terug. Bedankt!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

Bijna alle HDD's die ik heb gehad falen binnen 24 uur of pas jaren later (uitzonderingen Hitachi - wat een rotzooi). Slechte SSD's falen vaak na een maand of 1-6 en daarna gaan ze nog tijden mee.

• CrashKonijn
djunicron schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 15:00:
Bijna alle HDD's die ik heb gehad falen binnen 24 uur of pas jaren later (uitzonderingen Hitachi - wat een rotzooi). Slechte SSD's falen vaak na een maand of 1-6 en daarna gaan ze nog tijden mee.
Maar die HDD waar hij mee opstart is dus al flink oud, of geldt dat ook voor net openieuw geinstalleerde?

Ik krijg hem trouwens met geen mogelijkheid in de bios... (ik gebruik delete)

http://pcsupport.about.co...oblem/a/biosaccess_mb.htm

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-02 12:12
Het kan best zijn dat je F2 moet indrukken voor je BIOS. Kijk even wat er staat "Press xx to enter setup" of pak de handleiding van je moederbord er even bij.

Indien het een beetje brakke HDD betreft kan je proberen de hdd-detectie time-out te verhogen (vaak hdd delay genoemd)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• CrashKonijn
Hmm, ik heb zojuist beide HDD's losgekoppeld en kwam toen met Backspace wel in de bios. Daar heb ik toen de HDD bij boot bovenaan gezet. (USB stick stond bovenaan voor het installeren van windows).

Daarna opgestart met HDD's er weer aan kreeg ik dit:
https://www.dropbox.com/s...2013-05-03%2015.44.55.jpg

Ook zonder HDD's of met 1 van beide kreeg ik dit... Ik kom weer niet in de bios trouwen. Kan het er mee te maken hebben dat eventueel mijn HDD met windows er op kapot is, en omdat die andere geen OS bevat?

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-02 19:55
Die melding krijg je alleen met OS X volgens mij, dus weet je zeker dat de MBR schoon was?

Of heb je OS X op je htpc gezet?

• CrashKonijn
MoiZie schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 16:11:
Die melding krijg je alleen met OS X volgens mij, dus weet je zeker dat de MBR schoon was?

Ik heb hem een paar keer schoongeveegd, daarnaast heeft er al een hele tijd linux of windows 7 op gedraait op mijn oude servertje. Ik krijg die error trouwens zoizo, met of zonder HDD's er aan. Ookal blamen ze hier dat er geen HDD aangekoppeld zou zitten:

http://www.tomshardware.c...ap-find-required-map.html

Edit:
Hij reageerd er trouwens ook niet op als ik op escape druk in de 5 seconden die hij me geeft op dat schermpje...

Edit 2:
Met beide hardeschijven krijg ik trouwens helemaal geen beeld...

[ Voor 15% gewijzigd door CrashKonijn op 03-05-2013 16:20 ]

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-02 21:00
Shunt schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 14:39:
Wat jij volgens mij hebt is dat je bios settings iedere keer worden vergeten door een slechte batterij en hij daarbij de geconfigureerde volgorde van harde schijven vergeet. Als de bios in z'n default instellingen zit dan pakt hij gewoon de eerste harde schijf erbij en gaat hij een mbr zoeken. En die staat bij jou op je tweede schijf. Door deze om te wisselen in de configuratie kan de bios opstarten met je schijven.
Maar (waarschijnlijk door een slecht batterijtje) vergeet je bios het steeds. Dus dat fixen, of de schijven fysiek in een andere volgorde hangen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• thedon46
als die met schijf niet in het bios komt en zonder wel is het waarschijnlijk je schijf.
heb collega van mij wel is gehad.

heb je nog een andere schijf?

• CrashKonijn
CrashKonijn schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 16:13:
[...]

Ik heb hem een paar keer schoongeveegd, daarnaast heeft er al een hele tijd linux of windows 7 op gedraait op mijn oude servertje. Ik krijg die error trouwens zoizo, met of zonder HDD's er aan. Ookal blamen ze hier dat er geen HDD aangekoppeld zou zitten:

http://www.tomshardware.c...ap-find-required-map.html

Edit:
Hij reageerd er trouwens ook niet op als ik op escape druk in de 5 seconden die hij me geeft op dat schermpje...

Edit 2:
Met beide hardeschijven krijg ik trouwens helemaal geen beeld...
Ik krijg nu alleen geen scherm als ik mijn HDD waar windows op staat aansluit. Bij die andere HDD aangesloten geeft hij mij alsnog dat andere scherm. En ik krijg hem nogsteeds niet weer in de bios...

• CrashKonijn
thedon46 schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 16:25:
als die met schijf niet in het bios komt en zonder wel is het waarschijnlijk je schijf.
heb collega van mij wel is gehad.

heb je nog een andere schijf?
Nou ik heb er dus 2 schijven inzitten, windows op een oude schijf en een nieuwe schijf voor de data. Maar zelfs met alleen de nieuwe aangesloten krijg ik alleen dat scherm over dat shell gebeuren en krijg ik hem nu niet meer in de bios...

Verwijderd

MoiZie schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 16:11:

Nee, dit is vast en zeker de UEFI shell. Geen idee wat het is, nooit wat mee gedaan.
Afbeeldingslocatie: http://www.pcper.com/images/reviews/1082/bios06.jpg

vast en zeker loopt de BIOS het boot lijstje af en komt vanzelf uit bij de UEFI shell, omdat er geen andere bootable device is.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2013 16:31 ]

• thedon46
die shell is omdat daar geen OS op staat.

kan je wel windows/linux draaien vanaf de cd dan?

hij zoekt eerst naar de schijf en dan start die bios

[ Voor 27% gewijzigd door thedon46 op 03-05-2013 16:30 ]

• CrashKonijn
thedon46 schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 16:29:
die shell is omdat daar geen OS op staat.

kan je wel windows/linux draaien vanaf de cd dan?
Er past geen DVD speler in de kast, ik zal windows wel weer even op een sticky zetten en dat proberen. En zou hij een zwart scherm geven op die andere HDD omdat die stuk is?

Verwijderd

Test eerst de HDD's via een andere PC en UBCD, die kan je optioneel ook op een USB stick zetten.

(Via het programma v/d HDD fabrikant dus)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2013 16:34 ]

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je kan eventueel in je bios een bootdelay voor de schijven instellen, mocht tijdens de init je schijf nog niet gevonden kunnen worden.

• CrashKonijn
Viper® schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 16:34:
Je kan eventueel in je bios een bootdelay voor de schijven instellen, mocht tijdens de init je schijf nog niet gevonden kunnen worden.
Ik krijg hem niet meer in de bios... Met en zonder schijfen niet.

Edit:
Ik heb hem inmiddels wel in de bios gekregen en opgestart via de windows usb. Kijken wat ik daarmee kan bereiken :)

Edit 2:
Oke... Blijkbaar had ik de usb er niet in en nu alleen de 1e (de oude) HDD er in en hij start gewoon weer op nadat ik de bios weer terug gezet had voordat ik hem had veranderd (na de 1e klacht van mij). De 2e HDD ook maar weer eens aansluiten en zien wat er gebeurd.

[ Voor 40% gewijzigd door CrashKonijn op 03-05-2013 17:53 ]

• CrashKonijn
Nou schiet mij maar lek, heb de 2e HDD weer aangesloten en hij doet het gewoon weer. De bios en alles staat weer zoals hij was gister. Ik snap er niets van... :S

Edit:
Het schijnt dat hij nu om de een of andere reden mijn externe HDD met mijn media bestanden ook een USB stick vind om de een of andere reden en daarop liep die net wel weer vast als die er in zat en ik hem probeerde op te starten. Ik probeerde net in de bios de te komen maar hij gaf geen gehoor aan mijn geram op delete. Kijken of ik het dan gewoon in windows met klikbios kan veranderen.

[ Voor 55% gewijzigd door CrashKonijn op 03-05-2013 18:08 ]

• webbier
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-02 13:39
Ik heb zelf ook een tijdje problemen gehad met dit moederbord. Eerst geen beeld bij Windows installatie. Na wat gepruts in het bios leek het opgelost te zijn, maar nadat ik er een nieuwe harde schijf in gedaan had begon het gezeur weer van voren af aan. Uiteindelijk heeft een bios update bij mij alle problemen verholpen, loopt nu als een zonnetje!

• CrashKonijn
webbier schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 18:29:
Ik heb zelf ook een tijdje problemen gehad met dit moederbord. Eerst geen beeld bij Windows installatie. Na wat gepruts in het bios leek het opgelost te zijn, maar nadat ik er een nieuwe harde schijf in gedaan had begon het gezeur weer van voren af aan. Uiteindelijk heeft een bios update bij mij alle problemen verholpen, loopt nu als een zonnetje!
Hij doet het bij mij ook weer (volgens mij). Ik heb nu deze bios volgorde: CD, HDD, USB. Maar als ik mijn externe HDD aangesloten heb dan start hij niet op en krijg ik zelfs helemaal geen beeld. Als het goed is heb ik de bios gister naar 1.3 geupdate (de laatste versie). Iemand een idee hoe ik dit nog kan oplossen? Hier staan alle media bestanden nml op en dat is eigenlijk het voornaamste doel waarvoor ik deze HTPC uberhaupt gebouwd heb.

• CrashKonijn
Inmiddels doet hij het opzich goed, echter als ik hem opnieuw opstart dan blijft mijn beeld zwart. (Als ik in windows dus opnieuw opstarten kies.)

Als ik hem daarna uitdruk en weer aan doe, doet hij het wel. Iemand enig idee wat ik heer mee kan?

Edit:
Hij lijkt dus wel aan te zijn (lampje brand en alles) maar het scherm doet het niet en hij verschijnt ook niet alsnog op mijn netwerk of op teamviewer. (Dus volgens mij gaat ie niet helemaal aan)

Edit 2:
Oke, ik heb ik de bios weer geupdate (blijkbaar was dat niet goed gegaan?). Daarna ging die weer niet aan. Windows loopt vast bij het logo. Ook windows repair loopt vast, en ook windows installeren via usb loopt vast.

Iemand enig idee wat ik kan doen? :(

[ Voor 51% gewijzigd door CrashKonijn op 03-05-2013 22:02 ]

• webbier
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-02 13:39
Stuur eens een mail naar de service afdeling waar je het moederbord gekocht hebt, misschien herkennen ze het probleem of kun je hem RMA sturen. Ik kan je helaas niet verder helpen.

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

Waarschijnlijk heeft je BIOS aangegeven gekregen dat je USB HDD de primaire schijf is, en is de bootsector daar geplaatst.

Dat zou in ieder geval verklaren waarom je als USB eerst staat niet van je HDD opgestart wordt. Je kan dit wel weer wegkrijgen, dat is in ieder geval aan te raden.

Het is daarom altijd aan te raden om tijdens de installatie van een OS alle drives los te plukken waar je het OS niet op wilt hebben. En ook vooral om vooraf de juiste mode in de EUFI te kiezen. Op AHCI zetten b.v. en de OS schijf op non-removable zetten. En niet in USB hybrid of MSATA hybrid modes de AHCI op de externe schrijven laten toepassen. (waar dit uberhaubt voor is weet ik niet, interne cache SSD op Msata/usb3 headers wellicht?)

• CrashKonijn
Hallo,

Ontzettend bedankt voor jullie reacties! Ik heb uiteindelijk maar die oude HDD er uitgetrokken en alles maar weer geinstalleerd op de nieuwe HDD. Voor alsnog loopt ie weer als een zonnentje (ookal had ik volgens mij nogsteeds dat hij na een herstart (vanuit windows zelf) nogsteeds niet weer goed aanging.

Groeten,

Peter
Pagina: 1