Game-PC/iMac combi

Pagina: 1
Acties:

• MitchelDZ
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-07-2025
Beste mede-Tweakers,

Momenteel is de enige computer in mijn bezit een iMac. Leuke computer voor dagelijks gebruik, muziek luisteren, fotoshoppen, video's bewerken, et cetera. Maar niet bepaalt de beste keuze als het aankomt op gamen. Ik speel Diablo 3 en COD modern warfare op dit systeem, maar alles hoger dan de laagste settings en het stottert enorm.
Nu heb ik nooit Bootcamp gebruikt, maar wat ik er over lees geeft aan dat dit nooit de spellen gaat ondersteunen die ik graag zou willen spelen:
  • Crysis 3
  • Battelfield 3 (uiteraard ook deel 4 zodra deze uitkomt)
  • Arma II DayZ mod
En zo onstond het idee voor een aparte game-PC.

Het concept:
Na een zoektocht over forums en dergelijke zag ik dat het mogelijk is om van een Mac het beeldscherm en DVD drive te verlenen aan een ander systeem.
Het idee is om een nieuwe computer te bouwen, het beeldscherm van mijn iMac te gebruiken en één muis te gebruiken. Echter voordat ik dit ga doen, wil ik zeker zijn deze functies ook echt werken.

De eerste vragen:
  • Kan ik de DVD drive van mijn iMac gebruiken voor een boot of moet ik de setup eerst op een USB zetten? Wat zijn mijn opties hier?
  • Kan ik het beeldscherm van mijn iMac gebruiken voor de game-PC zonder de iMac aan te zetten? (Dit in verband met stroomverbruik)
  • Kan ik mijn muis op 1 computer aansluiten en dan over beide systemen gebruiken?
  • Als ik een 2TB harde schijf koop voor de game-PC en deze partision. Kan ik de iMac dan zo aansluiten dat hij de backup die Time-Machine maakt op die partision kan zetten?
  • In mijn iMac zitten interne speakers, nu was ik van plan een headset te gebruiken voor de game-PC echter is er een mogelijkheid om het geluid van de game-pc over de iMac interne speakers te laten komen?
Het budget:
Volgens de setup bij de game-PC ongeveer 1200 euro. Maar dit mag naar boven en naar beneden. Deze post is voornamelijk om inzicht te krijgen in de functionaliteiten en prijsindicatie.

Voorkeur:
  • Het feit dat ik een Mac heb, geeft al aan dat ik redelijk ‘merk-g**l’ ben. Dus ook in mijn game-PC zou ik geen underground merken willen plaatsen.
  • Ik wil mijn beeldscherm volledig benutten en niet schalen.
  • Geluid is niet een groot probleem. De computer zal in een bureau komen te staan waardoor de fans wat harde zullen moeten werken maar ik zal voornamelijk een headset dragen. Desondanks is het toch fijn, voor als ik mijn Mac gebruik, dat de game-PC zo stil mogelijk is.
Huidige opstelling:
iMac mid 2010 27 inch (2560*1440)
Intel Core i7 quadcore 2.93 GHz
ATI Radeon HD 5750 1024mb
2TB SATA disk
4x2GB 1333 MHz DDR3
Bluetooth Mac-style-no-num-pad keyboard
Razer Mamba (USB muis)

De game-PC:
#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master Storm Scout€ 91,95€ 91,95
1MSI Z77A-G45€ 96,90€ 96,90
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 190,-€ 190,-
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 37,60€ 37,60
1Sapphire HD 7950 Boost 3GB GDDR5€ 281,99€ 281,99
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 59,99€ 59,99
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 78,90€ 78,90
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 90,-€ 90,-
1Seasonic G-Serie 650Watt€ 108,-€ 108,-
1Razer Lycosa€ 78,-€ 78,-
1Roccat Kave€ 78,81€ 78,81
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.192,14

*Deze setup komt bijna geheel van Desktop Best Buy Guide: maart 2013 van Tweakers.net. _/-\o_ voor Tweakers.net.

Processor: Overclocken heb ik nog nooit gedaan! Echter vrienden van mij doen het eigenlijk altijd voordat ze een heftige game opstarten via een programma wat één druk op de knop is. Vandaar de –K proccesor.
Videokaart: Volgens de reviews een goede kaart met uiteraard de mogelijkheid om later een tweede toe te voegen.
Voeding: Geen idee hoe ik dit bereken. Heb meerdere specificaties bekenen et cetera maar het is hocus spocus voor mij. Het moet dit systeem goed ondersteunen, mogelijkheid geven tot een tweede videokaart en de functionaliteit om niet gebruikte draden los te kunnen koppelen bevatten. Suggesties zijn welkom.

In afwachting van de reacties! :)

Met vriendelijke groet,
MitchelDZ

Update-log:
03 mei 2013 * Post

Tweakers is a temp thing

• Aertsvijand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-03 22:56
Uit dit artikel leid ik af dat je het scherm van je iMac als extern beelscherm *in theorie* zou moeten kunnen gebruiken, maar dat het in de praktijk helemaal niet zo evident is. Misschien eens wat meer inlezen daarover dan.

Om te booten zal je eerst een USB moeten gebruiken. Remote DVD drive sharing is een onderdeel van Windows/Mac OS, maar wordt dus niet ondersteund zonder eerst het OS er op te hebben staan. (bron)

Eén muis gaat alleen werken voor één pc. Je kan natuurlijk wel eenvoudig het USB-stekkertje versteken als je wisselt, maar anders ga je niet onder twee muizen uitkomen.

Time-Machine: geen idee, sorry.

Geluid: hangt een beetje samen met het aansluiten van je iMac als beeldscherm. Ik vrees er wat voor.

Over de build dan: weinig op aan te merken, aangezien hij toch bijna rechtstreeks uit de BBG komt. Persoonlijk zou ik wel voor een goedkoper toetsenbord gaan, oftewel eentje met mechanische toetsen. Dit is imho wat te duur voor wat het levert.
Aangezien je wel aangeeft dat stilte belangrijk is, zou ik eerder voor een Fractal Design R4 (heb je ook in een witte versie, staat mooi bij je iMac ;) ), Corsair Obsidian 550D of Nanoxia Deep Silence 2 gaan. Eventueel kan je ook de DirectCU II HD7950 van ASUS overwegen. Gigantische kaart, maar koeling is fantastisch en werkelijk onhoorbaar, ook onder intensief gebruik. Verder ziet het er netjes uit :)

Desktop: Intel i5 6600K | Asus Maximus Ranger VIII | MSI GTX980Ti | 16GB Kingston HyperX Fury | Corsair 450D | NZXT Kraken X61 | Seasonic M12II Evo 520W | Dell U3415W
Laptop: ASUS Zenbook Prime (UX31A-R4003H)

• MitchelDZ
Binnen een half uur reactie met goede punten. Geweldig! :)

Beeldscherm > op naar de forums.
Boot > geheel duidelijk. Thx!
Muis > dan maar de oude bluetooth muis uit de kast die ik erbij kreeg :P

Geluid > zoals ik zei niet heel belangrijk maar wel fijn.

Ik ga snel naar al je suggesties kijken.

Tweakers is a temp thing

• digital_ownage
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-08-2025
http://support.apple.com/kb/HT3924
Ik heb er nooit eerder over gehoord. Je hebt dus een thunderbolt aansluiting nodig. Verder heb ik geen idee over dit onderwerp.

Verder is je voeding een beetje overkill. de xfx 550w pro of de seasonic m12ii 520w is goed genoeg.
Ook heb je een best hoge resolutie op je imac zitten. Hiervoor is een 7950 een beetje matigjes.
Sowieso werkt Crossfire maar amper dus dan zit je al snel aan een sli opstelling vast.
bf3 en crysis 3 ondersteunen SLI prima dus daar zit je niet mee. Hoe het met arma 2 staat heb ik niet kunnen vinden, maar ik neem aan dat dat niet een enorm probleem zal opleveren omdat die game uit 2009 komt.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 190,-€ 190,-
1ASRock Z77 Extreme4€ 111,95€ 111,95
2MSI N660-2GD5/OC€ 160,-€ 320,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 54,85€ 54,85
1Corsair Carbide 500R White€ 94,40€ 94,40
1Noctua NH-D14€ 67,-€ 67,-
1Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9€ 53,88€ 53,88
1LG GH24NS90 Zwart€ 15,40€ 15,40
1Seasonic M12II 620W€ 69,-€ 69,-
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 160,-€ 160,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.136,48

Je kan wat aanpassingen maken op de kast en op de cpu cooler waar ik gewoon kwaliteit en prestaties heb gekozen. Het is een beetje over de rand van je budget omdat er ook nog Windows 8 bij komt en nog wat andere randapparatuur maar dan heb je wel wat.
Ik zou overigens gewoon voor Windows 8 gaan en niet 7. Windows 8 heeft gewoon betere features dan 7. Het enige wat tegenhangt is de GUI van Windows 8, maar daar wen je al vrij snel aan.

• LeeLi
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-04 06:31
Aertsvijand schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 14:22:
Eén muis gaat alleen werken voor één pc. Je kan natuurlijk wel eenvoudig het USB-stekkertje versteken als je wisselt, maar anders ga je niet onder twee muizen uitkomen.
Misschien is een kvm-switch een optie?

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-04 20:56
Welke iMac heb je eigenlijk ?, is het niet een idee om die te upgraden ?.

Aangezien ikzelf ook een iMac heb alleen dan uit 2011, en ik de games die je opnoemt wel gewoon normaal kan draaien met hoge settings.
( via bootcamp )

Niet dat ik zeg je moet bij een Mac blijven in tegendeel, een Game pc is natuurlijk veel beter.
Maar misschien is upgraden een stuk goedkoper dan een hele nieuwe game pc?'

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-02 22:33
Wat ga je upgraden aan die iMac waardoor die plots Crysis 3 vlot gaat spelen op dat high res 27" scherm? Met Apple prijzen in het achterhoofd denk ik dat een aparte Windows game PC niet zo'n slecht idee is.

• MitchelDZ
Inrage schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 14:50:
Wat ga je upgraden aan die iMac waardoor die plots Crysis 3 vlot gaat spelen op dat high res 27" scherm? Met Apple prijzen in het achterhoofd denk ik dat een aparte Windows game PC niet zo'n slecht idee is.
Dit is ook een goed argument. Maar mijn reden was eigenlijk dat ik alles gescheiden wou houden: 1 apparaat voor muziek/foto's/video's et cetera en een machine voor de games. Call me crazy, maar klinkt me goed in de oren.

Tweakers is a temp thing

• MitchelDZ
LeeLi schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 14:39:
[...]
Misschien is een kvm-switch een optie?
Zoiets had ik ook al voorbij zien komen. Maar ik zie nergens een optie voor een USB muis :/

Tweakers is a temp thing

• Mektheb
Inrage schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 14:50:
dat is wel erg selectief lezen zeg..

Ik zeg ook zelf dat een Game PC altijd beter is, maar als je een i3 iMac heb een 4850 512MB kaartje.
Doet een i7 en een 5770 1024MB Kaart en een SSD wonderen.
( en tuurlijk om realistisch te blijven Crysis 3 FULL op een Mac zou waarschijnlijk pas lukken met een 6990
Maar die is er niet voor de 2010 versie )
En dan kom je rond de 600 - 700 euro wat nog altijd goedkoper is dan 1200..
Vandaar ik het vroeg wat voor Mac hij heeft, Maar een Game PC erbij is natuurlijk altijd beter !.
Maar opties zijn er altijd, en ik ben iemand die liever weet van te voren wat er allemaal kan, dan dat ik gelijk iets doe waarvan ik later denk shit dat kon ook.
Een iMac is ook maar een PC dus er is genoeg aan te sleutelen.

[ Voor 25% gewijzigd door Mektheb op 03-05-2013 16:20 ]

• MitchelDZ
Ik weet de specificaties van mijn iMac helaas niet uit mijn hoofd. Maar ik had er helemaal niet over na gedacht dat het upgraden van mijn Mac ook een optie was. Desondanks zal ik toch voor de separate game-PC gaan. Maar bedankt voor je toevoeging aan deze post Mektheb

Tweakers is a temp thing

• Mektheb
MitchelDZ schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 16:27:
Ik weet de specificaties van mijn iMac helaas niet uit mijn hoofd. Maar ik had er helemaal niet over na gedacht dat het upgraden van mijn Mac ook een optie was. Desondanks zal ik toch voor de separate game-PC gaan. Maar bedankt voor je toevoeging aan deze post Mektheb
Graag gedaan ! :)

Succes met de combinatie, ik kijk met een schuin oog mee in je topic omdat ik ook benieuwd ben hoe het werkt als je de iMac als scherm gebruikt.

• MitchelDZ
YouTube: iMac 27 + Gaming PC! Sneak Peek
Het kan in ieder geval terwijl beide machines aanstaan met een videokaart die mini-displayout heeft.

Edit:
Praktijkervaring
Het is dus alleen mogelijk wanneer beide systemen aanstaan.
De connectie moet minidisplayport-minidisplayport of minidisplayport-displayport zijn (of er moet eerste en adapter tussen).
Er is een Apple toetsenbord nodig om de toetscombinatie in te drukken 'linker CMD + brightness up(F3)' Let op! Nepmerk toetsenborden kunnen hier moeite mee hebben.

Er is snel te switchen tussen de twee inputs (iMac zelf en minidisplayinput) echter kan het niet te snel achter elkaar. Switch te snel tussen de systemen en je loopt de kans dat alles overnieuw opgestart moet worden.

[ Voor 60% gewijzigd door MitchelDZ op 17-07-2013 13:46 ]

Tweakers is a temp thing

Pagina: 1